انفجار بمب در بغداد چندین کشته و زخمی برجای گذاشت

انفجار بمب در بغداد چندین کشته و زخمی برجای گذاشت    9خرداد-96

کراده
 انفجار کراده دست کم سیزده نفر را کشته و شماری را زخمی کرده است
انفجار بمب در بغداد ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است.
بامداد سه‌شنبه، ٩ خرداد (٣٠ مه) انفجار شدیدی در یکی از محله‌های تجاری مرکز بغداد روی داد که به گفته مقامات پلیس، دست کم سیزده نفر را کشت و بیش از سی تن دیگر را زخمی کرد.
این انفجار در محله کرّاده که از محله‌های عمدتا شیعه نشین پایتخت عراق است روی داده و خبرگزاری اعماق، وابسته به گروه دولت اسلامی (داعش) گفته است که این گروه مسئول این بمب‌گذاری بوده است.
محله کراده در ماه ژوئیه سال گذشته نیز هدف بمب‌گذاری قرار گرفت. در آن انفجار دست کم سیصد و بیست و چهار نفر جان خود را از دست دادند. گروه دولت اسلامی مسئولیت آن انفجار را هم برعهده گرفت.
در ماه گذشته نیز انفجاری در این محل به کشته شدن چند مامور پلیس راهنمایی و انهدام تعدادی خودرو منجر شد.
داعش در تابستان سال ٢٠١٤ توانست شهر موصل و چند شهر دیگر عراق را به تصرف درآورد و پیشروی سریع نیروهای داعش در عراق باعث نگرانی در مورد سقوط مناطق بیشتری در آن کشور و تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا برای عملیات هوایی علیه نفرات این گروه شد.
از اواخر سال ٢٠١٥ نیروهای دولتی توانسته‌اند مانع پیشروی این گروه شوند و در حال حاضر، بخش‌هایی از موصل را از تصرف دولت اسلامی خارج کرده‌اند. مقامات عراقی وعده داده‌اند که داعش را در عراق شکست دهند و اراضی تحت تصرف این گروه را بار دیگر در اختیار بگیرند. در عین حال، این نگرانی هم وجود دارد که آیا در صورت شکست نظامی این گروه، ایدئولوژی آن نیز از میان خواهد رفت یا این خطر وجود دارد که عقاید آن برجا بماند و به شکل‌های دیگری به خصوص اقدامات خشونت آمیز علیه شهروندان غیرنظامی عراق و سایر کشورها بروز کند.

ایدئولوژی داعش بر ارتباط بین دین و حکومت و لزوم حکومت طبق اصول دینی و بر اساس قوانین شرعی اسلام مبتنی است و این گروه پس از تصرف موصل، اعلام کرد که در سرزمین‌های اشغالی در عراق و سوریه دولت اسلامی را به رهبری ابوبکر البغدادی ایجاد کرده و از مسلمانان جهان خواست از این حکومت حمایت و به آن کمک کنند. این درخواست بدون واکنش نماند و گزارش‌هایی از ملحق شدن شهروندان کشورهای مختلف از جمله از جوامع مسلمان کشورهای غربی به این گروه منتشر شده است.

کرادهحق نشر عکسEPA
Image captionماه گذشته هم انفجاری در کراده روی داد و چند کشته و زخمی برجای گذاشت

موضوعات مرتبط