گزیده ها 12 خرداد - 96

فرمانداران سه ایالت نیویورک، کالیفرنیا و واشنگتن ضمن مخالفت و انتقاد شدید از تصمیم ترامپ برای خروج از توافق پاریس، اعلام کردند که به مفاد این توافقنامه پایبند خواهند ماند.

به گزارش تسنیم به نقل از ورج، پس تصمیم ترامپ برای اعلام خروج ایالات متحده از توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس، سه ایالت این کشور مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کردند.

اندرو کومو، فرماندار ایالت نیویورک، ادموند براون، فرماندار ایالت کالیفرنیا و جی اینسلی فرماندار ایالت واشنگتن اعلام کردند که ائتلافی را از ایالات‌های پایبند به مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی تشکیل می‌دهند. این اقدام به طور بنیادین، مسئولیت کاهش انتشار گازهای گل‌خانه‌ای را از سطح دولت فدرال به سطح محلی منتقل می‌کند.

اینسلی، فرماندار ایالت واشنتگتن در بیانیه‌ای گفت: «من افتخار می‌کنم تا در کنار دیگر فرمانداران بایستم، و از این موضوع اطمینان یابم که عدم اقدام (پایبندی) در پایتخت با اقدام (پایبندی) ایالت‌ها جبران شود». در این بیانیه آمده است که این اعلام رئیس جمهوری باعث می‌شود تا مسئولیت کامل اقدامات در زمینه تغییرات اقلیمی بر دوش ایالت‌ها و شهرهای سرتاسر آمریکا بیافتد و در حالی که تصمیمات رئیس جمهوری مایه شرمساری و سرزش هستند ... ایالت‌ها همانگونه که پیشتر پایبند بوده‌اند، در آینده نیز به مفاد این توافق پایبند خواهند بود.

سه ایالت نیویورک، کالیفرنیا و واشنگتن با جمعیت 68 میلیون نفر، یک پنجم تولید ناخالص داخلی آمریکا را داشته و مسئول تولید دستکم 10 درصد گازهای گلخانه‌ای انتشار یافته در این کشور هستند.
جنگ بین رییس جمهور فیلیپین و دختر کلینتون به دلیل رئیس‌جمهور فیلیپین ضمن تلاش برای دفاع از "جوکی" که درباره تجاوز سربازانش به زنان مطرح کرده بود، از چلسی کلینتون، دختر بیل و هیلاری کلینتون به شدت انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور جنجالی فیلیپین که بر کشتار هزاران مصرف کننده موادمخدر نظارت داشته و در حال حاضر حکومت نظامی را همزمان با مبارزاتش با شبه‌نظامیان وابسته به داعش اعلام کرده از رابطه نامشروع بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با مونیکا لوینسکی علیه چلسی کلینتون استفاده کرد.

چلسی کلینتون به جمع افراد دیگری پیوست که اظهارات اخیر رودریگو دوترته را محکوم کردند. دوترته اخیرا به سربازانش اعلام کرده بود که پس از اعلام حکومت نظامی در شهر ماراوی ممکن است هر یک از آنها به سه زن تجاوز کنند اما وی تمام مسئولیت اشتباهات آنها را به عهده خواهد گرفت.

دوترته در دفاع از اظهارات خود گفت: این "روسپی‌ها" همانند چلسی کلینتون تنها واژه "تجاوز" را شنیدند و مرا محکوم کردند. من به هیچ عنوان شوخی نمی‌کردم. اظهارات من کاملا کنایه آمیز و پر از طعنه بود. یکبار دیگر به سخنرانی من گوش دهید و ببینید که من به جوک‌های خودم نمی‌خندم.

وی افزود: باید به چلسی کلینتون بگویم که هنگامی که پدر شما مشغول روابط عاشقانه با زنان کاخ سفید بود شما چه احساسی داشتید؟ آیا پدرتان را نیز محکوم کرده‌اید؟

چلسی کلینتون در واکنش به اظهارات دوترته درخصوص تجاوز در توئیتی نوشته بود که "این موضوع به هیچ وجه خنده دار نیست".

وی در پست دیگری نوشت: دوترته یک قاتل است و هیچ اهمیتی برای حقوق بشر قائل نیست. بسیار مهم است که به این مساله همواره اشاره کنیم که تجاوز هرگز یک شوخی نیست.

دوترته کمی پس از اعلام حکومت نظامی در سخنرانی در جمع سربازانش گفت: من و تنها من مسئول این حکومت نظامی، پیامدها و نتیجه‌های آن هستم. شما فقط کار خود را انجام دهید. باقی مسائل را من حل خواهم کرد. من به خاطر شما به زندان خواهم رفت. اگر شما به سه زن هم تجاوز کنید، خواهم گفت که این کار را من انجام داده‌ام‌.

این اظهارات دوترته محکومیت گسترده‌ای را به همراه داشت.

وی در دفاع از سخنرانی خود سربازان آمریکایی را به تجاوز به زنان در فیلیپین و ژاپن متهم کرد و گفت: در واقع جرم اصلی توسط سربازان آمریکایی در اوکیناوا صورت گرفته که به چندین زن تجاوز کردند اما ما هرگز نشنیده‌ایم که یک فیلیپینی چنین جرمی مرتکب شود. من تنها به آنها هشدار دادم که اگر کار اشتباهی انجام دهند من باید پاسخگوی آن باشم. من با حالتی کنایه آمیز به آنها گفتم که من مسئول تمامی اقدامات اشتباه و احمقانه آنها هستم.

دوترته افزود: شما آمریکایی‌ها همچون چلسی باید بسیار مراقب باشید چراکه شما در یک خانه شیشه‌ای زندگی می‌کنید. بار دیگر تکرار می‌کنم وقتی بیل کلینتون مشغول رابطه عاشقانه با لوینسکی بود شما چه واکنشی نشان دادید؟
ستاد حجت الاسلام رئیسی با تکذیب اظهارات منتجب نیا درباره هزینه های تبلیغاتی وی تاکید کرد:تمام هزینه های ستادهای انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی از محل کمک های مردمی تامین و پشتیبانی شده است.

به گزارش ایسنا، ستاد انتخاباتی حجت الاسلام رئیسی، اظهارات یکی از اعضای حزب اعتماد ملی درباره هزینه های تبلیغاتی این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرد.

در جوابیه این ستاد آمده است : جناب آقای رئیسی نسبت به هزینه کرد حتی یک ریال از بودجه عمومی، دولتی و یا امکانات آستان قدس رضوی به شدت حساس بوده و برای دقت نظر بیشتر همکاران خود، بارها این مهم را یادآوری و دستورات لازم را ابلاغ کرده بودند.

ما آمادگی داریم تا همزمان با انتشار این فهرست از سوی ستاد حجت الاسلام روحانی، تمام هزینه هایی که در طول ایام رقابت های انتخاباتی داشته ایم را با جزئیات کامل منتشر کنیم تا افکار عمومی نسبت به آنها قضاوت کنند.

تمام هزینه های ستادهای انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی از محل کمک های مردمی تامین و پشتیبانی شده و آمادگی داریم در صورت شفاف سازی ستاد آقای روحانی درباره هزینه هایی که در ایام انتخابات داشته اند، ما نیز تمام مخارج ستاد خود را منتشر نماییم. ‌

حق پیگرد حقوقی این اظهارات کذب برای ستاد حجت الاسلام رئیسی همچنان محفوظ خواهد بود.

امریکا در تلاشی پنهان، درصدد ممنوعیت فروش هواپیماهای جدید مسافربری روسیه به ایران است.

به گزارش ایسنا، روسیه برای اینکه بتواندبه ایران هواپیما بفروشد باید از وزارت دارایی آمریکا مجوز دریافت کند. هواپیمای سوخوی سوپر جت ۱۰۰ جدید روسیه در خاک آمریکا شامل دارایی‌ها است و این هواپیما و بسیاری از قطعات آن در کمپانی های آمریکایی تولید شده اند.

لایف رو می نویسد: ایران برای محصولات روسیه بازار فروش بزرگ و چشم انداز اقتصاد دوم جهان اسلام پس از ترکیه محسوب میشود ولی مشکلات زیادی درهمکاری با شرکای تجاری غربی بخاطر تحریم های ضد ایرانی دارد.

به عقیده این پایگاه اطلاع رسانی روسیه، در اول بنظر می رسید که مسکو هر چه را که میخواهد میتواند به تهران بفروشد، در دسامبر سال گذشته بسیاری از شرکتهای هواپیمایی ایران علاقمند به خرید هواپیمای روسی شدند، یکی از مطالبات اصلی طرف ایرانی نسبت به این هواپیما این است که باید با گواهی مدیریت کنترل بر دارایی های خارجی وزارت دارایی آمریکا همراه اسناد فروش باشد زیرا آمریکایی ها بدلایل زیادی از اهرم فشار بر شرکتهای روسیه برخوردارند.

براین اساس، هواپیمای غیر نظامی سوخو در آمریکا دارایی دارد و بصورت مشترک با کمپانی های خارجی از جمله آمریکا تولید می شوند که اجرای تحریم فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس در واقع جلوگیری از فروش هواپیماهای مسافربری روسیه نیز به ایران محسوب می شود.