آتش هزار هکتار از مراتع جنگلی‌ والنسیا را سوزاند

آتش هزار هکتار از مراتع جنگلی‌ والنسیا را سوزاند   9تیر-96
مادرید- ایرنا- بر اساس گزارش دولت ایالت والنسیا ، آتشی که از چهارشنبه شب در مناطق جنگلی‌ پارک طبیعی 'سیرا کالدرونا' در والنسیا(شرق اسپانیا) آغاز شد ، تاکنون 973 هکتار از این مراتع را سوزانده است .
به گزارش ایرنا و به نقل از روزنامه ال پاییس ، دولت ایالت والنسیا روز پنجشنبه بر اساس گزارش آتش نشانان اعلام کرده بود که این حریق تحت کنترل است اما رسیدن شب و وزش باد شدید که جهت خود را تغییر داده بود باعث افزایش آتش ، از کنترل خارج شدن آن و سوختگی مراتع زیادی شد .
«
خوسه ماریا آنخل» مدیر فوریت های دولت ایالت والنسیا امروز جمعه ضمن اذعان وخامت وضعیت ، اشاره کرد که آتش، دهکده های گاتووا و سگوربه در استان والنسیا و دهکده های آلتورا و سونخا در استان آلیکانته را تحت تاثیر قرار داده است .
آنخل ضمن اشاره به اینکه وضعیت امروز نسبت به شب گذشته بهبود یافته هشدار داد که اگر تغییری در مسیر باد ، رطوبت و دمای هوا صورت گیرد ، وضعیت پیچیده خواهد شد .
بر اساس گزارش سازمان هواشناسی ایالت والنسیا از ظهر جمعه به وقت محلی پیش بینی‌ می‌ شود که وزش باد از منطقه دریایی به سوی این منطقه باشد ، موردی که به دلیل داشتن رطوبت ، اثر مثبتی در کنترل و خاموش کردن آتش خواهد داشت .
مرکز هماهنگی فوریت های ایالت والنسیا نیز امروز اطلاع داد که در مجموع 25 فروند هواپیما و بالگرد از صبح جمعه در عملیات خاموش کردن آتش در کنار 482 آتش نشان و جنگلبان و 67 خودروی آتش نشانی‌ ، مشغول به کار شده ا‌ند .در این راستا ، نزدیک به 300 نفر در طول شب برای کنترل و خاموش کردن آتش مشغول به کار بودند هرچند که وزش باد شدید که مسیر آن تغییر می‌ یافت ، کارها را برای آنها دشوار ساخت.
به گفته «خوان کارلوس موراگس» نماینده دولت مرکزی در ایالت والنسیا ، منشأ آتش سوزی مذکور در این پارک جنگلی‌ 18 هزار هکتاری به نظر می‌ رسد که به دلیل یک “رعد و برق نهفته” بوده است .
وی در مورد این پدیده توضیح داد که یک رعد به یک درخت اصابت می‌ کند بدون اینکه بلافاصله باعث سوختن آن شود و هرچند که از بیرون چیزی معلوم نمی‌ شود ، از درون در حال احتراق آهسته است که پس از چند ساعت یا حتی چندین روز و پس از ورود اکسیژن به یک شکاف در تنه آن ، شعله ور می‌ شود .
بنا بر این گزارش ، این آتش سوزی در حالی‌ صورت گرفته که چند روز پیش پارک جنگلی‌ لا دونیانا واقع در جنوب غربی اسپانیا نیز گرفتار آتش سوزی شد که در آن نزدیک به ۱۰ هزار هکتار از مراتع جنگلی‌ طعمه حریق شدند .در این رابطه ، دولت آندالوسیا در حال تحقیق در مورد علل این آتش سوزی که به نظر می‌ رسد عمدی بوده ، می‌ باشد .
اروپام *5*491** 1583 **
انتشار دهنده: محمدرضا عرفانیان