گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 8 تیر- 96
خبر ويژه 
دولت تا دير نشده درباره نقض برجام موضع صريح بگيرد
در حالي که مذاکره کننده آمريکايي تصويب تحريم هاي جامع را نقض برجام مي داند، دولت مي گويد : « در حال بررسي هستيم»! وزارت امور خارجه با صدور بيانيه اي رسمي نقض شدن برجام را به 5+1 اعلام نمايد.
    
به گزارش رجانيوز، مصوبه سناي آمريکا که با راي قاطع 98 درصدي تحريم هاي جديدي عليه ايران به تصويب رسيد نقض صريح قطعنامه 2231 شوراي امنيت و نقض صريح برجام بود. آمريکا با اين مصوبه صراحتا قطعنامه 2231 را در بندهاي مقدمه، 26 و 28 و 29 پيوست A و بندهاي 3 و 5 پيوست B قطعنامه نقض کرده است.
    
همچنين بندهاي 26 و 28 و 29 و 4.8.1 پيوست برجام و مقدمه برجام را نيز صر يحا نقض کرده است، يعني در عمل توافق هسته اي را به شکل کاملا آشکاري بي فايده کرده و شديدترين نظام تحريمي پس از انقلاب اسلامي را بر کشور اعمال مي کند.
    
اين تحريم به حدي ناقض برجام است که حتي ريچارد نفيو عضو تيم مذاکره کننده آمريکا در مذاکرات هسته اي نيز با اذعان به اين که تصويب تحريم جديد نقض ماده 29 برجام است مي گويد: «اين اقدام مي تواند شرکت هاي خارجي را از انجام تجارت با ايران بازدارد»! با اين وجود و با گذشت نزديک به يک هفته از تصويب تحريم جديد ناقض برجام، چرا وزارت امور خارجه به شکل رسمي هيچ واکنشي نسبت به آن نداشته است؟
    
اگر اخبار را به دقت بررسي کنيم متوجه خواهيم شد که اکثر مقامات دولتي به اين موضع بسنده کرده اند که تحريم هاي جديد آمريکا « در حال بررسي» است چنان که نوبخت سخنگوي دولت دراين باره مي گويد: هيئت نظارت بر اجراي برجام در حال بررسي نقض برجام از سوي طرف مقابل است.
    
بعيدي نژاد رئيس تيم کارشناسي هسته اي دولت يازدهم و سفير فعلي ايران در لندن نيز پيشتر با انتشار متني دراين باره نوشته بود: بديهي است که با توجه به حساسيت و پيچيدگي موضوع، اثبات انطباق يا عدم انطباق مفاد اين لايحه با برجام نياز به بررسي هاي دقيق کارشناسي دارد که حتما تحت اشراف و هدايت مقامات و نهادهاي عالي صورت گرفته يا صورت خواهد گرفت.
    
بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه نيز در نشست خبري با خبرنگاران دراين باره مي گويد: بايد منتظر بود و در موقع لازم براساس طراحي هاي از قبل انجام شده به اين موضوع واکنش نشان خواهيم داد و از طريق مکانيسم هاي پيش بيني شده در برجام مسائل را پيگيري خواهيم کرد.
    
عدم موضع گيري رسمي از جانب مقامات دولتي و بسنده کردن به مصاحبه و گفت وگو آن هم با محوريت اين ايده که «در حال بررسي» تحريم هاي جديد هستيم از آنجايي محل ايراد و اشکال است که طبق يک قاعده عقلاني علاج واقعه پيش از وقوع آن بايد کرد. در واقع دولت مردان نبايد منتظر آن باشند که تحريم هاي جديد در مجلس نمايندگان راي بياورد و بعد نيز پس از امضاي ترامپ به قانون رسمي تبديل شده و نهايتا برجام نقض شود و تازه اگر صلاح دانستند اعلام موضع نمايند!
    
اين سکوت و عدم اعلام رسمي به طرف 5+1 مبني بر نقض شدن برجام در نهايت نيز اين پيام را به طرف آمريکايي مي رساند که مقامات دولتي ايران با تصويب تحريم هاي جديد مشکل آن چنان زيادي ندارند و به همين سبب دست آنان براي پيش برد اين قانون تحريمي بيشتر باز مي شود.
    
به همين سبب لازم است که وزارت خارجه در بيانيه رسمي - نه مصاحبه و گفت وگو - موضع رسمي کشور را در برابر تحريم جديد اتخاذ نمايد و برخي اقدامات عملي ايران در صورت نقض برجام را به طرف مقابل اعلام نمايد.
خبر ويژه 
بي خود دل خوش نكنيم FATF سلاح پولي آمريكاست
همکاري با FATF تا زماني که اقدامات پدافندي لازم از جمله پيمان دوجانبه پولي را اجرايي نکنيم، منافع ملي ما را تامين نخواهد کرد.
    
به گزارش رجانيوز، طبق بيانيه جديد FATF ايران کماکان در بيانيه عمومي FATF که مشخص کننده کشورهاي پرريسک است (يک مرحله خفيف تر از اقدام متقابل) باقي مي ماند. FATF شرط خارج شدن ايران از بيانيه عمومي اجراي کامل برنامه اقدام است. مانند گذشته FATF تاکيد کرده است که روند اجراي برنامه اقدام توسط ايران را رصد مي کند و گام بعدي را بر اساس آن تعيين مي کند.
    
تا قبل از برگزاري اين اجلاس در اسپانيا، مسئولان دولتي اظهار اميدواري مي کردند که به خاطر اقداماتي که ايران انجام داده است به طور کلي از ليست سياه (اقدام متقابل) خارج شود. اما بيانيه صادر شده حکايت از غيرواقعي بودن اين اميدها داشت.
    
چرا FATF شرايط تعليق را براي ايران تمديد کرد؟ پاسخ به اين سوال براي فهم و پيش بيني آينده بسيار مهم است. در آنجا نوشتم «FATF و متفکران پشت اين نهاد به ظاهر بين المللي مي دانند در صورت بازگشت ايران به ليست سياه، ايران همکاري هاي خود با اين نهاد را پايان خواهد داد چرا که نفعي در آن مشاهده نمي کند. لذا براساس قواعد نفوذ نبايد رشته روابط ميان ايران و FATF کاملاً گسسته شود. در نتيجه بهترين حالت ممکن ادامه دادن شرايط تعليق به همراه ايجاد فشار براي اجراي کامل برنامه اقدام خواهد بود
    FATF
بيش از آنکه يک نهاد جهاني براي اصلاح نظام بانکي جهان و ماموريتي صرفاً اقتصادي داشته باشد، يک نهاد پوششي براي اعمال دقيق تر سياست هاي آمريکا در بسط سلطه گري خود در جهان است.
    
با امضاي توافق نامه برجام، استفاده از سلاح پولي توسط آمريکا وارد يک مرحله جديدتري شد. مرحله بازدارندگي و خودتحريمي
    
آمريکا پس از طراحي و اجراي برجام، FATF را به مسئله ايران تبديل کرد. از طريق اروپايي ها بارها و بارها به ايران پيام داد که براي عادي شدن روابط اقتصادي لازم است منويات FATF اجرايي شود (به زبان ديگر ايران بايد از ليست سياه خارج شود). در نتيجه اين سياست ايران با FATF به توافقي براي اجراي برنامه اقدام دست پيدا کردند.
    
اجراي هرچه بيشتر و بهتر برنامه اقدام پيشنهادي FATF به معناي مهيا کردن زمينه براي اصابت دقيق تر سلاح پولي به هدف است.
    
آمريکا با تصويب قانون سيدا 2017 در منامه يک سلاح فوق سنگين از سلاح پولي را آماده پرتاب به سمت ايران مي کند که اهداف بسياري را هدف قرار داده است، لذا براي آنکه بتواند به مقصود خود که اولاً زدن اهداف و ثانياً ايجاد بازدارندگي و خودتحريمي در داخل ايران است، نياز به استفاده از سامانه هدايت شونده يا همان استانداردهاي FATF دارد.
    
حال فرض کنيد که در اين اجلاس FATF ايران را مجدداً در ليست سياه قرار مي داد، به طور طبيعي ايران همکاري خود را با FATF پايان مي داد. در نتيجه آمريکا در استفاده هوشمند از سلاح پولي خود دچار مشکل مي شد. لذا FATF شرايط را در همان حالت تعليق نگه داشت. چرا که مي خواهد ايران در حالت خوف و رجا اقدامات باقي مانده در برنامه اقدام را انجام دهد. هر چه عمق آنها افزايش يابد، آمريکا به نتيجه مطلوب خود نزديک تر خواهد شد.
زاكاني پيشنهاد كرد: طراحي مجدد و بازسازي راكتور اراك اقدامي مناسب در برابر نقض برجام از سوي آمريكا
رئيس کميسيون ويژه برجام با اشاره به اينکه حتي پيش نويس برجام توسط آمريکا تنظيم شده است و اين مسئله را خودشان هم اذعان مي کنند، گفت: از اين جهت اگر آمريکايي ها نخواهند، با گوشه اخمي ساير کشورها را هم از جمله اروپايي ها مجبور مي کنند که از آنان تمکين کنند يعني همين کاري که تا الان کرده اند.
    
عليرضا زاکاني درباره روند بررسي برجام در مجلس، اظهار داشت: مجلس دو کار انجام داد، يکي در کميسيون برجام بود و طي آن گزارشي ارائه شد و ديگري هم قانوني بود که تصويب شد. آنچه به عنوان گزارش ارائه شد بسيار کامل بود و با توجه به اينکه اکنون بيش از يک سال و چندماه از برجام مي گذرد، هيچ خدشه اي به آن گزارش وارد نشده و همه داده ها و اطلاعات آن عينا به اثبات رسيده است. لذا گزارش را قابل دفاع مي دانم. طرح مجلس ضعيف است به نظر بنده بهتر مي شد آن را ارائه کرد و پيش برد ما با تجربه کار کميسيون برجام و اطلاعات بدست آمده طرحي را تنظيم و بنام نمايندگان ارائه کرديم اما متاسفانه اين کار با عدم موافقت رئيس مجلس و دوستان ايشان به نتيجه نرسيد.
    
وي در پاسخ به سوالي درباره دليل اين مسئله، گفت: آقاي لاريجاني اعتقاد به کار کارشناسي و دقيق به آن معنا نداشت و علاقمند بود که به سرعت اين موضوع در مجلس مطرح بشود و مجلس نظر خود را ابراز کند. در روز قبل از ارائه گزارش به بنده مي گفتند که معتقدم تحريم ها برداشته مي شود، آقاي لاريجاني به بخش هايي از مقدمه و مواد خود برجام استناد مي کرد.
    
رئيس کميسيون ويژه برجام در مجلس نهم گفت: به نظرم آن کميسيون فرماليته نبود، کميسيون ويژه برجام در مرحله اول فقط مسئوليت بررسي و ارائه گزارش اين سند را داشت که در مدت کمتر از دو ماه با دقت بالا موضوعات محول شده را بررسي کرد. با سعه صدر حرف هاي مخالفان و موافقان را شنيد و بدون پيش داوري با بهره گيري ازنظرات متخصصين کشور و اساتيد دانشگاه ورودي تخصصي داشت. سپس قضاوت کارشناسي کرد و وظيفه اش را به نحو احسن انجام داد. اما متاسفانه هيئت رئيسه مانع از کار کميسيون شدند و نگذاشتند که در فرآيندهاي بعدي کميسيون نقش ايفا کند.
    
زاکاني با اشاره به اينکه طرحي که مدنظر اين آقايان بود در صحن مصوب شد، افزود: اين طرح را که از مدت ها قبل از مشخص شدن بررسي هاي کميسيون برجام تنظيم شده بود، به کميسيون هاي مرتبط و حتي غير مرتبط ارائه کردند، بدون اينکه آن را به کميسيون برجام ارائه کنند. بنابراين هم مانع ارجاع طرح به کميسيون شدند و هم مقاومت کردند و ايستادند و در دستور هفتگي مجلس هم علي رغم اعلام مکرر و اعتراضات ما، نگذاشتند کميسيون جلسه و عنواني را براي خود داشته باشد. وي با بيان اينکه ما کاملا اين روزها را پيش بيني مي کرديم و برايمان مشخص بود که چه اتفاقي در حال رخ دادن است و اين را مکرر گفتيم و بخشي از آن در گزارش کميسيون منعکس شد، خاطرنشان کرد: بنابراين امروز قابل پيش بيني بود اما برخي دوستان علاقه نداشتند که امروز را ببينند و علاقه داشتند در مقام خوش بيني به ماجرا نگاه کنند.
    
رئيس کميسيون ويژه برجام در مجلس نهم با اشاره به اينکه از روز اول تصويب برجام، به هيچ يک از مواردي که به عنوان شروط تعيين شده بود، به صورت صريح توجه نشد، تصريح کرد: 9 شرط مقام معظم رهبري، 9 شرط مجلس و 10 شرط هم شوراي عالي امنيت ملي گذاشته بودند و در همين ديدار اخير در ماه مبارک رمضان رهبر فرزانه انقلاب فرمودند حرف هايي که ما زديم و شروطي که گذاشتيم شروط واقعي بود و شروط تصنعي نيست. لذا اين 28 شرط، مقدمه پذيرش برجام بود اما نسبت به اين شروط دقت جدي نشد و امروز محل گلايه و پاسخ طلبيدن از سوي افکار عمومي از روساي قواي مجريه، مقننه و رئيس دستگاه خارجي است.
    
    
طراحي مجدد و بازسازي راکتور اراک؛ اقدامي مناسب در برابر نقض برجام توسط آمريکا
    
زاکاني در پاسخ به اين سوال که در مقابل اقدام اخير سنا، به نظرتان پاسخ مناسب کشورمان بايد چگونه باشد؟ با اشاره به اينکه ماده 3 قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهاي هسته اي که رهبري هم نسبت به آن تاکيد داشتند بايد مورد نظر قرار گيرد، اظهار داشت: طراحي مجدد و بازسازي راکتور اراک را هم مي توان به عنوان گامي جدي در برابر نقض صريح برجام توسط آمريکا انجام داد
    
وي درباره زمزمه هايي مبني بر اينکه برجام را بدون آمريکا ادامه دهيم، نيز با بيان اينکه اين از خوش خيالي هاي مجدد است که عده اي دارند، گفت: اگر يادتان باشد وقتي آقاي روحاني سرکار آمد و پرونده هسته اي را از شوراي امنيت ملي گرفت و به وزارت خارجه برد، طرف اصلي مذاکره کننده را آمريکا قرار دادند، حتي پيش نويس برجام توسط آمريکا تنظيم شده است و اين مسئله را خودشان هم اذعان مي کنند. از اين جهت اگر آمريکايي ها نخواهند، با گوشه اخمي ساير کشورها را هم از جمله اروپايي ها مجبور مي کنند که از آنان تمکين کنند يعني همين کاري که تا الان کرده اند. رئيس کميسيون ويژه برجام در مجلس نهم افزود: به ظاهر مي گويند ما تحريم را برداشتيم اما عملا به اذعان رئيس بانک مرکزي، وزير اقتصاد و ساير مسئولان تحريم ها برداشته نشده است. حتي آقاي ظريف هم در نامه به خانم موگريني بر اين موضوع صحه گذاشتند؛ به هر حال تحريم ها فقط از بُعد اعلامي برداشته شده است اما از بعد اعمالي تحريم ها همچنان ادامه دارد و اکنون هم با طرح سنا اعلاما و اعمالا آن را تشديد مي کنند. به همين دليل ما کام روايي جدي نداشتيم. ما بايد اقدامات منطقي، محکم و شفاف در مقابل آمريکا انجام بدهيم تا آنان سر جايشان بنشينند و اين کاملا شدني است
    
زاکاني در پاسخ به اين سوال که تعهداتي که از سوي ما انجام شده است تا چه حد برگشت پذير است؟ با اشاره به اينکه اقدامات مربوط به راکتور اراک متاسفانه برگشت پذير نيست و بايد مجددا راکتور را طراحي کنيم و آن را از نو بسازيم، خاطرنشان کرد: بخش کمي از امکاناتي که از نطنز و فردو برداشت شده، برگشت پذير است. در فردو بخشي از زيرساخت ها را به هم زدند و بايد مجدد زيرساخت هاي جدي و جديدي را استوار کنند. در نطنز بخشي از امکاناتي که برداشته شده حتما از بين رفته و به نوعي نيازمند آرايش و شرايط جديدي هستيم. بنابراين مي شود که نقشه جديدي را براي توسعه فعاليت ها فراتر از شعار دادن، طراحي کرد و تمهيدات عملي آن پيگيري شود.

خبر ويژه 
مغالطه آقاي سهل انديش در انتساب كوتاهي طيف خود به نظام
نايب رئيس مجلس درباره عملکرد وارونه برجام و خسارت هاي آن، به مغالطه متوسل شد.
    
علي مطهري در نوشته اي که به تخطئه اشعار خوانده شده توسط ميثم مطيعي در نماز عيد فطر اختصاص داشت، ادعا مي کند: اين اشعار، برجام را به طور کلي تخطئه مي کرد در حالي که توافق برجام تصميم کل نظام و تخطئه آن تخطئه کل نظام است. نقاط قوت و نقاط ضعف آن نيز به کل نظام برمي گردد نه اين که نقاط ضعف آن مربوط به آقاي روحاني و آقاي ظريف است و نقاط قوت آن مربوط به بخش ديگر نظام.
    
اين ادعا در حالي است که اولاً رهبر معظم انقلاب اجراي برجام را به 29 شرط تعيين شده از سوي شوراي عالي امنيت ملي و مجلس و شروط رهبري مشروط کرده بودند. و ثانياً در تصويب برجام در مجلس، خلاف عقل و مصلحت عمل شد به نحوي که پس از 40 روز بررسي دقيق متن برجام با حضور کارشناسان سياسي و اقتصادي در کميسيون ويژه مجلس، با فشار دولت و عناصر همسو در مجلس، به آسيب شناسي هاي دقيق کميسيون بي اعتنايي شد. اما بدتر از همه اظهارات ناپخته مطهري بود که در واکنش به اعتراض ها گفت «20 دقيقه هم براي بررسي و تصويب برجام زياد بود»!!
    
اما اکنون که برجام در حال نقض و دهن کجي مداوم آمريکا و غرب است، آقاي مطهري قصور و تقصير امثال خود را پاي نظام مي نويسد!! او سال گذشته هم آزمايش موشکي سپاه در برابر تهديدهاي آمريکا را تندروي و کم خردي و موشک پراني خوانده بود!!