گزیده ها قسمت دهم

گزیده ها  قسمت دهم  14 مرداد – 95 
باور نادرست درباره قلیان
تا شما به نقطه پایان این سطر برسید، دخانیات جان یک نفر را گرفته است. در هر شش ثانیه یک نفر در گوشه‌ای از جهان بر اثر استعمال دخانیات می‌میرد. بسیاری دخانیات را مهمترین عامل قابل پیشگیری مرگ و میر می‌دانند، این در حالی است که میزان مصرف سیگار در نوجوانان و جوانان کشور نگران‌کننده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از معاونت بهداشت وزارت بهداشت، رشد و رواج روزافزون استفاده از قلیان که میزان دود ورودی هر پک از آن تقریبا معادل١٠٠ پک سیگار است و هر وعده کاملش نیز با 100 تا 200 نخ سیگار برابری می‌کند نیز تبدیل به نگرانی بزرگی شده‌است. در گزارش زیر، به بررسی چهار باور نادرست درباره مصرف قلیان پرداخته شده‌است.
به علت عبور دود قلیان ازآب، سموم آن گرفته می‌شود
دقیقا برعکس؛ آن آبی که توی شیشه قلیان هست، نه تنها این کار را نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود چسبندگی و رسوب مواد زاید در دستگاه تنفسی‌ بیشتر شود و عوامل بیماری‌زا راحت‌تر در ریه‌هایمان‌ رسوب کند. در واقع، عبور دود از آب درون ظرف قلیان و مرطوب شدن ترکیبات سمی (CO) اثرات به مراتب مخرب‌تری نسبت به خشک بودن آن مواد بر ریه مصرف‌کننده و نهایتا تمام اندام‌های بدن دارد.
خطر یک‌ وعده قلیان از خطر یک پاکت سیگار  کمتر است
این موضوع اصلا اغراق نیست؛ معمولا سیگاری‌ها بین 12 - 8 پک به یک نخ سیگار می زنند که هر پک حجمی معادل 75 - 40 میلی لیتر دارد و در بین 7 -5 دقیقه استعمال یک نخ سیگار حدود 500 تا 600 میلی لیتر دود را وارد ریه ها می کند. این در حالی است که مصرف یک وعده قلیان بین 80 - 20 دقیقه طول می‌کشد و بین 200 - 50 پک به قلیان زده می شود که در هر پک بین 150 تا 1000 میلی لیتر دود وارد ریه ها می‌شود.
هر وعده مصرف قلیان که  حداقل یک ساعت طول می‌کشد و با هر پک آن تقریبا تا یک لیتر دود وارد ریه می‌شود. این دود علاوه بر عوامل بیماری زای دود سیگار، مونوکسیدکربن و عوامل شیمیایی و خطرناک ناشی از سوخت ذغال هم به آن اضافه می‌شود. اینکه می‌گویند خطر یک ساعت قلیان از خطر یک پاکت سیگار بیشتر است، نه شوخی است، نه مبالغه. به خصوص قلیانهای میوه‌ای و جوان پسند. توتونهای این قلیان‌های مد روز، علاوه بر همه بدی‌های تنباکوی معمولی، چندین بدی دیگر هم دارند.  مواد افزودنی که کارشان تامین طعم و بوی میوه است و در ترکیب این تنباکوها استفاده می‌شود یکی از این عوارض است. آنها به دلیل وجود صدها ماده شیمیایی و ده‌ها عامل سرطان‌زا، از جمله بنزن، ترکیبات معطر حلقوی، فلزات سنگین و سموم حشره کش آلی می‌تواند زمینه را برای تشدید بروز سرطان، خصوصا سرطان خون، انواع بیماری‌های کشنده و حساسیت‌های تنفسی و پوستی مهیا کند. در بسیاری از موارد، قلیان باعث نمایان شدن علایم آسم خفته در بیماران شده و بیماری خاموش آنها را شعله‌ور کرده است.
در بحث مقایسه قلیان با سیگار، اگر چه هر وعده مصرف قلیان معادل 100 تا 200 نخ سیگار (5 تا 10 پاکت) از سوی سازمان جهانی بهداشت برآورد شده است، ولی منظور از این مقایسه کم ضررتر اعلام کردن مصرف سیگار نسبت به مصرف قلیان نبوده است. بلکه هدف از این مقایسه، تغییر باور عمومی که مصرف قلیان را به دلیل عبور دود از آب بی ضرر می پندارند است.     هیچ نوع ماده دخانی کم ضرر یا بی‌ضرر وجود ندارد و همه انواع مواد دخانی برای فرد مصرف کننده و اطرافیان او زیان آور است و توصیه همه متخصصان، بر عدم مصرف هر گونه ماده دخانی بطور مطلق است.
اگر کنار قلیانی‌ها بنشینید اما خودتان قلیان نکشید، خطری تهدیدتان نمی‌کند
این باور نیز نادرست است. چرا که شما هم در خطرید. دود دست‌دوم تولیدشده از قلیان، مخلوطی از تنباکو و دود مواد سوختنی است و بنابراین خطر جدی برای اطرافیانی که در مواجهه با دود ناشی از مصرف قلیان دیگران هستند، محسوب می‌شود. یک وعده یک‌ساعته قلیان باعث استنشاق دودی معادل ١٠٠ تا ٢٠٠ نخ سیگار برای فرد مصرف کننده و بین 5 تا 10 نخ (نیم پاکت) برای اطرافیان می‌شود. منابع حرارتی برای سوزاندن تنباکو، مثل چوب نیم‌سوز یا زغال‌چوب، نیز مخاطرات سلامت را افزایش می‌دهند؛ چون این سوخت‌ها هنگام اشتعال، سموم خاص خودشان را تولید می‌کنند که شامل مقادیر بالینی از مونوکسید کربن، فلزات سنگین و مواد شیمیایی سرطان‌زا است. ضمنا اشتراک قطعه دهانی قلیان‌ها هم خطری جدی برای انتقال بیماری‌های واگیردار مانند سل، هپاتیت، زگیل و تبخال است.
چرا بعضی از کسانی که قلیان می‌کشند دچار این عوارض نمی‌شوند؟
چون عوارض ناشی از مصرف قلیان دیر ظهور می‌کند. سموم داخل توتون و تنباکو حالتی تجمعی پیدا می‌کنند و وقتی سطح آن از یک حد معینی بالاتر رفت، باعث بروز اختلال در شیوه تنفس، تعداد تنفس و مشکلات تنفسی می‌شوند؛ در نتیجه، فرد علاوه برانسداد مزمن ریوی و مدت سرطان ریه، دچار آسم نیز می‌شود و برای کنترل بیماری‌اش نیاز به اقدامات درمانی جدی پیدا می‌کند.
در آخرین توافق نظامی صورت گرفته میان سئول و واشنگتن به منظور مقابله با کره شمالی، آمریکا تعدادی از جنگنده های مدل F-16 خود را وارد خاک کره جنوبی کرد.
به گزارش ایرنا، مقامات نظامی کره جنوبی با تاکید بر ضرورت این انتقال، انجام آن را در راستای همکاریهای دو کشور و محدود کردن فعالیت های نظامی و هسته ای کره شمالی عنوان کردند.
کره شمالی در ادامه فعالیت های موشکی خود، دیروز (چهارشنبه) دست به پرتاب دو فروند موشک بالستک به سمت دریای ژاپن کرد که یکی از موشک ها در همان ابتدای شلیک منهدم شد.
کره جنوبی می گوید که برای مواجهه با تهدیدهای کره جنوبی توسعه همکاری این کشور و آمریکا ضروری است.
یونهاپ، خبرگزاری رسمی کره جنوبی روز پنجشنبه به نقل از یک منبع نظامی این کشور اعلام کرد که 12 فروند جنگنده F-16 آمریکا روز گذشته با به پرواز در آمدن از پایگاه کارولینای جنوبی وارد پایگاه «اوسان» شدند.
گزارش می افزاید: این حضور در راستای تقویت همکاریهای نظامی دو کشور و به منظور مقابله با تهدیدهای رو به افزایش کره شمالی صورت گرفته است.
کره جنوبی به عنوان یکی از متحدان قدیمی آمریکا در شرق آسیا در حال حاضر به کلیدی ترین کشور برای اجرای طرحهای نظامی این کشور در منطقه تبدیل شده است.
«نیکلاس جانسون» فرمانده آمریکایی جنگنده های عملیاتی منطقه اقیانوس آرام نیز این موضوع را تایید کرد و گفت که این تصمیم در جهت همکاریهای مشترک آمریکا و کره جنوبی و به منظور کسب اطمینان در خصوص مسئولیت های بین المللی و کمک به بحران های منطقه ای انجام شده است.
او گفت که استقرار این جنگنده ها در خاک کره جنوبی نشان می دهد آمریکا در مورد امنیت و پایداری منطقه و افزایش توان هم پیمانان خود بسیار جدی است.
توافق صورت گرفته میان دو کشور پس از آن صورت می گیرد که آمریکا و کره جنوبی اواخر تیر ماه سالجای پس از چند ماه گفت و گو در خصوص استقرار سامانه «تاد» در شبه جزیره کره موافقت کردند.
قرار است این سامانه تا سال 2017 در شهر «سئونگجو» کره جنوبی واقع در 300 کیلومتری جنوب شرق سئول پایتخت مستقر شود.
استقرار این سامانه با مخالفت های شدید کره شمالی، روسیه و چین همراه شده است.حضور ارتش آمریکا در کره جنوبی با 28 هزار و 500 نیرو عملا این منطقه را به سمت بی ثباتی و تشنج سوق داده و سبب شده است تا دو کشور کره شمالی و کره جنوبی که از سال 1950 میلادی در شرایط نه جنگ نه صلح بسر می برند، به مرز یک جنگ فراگیر نزدیک شوند.
واکنش خصمانه 'دونالد ترامپ' نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در برابر والدین سرباز مسلمانی که جان خود را در جنگ برای آمریکا از دست داد، آن دسته از مسلمانان آمریکایی که فرزندشان را در جنگ از دست دادند، از رای دادن به ترامپ منصرف کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، 'نظر نقوی' مهندس بازنشسته و از اعضای جامعه مسلمانان خانواده های 'گلد استار' آمریکا که یکی از بستگان خود را در حین خدمت در ارتش این کشور از دست داد، گفت: من به غیر از جمهوریخواهان، به هر کسی رای خواهم داد. ترامپ از سوی هیچ کس انتخاب نشده است، حزب جمهوریخواه او را انتخاب کرد.
وی افزود، دوستان خود را هم ترغیب می کنم که به ترامپ رای ندهند.
'محسن' پسر نقوی که در پاکستان زاده شده بود، در سال 2008 در انفجار بمب در افغانستان کشته شد.
طبق اعلام وزارت دفاع آمریکا، از یک میلیون و 300 هزار سرباز ارتش آمریکا، 3 هزار و 939 نفر مسلمان هستند اما، تعداد سربازان کشته شده در حین خدمت مشخص نیست.'نوشین رزانی' ایرانی- آمریکایی در اوکلند کالیفرنیا که برادرش را در سال 2004 در عراق از دست داد، گفت، سخنان ترامپ باعث شد که برای اولین بار با رسانه ها گفت وگو کنم.
وی گفت: وقتی دیدم این شخص می خواهد از مذهب به شیوه ای منفی استفاده کند، تصمیم گرفتم که حرف بزنم.رزانی که به همراه اعضای گلد استار با امضای نامه ای سرگشاده خواستار معذرت خواهی ترامپ از والدین سرباز مسلمان شد گفت، سخنان ترامپ درباره مادر این سرباز، توهین به همه زنان مسلمان بود.ترامپ به 'خضر' و غزاله خان' والدین سرباز آمریکایی کشته شده در عراق به خاطر انتقاد از پیشنهاد این نامزد جمهوریخواهان در زمینه جلوگیری از ورود مسلمانان به آمریکا، به شدت تاخت.ترامپ از خضر خان که در گردهمایی دمکرات ها در فیلادلفیا گفته بود ترامپ باید قانون اساسی آمریکا را مطالعه کند، به شدت انتقاد کرد و گفت، غزاله همسرش، احتمالا به این خاطر که اجازه حرف زدن ندارد، در کنار شوهرش ساکت ایستاده بود.این سخنان ترامپ موجب رو برگرداندن بسیاری از جمهوریخواهان از او و حمایت از خانواده خان شد.

یک زن 63 ساله استرالیایی با برآورده شدن آرزویش، از طریق لقاح مصنوعی صاحب یک فرزند دختر شد و مسن ترین مادر این کشور لقب گرفت.به گزارش ایرنا، این مادر که نامش ذکر نشده و کودکش در سلامتی به سر می برند، اما برخی مراکز پزشکی استرالیا اقدام این زن را برای مادر شدن در 63 سالگی مورد انتقاد قرار داده اند.تارنمای روزنامه 'هرالد سان' استرالیا روز پنجشنبه از این زن 63 ساله به عنوان مسن ترین مادر جدید استرالیا یاد کرد که دخترش را در یک بیمارستان خصوصی در ملبورن بدنیا آورده است.این زایمان 8 هفته زودتر از موعد مقرر از طریق سزارین در شهر ملبورن انجام شد و پدر کودک 78 ساله است. برخی رسانه ها نیز سن این مادر را 62 سال ذکر کرده اند.شرایط سنی این پدر و مادر با انتقاد برخی از افراد و انجمن های جامعه پزشکی استرالیا مواجه شده و آینده فرزند را با توجه به سن بالای پدر و مادر در ابهام می بینند.سان دیلی نیز نوشت: ممکن است همکلاسی های این کودک در آینده فکر کنند پدر و مادر وی، پدر و مادر بزرگ او هستند، اما این واقعیت را نیز باید مورد توجه قرار داد که این روزها بیشتر بچه ها توسط پدربزرگ و مادربزرگ ها مراقبت می شوند.این روزنامه نوشت: اگر این زن و شوهر پر جنب و جوش، مناسب و سالم هستند، پس هیچ تضمینی نیز وجود ندارد که آنها نمی توانند پدر و مادر فوق العاده ای نباشند.این اظهارنظر پس از آن انجام شد که 'مایکل گانن' رییس انجمن پزشکان استرالیا این اقدام را 'خودخواهی محض' خوانده و تصریح کرده بود: آیا کسی به دوران نوجوانی این نوزاد فکر کرده است.رکورد مسن ترین مادر دنیا در دست یک زن اهل رومانی است که سال 2005 در سن 66 سالگی صاحب فرزند شد و این زن و دختر 11 ساله اش اکنون در بخارست، پایتخت رومانی زندگی می کنند.رکورد قبلی مسن ترین مادر هنگام زایمان در استرالیا مربوط به یک زن 60 ساله بود که نخستین فرزند خود را سال 2010 میلادی به دنیا آورد.