گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم  15 مرداد - 95
رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی ، با اشاره به آغاز تنازعات میان ایران و آمریکا از ابتدای انقلاب اسلامی گفت:‌ امروز بی‌تردید دوگانه ایران و آمریکا در همه جا مطرح است و چنین تنازعی برآمده از تنازع میان نظام‌های خیر و شر است.
به گزارش ایسنا، سردار احمد وحیدی صبح روز پنجشنبه در مراسم معارفه‌ خود با تاکید بر این‌که «دفاع ملی، عنوانی بسیار بزرگ است» خاطرنشان کرد:‌  دفاع زمانی که به دفاع ملی تعبیر می‌شود، بسیار حائز اهمیت می‌شود و در همین راستا نیز دانشگاهی که قرار است اندیشه‌ساز و گفتمان‌ساز و ترویج دهنده این مفهوم و تربیت کننده مدیران عالی در این زمینه باشد نیز دارای نقش بسیار تاثیرگذاری است.
وی با اشاره به اهداف تبیین شده برای دانشگاه عالی دفاع ملی از سوی مقام معظم رهبری و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطر نشان کرد:‌ امیدوارم بتوانم با هدایت‌های ریاست ستاد کل نیروهای مسلح در مسیر تحقق اهداف دانشگاه، تلاش کنم.
وی بابیان این‌که «قرار است در این دانشگاه درباره‌ مهمترین عناصر فکر و اندیشه‌ای و دفاع از ملت بزرگ ایران و امت اسلامی تفکر کنیم» تاکید کرد:‌ در دنیای امروز، باید برای مظلومیت مستضعفین و به ویژه مسلمانان و دفاع از آن‌ها تکیه کرد. به ویژه آن‌که امروز این امت در کانون جهانی قرار گرفته است.
وزیر پیشین دفاع، با تاکید بر این‌که «در نقطه‌ای هستیم که نیروهای مسلح ما در اوج افتخار قرار دارند» گفت: امروز در شرایطی  از لحاظ اقتدار نیروهای مسلح قرار گرفته‌ایم که قبطه دوستان و حسد دشمنان برانگیخته شده است. بی‌تردید یکی از تفاوت‌های انقلاب اسلامی ایران نسبت به سایر انقلاب‌ها، نیروهای مسلح آن است؛ چرا که این نیروها برآمده از اندیشه‌های مکتبی  و انقلابی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است.
وی تصریح کرد: امروز نیروهای مسلح ما نه تنها در مقابل دشمنان کوچک و کم مقدار بلکه در برابر بزرگترین قدرت شیطانی نظامی جهان عرض اندام می‌کند و بی‌تردید امروز دوگانه ایران و آمریکا در همه جا مطرح است.
وی با بیان این‌که «دفاع در منازعه‌ای که میان خیر و شر شکل گرفته است، جایگاه بسیار بالایی دارد» افزود: با شروع انقلاب اسلامی دو نظام خیر به رهبری جمهوری اسلامی ایران وشر به رهبری آمریکا ظهور پیدا کردند.  این دو از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون و در آینده نیز با یکدیگر می‌جنگند تا ان‌شاء الله نظام شر به دست نظام خیر معدوم شود.
رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی، در ادامه صحبت‌های خود به بخش‌هایی از وظایف و اهداف این دانشگاه اشاره و اظهار کرد:‌ نحوه تربیت پژوهشگران راهبردی جهت حل و فصل مشکلات نیروهای مسلح، در زمینه راهبردی، تربیت مدیران برای اداره راهبردی نیروهای مسلح و کشور و چگونگی گفتمان سازی و الگو شدن برای ملت‌های مسلمان از جمله اهداف و برنامه‌های پیش روی دانشگاه عالی دفاع ملی است.
وی با تاکید بر این‌که «جمهوری اسلامی باید الهام بخش برای همه کشورهای دنیا باشد»، خاطر نشان کرد:‌در شرایطی که امروز بسیاری از کشورها به ویژه در حوزه‌ دفاع و امنیت و تفکرات راهبردی به دنبال رهایی از بند وابستگی به نظام فاسد غرب هستند، امروز ایران اسلامی در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه دفاع و امنیت کاملا متکی به خود است، و در باثبات ترین شرایط قرار دارد.
«تهديد نسل‌هاي آينده با شيرخشك»! اين يك واقعيت است. پزشكان هر بار كه جوان يا نوجواني را معاينه مي‌كنند و او را در برابر بيماري‌هاي واگيردار صاحب يك سيستم ايمني ضعيف مي‌بينند، از شيري كه در دوران نوزادي خورده‌ است، پرسش مي‌كنند و سپس كساني را كه به هر دليل نتوانسته‌اند از شير مادر تغذيه كنند، به اين امر مهم توجه مي‌دهند كه مصرف شير خشك، سيستم ايمني بدن را نابود مي‌كند و بسياري از بيماري‌ها را ميهمان بدن انسان تا پايان عمر خواهد كرد.
به گزارش روزنامه جوان، اما گروه ديگري از همين پزشكان ـ و حتي پرستاران و كادر درماني زايشگاه‌ها ـ به محض تولد نوزادان و با اندك نگراني مادران در لحظات اوليه تولد به خاطر امتناع نوزاد از خوردن شير مادر، پدران نگران را براي خريد مدل‌هاي متنوع شير خشك هدايت مي‌كنند.
حالا وزير اسبق بهداشت مي‌گويد اين كار دشمني با نسل آينده است و برخي پزشكان با هزينه شيرخشك‌سازان به مسافرت‌هاي تبليغاتي مي‌روند و براي ترويج شيرخشك، شست و شوي مغزي مي‌شوند!
موضوع تأثير پزشكان و كادر زايشگاه‌ها در شيرخشك‌خور كردن بچه‌ها يك بحث تازه نيست، حقيقت اين است كه برخي از مادران به خاطر تأثير زندگي شهري و مدرنيسم قادر به شيردهي فرزندان‌شان نيستند؛ مادراني كه با عمل زيبايي، غدد شيرساز را به تيغ جراحان مي‌سپارند و يا مادراني كه به خاطر مشاغل اداري و يا مشاغل سخت شهري يا با تغذيه نامناسب، از طبيعت زنانه دور مي‌شوند و ديگر قادر به شيردهي فرزندان خود نيستند.
از سوي ديگر برخي مادران نيز كه البته شمار آنان زياد نيست، ترجيح مي‌دهند فرزندشان شيرخشك بخورد تا هم پدر را در شيردهي سهيم كنند! و هم بتوانند زندگي اجتماعي و حضور در مشاغل و تحصيل بي‌دغدغه‌اي داشته باشند.
اين رفتار مادران زمينه را براي كارخانه‌هاي شيرخشك‌سازي فراهم مي‌كند تا آخرين حلقه وصل كودك با شير مادر يعني پزشكان را هم از مدار خارج كنند و به سود مافيايي خود برسند.
البته اغلب مردم از زبان پزشكان توصيف‌هاي فراموش‌نشدني درباره شير مادر شنيده‌اند اما حالا يك پزشك و وزير اسبق بهداشت معتقد است كه برخي از اين پزشكان براي تبليغ شيرخشك از سوي كارخانجات شيرخشك‌سازي به سفرهاي تفريحي ـ تبليغي مي‌روند و آماده مي‌شوند!
شايد بتوان رابطه‌اي بين همين توصيف پزشكان از شير مادر و توصيه آنان به شير خشك ـ و ناگزير دانستن آن در برخي مواقع ـ پيدا كرد.
دكتر عليرضا مرندي كه در همايش روز جهاني تغذيه با شير مادر سخن مي‌گفت، از وزارت بهداشت خواهش كرد شيرخشك‌هايي را كه براي دوره‌هاي مختلف سني كودكان توليد مي‌شود، جمع‌آوري كند.
وي گفت: هر‌چه مسئولان وزارت بهداشت به مردم بيشتر آموزش دهند احتمال سوءاستفاده بازارياب‌هاي شركت‌هاي توليد شير خشك كمتر مي‌شود.
مرندي با بيان اينكه اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي مملو از مسائل غلط در خصوص تغذيه با شير مادر است، گفت: تغذيه نوزاد در ساعت اول زندگي با شير مادر بسيار مهم است در حالي كه برخي پزشكان و كادر پزشكي به اشتباه به نوزادان شير خشك مي‌دهند! كارخانجات توليد شيرخشك نيز پزشكان را به مسافرت‌هاي مختلف مي‌برند و براي تبليغ محصولات مضر، آنها را شست‌وشوي مغزي مي‌دهند!
وزير اسبق بهداشت تأكيد كرد: شير مادر براي نوزادان نارس منحصر به فرد است، اما شير خشك ورد زبان پزشكان و گروه‌هاي پزشكي شده است؛ اين كار دشمني با نسل آينده است.
مرندي همچنين به وزارت بهداشت پيشنهاد داد كه براي مادران نوزادان نارس، فضايي اختصاصي در بيمارستان‌ها ساخته شود تا از ساعت اول زندگي نوزاد به آنها شير مادر داده شود، چراكه قطره قطره اين آغوز براي نجات نوزاد مؤثر است.
وي همچنين ارائه آموزش به گروه‌هاي پزشكي و مردم را در خصوص رفع مشكلات مادران در شيردهي به نوزادان بسيار ضروري دانست و گفت: شير مادر بهترين غذا و دارو براي نجات جان نوزاد است. بايد به مادران نوزادان نارس ياد دهيم كه هر چند ساعت يك‌بار شير خود را جمع‌آوري كنند و به نوزاد نارس خود بدهند.
نمایندگان کارگری می‌گویند در ۴ ماهه نخست امسال قدرت خرید خانوارهای کم درآمد و کارگری دستکم ۳۰ درصد افت کرده و دستمزدها نهایتا کفاف مخارج ۱۰ روز ماه را می‌دهد.
به گزارش مهر، با وجود گزارش‌های مستمر دولت از کاهش نرخ تورم، کارشناسان می‌گویند افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه از تیرماه آغاز شده و افت ظاهری تورم ماه‌های اخیر ناشی از رکود و کاهش قدرت خرید خانوار بوده است.
مقامات دولت تدبیر و امید معتقدند عملکرد بسیار موفقی در زمینه کنترل نرخ تورم و مهار رشد افسارگسیخته قیمت ها داشته اند و همواره در مباحث خود از کاهش شتاب رشد قیمت ها به عنوان یکی از مهم ترین دستاوردهای خود یاد می کنند.
در نقطه مقابل کارشناسان و منتقدان دولت هم می گویند وقتی رکود بر فضای کلی اقتصاد کشور حاکم شده و سایه آن بر تمامی شئونات اقتصاد وجود دارد، قائدتا میزان دادوستدها و قدرت خرید به حداقل ممکن می رسد؛ بنابراین در این شرایط وقتی خانوارها توان خرید ندارند، قیمت ها هم تحریک نمی شوند و بازار راکد می ماند.
معاون وزیر کار گفت: از طریق افزایش قدرت خرید و اصلاح سهم مزد در قیمت تمام شده تولید به دنبال افزایش رضایت نیروی کار هستیم. وی همچنین بر توسعه متوازن، امنیت شغلی نیروی کار همزمان با تامین امنیت تولید و  سرمایه گذاری، ارتقاء جایگاه کرامت و زندگی کاری نیروی کار کشور تاکید و در ادامه تصریح کرد: تشکل ها باید در جایگاه عزتمندی قرار گیرند و در عین حال زمینه ای فراهم شود تا معیشت نیروی کار کشور از طریق افزایش قدرت خرید و اصلاح سهم مزد در قیمت تمام شده تولید به رضایت مندی نیروی کار منجر شود.
اصرار به استفاده از کالاها و برندهای خارجی بیکاری می‌آورد و ما ناخواسته در بیکار ماندن افراد سهیم می‌شویم؛ اما کسانی که کانتیتری قاچاق می‌کنند قطعا خیانت بزرگی در حق جوانان مرتکب می‌شوند. آن فرد قاچاقچی که تنها به سود خود فکر می کند شاید به این فکر نکرده باشد که دستش به خیانت باز شده و فعالیت های زیرزمینی وی باعث تضعیف تولیدات داخلی و ایجاد اشتغال برای خارجی ها می شود. او ممکن است سودی را از فروش قاچاق به جیب بزند که هزینه اش را هزاران جوان فارغ التحصیل دانشگاهی داده باشند.
کارگران می‌گویند مخارج خانوار دوباره افزایش یافته و امکان تامین معیشت با درآمد کمتر از ۳ میلیون تومان در ماه وجود ندارد؛ در عین حال قدرت خرید در ۴ ماه اول امسال دستکم ۳۰ درصد افت کرده است. به گفته مقامات کارگری، دستمزدهای فعلی که برای امسال حداقل ۸۱۲ هزار تومان تعیین شده و متوسط پرداختی به اغلب مشمولان قانون کار بالاتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نمی شود، در شهرها نهایتا کفاف ۱۰ روز مخارج ماه را خواهد داد و افراد برای تامین معیشت خود در طول سال کسری دارند.
باقی ماندن رکود در فضای کلی اقتصاد ایران و تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های ساخت و ساز مسکن، باعث ریزش نیروی کار و بیکاری هزاران کارگر ماهر در یکی از شغل سازترین فعالیت‌های اقتصادی کشور شده است.
با وجود ثبت‌نام ۳.۱ میلیون کارجو در ۵ سال گذشته در دفاتر کاریابی و اعلام نیاز در ۲.۵ میلیون شغل خالی، تنها ۹۶۱ هزار نفر جذب شده، ۲.۱ میلیون تقاضای کار رد و ۱.۵ میلیون جایگاه هم خالی ماند. طی سال های گذشته کارجویان روش های غیرمعمول تری را برای یافتن شغل امتحان می کنند که قطعا برگرفته از شرایط بازار کار کشور است. در حال حاضر، متداول ترین و پُرطرفدارترین روش کاریابی در ایران، آشنابازی، استفاده از پارتی و مانند آن است و این رویه بر سایر روش های جستجوی کار که بیش از ۱۰ راه است، سایه افکنده است.
ابرها بالاتر و بالاتر می‌روند. هواشناسان می‌گویند یافته‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که فاصله ابرها از سطح کره زمین از دهه ۱۹۸۰ بیشتر شده است و ابرها حرکتی تدریجی به سوی دو قطب داشته‌اند.
به گزارش آنا به نقل از ScienceAlert، این اتفاق دقیقا همان چیزی است که مدل‌های هواشناسی پیش‌بینی کرده بودند که در جریان گرمایش کره زمین رخ می‌دهد.
جوئل نوریس، یک دانشمند متخصص امور جوی کره زمین، می‌گوید که این نخستین مشاهده قابل استناد است که ما درباره اثر گرمایش کره زمین روی ابرها به‌دست آورده‌ایم.
مشاهده و همینطور شبیه‌سازی ابرها در مدل‌های اقلیمی کار راحتی نیست. به گفته کاترین مارول، یک محقق شرایط اقلیمی در ناسا، این به این خاطر آن است که محققان باید داده‌های مربوط به تغییر شکل ابرها را در لحظه اندازه‌گیری کنند چراکه ابرها به سرعت تغییر شکل و موقعیت می‌دهند. بنابراین جمع‌آوری اطلاعات باید در لحظه انجام شود.
گفتنی است که در سال ۲۰۰۹ تیم تخصصی دکتر نوریس متوجه شدند که مقدار ابرهایی که در عرض میانه قرار دارند نسبت به سال ۱۹۸۳ کمتر شده است. این مشاهدات با پیش‌بینی‌های مربوط به اثرات گرمایش زمین در مورد گسترش نواحی خشک نیمه‌گرمسیری و هدایت توفان‌ها به سوی دو قطب، مطابقت دارد.
این تیم همچنین متوجه شد که فاصله ابرها در پایان دهه ۲۰۰۰ میلادی از سطح زمین بیشتر شده است.
دکتر ویرابادران، یک دانشمند جو شناس، می‌گوید: «این حقیقت که نتایج مشاهدات علمی با پیش‌بینی‌ها یکی است، نگران‌کننده است».
با این حال کاترین مارول می‌گوید باید در نظر داشت تغییر جهت و افزایش ارتفاع ابرها هم تحت تاثیر گازهای گلخانه‌ای و هم در نتیجه فعالیت آتشفشان‌ها است.