اوین
نامه ی کیهان 1 تیر -96
خامنه ای در ديدار استادان و اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها: اساتيد دانشگاه،
جوانان را قدرشناس استقلال كشور بار بياورند
نماینده
ویژه خامنه ای دراوین نامه ی کیهان سربازجو شریعت نداری همچون رهبرش تصور کرده است
که دانشگاه حوزه علمیه است ودانشجویان طلبه واساتید دانشگاه ها بطور دربست
آخوندهای غیرمولد حوزوی اند که باید جوانان قدرشناس یا ولایت مدار بار بی آورند تادرخدمت
حاکمان عوامفریب دین فروش و پاسداران جنگ
افروز باشند. درحالی که هم طرح یورش سراسری به دانشگاه هاو دانشجویان سراسر کشور
که زیر عنوان انقلاب ضد فرهنگی دراردیبهشت 59 انجام گرفت ودانشگاه ها برای 3 سال
تعطیل شدند مواجه باشکست شد .هم شبیخون وحشیانه سرکوبگری دانشجویان درقیام 6 روزه تیر78 موفق به خاموش کردن صدای اعتراضی دانشجون آگاه
ومعترض نشد .همچنین طرح مشترک احمدی نژاد ومصباح یزدی و پاسداران برای جداسازی
دانشجویان دختر وپسر و حوزوی- پادگانی- گورستانی کردن دانشگاه ها منجر به شکست شد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز (چهارشنبه) در نشستي با صدها نفر از استادان، اعضاي هيئت هاي علمي، پژوهشگران و نخبگان دانشگاهي که بيش از دو ساعت به طول انجاميد، با تشريح نقش بي بديل استادان دانشگاهها در پرورش دانشجويان و شکل دهي به جايگاه ايران در جهانِ بسيار پر مسئله و پر تحول آينده، روز جهاني قدس را بسيار مهم خواندند و تاکيد کردند: اين روز گرامي، صرفاً اعلام حمايت از يک ملت مظلوم نيست، بلکه نماد مبارزه با استکبار و سلطه گران جهاني است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در اين ديدار با اشاره به در پيش بودن روز جهاني قدس، افزودند: بزرگداشت روز قدس صرفاً به معناي دفاع از يک ملت مظلوم که از ميهن و خانه خود رانده شده نيست، بلکه امروز دفاع از فلسطين، دفاع از حقيقتي بسيار گسترده تر از مسئله فلسطين است.
ايشان تاکيد کردند: امروز مبارزه با رژيم صهيونيستي، مبارزه با استکبار و نظام سلطه است و به همين علت، سياستمداران آمريکا از اين حرکت، احساس ضربه و دشمني مي کنند.
رهبر انقلاب اسلامي سپس موضوع اصلي سخنان خود در اين ديدار را تبيين «مسئوليت معلمي و استادي» خواندند و افزودند: استادي که «مثبت انديش، متعهد، اميدوار، معتقد به مباني ديني و اصالتهاي ميهني و مسائل انقلابي» و برخوردار از «احساس مسئوليت و عزم و نيت قاطع براي اقدام» باشد، مي تواند در وادار کردن دانشجو به فکر و حرکت، نقش کم نظير و بي بديلي داشته باشد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي گفتند: در مقابل، اگر نگاه استاد به بيرون از مرزها باشد و اعتقادي به کشور و مفاهيم رايج و معتبر هويتي نداشته باشد، دانشجوياني با همان نگاه فاسد تربيت مي کند که اين تجربه بسيار تلخ در دوره پهلوي در کشور بوجود آمد و انقلاب اسلامي در واقع کشور را از بر سر کار آمدن آن نسل که از همه اصالت هاي ديني و ملي کاملاً تهي بود، نجات داد.
ايشان، دانشگاه در شکل کنوني آن را «مرکز علم، نوآوري و اثرگذاري بر جامعه و کشور» دانستند و خاطرنشان کردند: از روزي که دانشگاه در ايران تاسيس شد، عوامل سلطه گر تلاش کردند از تحقق يک حرکت علميِ متناسب با استعداد ايراني و بروز نوآوري جلوگيري کنند، و همچنين اثرگذاري دانشگاه بر جامعه را از طريق دستگاههاي امنيتي و فرهنگي وابسته، مديريت نمايند.
رهبر انقلاب اسلامي، جلوگيري از ورود علوم جديد را از جمله برنامه هاي سلطه گران در تضعيف دانشگاه در ايران خواندند و گفتند: در سال هاي متمادي دوره پهلوي، غربي ها هرگز پيشرفتهاي مهم علمي و دانش هاي نو را به دانشگاههاي ما منتقل نکردند و با تبديل کردن دانشگاه به محل انتقال ارزشهاي غربي، از بروز هرگونه نوآوري در دانشگاهها جلوگيري کردند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به لبيک پر اهميتِ دانشجويان و دانشگاهيان به نهضت اسلامي و امام خميني(ره) افزودند: دانشگاه با وجود آنکه دچار مشکلات مبنايي بود و همزمان در معرض دو عامل معارض با تفکرات اسلامي يعني گرايشهاي مارکسيستي و تبليغات فاسدکننده اخلاقي قرار داشت به صفوف ملت و نهضت اسلامي پيوست و بعد از پيروزي نيز در شکل دهي نهادهاي انقلابي نظير «جهاد سازندگي و سپاه» نقش درجه اول ايفا کرد.
ايشان تاکيد کردند: اين واقعيت نشان دهنده زمينه مساعد دانشگاه در گرايش به اسلام و انقلاب بود که فرصتي بسيار مهم براي پيشرفت انقلاب و ايران محسوب مي شد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي «نجات دانشگاهها از گرايش انحرافي»، «درک اهميت علم و نوآوري علمي در مراکز دانشگاهي» و «به حرکت درآمدن دانشگاهها» را از برکات انقلاب اسلامي دانستند و افزودند: بسياري از دانشجويان آن دوران، امروز به استاداني تبديل شده اند که مي توانند در ايجاد بالندگي در دانشگاهها و حراست از ارزشهاي اسلام و انقلاب، نقش آفريني جدي کنند.
رهبر انقلاب دو مسير مشخص و مکمل را در تحقق اين اهداف تعريف و ترسيم کردند: اول؛ «شاگردپروري و نقش آفريني استادان روي دانشجويان» و دوم؛ «تاثيرگذاري آنان در محيط بيرون دانشگاه».
ايشان با اشاره به وقوع تحولات بسيار سريع و قاطع در جهان، دهه هاي آينده جهان را بسيار پر مسئله خواندند و خطاب به استادان دانشگاهها افزودند: جوانان دانشجوي اين سرزمين را براي روبرو شدن با چنين جهاني پرورش دهيد.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: اگر نيروي انساني جوان کشور، «متدين، انقلابي، عميق، با سواد و مصمم» بار آيد، مي تواند در تحولات پر شتاب آينده، حصار و حباب تاريخي وابستگي ايران را به معناي حقيقي کلمه بشکند و ايران و ايراني را در شان و جايگاه واقعي خود قرار دهد.
ايشان هشدار دادند: در غير اين صورت کشورمان دوباره مانند دوران مشروطه تا قبل از انقلاب، وارد دالان تاريک و طولاني تحقير و وابستگي خواهد شد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، وابستگي در انديشه و عمل را عاملي بسيار منفي برشمردند و افزودند: جوانِ امروز براي مواجهه با قضاياي مهم و عجيب دهه هاي آينده، بايد «آگاه، کارآمد، کاربلد، داراي اعتماد به نفس و برخوردار از روحيه مقاوم» باشد و ضمن افتخار به هويت ملي خود، آگاه باشد که منافع مليِ حقيقي، منافعي است که با هويت ملي در تعارض يا ناسازگاري نباشد.
ايشان، به دنيا آمدن و پرورش جوانان امروز را در ايراني که به قدرت هاي جهان هيچگونه وابستگي ندارد، موجب عدم درک کافي از اهميت استقلال دانستند و به استادان دانشگاه گفتند: جوانان را قدرشناس استقلال کشور بار بياوريد.
رهبر انقلاب اسلامي پس از تبيين اهميت نقش استادان در تربيت صحيح جوانان، به عرصه دوم نقش آفريني استادان دانشگاهها يعني «تاثيرگذاري در محيط بيرون از دانشگاه» پرداختند.
ايشان با اشاره به سخنان چند نفر از استادان در اين ديدار، گفتند: مهم اين است که اينگونه افکار و ديدگاهها به گوش مراکز تصميم گيري برسد و در اتخاذ تصميمات صحيح، موثر افتد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، آسيب شناسي و گره گشايي از تلاش ها و فعاليت هايي را که در سطح کشور به نتيجه مطلوب نمي رسد، از ديگر زمينه هاي نقش آفريني استادان دانشگاهها دانستند.
ايشان با ذکر چند مثال در اين باره افزودند: «اقتصاد مقاومتي» را همه تاييد مي کنند و براي آن، کميسيون و کميته تشکيل مي دهند اما کار پيش نمي رود که اين مشکل نشان دهنده وجود يک گره علمي است و شناسايي و باز کردن آن، کار استادان دانشگاه است.
«به نتيجه نرسيدن تلاش ها براي ايجاد اشتغال در دولتهاي قبلي و فعلي»، «عدم پيشرفت محسوس اجراي اصل ۴۴»، «ريشه يابي اينکه چرا نقدينگي عظيم کشور در خدمت توليد و پيشرفت نيست»، «اشکالات نظام بانکي و کافي نبودن نتيجه تلاش ها براي تحقق عدالت اجتماعي» از ديگر مواردي بود که رهبر انقلاب اسلامي، استادان دانشگاه را به آسيب شناسي و گره گشاييِ آنها توصيه کردند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، «کمک به مديريت کلان کشور» را از ديگر عرصه هاي نقش آفريني دانشگاهيان برشمردند و افزودند: «ويروسي شدن نرم افزار مديريت کلان کشور» بدست دشمنان از جمله مسائلي است که همه کارها را دچار اخلال خواهد کرد و براي جلوگيري از بروز اين مشکل بايد از ظرفيت دانشگاهيان استفاده کرد.
رهبر انقلاب اسلامي، تبيين موضوعات مختلف را از ديگر انتظارات خود از استادان دانشگاهها خواندند.
ايشان با تشکر از يکي از سخنرانان ديدار که درباره ابعاد «سند ۲۰۳۰» سخن گفت، افزودند: اين مسئله بسيار مهم و خطرناکي است که برخي ها در پشت ويترين مراکز مختلف سازمان ملل از جمله يونسکو، در حال ايجاد يک منظومه فکري، علمي، فرهنگي و عملي براي همه ملت ها هستند تا همه جهانيان، آنگونه که آنها مي خواهند، فکر و عمل کنند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي افزودند: سند ۲۰۳۰ جزئي از سند بالا دستي سازمان ملل يعني «سند توسعه پايدار» است که سلطه گران جهاني در حرکتي معيوب و غلط مي خواهند همه ملت ها را در چارچوب آن کنترل کنند اما آنها به چه حقي درباره عقايد، سنت ها و فرهنگ ديگر ملت ها تصميم مي گيرند؟ اينها واقعياتي است که استادان دانشگاهها بايد براي جامعه تبيين کنند.
رهبر انقلاب اسلامي خاطر نشان کردند: اينکه برخي مي گويند اين اسناد الزام آور نيست، نوعي سطحي نگري است چرا که همه اجزاي اين اسناد در واقع الزام آور است و اگر محقق نشود، موجب نوعي عکس العملِ آنها خواهد شد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در پايان اين بخش از سخنانشان يک سوال اساسي مطرح کردند: اصولاً چه لزومي دارد اين اسناد را بپذيريم و در عمل قبول کنيم که غربي ها بايد به ما الگو بدهند؟
ايشان افزودند: چندين سال است که موضوع الگوي پيشرفت اسلامي ايراني را مطرح کرده ايم که اين الگو بايد با تلاش دانشگاهيان تدوين، و راه براي الگو دادن غربي ها به کشور بسته شود.
رهبر انقلاب اسلامي، با يادآوري نتايج ايستادگي ملت و نظام اسلامي در پيشبرد اهداف اسلام و انقلاب تاکيد کردند: ملت اين راه پر افتخار را ادامه مي دهد و به فضل الهي، قطعاً و يقيناً پيروزي نهايي از آنِ اوست.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي همچنين همگان بويژه اساتيد را به استفاده حداکثري از روزهاي پاياني ماه مبارک رمضان و تضرع به درگاه الهي فراخواندند و افزودند: امروز کشور با مسائل و مشکلات فراواني مواجه است و اين مشکلات با همت همه و با تحکيم رابطه با پروردگار متعال قابل حل است چرا که ارتباط با خدا موجب قدرت، اميد و گره گشايي در مشکلات است.
در ابتداي اين ديدار، آقايان:
- دکتر محمود فتوحي رئيس دانشگاه صنعتي شريف
- دکتر ابراهيم متقي - استادتمام دانشگاه تهران
- دکتر سيد حسن قدسي پور – استاد دانشگاه صنعتي اميرکبير
- دکتر ابراهيم سوزنچي کاشاني – استاديار دانشگاه صنعتي شريف
- حجت الاسلام والمسلمين دکتر حميد پارسانيا – دانشيار دانشگاه تهران
- دکتر کيومرث يزدان پناه – استاديار دانشگاه تهران
- دکتر حسين عيوضلو – استاديار دانشگاه امام صادق (عليه السلام)
و خانم: دکتر خديجه ذوالقدر - استاديار دانشگاه آزاد اسلامي
در سخناني به طرح دغدغه ها و ديدگاه هاي خود پرداختند. مهمترين محورهاي ديدگاه هاي اساتيد به اين شرح است:
- لزوم بکارگيري دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاه ها در حوزه هاي تخصصي خود
- ضرورت توجه ويژه به مفهوم « قدرت و تهديد» و توجه به پيامدهاي آن
- انتقاد از قطع بودن ارتباط دانشگاه با ساختار اداري و برنامه ريزي کشور
- انتقاد از مختومه شدن برخي طرح هاي کلان علمي در کشور
- لزوم متحول کردن ساختار اقتصادي و توجه به اقتصاد دانش بنيان
- اهميت توجه به ظرفيت هاي اسلامي و بومي در موضوع زنان
- پيشنهاد تشکيل شوراي ثبات مالي و مرکز تحقيقات نظام مالي اسلامي
- انتقاد از نبود نظارت کافي و لزوم نگاه جامع به قوانين پولي و بانکي
همچنين يکي از حاضران در خصوص وضعيت دانشجويان بورسيه مطالبي را مطرح و نسبت به مشکلات ايجاد شده براي اين دانشجويان انتقاد کرد. رهبر انقلاب اسلامي در پاسخ خاطر نشان کردند: اين درخواست و تظلمي که مطرح شد حتما بايد دنبال و رسيدگي شود و در شبيه اين مسائل به وزير علوم نيز تذکر داده شده است.
در پايان اين مراسم، نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اسلامي اقامه شد و حاضران، روزه خود را به همراه ايشان افطار کردند
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز (چهارشنبه) در نشستي با صدها نفر از استادان، اعضاي هيئت هاي علمي، پژوهشگران و نخبگان دانشگاهي که بيش از دو ساعت به طول انجاميد، با تشريح نقش بي بديل استادان دانشگاهها در پرورش دانشجويان و شکل دهي به جايگاه ايران در جهانِ بسيار پر مسئله و پر تحول آينده، روز جهاني قدس را بسيار مهم خواندند و تاکيد کردند: اين روز گرامي، صرفاً اعلام حمايت از يک ملت مظلوم نيست، بلکه نماد مبارزه با استکبار و سلطه گران جهاني است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در اين ديدار با اشاره به در پيش بودن روز جهاني قدس، افزودند: بزرگداشت روز قدس صرفاً به معناي دفاع از يک ملت مظلوم که از ميهن و خانه خود رانده شده نيست، بلکه امروز دفاع از فلسطين، دفاع از حقيقتي بسيار گسترده تر از مسئله فلسطين است.
ايشان تاکيد کردند: امروز مبارزه با رژيم صهيونيستي، مبارزه با استکبار و نظام سلطه است و به همين علت، سياستمداران آمريکا از اين حرکت، احساس ضربه و دشمني مي کنند.
رهبر انقلاب اسلامي سپس موضوع اصلي سخنان خود در اين ديدار را تبيين «مسئوليت معلمي و استادي» خواندند و افزودند: استادي که «مثبت انديش، متعهد، اميدوار، معتقد به مباني ديني و اصالتهاي ميهني و مسائل انقلابي» و برخوردار از «احساس مسئوليت و عزم و نيت قاطع براي اقدام» باشد، مي تواند در وادار کردن دانشجو به فکر و حرکت، نقش کم نظير و بي بديلي داشته باشد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي گفتند: در مقابل، اگر نگاه استاد به بيرون از مرزها باشد و اعتقادي به کشور و مفاهيم رايج و معتبر هويتي نداشته باشد، دانشجوياني با همان نگاه فاسد تربيت مي کند که اين تجربه بسيار تلخ در دوره پهلوي در کشور بوجود آمد و انقلاب اسلامي در واقع کشور را از بر سر کار آمدن آن نسل که از همه اصالت هاي ديني و ملي کاملاً تهي بود، نجات داد.
ايشان، دانشگاه در شکل کنوني آن را «مرکز علم، نوآوري و اثرگذاري بر جامعه و کشور» دانستند و خاطرنشان کردند: از روزي که دانشگاه در ايران تاسيس شد، عوامل سلطه گر تلاش کردند از تحقق يک حرکت علميِ متناسب با استعداد ايراني و بروز نوآوري جلوگيري کنند، و همچنين اثرگذاري دانشگاه بر جامعه را از طريق دستگاههاي امنيتي و فرهنگي وابسته، مديريت نمايند.
رهبر انقلاب اسلامي، جلوگيري از ورود علوم جديد را از جمله برنامه هاي سلطه گران در تضعيف دانشگاه در ايران خواندند و گفتند: در سال هاي متمادي دوره پهلوي، غربي ها هرگز پيشرفتهاي مهم علمي و دانش هاي نو را به دانشگاههاي ما منتقل نکردند و با تبديل کردن دانشگاه به محل انتقال ارزشهاي غربي، از بروز هرگونه نوآوري در دانشگاهها جلوگيري کردند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به لبيک پر اهميتِ دانشجويان و دانشگاهيان به نهضت اسلامي و امام خميني(ره) افزودند: دانشگاه با وجود آنکه دچار مشکلات مبنايي بود و همزمان در معرض دو عامل معارض با تفکرات اسلامي يعني گرايشهاي مارکسيستي و تبليغات فاسدکننده اخلاقي قرار داشت به صفوف ملت و نهضت اسلامي پيوست و بعد از پيروزي نيز در شکل دهي نهادهاي انقلابي نظير «جهاد سازندگي و سپاه» نقش درجه اول ايفا کرد.
ايشان تاکيد کردند: اين واقعيت نشان دهنده زمينه مساعد دانشگاه در گرايش به اسلام و انقلاب بود که فرصتي بسيار مهم براي پيشرفت انقلاب و ايران محسوب مي شد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي «نجات دانشگاهها از گرايش انحرافي»، «درک اهميت علم و نوآوري علمي در مراکز دانشگاهي» و «به حرکت درآمدن دانشگاهها» را از برکات انقلاب اسلامي دانستند و افزودند: بسياري از دانشجويان آن دوران، امروز به استاداني تبديل شده اند که مي توانند در ايجاد بالندگي در دانشگاهها و حراست از ارزشهاي اسلام و انقلاب، نقش آفريني جدي کنند.
رهبر انقلاب دو مسير مشخص و مکمل را در تحقق اين اهداف تعريف و ترسيم کردند: اول؛ «شاگردپروري و نقش آفريني استادان روي دانشجويان» و دوم؛ «تاثيرگذاري آنان در محيط بيرون دانشگاه».
ايشان با اشاره به وقوع تحولات بسيار سريع و قاطع در جهان، دهه هاي آينده جهان را بسيار پر مسئله خواندند و خطاب به استادان دانشگاهها افزودند: جوانان دانشجوي اين سرزمين را براي روبرو شدن با چنين جهاني پرورش دهيد.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: اگر نيروي انساني جوان کشور، «متدين، انقلابي، عميق، با سواد و مصمم» بار آيد، مي تواند در تحولات پر شتاب آينده، حصار و حباب تاريخي وابستگي ايران را به معناي حقيقي کلمه بشکند و ايران و ايراني را در شان و جايگاه واقعي خود قرار دهد.
ايشان هشدار دادند: در غير اين صورت کشورمان دوباره مانند دوران مشروطه تا قبل از انقلاب، وارد دالان تاريک و طولاني تحقير و وابستگي خواهد شد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، وابستگي در انديشه و عمل را عاملي بسيار منفي برشمردند و افزودند: جوانِ امروز براي مواجهه با قضاياي مهم و عجيب دهه هاي آينده، بايد «آگاه، کارآمد، کاربلد، داراي اعتماد به نفس و برخوردار از روحيه مقاوم» باشد و ضمن افتخار به هويت ملي خود، آگاه باشد که منافع مليِ حقيقي، منافعي است که با هويت ملي در تعارض يا ناسازگاري نباشد.
ايشان، به دنيا آمدن و پرورش جوانان امروز را در ايراني که به قدرت هاي جهان هيچگونه وابستگي ندارد، موجب عدم درک کافي از اهميت استقلال دانستند و به استادان دانشگاه گفتند: جوانان را قدرشناس استقلال کشور بار بياوريد.
رهبر انقلاب اسلامي پس از تبيين اهميت نقش استادان در تربيت صحيح جوانان، به عرصه دوم نقش آفريني استادان دانشگاهها يعني «تاثيرگذاري در محيط بيرون از دانشگاه» پرداختند.
ايشان با اشاره به سخنان چند نفر از استادان در اين ديدار، گفتند: مهم اين است که اينگونه افکار و ديدگاهها به گوش مراکز تصميم گيري برسد و در اتخاذ تصميمات صحيح، موثر افتد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، آسيب شناسي و گره گشايي از تلاش ها و فعاليت هايي را که در سطح کشور به نتيجه مطلوب نمي رسد، از ديگر زمينه هاي نقش آفريني استادان دانشگاهها دانستند.
ايشان با ذکر چند مثال در اين باره افزودند: «اقتصاد مقاومتي» را همه تاييد مي کنند و براي آن، کميسيون و کميته تشکيل مي دهند اما کار پيش نمي رود که اين مشکل نشان دهنده وجود يک گره علمي است و شناسايي و باز کردن آن، کار استادان دانشگاه است.
«به نتيجه نرسيدن تلاش ها براي ايجاد اشتغال در دولتهاي قبلي و فعلي»، «عدم پيشرفت محسوس اجراي اصل ۴۴»، «ريشه يابي اينکه چرا نقدينگي عظيم کشور در خدمت توليد و پيشرفت نيست»، «اشکالات نظام بانکي و کافي نبودن نتيجه تلاش ها براي تحقق عدالت اجتماعي» از ديگر مواردي بود که رهبر انقلاب اسلامي، استادان دانشگاه را به آسيب شناسي و گره گشاييِ آنها توصيه کردند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، «کمک به مديريت کلان کشور» را از ديگر عرصه هاي نقش آفريني دانشگاهيان برشمردند و افزودند: «ويروسي شدن نرم افزار مديريت کلان کشور» بدست دشمنان از جمله مسائلي است که همه کارها را دچار اخلال خواهد کرد و براي جلوگيري از بروز اين مشکل بايد از ظرفيت دانشگاهيان استفاده کرد.
رهبر انقلاب اسلامي، تبيين موضوعات مختلف را از ديگر انتظارات خود از استادان دانشگاهها خواندند.
ايشان با تشکر از يکي از سخنرانان ديدار که درباره ابعاد «سند ۲۰۳۰» سخن گفت، افزودند: اين مسئله بسيار مهم و خطرناکي است که برخي ها در پشت ويترين مراکز مختلف سازمان ملل از جمله يونسکو، در حال ايجاد يک منظومه فکري، علمي، فرهنگي و عملي براي همه ملت ها هستند تا همه جهانيان، آنگونه که آنها مي خواهند، فکر و عمل کنند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي افزودند: سند ۲۰۳۰ جزئي از سند بالا دستي سازمان ملل يعني «سند توسعه پايدار» است که سلطه گران جهاني در حرکتي معيوب و غلط مي خواهند همه ملت ها را در چارچوب آن کنترل کنند اما آنها به چه حقي درباره عقايد، سنت ها و فرهنگ ديگر ملت ها تصميم مي گيرند؟ اينها واقعياتي است که استادان دانشگاهها بايد براي جامعه تبيين کنند.
رهبر انقلاب اسلامي خاطر نشان کردند: اينکه برخي مي گويند اين اسناد الزام آور نيست، نوعي سطحي نگري است چرا که همه اجزاي اين اسناد در واقع الزام آور است و اگر محقق نشود، موجب نوعي عکس العملِ آنها خواهد شد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در پايان اين بخش از سخنانشان يک سوال اساسي مطرح کردند: اصولاً چه لزومي دارد اين اسناد را بپذيريم و در عمل قبول کنيم که غربي ها بايد به ما الگو بدهند؟
ايشان افزودند: چندين سال است که موضوع الگوي پيشرفت اسلامي ايراني را مطرح کرده ايم که اين الگو بايد با تلاش دانشگاهيان تدوين، و راه براي الگو دادن غربي ها به کشور بسته شود.
رهبر انقلاب اسلامي، با يادآوري نتايج ايستادگي ملت و نظام اسلامي در پيشبرد اهداف اسلام و انقلاب تاکيد کردند: ملت اين راه پر افتخار را ادامه مي دهد و به فضل الهي، قطعاً و يقيناً پيروزي نهايي از آنِ اوست.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي همچنين همگان بويژه اساتيد را به استفاده حداکثري از روزهاي پاياني ماه مبارک رمضان و تضرع به درگاه الهي فراخواندند و افزودند: امروز کشور با مسائل و مشکلات فراواني مواجه است و اين مشکلات با همت همه و با تحکيم رابطه با پروردگار متعال قابل حل است چرا که ارتباط با خدا موجب قدرت، اميد و گره گشايي در مشکلات است.
در ابتداي اين ديدار، آقايان:
- دکتر محمود فتوحي رئيس دانشگاه صنعتي شريف
- دکتر ابراهيم متقي - استادتمام دانشگاه تهران
- دکتر سيد حسن قدسي پور – استاد دانشگاه صنعتي اميرکبير
- دکتر ابراهيم سوزنچي کاشاني – استاديار دانشگاه صنعتي شريف
- حجت الاسلام والمسلمين دکتر حميد پارسانيا – دانشيار دانشگاه تهران
- دکتر کيومرث يزدان پناه – استاديار دانشگاه تهران
- دکتر حسين عيوضلو – استاديار دانشگاه امام صادق (عليه السلام)
و خانم: دکتر خديجه ذوالقدر - استاديار دانشگاه آزاد اسلامي
در سخناني به طرح دغدغه ها و ديدگاه هاي خود پرداختند. مهمترين محورهاي ديدگاه هاي اساتيد به اين شرح است:
- لزوم بکارگيري دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاه ها در حوزه هاي تخصصي خود
- ضرورت توجه ويژه به مفهوم « قدرت و تهديد» و توجه به پيامدهاي آن
- انتقاد از قطع بودن ارتباط دانشگاه با ساختار اداري و برنامه ريزي کشور
- انتقاد از مختومه شدن برخي طرح هاي کلان علمي در کشور
- لزوم متحول کردن ساختار اقتصادي و توجه به اقتصاد دانش بنيان
- اهميت توجه به ظرفيت هاي اسلامي و بومي در موضوع زنان
- پيشنهاد تشکيل شوراي ثبات مالي و مرکز تحقيقات نظام مالي اسلامي
- انتقاد از نبود نظارت کافي و لزوم نگاه جامع به قوانين پولي و بانکي
همچنين يکي از حاضران در خصوص وضعيت دانشجويان بورسيه مطالبي را مطرح و نسبت به مشکلات ايجاد شده براي اين دانشجويان انتقاد کرد. رهبر انقلاب اسلامي در پاسخ خاطر نشان کردند: اين درخواست و تظلمي که مطرح شد حتما بايد دنبال و رسيدگي شود و در شبيه اين مسائل به وزير علوم نيز تذکر داده شده است.
در پايان اين مراسم، نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اسلامي اقامه شد و حاضران، روزه خود را به همراه ايشان افطار کردند