نظامیان لبنانی در مرز سوریه هدف حمله انتحاری قرار گرفتند

نظامیان لبنانی در مرز سوریه هدف حمله انتحاری قرار گرفتند


عرسالحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionدرگیری بین نظامیان لبنانی و مهاجمان در نزدیکی اردوگاه عرسال روی داد
حمله به محافظان اردوگاه‌های پناهجویان در مرز لبنان با سوریه تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشته است.
روز جمعه، ٩ تیر (٣٠ ژوئیه)، ارتش لبنان اعلام کرد که چهار مهاجم انتحاری مواد منفجره همراه خود را در نزدیک یک گروه گشتی محافظ اردوگاه آوارگان النور، در نزدیکی شهر عرسال، واقع در نزدیکی مرز با سوریه منفجر کردند. کوتاه مدتی پس از آن هم در جریان عملیات یک واحد گشتی ارتش علیه مظنونان به ارتباط با گروه دولت اسلامی در نزدیکی اردوگاه القاریه در نزدیکی همین محل، یک مهاجم انتحاری خود را منفجر کرد و نفر دیگر نارنجکی به سوی آنان پرتاب کرد.
این اردوگاه‌ها در دره بقاع لبنان واقع شده‌اند.
این حملات به کشته شدن یک دختربچه دو سال و نیمه و زخمی شدن هفت نظامی لبنانی شدند و همه مهاجمان نیز از پای درآمدند. پدر و مادر این دختربچه پناهجویان ساکن اردوگاه بودند. نظامیان لبنانی همچنین توانستند مقداری مواد منفجره کشف و ضبط کنند.
از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، بیش از یک میلیون تن از آوارگان جنگ سوریه به لبنان گریخته‌اند و بسیاری از آنان در اردوگاه‌های آوارگان جنگی اسکان داده شده‌اند.
ارتش لبنان گفته است که "اعضای گروه‌های تروریستی" گاه به این اردوگاه ها نفوذ کرده‌اند تا در پوشش آوارگان جنگی، عملیاتی را در داخل لبنان انجام دهند. ماموریت واحد نظامی اعزامی به عرسال در روز جمعه بازداشت یک فرد مظنون به ارتباط با گروه دولت اسلامی - داعش - بود. براساس این گزارش، با نزدیک شدن گشتی‌های ارتش لبنان، این فرد مواد منفجره همراه خود را منفجر کرد.
درگیری بین نیروهای ارتش لبنان و گروه‌های اسلامگرای تندرو به خصوص شبه‌نظامیان داعش و گروه جبهه نصرت در شهر عرسال بی سابقه نبوده است. در سال ٢٠١٤ سی نظامی و مامور پلیس لبنانی توسط اسلامگرایان تندرو ربوده شدند. پس از مدت‌ها چانه‌زنی، سرانجام شانزده تن از آنان با زندانیان اسلامگرا در لبنان مبادله شدند. گروگانگیرها چهار تن از ربوده‌شدگان را کشتند و یک نفر نیز در اثر زخم‌هایی که برداشته بود درگذشت. به گفته مقامات لبنانی، هنوز ٩ نظامی دیگر در اسارت اسلامگرایان هستند.
درگیری های مرزی منحصر به نفرات ارتش لبنان نبوده بلکه نیروهای گروه حزب‌الله نیز در عملیات مشابه شرکت داشته‌اند. حزب الله لبنان، که از حمایت ایران برخوردار است، از متحدان اصلی حکومت سوریه در جنگ داخلی آن کشور است و علاوه با گروه‌های اسلامگرای تندرو، با سایر مخالفان حکومت سوریه نیز مقابله می‌کند.