جاي خالي پرسش هاي مردم در گفت وگوي تلويزيوني رئيس جمهور

اوین نامه کیهان 14مرداد-95
جاي خالي پرسش هاي مردم در گفت وگوي تلويزيوني رئيس جمهور
انتظار ديگري بود
مگردررژیم وارونه ولی فقیه که خامنه ای رهبر انتصابی وهمکاره وغیرپاسخگوی می باشد مردم ایران ارزش وحق وحقوق و محلی ازاعراب دارندودرمدت سال38سال حتی برای یکبار به مطالبات وسئوال وپرسش های جواب داده شده که تیتر جای خالی پرسش های مردم درگفت وگوی تلویزیونی رروحانی زده شده است؟

وقتي قرار شد رئيس جمهور به مناسبت شروع سال چهارم رياست جمهوري اش،مستقيم با مردم صحبت کند،انتظارات فراواني در ذهن ها نقش بست. بخصوص با ورود دولت به سال پاياني و عدم تحقق صدها وعده مختلف،مردم انتظار داشتند روحاني درباره چرايي اين وضعيت به آنها توضيح بدهد. به آنها بگويد چرا از آن همه وعده چيزي عايد آنها نشده و صادقانه به خاطر تاخير و ناميدي هواداران دولت،از آنها عذر خواهي کند.
    اما گفت و گوي تلويزيوني وي با دو کارشناس سيما،آب سردي بود بر آن همه انتظار!گويي رئيس جمهور،همان متن ايام رقابت هاي انتخاباتي در خرداد 92 را بارديگر از جيبش در آورده است و اين بار به جاي «کليد »مشهور،چند برگ نمودار به همراه دارد تا به هر نحو ممکن به مخاطبان منتظر ثابت کند تورم تک رقمي شده!و فراموش کند که خود روحاني بود که گفته بود؛«معيار تورم جيب مردم است نه آمار مرکزآمار و بانک مرکزي»!

    روحاني به کلياتي پرداخت که تکراري و خسته کننده بود و در عين حال،چيزي براي مردم نداشت!مردم چندروزي بود سعي کرده بودند به هر نحو ممکن صدايشان را به گوش رئيس جمهور برسانند و مطالباتشان را پيگيري کنند،اما به نظر مي رسد ديگر دولتمردان دولت يازدهم،آن شور و حال روزهاي اول را ندارند که هر روز در شبکه هاي اجتماعي ظاهر شوند و نشان دهند در ميان مردمند!

        
تکراري و غيرشفاف 
    اظهارات رئيس جمهور در گفت و گوي زنده تلويزيوني با واکنش منفي و سرد روزنامه هاي زنجيره اي حامي دولت نيزمواجه شد، اين روزنامه ها ضمن انتشار اظهارات رئيس جمهور از وي به دليل عدم شفافيت لازم و نيز بيان نکردن ناگفته ها(!) انتقاد کردند !

    روزنامه زنجيره اي اعتماد در گزارشي با عنوان «کمي شفاف تر آقاي رئيس جمهور ! » نوشت: «تدبير» سه ساله و «اميد» چند ماهه، دستاوردهاي دولتي است كه تولد چهارسالگي خود را در رسانه اي به وسعت همه ايران جشن مي گيرد. حسن روحاني در پايان نخستين روز از ٣٦٥ روز باقيمانده از حضور خود در پاستور، ميهمان خانه هاي ايرانيان مي شود؛ ميهماني كه پس از شش ماه غيبت، اعلام حضور مي كند، براي بيان دستاوردهاي دولتمردان، به گذشته هاي دور نمي رود. معيار او براي سنجش كار، عيد امسال است.

    اين روزنامه در ادامه گزارش خود ضمن تشکيک در آمار و ارقام اعلام شده از سوي رئيس جمهور آورده است: حسن روحاني گرچه هنوز آمار اوليه اي از رشد اقتصادي كشور ندارد اما از علايمي ياد مي كند كه حكايت از حركت رو به جلو دارد(!) حركتي كه براي نشان دادن آن به مردم، شايد به ناچار دست به كاري مي زند كه خيلي يادآور خاطرات خوشي نيستند. نمودارهايي كه آماري از وضعيت تورم، توليد و صادرات نفت خام و كالاهاي غير نفتي و واردات گمركي را نشان مي دهد.

    اعتماد در گزارش خود از روحاني خواست کمي شفاف تر سخن بگويد ! اما نگفت چگونه مي توان درباره چيزي که نيست صريح تر سخن گفت!؟

        
کدام ناگفته ها ناگفته ماند !؟
    روزنامه زنجيره اي آرمان نيز در گزارش مربوط به اظهارات رئيس جمهور به آن چيزهايي پرداخت که روحاني از آن سخني به ميان نياورده است. 

    روزنامه آرمان در گزارش خود اظهارات رئيس جمهور را تکراري خوانده و ادامه داد: روحاني آن رئيس جمهوري نبود كه ديروز [سه شنبه شب] حاميان و بيشتر مردم انتظار داشتند. او ... براي خود خط قرمزهاي زيادي ترسيم كرده بود كه با وعده هاي گذشته او مبني بر لزوم اطلاع جامعه از تمام اتفاقات همخواني نداشت. روحاني ديشب آنچه را گفت كه براي مردم تازگي نداشت و بارها ازسوي او و وزرايش بيان شده بود كه تنها دو جدول را بايد موضوع جديد دانست.

    آرمان در گزارش خود از تماس هاي مخاطبان حامي دولت با اين روزنامه سخن گفته و افزود: اظهارات دكتر حسن روحاني در شب گذشته چنان بود كه تماس هاي زيادي با آرمان از سوي حاميان دولت گرفته شد؛ حامياني كه به مشي اتخاذ شده از سوي رئيس جمهور انتقاد داشته و عنوان مي كردند دكتر روحاني وعده داده بود مردم از تمام موضوعات بايد آگاه باشند اما نشان داد كه مردم را آنچنان كه تصور مي شد محرم نمي داند و اظهاراتش براي مخاطبان جذابيتي ندارد.

        
صداي مردم شنيده نشد!
    مردم اما پرسش هاي ساده اي داشتند!در طي روزهاي قبل هزاران پرسش از آنها در شبکه هاي اجتماعي دست به دست شد

    برخي از ساده ترين پرسش هاي مردم در ايام اخير را بخوانيد:

    1- آيا عملکرد دستگاه ديپلماسي در طول اين سه سال بر پايه عزت مورد انتظار جمهوري اسلامي ايران بوده است؟

    2- آيا اعتبار پاسپورت ايراني نسبت به زماني که شما آمديد، بالاتر رفته است؟

    3- آيا دولت يازدهم، از جايگاه ايران بين همسايگان دفاع منطقي کرده و پاسخ و جسارتهاي گاه و بيگاه کشور هاي حاشيه خليج فارس و گستاخي هاي سياسي اقتصادي اخلاقي مکرر عربستان را داده است؟

    و همچنين خلف وعده هاي غرب در توافق هسته اي چگونه توجيه مي شود؟ 

    4- آيا بعنوان رئيس جمهور و کسي که براي مردم بيانيه صادر کرد که در مبارزه با فساد و مسائل اقتصادي با کسي عقد اخوت نبسته است از روند مقابله با اين معضل در دولتش راضي است؟

    5- آيا حسين فريدون، برادر آقاي روحاني ، خط قرمز کابينه است ؟! اگر نيست، پس چرا به تخلفات عديده وي رسيدگي نمي شود!؟

    6- آيا صد روز وعده داده شده به پايان نرسيده است؟

    7-آيا رئيس جمهور از بيکاري جوانان در شهره اي دور و نزديک با خبر نيست؟

    8- چرا علي رغم چندين بار وعده،مسکن مهر مزخرف ناميده شد و مردم از داشتن سر پناهي ساده و ارزان محروم شدند؟

    9- طرح مسکن اجتماعي که قرار بود جايگزين مسکن مهر شود به کجا رسيد؟!

    10- آقاي رئيس جمهور!شما گفتيد پس از برجام هر روز يک گشايش داشتيم،آيا خبر داريد که کارخانه ها يکي پس از ديگري تعطيل مي شود!؟ از تعطيلي ارج چيزي به شما گفته اند؟

    11- بنظر شما ،بازديد از يکي از مهمترين کارخانه هاي ايراني يعني مپنا سوار بر خودرو زرهي گران قيمت خارجي و تماشاي آن از پشت شيشه ماشين،تکريم کارگر و توليد ايراني است!؟

    12- آقاي روحاني!واردات و قاچاق کالامردم و کارگران را بيچاره کرده!نمي خواهيد فکري براي آن بکنيد!؟

    13- با آنکه وعده داده بوديد،هنوز در حوزه هاي مشترک نفت و گاز ،از شرکاي خود عقب هستيم!يادتان هست وعده کرديد در کوتاه مدت،از آنها جلو مي زنيم؟

    14- شما گفتيد خزانه خالي است،پس اين مديران نجومي از کجا اينگونه بيت المال را غارت مي کردند!؟ فقط براي عمران و آبادي کشور خزانه خالي بود!؟

    اينها بخش اندکي از صدها و صدها سوالي بود که مردم منتظر پاسخ آن بودند اما جوابي به آنهاداده نشد و دست خالي تلويزيون خود را خاموش کردند

        
روي خط طنز!
    در همان حال پيامک هاي طنزگونه و مطايبه آميزي نيزتوسط مردم توليد و روانه فضاي مجازي شد که مرور بخش اندکي از آنها هم نشان از درد دل مردم و ناميدي از پاسخگويي دولت دارد. بخوانيد:

    1- صد روز، چند روزه؟

    2- ببخشيد داداشتونم تقصير دولت قبله؟

    3- آقاي روحاني با توجه به اينکه صفدر حسيني ذخيره انقلابند آيا ايشون سقف قرارداد رو رعايت کرده؟

    ۴- سوال من که هيچي، ولي مطمئنم الان مجري برنامه ميره ميگه: آقاي روحاني برجام و واردات و توليد ملي و روابط خارجي و حسين فريدون و مديراي نجومي و فيش هاي حقوقي رو بي خيال، حالتون چطوره؟!

    ۵- اگر يک سانتريفيوژ با سرعت 2 متربر ثانيه و چرخ زندگي با سرعت 1 متر بر ثانيه بچرخد،تعداد دفعات برخورد اين دو چرخ در مدت چهارسال چقدر است؟(از اصطکاک صرف نظر شود.)

    ۶- آقاي رئيس جمهور معمولاافراد در دور دوم رياست جمهوري عملکرد ضعيف تري دارند. آيا بهتر نيست جنابعالي در اوج خداحافظي کنيد؟!!

    ۷- آقاي پرزيدنت، اين آفتاب برجام تا پاييز و زمستون هم ميخاد بتابه؟،مرديم از گرما!!

    اين رويکرد حتي همزمان و بعد از گفت و گوي تلويزيوني هم ادامه پيدا کرد ومردم نوشتند:

    1- رييس جمهورهمين الان: «از ابتدا اميدوارم بودم که امسال سال گشايش ها باشد.» ولي خب نشد ديگه شرمنده. تو شادياتون جبران کنيم.

    2- «رشد 4/2 درصدي مصرف برق نشان دهنده حرکت روبه جلو در صنعت است» گرما هم کلاهيچ ربطي به اين قضيه نداره!

    3- «امروز 400 بانک خارجي با ما در ارتباط هستند.»حيدري: پس چرا سوئيفت قطعه؟روحاني: براي اينکه ما با اونا در ارتباط نيستيم حيدري: آهان!

    در واکنش به تيتر آرمان که نوشت:«ناگفته ها ناگفته ماند»! روحاني:آقا !چرا انقد پيله مي کني!؟ اگه چيزي داشتم مي گفتم ديگه!

    در اين بين مدير مسئول کيهان نيز در پيامکي که خبرگزاري فارس منتشر کرد به سخنان روحاني اينگونه واکنش نشان داد:« رئيس جمهور محترم در باره دستآوردهاي برجام بجاي ان شاءالله خواهد شد بايد مي فرمودند ؛ نستجيربالله نشد !! آقاي رئيس جمهور در گفت و گوي تلويزيوني تقريبا هيچ دستآوردي از برجام ارائه نكردند و فاصله ميان آنچه قرار بود بشود ولي نشده است را با وعده پر كردند ! و حال آنكه شايسته تر آن بود بجاي ان شاءالله خواهد شد مي فرمودند ؛ نستجيربالله نشده است

    مي بينيم که مردم،از بي محلي به سوالات خود دلخور و ناراحت،شبکه هاي اجتماعي و زبان طنز و کنايه را براي ابراز گلايه برگزيده اند .

    بعيد است روحاني در 365 روز باقيمانده،کاري بيش از 100 روز گذشته بکند ،اما صميمانه دعا مي کنيم گزارش هاي بعدي وي،نه تکرار وعده ها، که خبر از گشايش هايي در زندگي و معيشت مردم باشد.