كارنامه خالي از اقدام و عمل با بستن دهان منتقدان پر نمي شود

اوین نامه ی کیهان 8 تیر - 96
گزارش خبري – تحليلي اوین نامه ی كيهان 
كارنامه خالي از اقدام و عمل با بستن دهان منتقدان پر نمي شود


نه اینکه 8 سال کارنامه ی احمدی نژاد عدالت محور واسراییل نابود کن خیلی پر و مفید بود و  همراه با خامنه ای وپاسداران  پشتیبانش خیلی فرصت به رقیب م ید ادند تاانتقاد کنند وبامنتقدان خوش برخورد بودند ومتهم به فتنه و نفوذی وجاسوس آمریکا بودن شان نمی ردند ودرحصر خانگی  نگهشان نداشتند و ممنوع التصویر  وزندانیشان  کردند و....
سرويس سياسي - عليرغم شعارهاي فراوان آزادي بيان از سوي رئيس جمهور و دولتمردان يازدهم ، براي پر کردن کارنامه خالي دولت بستن دهان ها و شکستن قلم ها در دستور کار قرار گرفته شده است، در اين راستا و در حالي که پيش از اين گفته مي شد وزارت اطلاعات براي بگير و ببند تاسيس نشده است منتقدان دولت با بهانه هاي واهي و مختلف احضار و بازداشت مي شوند.
    «
نبايد دهان ها را ببنديم و قلم ها را بشکنيم» «از نقد استقبال مي کنيم» و... اين ها جملات آشنايي است که از سوي دولتمردان يازدهم و از جمله رئيس جمهور بارها و بارها بر زبان رانده شده اند تا مردم اميدوار شوند که اگر تا ديروز دولتمردان منتقدين را با انواع توهين ها و تعابير زشت مي راندند از امروز ديگر چنين نخواهد شد و کرامت انساني همگان آن چنان که در روزهاي انتخابات وعده داده شده است حفظ خواهد شد.
    
حسن روحاني رئيس جمهور پس از انتخابات و اعلام نتايج، جملات ديگري نيز گفت که نشان از آن داشت که نبايستي وعده هاي دوران تبليغات را فراموش کرد. وي در نخستين نشست خبري خود پس از انتخابات گفت «همين جوري که در همين هفته آخر با مردم رفتار کرديد در طول چهار سال همين گونه رفتار کنيد. ما در اين هفته چرا با مردم رفتار خوبي داشتيم؟ براي اينکه همه بيايند پاي صندوق راي. همين مردم بايد آينده را بسازند. همينجور به مردم احترام بگذاريم و با آنها رفتار کنيم. مردم ما دلسوز هستند. باورشان کنيم
    
هنوز مراسم تنفيذ و تحليف برگزار نشده و دولت دوازدهم نيز شکل نيافته است ولي آن چه روي مي دهد نشان از فراموشي وعده ها پيش از آغاز کار است، نشان به آن نشان که دولت به دنبال ايجاد يک فضاي امنيتي شديد براي بستن دهان ها و شکستن قلم هاست، فضايي که در آن براي طرح مطالبات و نقد کارنامه خالي از اقدام و عمل دولت، جايي نباشد.
    
کار زشت و اشتباهي در روز قدس روي داده است که همگان در محکوميت آن اشتراک نظر دارند ولي دولت به دنبال آن است که با ايجاد يک فضاي خفقان آلود، اين پيام را بدهد که «کشتيبان را سياستي دگرآمد » هر چند اين سياست با شدت و ضعف در گذشته نيز بوده و هيچ گاه منتقدين از تير توهين و تخريب در امان نبوده اند ولي اين روزها انتظار اين بود که رئيس جمهور حداقل تا روز تنفيذ و تحليف حرمت وعده هاي خود را نگاه دارد و با مردم و منتقدين آن گونه رفتار کند که در دوره تبليغات از آن سخن مي گفت و وعده مي داد.
    
شکايت دولت از رسانه ها را پاياني نيست!
    
چنان چه گفته شد رفتار دولت با آن چه که در جلوي دوربين ها مي گويد هيچ انطباقي ندارد، در حالي از بستن دهان ها و شکستن قلم ها انتقاد مي کنند که روزنامه ها و رسانه هاي منتقد با بهانه هاي مختلف مورد حمله و هجمه و شکايت قرار مي گيرند.
    
جالب آن که پس از اظهارات رئيس جمهور مبني بر اين که نبايد به بهانه هاي واهي دهان ها را بست و قلم ها را شکست رئيس قوه قضائيه دست به يک افشاگري زده بود، آيت الله آملي لاريجاني 17 آبان سال گذشته در اين روز گفت « برخي مي گويند قلم ها را به بهانه هاي واهي نشکنيم يا دهان ها را به بهانه اي غيراساسي نبنديم؛ ... برادر بزرگوار! شما خودتان شفاهاً يا کتباً با واسطه يا بي واسطه بارها گفته ايد چرا با فلان روزنامه يا فلان سايت برخورد نمي کنيد يا نزد مقام معظم رهبري گلايه مي کنيد که چرا دستگاه قضايي با فلان روزنامه برخورد نکرده است. اما وقتي در ميان اهالي مطبوعات و رسانه حضور مي يابيد نداي آزادي مطبوعات سر مي دهيد و اينکه قلم ها را نشکنيد و دهان ها را نبنديد! البته ما به هيچ کدام از اين سخنان کاري نداريم و راه قانوني خود را مي رويم
    
گفتني است در جريان انتخابات رياست جمهوري نيز عليرغم شعارهاي زياد مبني بر احترام به آزادي بيان و قلم تنها در ده روز بيش از 60 شکايت از سوي دولت عليه مدير مسئول کيهان و برخي رسانه هاي ديگر به دادسراي فرهنگ و رسانه تسليم شده بود!
    
در روزهاي گذشته نيز بيش از 15 شکايت و اکثرا از سوي دولت عليه کيهان تقديم دادسراي فرهنگ و رسانه شده است، جالب اين که دليل اين شکايت ها گزارش هاي انتقادي کيهان بوده است.
    
در اين شکايت ها سرپرست امور دعاوي و قراردادهاي رياست جمهوري با استناد به گزارشات کيهان خواستار تعيين مجازات براي مدير مسئول کيهان شده است. گزارشاتي چون «اگر به روحاني راي ندهيد يارانه و بودجه تان را قطع مي کنيم»، «مناظره دوم ويترين ناتواني هاي دولت بود»، «اطرافيان روحاني با پنهان کاري اقتصاد را در رکود غرق کردند»، «زندگي 1/6 ميليون کارگر در دولت يازدهم روي هوا رفت»... موضوع شکايات دولت عليه کيهان بوده است.
    
جالب آن که در برخي از موارد کيهان به دليل انتشار اخبار و گزارشاتي که در رسانه هاي ديگر منتشر شده و با منبع رسانه منتشر کننده مورد شکايت قرار گرفته شده است!
    
کارنامه خالي با بستن دهان ها پر نمي شود 
    
از ماه هاي پيش مشخص بود که پاشنه آشيل دولت يازدهم عملکرد آن در حوزه اقتصاد و حل مشکلات معيشتي مردم است، اين نقطه ضعف دولت بايستي به نحوي جبران مي شد و از اين رو تيم تبليغاتي حسن روحاني کوشيد با تشديد فضاي دو قطبي و همچنين ايجاد جو رعب و وحشت از آينده خيالي آراي ريخته شده را به سبد بازگرداند، فارغ از تحليل آراي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري همگان از جمله شخص رئيس جمهور منتخب اشتراک نظر دارند که مشکل کنوني کشور در اشتغال جوانان و معيشت مردم جمع شده و خود را نشان داده است.
    
کارنامه دولت در اين دو زمينه چنان خالي است که همراهان روحاني در سال ها و ماه هاي گذشته نيز بدان معترفند تا جايي که روزنامه زنجيره اي شرق در شماره روز چهارشنبه خود تاکيد کرده است مشکلات اقتصادي تنها با فهم صحيح از اين مشکلات حل خواهند شد، دولت بايستي چاله هاي مهم اقتصاد کشور را پيدا کرده و در ادامه براي حل اين مشکلات بکوشد ، اين اعتراف بدان معنا است که دولت روحاني در چهار سال گذشته هم و غم خود را در جاهاي ديگري غير از آن چه که به درد اقتصاد کشور بخورد مصروف ساخته بوده و در دوره دوم تازه بايستي به مشکلات مردم رسيدگي کند.
    
کارنامه دولت خالي است، اين جمله کوتاه را مي توان خلاصه پرونده روحاني در چهار سال گذشته دانست، کارنامه اي که تيم رسانه اي و امنيتي دولت را به تکاپو واداشته است که نخست به مردم پاسخ دهند که چرا اين گونه شده است؟ و دوم آن که در آينده چه مي شود؟
    
چهار سال گذشته را به گردن دولت پيش از خود انداخته اند و امروز نمي توانند از اين حربه استفاده کنند چون دولت سابق ديگر خودشان هستند ولي آينده را نيز با ايجاد دشمن فرضي و خيالي و درگيري مستمر با آن مي خواهند طي طريق کنند و به سرانجام برسانند ولي آن چه که در اين ميان براي دولت و شخص رئيس جمهور قابل تحمل نيست انتقادات و سوالات رسانه ها است که به نيابت از مردم پرسيده مي شود و چونان پتکي خوش خيالان را از خواب بيدار مي سازد.
    
از اين روي بايستي دهان ها را ببندند، قلم ها را خرد کنند و نويسندگان را به دستگيري و زندان حوالت دهند ، آنان که تا ديروز از آزادي بيان و قلم سخن مي گفتند امروز به بهانه هاي واهي مردم را دستگير و روانه زندان مي کنند که چرا انتقاد کرده ايد؟!
    
    
دستگيري دو خبرنگار 
    
رسانه ها ديروز از دستگيري يک خبرنگار خبر دادند و نوشتند حامد طالبي از خبرنگاران خبرگزاري فارس به دنبال احضار از سوي وزارت اطلاعات بازداشت شده است، برخي رسانه ها نيز از احضار و دستگيري يک خبرنگار ديگر نيز به دليل اتفاقات روز قدس خبر داده اند.
    
فارغ از اين که دستگير شدگان آزاد شوند يا نه جالب است که به بخش هايي از اظهارات علوي وزير اطلاعات در باره وظايف اين وزارتخانه تاملي از سر دقت داشته باشيم ، علوي پيش از اين در همايش «انتخابات 96 و مشارکت همگاني» در اصفهان گفته بود « وزارت اطلاعات و دستگاه اطلاعاتي را براي بگير و ببند درست نمي کنند» وزير اطلاعات همچنين اسفند 1395 در کنگره مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تاکيد کرده بود «بستن دهان ها و شکستن قلم ها به بهانه توطئه با هويت انقلاب اسلامي ما منافات دارد و لذا وزارت اطلاعات رسالت خود را در خفه کردن گلوله ها مي داند نه خفه کردن گلو ها.» با اين وجود وزارت اطلاعات براي خود رسالتي جديد انديشيده است، دستگيري منتقدان دولت با بهانه هاي مختلف از جمله اين که عده اي معدود در روز قدس به رئيس جمهور توهين کرده اند از جمله اين رسالت ها است.
    
چنان چه گفته شد توهين به رئيس جمهور از سوي هر شخص يا گروهي در روز قدس از سوي همه جريانات کشور از جمله اصولگرايان محکوم شده است و در آن حرفي نيست. روي سخن اين جا است که اتفاقات روز قدس بهانه اي شده است تا دولت منتقدان خود را دستگير و زنداني سازد، منتقداني که قرار بود سخنشان شنيده شود و هيچ ارتباطي نيز با روي دادهاي روز قدس نداشته اند، اگر شخصي به دليل حضور در راهپيمايي و در محلي که به رئيس جمهور اهانت شده است بازداشت شود بايستي ده ها هزار نفر از راهپيمايان روز قدس به دليل حضور در ميدان انقلاب و خيابان هاي منتهي به آن دستگير شوند!
        
دليل هجمه ها به يک مداح 
    
اين روزها چنان چه گفته شد دولت به دنبال بهانه سازي براي پاسخ به سوالات بي شمار مردم درباره وعده هاي اقتصادي است، بهانه هايي که دستان خالي دولت را پر نشان دهد و روحاني نيز بتواند نفس راحتي از اين که ديگر مجبور نيست به فکر اجرايي کردن اين وعده ها باشد بکشد! ميثم مطيعي مداح اهل بيت عصمت و طهارت در مراسم نماز عيد فطر شعري را مي خواند که در آن به مسائل سياسي روز کشور که اتفاقا همگان در محتواي آن از جمله بندهاي مربوط به برجام اشتراک نظر دارند هر چند بر زبان نمي آورند اشاره شده بود، بلافاصله پس از آن که ميثم مطيعي اين شعر را مي خواند رسانه هاي حامي دولت دست به يک مظلوم نمايي و حمله شديد به مداحان مي زنند که « چه نشسته ايد رئيس جمهور بار ديگر مورد اهانت قرار گرفت » مقايسه آن چه در روز قدس روي داد با مراسم عيد فطر و شعر يک مداح مقايسه مع الفارق و با اهداف ديگري است ، نخست آن که مي خواهند دستان خالي دولت از عملکرد قابل ارائه به مردم را پر نشان دهند و از سوي ديگر به مداحان و جامعه اين نکته را القا کنند که کسي حق انتقاد را ندارد و هر کسي بايد مشغول کار خود باشد و يک مداح حق اظهار نظر در امور سياسي کشور و آن چه روي مي دهد را ندارد.