سفر رئیس جمهوری چین به هنگ کنگ و پیام ویژه به غرب

سفر رئیس جمهوری چین به هنگ کنگ و پیام ویژه به غرب   9تیر-96

پکن - ایرنا - سفر رئیس جمهوری خلق چین به هنگ کنگ که گامی تازه از سوی این کشور برای ورود به صحنه هنگ کنگ محسوب می شود؛ حاوی این پیام است که علاوه بر پشتیبانی امنیتی، اجازه ورود نیروهای خارجی و کشورهای غربی به این منطقه داده نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، هنگ کنگ 20 سال پیش در مراسمی با استعمار انگلیس پس از 150 سال وداع کرد و با قانون خودمختاری عالی و پذیرش اصل «یک چین» به آغوش چین بازگشت.
یکی از مهمترین مباحثی که پیش آمد این بود که مخالفان در هنگ کنگ تاکید کرده اند که چین خودمختاری واقعی به این منطقه اعطا نکرده است و در امور داخلی آن از جمله انتخاب رئیس اجرایی منطقه مداخله می کند.
با این وصف دولتمردان چین این را قبول ندارند و تاکید می کنند که از دمکراسی این منطقه و خودمختاری آن حراست شده است و «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین که در اقدامی بی سابقه از دیروز پنجشنبه سفر خود به این منطقه را آغاز کرده بار دیگر گفته است که پکن از هنگ کنگ در هر شرایطی حمایت می کند.
چین تاکید کرده است که از این پس اجازه ناآرامی را به مخالفان نخواهد داد و دیگر نمی گذارد موضوعی مانند جنبش اشغال و حمایت از دمکراسی سال 2014 میلادی شکل بگیرد. با این وصف در جریان سفر «شی» به این منطقه بار دیگر دهها نفر دست به راهپیمایی زده و چین را متهم کردند که در امور داخلی منطقه دخالت می کند.
هنوز حق رای برای انتخابات سراسری برای رئیس منطقه هنگ کنگ به مردم داده نشده است اما کمیته ای متشکل از نمایندگان احزاب مختلف در این شهر در این باره تصمیم می گیرد و به تازگی نیز خانم «کری لام» را به این سمت برگزیده است.
رئیس جمهوری خلق چین در سفر بی سابقه خود به هنگ کنگ با بالاترین و ارشدترین مقام های خود راهی منطقه شد که نشان می دهد چین به این دولت شهر اهمیت زیادی می دهد؛ منطقه ای که یک مرکز مالی بزرگ جهانی به حساب می آید.
چین گردشگران خود را تشویق می کند به هنگ کنگ سفر کنند. آنها در سال 2016 میلادی بیش از 23 میلیارد دلار در هنگ کنگ هزینه کرده اند. چین تجارت با این منطقه را در اولویت کاری خود قرار داده است و با همه این تلاش ها می خواهد نشان دهد که هنگ کنگ شرایط بسیار عالی دارد.
رئیس جمهوری چین همچنین برای اینکه نشان دهد روابط با این منطقه تا چه حد مطلوب است در مراسم امضای توافقنامه سرمایه گذاری جدید دو طرف حضور یافت و مشاوران ارشد اقتصادی و امنیتی خود را نیز به همراهش آورده است.
چین ناو هواپیمابر لیائونینگ خود را نیز به طرف هنگ کنگ اعزام می کند و در حال افزودن بر نیروهای نظامی خود در منطقه است تا از لحاظ امنیتی نیز پشتیبانی قوی خود را از هنگ کنگ نشان دهد و در عین حال اجازه ندهد نیروهای خارجی بار دیگر هوس ورود به مسایل داخلی منطقه را داشته باشند.
چین تاکید دارد که در 20 سال گذشته هنگ کنگ به یک مرکز مالی قویتر و مکانی برای نوآوری و ابداعات تبدیل شده و در عرصه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دستاوردهای زیادی داشته و اصل یک چین باعث بهبود شرایط منطقه شده است.
مراسم بازگشت این منطقه به حاکمیت چین روز اول جولای برگزار می شود و ناو لیائونینگ چین هم در این مراسم خواهد بود و وزارت دفاع چین هم با انتشار بیانیه ای این موضوع را مورد تاکید قرار داده است.
آساق**231**انتشاردهنده:فرهاد راستی