سیلاب، آبگرفتگی و طغیان رودخانه‌ها در 8 استان

سیلاب، آبگرفتگی و طغیان رودخانه‌ها در 8 استان  13اردیبهشت-96
تا اواخر وقت امروز آبگرفتگی معابر و سیلابی‌شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها و وقوع تگرگ در آذربایجان غربی، شمال و شرق ایلام، اردبیل، لرستان، کردستان، زنجان و بیشتر نقاط همدان و آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود.
براساس تحلیل آخرین داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها و در مناطق مستعد وقوع تگرگ در آذربایجان غربی (به‌ویژه نیمه جنوبی استان)، شمال و شرق ایلام، نیمه جنوبی اردبیل، لرستان، کردستان، زنجان و بیشتر نقاط همدان و آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود از این رو توصیه می‌شود اقدامات لازم جهت کاهش از خسارات احتمالی به عمل آید.
امروز بارش‌ها در مناطق ذکر شده ادامه می‌یابد و از بعدازظهر با کاهش باران در شمال غرب، فعالیت سامانه به مناطق مرکزی گسترش می‌یابد.
از اوایل وقت صبح روز پنج‌شنبه(فردا) سامانه بارشی دیگری وارد کشور شده که بارش در شمال غرب، غرب و البرز مرکزی آغاز خواهد شد و به تدریج بیشتر استان‌های کشور را در برمی‌گیرد که در غرب و ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی به صورت رگبار و رعدوبرق، وزش باد و در شرق و جنوب شرق به صورت پراکنده است و در سایر مناطق کشور نیز رگبار باران در بعدازظهر پنج‌شنبه پیش‌بینی می‌شود.
همچنین امروز مناطق غربی خلیج فارس مواج است.
همچنین امروز اهواز با بیشینه دمای 41 درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای 3 درجه بالای صفر سردترین مرکز استان خواهد بود.
*
هشدارجدی مدیریت بحران درباره جاری شدن سیلاب در شمال غرب کشور
سازمان مدیریت بحران کشور با صدور اخطاریه‌ای اعلام کرد: با توجه به استمرار روند بارش‌ها در مناطق مختلف کشور و براساس اخطاریه شماره 16 سازمان هواشناسی، شهروندان بطور جدی از اسکان و توقف طولانی در بستر و حریم رودخانه‌ها پرهیز کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان مدیریت بحران کشور، هماهنگی‌های لازم با شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و شهرستان انجام شده و عوامل اجرایی با آمادگی کامل، تمهیدات مورد نیاز برای مقابله با جاری شدن سیل، رعد و برق، وزش تند باد شدید و هرگونه حادثه احتمالی دیگر را از جمله لابرویی قنوات، رودخانه‌ها و کانال‌ها اتخاذ کرده‌اند.
سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است که بارش نزولات جوی تا ظهر چهارشنبه (امروز) ادامه خواهد داشت. برهمین اساس پیش‌بینی می‌شود که آبگرفتگی در معابرعمومی بروز کند و رودخانه‌ها و مسیل‌ها سیلابی شود.
همچنین طی مدت یاد شده شاهد بارش تگرگ در مناطق مستعد در جنوب آذربایجان غربی، ایلام، اصفهان، لرستان، کردستان، کرمانشاه، همدان و زنجان خواهیم بود.
*
سامانه جدید بارشی وارد کشور می‌شود
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به وضعیت جوی کشور، از ورود یک سامانه بارشی جدید به کشور از صبح فردا خبر داد.
"
احد وظیفه" گفت: از اوایل صبح پنجشنبه(فردا) سامانه بارشی دیگری وارد کشور شده که بارش در شمال غرب، غرب و البرز مرکزی آغاز خواهد شد.
به گفته وظیفه، این سامانه، به تدریج بیشتر استان‌های کشور را در بر می‌گیرد که در غرب و ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی به صورت رگبار و رعد و برق و وزش باد و در شرق و جنوب شرق به صورت پراکنده خواهد بود و در سایر مناطق کشور نیز رگبار‌های باران در بعدازظهر این روز پیش‌بینی می‌شود.
وی در مورد شرایط جوی تهران نیز گفت: آسمان تهران امروز چهارشنبه، نیمه ابری، همراه با وزش باد، در بعضی ساعات ابری، همراه با رگبار و رعد و برق با بیشینه و کمینه دمای 27 و 17 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود همچنین در روز پنجشنبه (فردا) نیز آسمان تهران ابری، همراه با وزش باد، در بعضی ساعات رگبار و رعد و برق، در اواخر وقت کاهش ابر با بیشینه و کمینه دمای 26 و 16 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.