گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 16 مرداد -95
بيست روز پس از كودتاي نافرجام در تركيه، اين كشور آرام آرام سنت ميزباني مقام‌هاي عاليرتبه خارجي را احيا مي‌كند. روز گذشته براي نخستين‌بار پس از كودتا، نورسلطان نظربايف، رييس‌جمهور قزاقستان به تركيه سفر كرد.
رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه ميزبان همتاي قزاق خود است و گفته مي‌شود كه وضعيت سوريه و مبارزه با تروريسم در دستور كار ديدارهاي دو رييس‌جمهور قرار دارد. البته ناگفته پيداست كه از ميان خطوط رسمي خبري بايد عبور كرد و خط‌هاي ناخوانده اين ديدارها را خواند. قزاقستان يكي از نخستين كشورهايي بود كه آنكارا از آنها خواست تا مدارس وابسته به فتح‌الله گولن را تعطيل كند و در چنين شرايطي بسيار عادي است كه دو رييس‌جمهور در خصوص فعاليت‌هاي حاميان گولن در قزاقستان نيز با هم رايزني داشته باشند.
همزمان با انتشار خبر ورود نظربايف به تركيه، وزير امور خارجه تركيه نيز اعلام كرده است كه جان كري، وزير امور خارجه امريكا روز ٢٤ آگوست به تركيه سفر خواهد كرد. جان كري عاليرتبه‌ترين مقام امريكايي است كه پس از كودتاي نافرجام در تركيه به اين كشور سفر خواهد كرد. سفري كه قطعا تحت‌الشعاع درخواست‌هاي مكرر آنكارا از واشنگتن براي استرداد فتح‌الله گولن قرار خواهد گرفت.
امريكا گولن را تحويل نمي‌دهد
سرانجام داستان‌ها در خصوص دخالت فتح‌الله گولن در كودتاي نافرجام تركيه به صدور حكم بازداشت براي وي منتهي شد. طراحي كودتا نيز اتهامي است كه با خط درشت بر پيشاني اين حكم حك شده است. اين حكم را دادگاه جنايي دوم استانبول صادر كرده است. گولن در واكنش به اين حكم اعلام كرد كه آن را به رسميت نمي‌شناسد چرا كه دادگاه‌هاي تركيه استقلال قضايي ندارند. وي اين حكم بازداشت را يك نمونه ديگر از حركت اردوغان به سمت استبداد و دور شدن او از دموكراسي خواند.  همزمان با صدور بازداشت براي فتح‌الله گولن، منابع امريكايي مي‌گويند كه مقامات اين كشور مدارك ارايه شده از سوي آنكارا را ناكافي مي‌دانند و به همين دليل قصد استرداد گولن به تركيه را ندارند.
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك منابع امريكايي مي‌گويند كه به علت «عدم ارايه شواهد كافي از سوي تركيه» قصد ندارند گولن را به آنكارا تحويل بدهند. اين در حالي است كه طاها ازكان، رييس هيات تركيه‌اي كه اخيرا به امريكا سفر كرده، مي‌گويد كه به نظر تركيه ادامه حضور اين روحاني مخالف دولت تركيه در امريكا براي روابط دوجانبه مشكل ايجاد مي‌كند. روزنامه وال استريت ژورنال به نقل از «منابع آگاه كاخ سفيد» در اين خصوص نوشت، مقام‌هاي امريكايي به طرف ترك اعلام كرده‌اند شواهدي كه از سوي تركيه براي بازگرداندن گولن ارايه شده نتوانسته آنها را متقاعد كند و بيانيه‌هاي تهديدآميزي كه از سوي مقام‌هاي تركيه منتشر مي‌شود، ‌آنان را دچار مشكل كرده است. براساس اين گزارش، مقام‌هاي دو كشور به‌طور‌مخفيانه چندين سناريو را كه بر اساس آن مي‌توان گولن را استرداد كرد، بررسي كرده‌اند اما امريكا تاكنون در اين مذاكرات متقاعد نشده است.
دستور پاكسازي حزبي
حذف هركسي كه به گولن علاقه‌اي دارد، سرلوحه سياست‌هاي اردوغان در روزهاي پساكودتا است. پس از تعطيلي هر نهاد درماني، بهداشتي، خدماتي و آموزشي كه ردي از طرفداران گولن در آن بوده اكنون نوبت به بدنه داخلي حزب عدالت و توسعه رسيده است. به گزارش رسانه‌هاي دولتي تركيه، سران حزب عدالت و توسعه اعلام كرده‌اند كه هركسي كه نزديكي فكري به فتح‌الله گولن دارد بايد از اين حزب پاكسازي شود.
در حكمي كه به امضاي معاون دبيركل اين حزب رسيده بر لزوم پاكسازي سريع در داخل حزب عدالت و توسعه تاكيد شده و گفته شده است كه هركسي كه با سازمان تروريستي گولن در ارتباط است بايد از بدنه عدالت و توسعه اخراج شود. در اين بيانيه همچنين تاكيد شده كه اين اقدام بايد بدون ايجاد دردسر يا زمزمه‌هاي مخرب در داخل حزب صورت بگيرد. خبرگزاري فرانسه كه به دنبال تاييد خبر اين بازسازي از سوي حزب عدالت و توسعه رفته است تا لحظه تنظيم اين خبر نتوانسته چنين تاييد رسمي را بگيرد. سركوب‌هاي پس از كودتا در تركيه دامان روزنامه‌نگاران را هم گرفته است و برخي روزنامه‌نگاراني كه دولت مي‌گويد در حلقه گولونيست‌ها بوده‌اند بازداشت شده‌اند. ١٤ خبرنگار روزنامه زمان هفته گذشته به همين اتهام بازداشت شدند و ١٢ نفر از آنها همچنان در زندان به سر مي‌برند. همچنين حكم بازداشت براي ٤٧ نفر ديگر از روزنامه‌نگاران روزنامه زمان هم صادر شده است.
ترك‌ها در سوداي فرار از وطن
خبرگزاري فرانسه در گزارشي اعلام كرده است كه آمار ترك تبارهايي كه به دنبال پناهندگي در آلمان هستند در روزهاي پساكودتا افزايش يافته است. بر اساس اين گزارش، آلمان در شش ماه نخست سال جاري ميلادي، ١٧١٩ مورد درخواست پناهندگي از تركيه داشته كه برابر با كل رقم درخواست‌ها از تركيه در سال ٢٠١٥ است. البته در گزارش دفتر مهاجرت آلمان آمده است كه مشخص نيست كودتاي نافرجام در تركيه تا چه اندازه بر اين افزايش آمار تاثير داشته است. در گزارش خبرگزاري فرانسه آمده است كه حتي پيش از كودتا هم زنگ خطرها در غرب در خصوص وضعيت نابسامان رعايت حقوق بشر در تركيه به صدا درآمده بود. به عنوان مثال به داد گاه كشاندن مردم عادي به اتهام توهين به اردوغان فضاي اين كشور را حتي پيش از كودتا هم امنيتي كرده بود.
كردهاي تركيه با توجه به اقدام‌هاي نظامي تابستان گذشته اردوغان عليه پ ك ك كه در جريان آن تعدادي شهروند غيرنظامي نيز كشته شدند درخواست‌هاي پناهندگي بيشتري را پر كرده‌اند اما بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه، آمار موافقت با پناهندگي كردها در آلمان ٢/ ٥ درصد است كه در مقايسه با پذيرش ترك‌هاي تركيه چندان نيست.
پاكسازي بر اساس حاكميت قانون باشد
توربيورن ياگلان، رييس كميسيون اروپا كه نخستين مقام اروپايي است  در روزهاي پساكودتا به تركيه سفر كرده در اظهارنظرهاي خود در مدت زمان حضور در اين كشور محافظه‌كاري ديپلماتيك را رعايت و همزمان هم كودتا در تركيه را محكوم كرده و هم خواهان رعايت حقوق بشر شده است. به گزارش بي.‌بي.‌سي، توربيورن ياگلان، رييس كميسيون اروپا اعلام كرد كه موضع تركيه را درخصوص بازداشت افرادي كه در كودتاي اخير در اين كشور دست داشته‌اند، درك مي‌كند اما از اين كشور خواسته تا حفاظت قضايي را نيز مد نظر داشته باشد.  كميسيون اروپا كه رياست آن را ياگلان بر عهده دارد، بررسي تعهد ٤٧ عضو اين شورا از جمله تركيه را درخصوص رعايت اصول حقوق بشر برعهده دارد.
وي در يك كنفرانس خبري با مولود چاووش اوغلو، وزير خارجه تركيه در آنكارا، كودتاي اخير اين كشور را هولناك خواند و گفت اروپا هنوز نتوانسته به درك اين مساله برسد كه يك گروه مخفي چطور توانسته به داخل قوه قضاييه و ارتش تركيه نفوذ كند. ما خواهان پاكسازي كامل هستيم، اما نكته مهم اين است كه اين پاكسازي بايد بر اساس حاكميت قانون و استانداردهاي كنوانسيون اروپا درباره حقوق بشر صورت گيرد.  بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام گرفته وي قرار است با رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري، بنعالي ييلدريم، نخست وزير، وزير دادگستري و رهبران احزاب مخالف تركيه نيز ديدار كند.منبعروزنامه اعتماد


بهروز رضوی، گوینده و دوبلور پیشکسوت با حضور در برنامه «دورهمی» از رد کردن پیشنهاد همکاری با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور و خاطرات نیم قرن حضورش در رادیو و تلویزیون ایران گفت.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شامگاه پنجشنبه 14 مرداد، مهران مدیری در برنامه «دورهمی» با بیان اینکه امشب میزبان یکی از بزرگان طایفه صداست، با بهروز رضوی به گفت‌و‌گو نشست.
در ابتدای این گفت‌و‌گو، بهروز رضوی به درخواست مدیری در باره سابقه موسیقایی خود توضیح داد: «کلاس هفتم بودم که در تعطیلات نوروزی یکی از بستگان از سفر مشهد یک ساز دهنی آورد و من عاشق آن شدم و دیوانه موسیقی. یک مدت سنتور زدم و در کنار مرحوم برادرم بهزاد در محضر اسماعیل خان مهرتاش موسیقی ایرانی را تلمذ می‌کردیم
این گوینده پیشکسوت افزود: «در آن کلاس شاگردان نامداری از جلمه شجریان هم بودند و من بیشتر به عنوان مستمع آزاد حضور داشتم. در جواب برخی اعتراض‌ها که چرا من در آن کلاس‌ها آواز نمی‌خوانم، استاد مهرتاش می‌گفت قرار نیست هرکس اینجا می‌آید باید خواننده بشود، شنونده خوب هم باید تربیت کنیم
او با بیان اینکه ابتدا به عنوان نویسنده جذب رادیو و تلویزیون شده و همچنین در 15 تا 16 فیلم سینمایی بازی کرده است، در باره نخستین حضور خود به عنوان گوینده در تلویزیون گفت: «قبل از انقلاب، ایرج گرگین یک برنامه ادبی در تلویزیون داشت و اجرا می‌کرد که وقتی رفت مدیر شبکه دو شد، از من خواستند بروم به آن برنامه. روزی که رفتم، فکر کردم قرار است اول تست بزنیم. گریم کردند، نور را تنظیم کردند و بعد چندین صفحه را به من دادند که بدون تپق خواندم. آنها هم بدون قطع ضبط کردند. تازه پایان کار فهمیدم که برنامه ضبط شده است و تستی در کار نیست
رضوی ادامه داد: «مدتی از تلویزیون دور بودم که بعد از انقلاب هم حسین پاکدل سال 73 از من دوباره دعوت کرد و چند بهاریه خواندم و کار تصویر را ادامه دادم
در ادامه برنامه، مهران مدیری این گفته رضوی را نقل قول کرد که «اگر عاقل بودم پا به تلویزیون نمی‌گذاشتم» و از او خواست در این باره توضیح دهد. این گوینده در پاسخ گفت: «بله این را من در یک مصاحبه گفتم، چون هنوز رادیو را به تلویزیون ترجیح می‌دهم. رادیو رسانه‌ای گرم است و شنونده را با خود شریک می‌کند. مخاطب رادیو با تصویر‌سازی و تخیل خود در هر برنامه شریک می‌شود  و از چهره گوینده تا فضای محیط را خودش می‌سازد. رادیو رسانه‌ای نجیب و بی‌آزار است، چون شنونده می‌تواند کار خودش را بکند و به برنامه هم گوش بدهد
بهروز رضوی با اشاره به اینکه از سال 82 پیشنهاد همکاری از رسانه‌های فارسی زبان خارجی را داشته است، افزود: «من آن درخواست‌ها را چون نمی‌پسندیدم در خارج از کشور کار کنم، رد کردم. چند سال پیش هم دوباره با وعده و وعیدهای زیادی از من خواستند با آنان همکاری کنم که جوابم منفی بود
موضوع برنامه پنجشنبه شب «دورهمی» افسردگی بود که مهران مدیری در همین ارتباط رضوی را مورد پرسش قرار داد و در پاسخ شنید: «ما چون 9 خواهر و برادر بودیم شاید کم‌تر در معرض افسردگی قرار داشتیم. در خانواده‌های پر جمعیت، بچه‌ها روحیه مدارا، همکاری، دور هم بودن و ... را یاد می‌گیرند. تو چنین خانواده‌ای کم‌تر افسردگی پیش می‌آید. هرچند البته بعد از مرگ برادرم (بهزاد)، دیگر آن خنده‌هایی را که با او داشتم، دیگر تکرار نشد. شاید بعد از مرگ او دورانی را افسرده بوده‌ام که طبیعی است
در ادامه، مهران مدیری با بیان اینکه رضوی در مصاحبه‌ای، صدایش را به یک کویر ترک خورده تشبیه کرده است، از او توضیح خواست. این دوبلور با سابقه در جواب گفت: «اصلیت من از یزد است. اقلیم هر منطقه روی مردمش تاثیر می‌گذارد. اهالی کوهستان صدای نازک‌تری دارند و ساکنان دشت صدای بم و گسترده‌تری. برای همین در آن مصاحبه وقتی از من پرسیدند صدایم را به چه چیزی شبیه می‌دانم، پاسخم کویر ترک خورده بود
در پایان این قسمت از «دورهمی»، بهروز رضوی از برنامه‌های آینده‌اش برای ضبط و تولید آثار صوتی و خواندن داستان‌های مثنوی، شاهنامه و اشعار شاعرانی چون نظامی گنجوی، حافظ و سعدی خبر داد.
روانشناس و مدرس دانشگاه در رابطه با بهبود روابط همسران با یکدیگر به زوجین توصیه کرد تا در طول هفته به معنای واقعی، پنج ساعت زندگی مشترک داشته باشند.
دکتر مهرنوش اثباتی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان اینکه ارتباط به دو دسته کلامی و غیر کلامی تقسیم می شود، گفت: برخلاف اینکه برخی گمان می کنند ارتباط کلامی مهم تر از غیر کلامی است، پژوهش ها نشان می دهد بخش عمده ای از ارتباطات از طریق ارتباط غیر کلامی منتقل می شود.
وی ادامه داد: براساس پژوهش های انجام شده، تنها هفت درصد ارتباط از طریق کلمات و 93 درصد دیگر از طریق ارتباطات غیر کلامی که شامل زبان بدن، لحن و بلندی صدا، مدل نشستن و برخاستن و غیره است به مخاطب منتقل می شود.
اثباتی اضافه کرد: اگر تصور این است که باید مهارت های گفت و گوی کلامی را افزایش دهیم تا روابط زناشویی بهبود یابد، در اشتباه هستیم چرا که بیشتر از ارتباط کلامی، ارتباط غیر کلامی حائز اهمیت است.
این مشاوره خانواده ادامه داد: فاکتورهای ارتباط کلامی شامل آغاز گفت و گو ، فرآیند گفت و گو و اختتام گفت و گو است، مشکل زوجین این است که تصور می کنند در ابتدای آشنایی ، دوران نامزدی یا سال های اول ازدواج، خوب به حرف هم گوش می کنند و دقت آن ها در روابط بالا است و وقتی وارد زندگی می شوند جریان های متعدد آن ها را از یکدیگر دور می کند و این مساله عادی است و چندان مهم نیست که با احترام روز اول با یکدیگر صحبت کنیم.
اثباتی افزود: برخی از زوجین معقتد هستند که بعد از پنج یا 10 سال ازدواج، مهم نیست تماس چشمی داشته باشیم، همدیگر را تایید کنیم ، این تفکرات به تفکر های غلطی بر می گردد ، مثلا اینکه همدیگر را می شناسیم و نیازی نیست از مهارت روز اول که دل هم را به دست می آوردیم، استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: البته برخی از مشکلات زوجین به مساله تکنولوژی بر می گردد که وضعیت را نابسمان کرده است از سوی دیگر هنوز فرهنگ استفاده از این تکنولوژی جا نیفتاده و یاد نگرفته ایم که استفاده درست از آن چگونه است؟
اثباتی با بیان اینکه زوجین باید استفاده از تکنولوژی را مدریت کنند، گفت: به عنوان مثال باید زمان های مخصوص برای استفاده از آن را در نظر بگیریم و حتی الامکان در زمانی که در کنار خانواده هستیم از آن استفاده نکنیم.
وی به زوجین توصیه کرد در صورتی که ضرورت ندارد، مودم را خاموش کنند، در این صورت زمان لازم برای مکالمه زوجین باقی می ماند.
اثباتی درباره راهکارهای افزایش مکالمه زوجین، گفت: یک پژوهشگر در این زمینه تحقیق انجام داده است که اگر زوج ها 5 ساعت در هفته صرف زندگی مشترک کنند، روابطشان بهتر می شود.
اثباتی ادامه داد: براساس این پژوهش این پنج ساعت تقسیم بندی شده به این صورت که بخشی را به خداحافظی از خانه اختصاص دهند ، یعنی در هنگام ترک خانه، درباره کارهایی که قرار است آن روز انجام دهند با یکدیگر صحبت کنند.
وی اضافه کرد: دومین کار این است که در پایان هر روز کاری وقتی به خانه برمی گردند یا یکدیگر را می بینند با یکدیگر در فضایی آرام و بدون استرس چند دقیقه ای صحبت کنند.
اثباتی به قرارهای هفتگی زوجین اشاره کرد و گفت: زوج های خوشبخت قرار هفتگی دو نفره در فضای خلوت و آرام برای تازه کردن عشق خود ، می گذارند، قرار هفتگی نکته ای است که باید مورد توجه قرار گیرد آن هم در مکان های جدید.
وی به زوجین توصیه کرد برای بهبود روابط خود، در طی روز به قدردانی و تحسین یکدیگر بپردازند البته لزومی ندارد اغراق آمیز باشد چرا که محبت صادقانه به صورت سه یا چهار بار در طول روز آن هم با عناوین «خوشحالم از بابت بودنت در کنارم»، « از اینکه در زندگی مشارکت داری، متشکرم»، «از اینکه مادر خوبی برای فرزندان هستی، از تو متشکرم»، « از اینکه زحمت می کشی و نان آور خانواده هستی، از تو متشکرم» بسیار تاثیر گذار است.
اثباتی اضافه کرد: حتی باید از ظاهر همسر خود تعریف کرد که اگر این اتفاق نیفتد ، افرادی در بیرون از خانه شروع به قدردانی از همسرتان می کند که این مساله زمینه روابط خارج از ازدواج را بالا می برد.

بعد از اجرایی شدن برجام، یکی از مباحثی که مجددا در فضای اقتصادی مطرح شد، موضوع پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) بود و بار دیگر حضور ایران در این سازمان مهم تجاری جدی‌تر از پیش به نظر می‌رسد. هر چند همچنان موانعی برای این عضویت وجود دارد، اما به نظر می‌رسد رفع آن‌ها همچنان مستلزم زمان است.
به گزارش ایسنا، سازمان تجارت جهانی (WTO) سازمانی بین‌المللی است که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلافات بین اعضا این سازمان را حل و فصل می‌کند. سازمان تجارت جهانی علاوه بر پرداختن به مباحث مربوط به تجارت کالا، ‌حوزه‌های مربوط به خدمات و حقوق مالکیت فکری را هم در برمی‌گیرد
همچنین تجارت آزاد، کاهش تعرفه‌ها، اصل شاف سازی تجاری، اصل تجارت منصفانه، حفظ محیط زیست، ‌ توسعه تولید و تجارت و بهره‌وری منابع و افزایش سهم کشورهای در حال توسعه و در حال توسعه از رشد تجارت جهانی از جمله مهمترین اصول سازمان تجارت جهانی به حساب می‌آید.
به اعتقاد کارشناسان، موانعی که برای ملحق شدن ایران به سازمان جهانی تجارت وجود دارد را می‌توان به دو دسته تقسیم بندی کرد.
به گفته محمود دودانگه  - مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت -  دسته اول  موانعی هستند که به قوانین، مقررات و ملاحظات اقتصادی برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی مرتبط می‌شود.
 
به گفته وی موانعی که در دسته دوم قرار می‌گیرند، موانع سیاسی برای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی است  و با توجه به اینکه ایران در دهه‌های قبل معمولا درگیر محدودیت‌ها و تحریم‌های یک جانبه و چند جانبه بوده است، عضویت در سازمان تجارت جهانی با موانعی روبه رو بوده است.
به گفته این کارشناس اقتصادی اکنون با توجه به بسته شدن پرونده هسته‌ای و توافق انجام شده، این امیدواری وجود دارد که  حداقل موانع سیاسی برای عضویت در سازمان جهانی تجارت برداشته و مسیر طبیعی برای عضویت ایران در این سازمان ایجاد شود.
دودانگه درباره یکی از موانع پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی تصریح می‌کند که باید برای الحاق به سازمان تجارت جهانی یک کارگروه تشکیل شود.  به گفته وی هر کشوری که قصد عضویت در این سازمان بین المللی را داشته باشد باید دیگر کشورها را راضی کند.
به گفته این کارشناس اقتصادی، کارگروهی که قرار بوده در مورد عضویت ایران در این سازمان تصمیم گیری کند هنوز رئیس آن تعیین نشده است، چرا که ایران علاقه داشته است که سوئیس این مسئولیت را بپذیرد، اما اختلافاتی در این زمینه به وجود آمد.
در این باره محمد رضا انصاری – نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران – در مورد عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی معتقد است که حمایت اتحادیه اروپا از عضویت ایران در WTO حاصل برجام است.
وی همچنین درباره پیشامدهای عضویت ایران در WTO  معتقد است که در عین امتیازاتی که این عضویت برای اقتصاد ایران دارد، اما می‌تواند چالش‌هایی را هم ایجاد کند، چرا که اقتصاد ایران با سیستم عوارض و حمایت از صنایع داخلی فعالیت می‌کند؛ اقدامی که باعث شده صنایع داخلی ناقص بار بیایند.
به گفته وی وقتی عضویت ایران در WTO محقق شود، دیگر باید طبق قوانین این سازمان عمل کرد و دیگر امکان ادامه سیستم ناقص فعلی حمایت از تولید وجود ندارد.  
انصاری همچنین اضافه می‌کند که ورود ایران به سازمان تجارت جهانی می‌تواند ایجاد مشکل کند، اما در درازمدت تولیدات ایرانی را در رقابت با بازارهای جهان قرار می‌دهد و تولیدکنندگان می‌توانند بازارهای جهانی را بدست آورند و به این ترتیب، محصول ایرانی می‌تواند در دنیا ماندگار شود و با کیفیت و با استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشند.
به نظر می‌رسد در شرایط فعلی که رشد چهار تا شش درصدی برای اقتصاد ایران از سوی بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌شود و امکان همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر شده است، سیاست‌گذاران تصمیم جدی‌تری برای ورود ایران به سازمان تجارت جهانی دارند؛ اقدامی که می‌تواند تحولی اساسی برای اقتصاد ایران قلمداد شده و رفع موانع تجارت داخلی و خارجی را به دنبال داشته باشد.