خودروها عامل 85 درصد آلودگی هوای شهرها

 خودروها عامل 85 درصد آلودگی هوای شهرها   9آبان-96
آن 15% آلودگی هوا چیست و عوامل اصلی آلودگی کیستند؟ چون خودروها معلول اند ونه همه علت .چون خودرو را می توان کم مصرف وبرقی کرد و...ولی تکلیف  برجک سازی ها و آسیب رسانی  محیط زیست و خشک کردن رودخانه ها وتالاب و دریاچه ها چه می شود؟
زنجان - ایرنا - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: خودروها عامل 85 درصد از آلودگی هوا در شهرها هستند.
به گزارش ایرنا، دکتر مسعود تجریشی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از محل دپو پسماندهای شهرک تخصصی روی زنجان، در جمع خبرنگاران افزود: رئیس جمهوری به سازمان محیط زیست دستور داده اند طی چهار سال آتی مساله آلودگی هوا در تمام کلان شهرها را حل کند که دلیل عمده این آلودگی نیز ناشی از وجود خودروهاست.
وی اظهار کرد: تالاب های خشک شده نیز علت آلودگی بیرون شهرها است و در واقع گرد و غبارها از کف این تالاب های خشک بلند می شوند.
تجریشی در خصوص مقابله با آلودگی های ناشی از گرد و غبار تالاب ها افزود: یک طرح ملی از پارسال در قالب احیای تالاب ها و مدیریت گرد و غبار شکل گرفته است و هر 2 هفته یکبار دستگاه های اجرایی به سازمان محیط زیست مراجعه و برنامه های خود را برای کنترل ریزگردهای بلند شده از کف تالاب های خشک شده، ارایه می دهند.
وی تصریح کرد: همچنین دولت از صندوق توسعه نیز یک منبع مالی در رابطه با کنترل و کاهش آلودگی های هوای شهرها در نظر گرفته است.
**
وضعیت دریاچه ارومیه مطلوب نیست**
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست، به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دریاچه ارومیه حدود یک میلیارد متر مکعب آب دارد در حالیکه سال 92 قریب 700 میلیون متر مکعب آب داشت.
تجریشی افزود: این دریاچه در حال حاضر نزدیک یکهزار و 200 کیلومتر مربع وسعت دارد که در سال 92 حدود 700 کیلومتر مربع بود.
وی اظهار کرد: پارسال که پایش ها انجام شد و قراردادها و پروژه ها به تصویب رسید، قرار بود دولت منابع مالی را تزریق کند تا کارهای آبرسانی انجام گیرد که متاسفانه طی یک سال اخیر فقط به 30 درصد از تعهدات مالی عمل شده است.
تجریشی به دریاچه های خشک شده در سطح کشور اشاره و خاطرنشان کرد : 22 فقره از دریاچه های کشور تقریبا خشک شده اند و دیروز /یکشنبه/ دکتر روحانی از دکتر کلانتری ریاست سازمان محیط زیست کشور قول گرفتند که ظرف مدت سه تا چهار سال آینده یعنی در انتهای دولت ایشان، این سازمان بتواند حقابه زیست محیطی تالاب ها را از وزارت نیرو بگیرد.
وی در خصوص پسماند های صنعتی نیز گفت: حدود چهار درصد از پسماندهایی جمع آوری شده صنعتی است اما این دلیل نمی شود که کل پسماندهای صنعتی این مقدار می باشد.
این مسئول گفت: ایران چون یک کشور کاملا صنعتی نیست ولی در حال صنعتی شدن است بنابراین خیلی پسماند تولیدی نداریم اما پسماندهایی که هست آثار زیست محیطی بسیار زیادی دارند و چون کشوری بسیار شکننده هستیم و آب کم و خاک های حاصلخیز کمتری داریم به همین خاطر اگر این پسماندها وارد چرخه منابع آبی موجود بشوند همین منابع آبی را نیز از دست خواهیم داد.
تجریشی افزود: وضعیت بسیاری از رودخانه ها نیز مطلوب نیست و هر چه میزان آب کم شود و فاضلاب ها سر برسند این باعث خواهد شد تا همین منابع آبی هم که داریم آلوده تر خود را نشان دهد.
وی تاکید کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر باید ورود پساب های تصفیه شده و تصفیه نشده به محیط زیست را کنترل و مدیریت کرد.
6084/8068
خبرنگار: پرویز غفاری **انتشاردهنده: اسماعیل جهانبخش