بستری شدن 16 نفر در خوزستان به‌علت گرمازدگی


بستری شدن 16 نفر در خوزستان به‌علت گرمازدگی9تیر-96 
گرمازدگی
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در 24 ساعت گذشته 16 نفر به‌علت گرمازدگی در مراکز درمانی و بیمارستان‌های این دانشگاه بستری شده‌اند.
دکتر «مهران ورناصری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: به‌دنبال وقوع گرمای شدید در استان طی 24 ساعت گذشته، 16 نفر به علت گرمازدگی در مراکز درمانی و بهداشتی و بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور تحت درمان قرار گرفتند. این 16 نفر بیشتر در شهرهای مسجدسلیمان، رامهرمز، دشت‌آزادگان، ایذه، باغملک، هفتگل و اهواز بودند.
وی هم‌چنین با اشاره به درمان سرپایی شماری از مردم به‌علت گرمازدگی در شبانه‌روز گذشته، ادامه داد: البته این آمار به جز افرادی است که در این مدت به مراکز درمانی خصوصی و مطب‌ها مراجعه کرده و به‌صورت سرپایی درمان شده‌اند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص علائم شایع گرمازدگی، خاطرنشان کرد: اضطراب، اختلال هوشیاری، سردرد، سرگیجه، تپش قلب، اختلال بینایی، تنفس سریع، اختلال شنوایی، تشنج، توهم و اسپاسم‌های عضلانی از علائم گرمازدگی هستند.
ورناصری با بیان این‌که اضطراب و پرخاشگری از علائم طبیعی گرمازدگی است، افزود: به‌دنبال افزایش دما، افراد با قرار گرفتن در معرض گرمای شدید، دچار تنش روحی و در نتیجه پرخاشگری و اضطراب می‌شوند که در صورت شدید بودن این حالت ممکن است به اسپاسم‌های عضلانی منجر شود.
وی تصریح کرد: در برخورد با فرد گرمازده که دارای این علائم است، ابتدا با استفاده از اسفنج یا پارچه نمدار باید نسبت به مرطوب کردن بدن بیمار اقدام کرد و در وهله بعد به‌منظور انجام مراحل درمانی باید با اورژانس 115 جهت انتقال فرد گرمازده به مراکز درمانی تماس گرفت.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز یادآور شد: به هیچ وجه بدن فرد گرمازده نباید به صورت ناگهانی خنک و سرد شود و یا مقابل باد سیستم سرمایشی قرار بگیرد زیرا ممکن است عوارضی برای بیمار به همراه داشته باشد.
ورناصری به گروه‌های دارای ریسک بالای گرمازدگی اشاره و تصریح کرد: در گرمای شدید بیماران قلبی، افراد دیابتی، بیماران کلیوی به‌ویژه دیالیزی‌ها و افراد دارای سابقه سکته مغزی به‌خصوص آن دسته از بیمارانی که اختلال تکلم دارند، بیشترین ریسک خطر گرمازدگی را دارند. علاوه بر این، عوارض بیماری‌های این گروه‌ها با قرار گرفتن در معرض گرمای شدید تشدید خواهد شد.
وی تصریح کرد: در شرایط گرمای شدید هوا که احتمال گرمازدگی نیز وجود دارد، مردم باید از ترددهای غیرضروری اجتناب و کلیه ترددهای خود را حتی‌المقدور به ساعاتی از روز که هوا خنک‌تر است مانند اوایل صبح و نزدیک غروب موکول کنند. همچنین در این شرایط باید از فعالیت بدنی بسیار، به علت خطرناک بودن عواقب آن پرهیز شود و در صورتی که فرد ناگزیر به انجام چنین فعالیت‌هایی است باید در حین فعالیت مصرف مایعات و به ویژه آب را داشته باشد و به طور مرتب فعالیت خود را برای دقایقی متوقف کند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تأکید بر لزوم مصرف مایعات و به ویژه آب در شرایط گرمای شدید هوا، گفت: به مردم توصیه می‌شود، در خارج از منزل حتما، آب آشامیدنی همراه خود داشته باشند. همچنین پوشیدن لباس‌های رنگ روشن به علت جذب کمتر گرما توصیه می‌شود.
ورناصری اظهار کرد: با توجه به این‌که خودروها در زمان بروز گرمای شدید در معرض تابش مستقیم آفتاب هستند، مردم باید حتی‌المقدور خودروهای خود را در سایه یا زیر سایبان پارک و یا از چادر خودرو به منظور کاهش جذب گرما در خودرو استفاده کنند. از سوی دیگر باید از سوار شدن فوری و سریع به خودروهایی که برای مدتی در معرض گرمای شدید بوده‌اند، اجتناب شود.

وی یادآور شد: توصیه می‌شود پیش از سوار شدن ابتدا برای مدتی درب‌های خودرو به منظور تخلیه گرمای درون خودرو باز بماند و یا در صورتی که خودور مجهز به کولر است، برای دقایقی کولر روشن و سپس فرد سوار خودرو شود.