گزیده ها 16 مرداد -95

گزیده ها 16 مرداد -95
محققان با بررسی دقیق مدار تشنگی در مغز به این سوال که چرا پس از خوردن خوراکی های مختلف تشنه می شویم و چرا آب خنک بیشتر تشنگی را رفع می کند، پاسخ دادند.
به گزارش بی بی سی، محققان دانشگاه کالیفرنیا با بررسی دقیق فعالیت مدار تشنگی در مغز موش، ابهامات اصلی در مورد احساس تشنگی را پاسخ دادند. مغز دارای مداری به نام مدار تشنگی است که به محض خوردن خوراکی های مختلف تحریک می شود و با کاهش دمای دهان فروکش می کند.
زمانی که بدن آب خود را از دست می دهد، این سلول ها در مغز تحریک شده و سبب تشنگی می شوند، یا زمانی که غلظت خون افزایش یا حجم خون کاهش می یابد، نورون ها تحریک می شوند و تشنه می شویم؛ ولی این مدل نمی تواند احساس تشنگی و رفع سریع آن را توجیه کند. برای پاسخ به این سوال محققان فعالیت های عصبی موش های اصلاح ژنتیکی شده را به دقت بررسی کردند. در این آزمایش، سلول های درگیر در مدار تشنگی در ناحیه ای به نام SFO در مغز به محض فعالیت روشن شدند و محققان توانستند تمام فعالیت این سلول ها را به محض عذا خوردن و تشنه شدن بررسی کنند.
زمانی که موش ها تشنه می شوند، سلول های واقع در مدار تشنگی فعال و به محض نوشیدن آب، غیر فعال می شوند. این تغییر بسیار سریعتر از تغییر حاصل در جریان خون است. تحقیقات نشان می دهد فعالیت سلول های مدار تشنگی ارتباط مستقیمی با دمای دهان دارد؛ زمانی که دمای دهان افزایش یابد، سلول ها فعال و به محض کاهش دمای دهان، سلول ها غیر فعال می شوند. به همین دلیل است که آب خنک تشنگی را فروکش می کند. تحقیقات بیشتر نشان می دهد که تحریک سلول های عصبی باعث می شود موش ها آب بنوشند؛ حتی اگر تشنه نباشند.
این مطالعه اطلاعات ارزشمندی را در زمینه سلول های عصبی کنترل کننده اشتها و تشنگی در اختیار محققان قرار می دهد.نتایج این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.
مطالعات محققان دانشگاه کمبریج نشان می دهد اضافه وزن در سرعت کاهش ماده سفید مغز موثر است و مغز یک فرد 50 ساله چاق، 60 ساله است.
به گزارش ایرنا از بی بی سی، چاقی سبب پیری زودرس مغز می شود و مغز افراد چاق نسبت به هم سن و سالان لاغر 10 سال پیرتر است. حجم ماده سفید مغز به طور طبیعی بر اثر افزایش سن کاهش می یابد؛ ولی چاقی این روند را تسریع می کند. ماده سفید مغز مسئول انتقال اطلاعات است.
تیم تحقیقاتی دانشگاه کمبریج برای بررسی ارتباط اضافه وزن با پیری، مغز 473 داوطلب 20 تا 87 ساله را مورد بررسی قرار دادند، داوطلبان به دو گروه لاغر و دارای اضافه وزن تقسیم بندی شدند.
نتایج نشان می دهد حجم ماده سفید مغز افراد دارای اضافه وزن نسبت به هم سن و سالان لاغرشان کمتر است و این تفاوت از دوران میانسالی به بعد مشهود تر است. محققان احتمال می دهند مغز با افزایش سن آسیب پذیرتر می شود. این مطالعه همچنین نشان می دهد تاثیر اضافه وزن بر بدن بسیار پیچیده و مضرتر از چیزی است که تا کنون تصور می شد.
هدف بعدی این پژوهش بررسی اثرات کاهش وزن بر جلوگیری از پیری زودرس مغز است. این مطالعه اطلاعات ارزشمندی را در زمینه افزایش سن و تاثیر آن بر بیماری های عصبی و زوال عقل در اختیار محققان قرار می دهد.نتایج این تحقیقات در نشریه Neurobiology of Aging منتشر شده است.
یک متخصص تغذیه گفت: اغلب افراد هنگام درست کردن سالاد یا خورشت، پوست پیاز را دور می‌اندازند؛ در حالی که این ماده به ظاهر غیرضروری، دارای مواد معدنی و اثرات درمانی غیرقابل باوری است.
به گزارش ایسنا، ژاله بیات گفت: براساس جدیدترین تحقیقات صورت گرفته، بیرونی‌ترین پوست پیاز که به رنگ‌های قهوه‌ای، سفید و بنفش بسته به نوع این سبزی وجود دارد، دارای خواص درمانی منحصربفردی است؛ از جمله دارای ترکیبات فیبر، آنتی اکسیدان و فلاونوئیدها که همگی برای سلامت پوست بسیار مفید هستند.
وی افزود: در پوست این گیاه رنگدانه‌های گیاهی فوق‌العاده پر خاصیتی به نام کورستین وجود دارد که در کاهش فشار خون بالا و جلوگیری از انسداد سرخرگ‌های خونی موثراست. همچنین پوست پیاز خواص ضد سرطانی، ضد قارچ و ضد باکتری نیز دارد.
بیات اضافه کرد: پزشکان، پوست پیاز را به رژیم غذایی روزانه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون مشکلات قلبی عروقی، سرطان روده بزرگ، چاقی، دیابت نوع دو، مشکلات روده و معده توصیه می‌کنند.
این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: انواع شیوه‌ها برای استفاده از خواص پوست پیاز وجود دارد و می‌توان پس از شست‌وشوی دقیق و خشک کردن پوست این گیاه، آن را در آب جوشاند و به صورت محلولی مقوی و سرشار از آنتی اکسیدان قبل از خواب به میزان یک لیوان نوشید. کورستین موجود در پیاز همچنین دارای اثرات آرام بخشی است و می‌تواند باعث رفع مشکل کم خوابی در افراد نیز شود.
بیات افزود: پوست پیاز را همچنین می‌توان به صورت چاشنی به انواع غذاها و خورشت‌ها اضافه کرد و از مزایای درمانی آن بهره برد. این ماده به عنوان یک سم‌زدایی قوی می‌تواند مواد آلوده را از بدن دفع کند و فیبر موجود در آن باعث افزایش حرکات روده و تنظیم( پی اچ) آن می‌شود و می‌تواند مانع ازابتلا به بسیاری از بیماری‌ها شود.
وی در پایان گفت: زنان باردار و شیرده تحت هیچ شرایطی از پوست پیاز در رژیم غذایی خود استفاده نکنند و برای بهره‌مندی از خواص پیاز، خود پیاز را مصرف کنند.

متخصص طب سنتی در خصوص آشامیدن آب، گفت: نوشیدن آب سرد پس از مصرف شیرینی یا ترشی موجب فساد معده می‌شود.
به گزارش فارس، محسن ناصری در ارتباط با تدابیر آشامیدن آب،‌ اظهار داشت: بهترین وقت آشامیدن آب بعد از عبور غذا از معده، حدود 2 ساعت پس از خوردن غذاست البته زمان توقف غذا در معده به قدرت هاضمه معده و نوع غذا بستگی دارد.
وی افزود: نباید آب را یک نفس و با سرعت نوشید بلکه این مسئله به صورت تدریجی و در سه نفس توصیه می‌شود. همچنین خوردن آب بعد از غذا و پیش از نزول غذا سبب اختلال در هضم می‌شود چرا که سردی آب موجب کاهش حرارت معده خواهد شد.
عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد با اشاره به اینکه علامت نزول غذا احساس سبکی در قسمت‌های فوقانی شکم است،‌گفت: آشامیدن آب در بین غذا مضر است،‌البته این مسئله برای افراد دارای مزاج گرم و خشک و کودکانی که نوشیدن آب در آنها سبب اعتدال حرارت معده و هضم خوب غذا می‌شود، مستثنی است.
متخص طب سنتی توصیه کرد: تا زمان عطش واقعی، اقدام به آشامیدن آب نشود چرا که گاهی عطش، کاذب است که علت آن وجود بلغم یا سودای محترق در معده بوده و علاج آن آشامیدن مقدار کمی آب گرم است.
ناصری ادامه داد: با آشامیدن آب در حالت ناشتا به علت تهی بودن معده از غذا، آب سریعاً به اعضای اصلی بدن نفوذ کرده و موجب ضعف حرارت غریزی می‌شود.
وی اضافه کرد: نوشیدن آب بعد از فعالیت بدنی، بعد از حمام، بین خواب و بعد از خواب مضر است زیرا می‌تواند سبب کم شدن حرارت غریضی و ضعف قوا شود.
ناصری در پایان گفت: نوشیدن آب سرد پس از مصرف شیرینی یا ترشی همچنین بعد از میوه‌های تر موجب فساد معده می‌شود.