گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها قسمت چهارم 9  آبان - 96
احتمال بیکاری تعدادی از کارکنان شهرداری
محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران در نمایشگاه مطبوعات اعلام کرد هنوز دسترسی به سیستم اطلاعات مالی شهرداری برای اعضای شورای شهر جهت اجرای وظیفه نظارتی فراهم نشده است.

به گزارش خبرآنلاین، یکی از صفاتی که دوست و دشمن درباره شهرداری دوره قبل، مطرح می کردند، "نظارت گریزی" عملکردها بود. شورای شهر دوره چهارم، دسترسی به اطلاعات شهرداری نداشت و البته تیم اقتصادی و مالی شهرداری هم ظاهرا هر چه خواست، در مدت شورای قبلی انجام داد.

اینطور به نظر می رسد که مشکل در شورای شهر پنجم همچنان باقی مانده و دسترسی به اطلاعات شهرداری در بانک و سامانه اینترنتی و اطلاعاتی شهرداری به اعضای شورای شهر داده نشده است. این خبری است که محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران گفت.

در ادامه، گفتگو با این عضو شورا را که در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در غرفه خبرگزاری خبرآنلاین انجام شد، می‌خوانید؛

یکی از مشکلاتی که در شورای شهر قبلی و شهرداری سابق با آن روبرو بودیم، بحث نظارت گریزی و بی انظباطی مالی بود. در شورای شهر پنجم شما موفق شدید به حلقه های پیچ در پیچ مالی شهرداری دست پیدا کنید و نظارت شورا را نهادینه کنید؟
تمام تلاش شورای پنجم و مدیریت جدید شهرداری بر این است که مسایل مالی شفاف شود. این مسایل دو بخش دارد، بخش اول درباره اتفاقات گذشته است که با تصمیمات خوب شهردار، آن اتفاقات تکرار نمی شود. اتفاقات متاسفانه خوبی در دوره گذشته در مسایل مالی نیفتاده، بی انظباطی بوده، تصمیماتی در سازمانها و شرکتها و مناطق گرفته می شد که خوب نبود، گزارش سازمانهای نظارتی به شورای پنجم رسید که خوشایند نبود.

تصمیمات و بخشنامه های شهردار جدید در راستای جلوگیری از آن منافذ است که باعث رخ دادن فساد و بی انظباطی مالی می شد.

ولی برخی رسانه ها می گویند هنوز دلالها در شهرداریهای مناطق پی ایجاد رابطه به جای ضابطه با ارباب رجوع می گردند؟
کسی نمی تواند البته ادعا کند هیچ اتفاقی نمی افتد، ولی این ادعا را داریم که تمام تلاش شورای پنجم و شهردار جدید تا اینجای کار باعث شده بسیاری از منافذ بسته شود و شاهد اتفاقات گذشته که متاسفانه وجهه شهرداری را در بین مردم و شهروندان آسیب زده و اعتماد مردم را سلب کرده بود و باعث آسیب به مشارکت مردم شده بود، نیستیم.

نگرانی هایی وجود دارد که شهرداری آنقدر لایه های اطلاعاتی و اداری ایجاد کرده که شورای پنجم به سادگی قادر به نفوذ در این لایه ها و برقراری مانیتورینگ مالی نیست. شما توانستید از این موانع عبور کنید؟
خیلی از اتفاقاتی که می افتاد، تخلفات بود که باعث می شد به فساد برسد. اختیاراتی فراقانونی و فرامقرراتی به برخی سازمانها و شرکتها داده شده بود. مانند اختیاراتی که به شورای مناطق داده شده بود تا قانون و کمیسیونهای ماده 5 و 100 را دور بزنند و بتوانند مجوزهایی بدهند که با اصول شهرسازی و طرح تفصیلی مغایر بود، بخشنامه های اخیر جلوی اینها را گرفت.

شکی در این نداریم؛ بخشنامه ها را همه دیده ایم. مثال ساده بزنیم که کل اطلاعات شهرداری در مرکز انفورماتیک ذخیره می شد که هیچ یک از اعضای شورای قبلی، دسترسی برای ورود به این سامانه نداشتند. آیا برای شما در شورای جدید دسترسی به این اطلاعات برای نظارت ایجاد شده؟
اصلا شورای پنجم شورای سیستم اتوماسیون اداری نداشت. همه چیز دستی بود. شورای چهارم هم نداشت. ما هم شروع به کار کردیم سیستم ها را نداشتیم. بحث تبلت ها که داد برخی ها را درآورد، برای این کار خریداری شد. الان اتصال سیستمی اعضای شورا برای وظیفه نظارتی با شهرداری برقرار نشده اما جزء برنامه های شورای پنجم و پیگیری های آقای هاشمی رئیس شورای شهر است.

چه زمانی این پیگیری ها به نتیجه می رسد؟
اینها که یک‌شبه اتفاق نمی افتد.

یک دسترسی کامپیوتری ایجاد کردن برای اعضای شورای شهر به این سامانه کامپیوتری، مانند دسترسی مدیران ارشد شهرداری که کاری ندارد. شهرداری قبلا نظارت گریز بود و اکونت نام کاربری و رمز دسترسی را به دلیل نظارت گریزی به اعضای شورای شهر نمی داد. چرا الان هم نداده؟
نه، اینها به اصطلاح قابل دسترسی است. انجام هم می شود. این که بگویید چه زمانی بدهم، اتفاقا روز گذشته مهندس هاشمی رئیس شورای شهر دنبال این ماجرا بود تا اتصالها بین شورا و شهرداری برقرار باشد.

پس هنوز مانند دوره آقای قالیباف اعضای شورای شهر به اطلاعات شهرداری دسترسی ندارند؟
این طور نیست که ما بخواهیم و نتوانیم بگیریم. الان اطلاعات هر موردی را بخواهیم می توانیم از شهرداری بگیریم. ما چیز محرمانه ای نداریم، ولی این که بتوانیم مستقیم وارد اطلاعات شویم، نیاز به زیرساختهایی دارد که در حال پیگیری است و این اتفاق قطعا می افتد.

نکته اینجاست برخی اطلاعاتی که از شهرداری ارائه می شود، با همدیگر تناقض دارد. مثلا آقای نجفی شهردار تهران می گوید کارمندان شهرداری 68 هزار و خرده ای نفر هستند. شما می گویید 130 هزار نفر و برخی دیگر از همکارانتان تا 150 هزار حقوق بگیر شهرداری را هم گفته اند. این تناقضها برای چیست؟
این دو بحث است. ما فیش حقوقی را گفتیم 150 هزار فقره است. اول خودم گفتم 135 هزار فیش حقوقی صادر شده و الان می گویم 150 هزارتاست. فیش حقوقی به معنی کارمند شهرداری بودن نیست. الان چند نوع کارمند قراردادی و رسمی در شهرداری داریم که 68 هزار نفرند. ما با آمار دیگری مواجه شدیم که فیش حقوقی مازاد بر این مقدار است. پرسیدیم اینها چیست؟ مشخص شد فیشها بسیار بیشتر است. خودم حتی به آقای نجفی گفتم. شهردار بعد اعلام کرد اینها 120 هزار نفر هم بیشترند.

یعنی آقای نجفی خبر نداشت تعداد کارمندان چند نفرند که در نشست خبری گفت 68 هزار کارمند شهرداری داریم؟
آن روز این فیش حقوقی را نمی دانست. اولین بار این اطلاعات به دست من رسید. ما 2 ماه است آمده ایم. پیمانکارانی که برای شهرداری کار می کردند، مثلا 100 نفر به آنها معرفی می کردند می گفتند اینها را استخدام کنید. اینها را معرفی می کردند در سازمانها و ادارات شهرداری مشغول به کار می شدند، در قالب آن قرارداد، فیش حقوقی شان را شهرداری به نام پیمانکار پرداخت می کرده. یعنی اینقدر جذب داشتند که مازاد آن را به پیمانکاران می دادند. وقتی الان شما برای پیمانکاران شهرداری اتمام قرارداد بزنید، با 200 نفر نیرو مواجه می شوید که می گویند اینها چه می شوند. 200 نفر نیرو در شهرداری، ادارت و سازمانها کار می کنند. اینها در سیستم کار می کنند، فیش حقوقی برای آنها صادر می شود ولی کارمند شهردار تهران نیستند.

احتمال دارد این اشخاص که 70-80 هزار نفر می شوند، بروند خانه و تمدید قرارداد نشوند؟
نه، شهرداری تهران هیچ تعهدی درباره پیمانکاران ندارد و این احتمال دارد که این افراد هم بروند. ولی برای آن 68 هزار نفر هیچ برنامه تعدیل نداریم.

یعنی این 80 هزار نفر امنیت شغلی ندارند و آینده کارشان مشخص نیست؟
آنها نیروی شهرداری نیستند، اگر پیمانکاران کار داشته باشند به آنها می دهند و اگر نداشته باشند با خود پیمانکار است.
جرم شهید بهشتی این بود که بعد از امام (ره) پرچمدار انقلاب اسلامی و جلودار کاروان حرکت توحیدی انبیاء و اولیای الهی علیهم السلام در ایران بود
ای کاش سخنران محترم سوم که فرزند عزیز شهید بهشتی است قدری در مورد شخصیت انقلابی شهید بهشتی و نقش تئوریک او در صیانت از مبانی نظام و انقلاب سخن به میان می آورد و به تفسیر این حرف تاریخی شهید بهشتی می نشست که خطاب به دشمن اصلی امام و انقلاب فرمود: «ای آمریکا! از ملت ما عصبانی باش و از این عصبانت بمیر.»

روزنامه رسالت نوشت: «به مناسبت هشتادونهمین سال تولد آیت‌الله شهید بهشتی نشستی با عنوان «درخت تناور» در خانه موزه شهید بهشتی برگزار شد. سه تن در آنجا در مورد آیت الله شهید بهشتی داد سخن دادند. یکی از آنها که در جوانی عضو حزب جمهوری اسلامی بود و اکنون به عنوان یکی از اقتصاددانان کشور مطرح است در مورد شهید بهشتی گفته بود: مدیریت شهید بهشتی منحصر به فرد بود... شهید بهشتی در ساحت عمل و نظر با مبنا بود... چقدر غم‌انگیز است کسانی راجع به برخورداری زنان از برخی حقوق تشکیک می‌کنند.

دومین فردی که در این نشست داد سخن داده، گفته بود: شهید بهشتی در چند جلسه حفظ قرآن را به ما درس می داد... من هفتگی خدمت ایشان می‌رسیدم، ایشان یک ساعت وقت می‌گذاشت حتی غلط انشایی ما را می‌گرفت... متاسفانه در این سال‌ها که هفتم تیر فرامی‌رسد بیشتر از این که از ویژگی شخصیتی ایشان و وجود معنوی‌اش استفاده کنیم برای بحث‌های سیاسی و لعنت فرستادن به مسببان حادثه وقت گذاشتیم. بدون این که در زندگی بهشتی کاوش کنیم و بخواهیم از ویژگی‌های زندگی ایشان سردرآوریم... ما چقدر در معرفی این چهره‌ها عقب هستیم.

در پایان هم یکی از فرزندان شهید بهشتی با اشاره به کتاب بایدها و نبایدهای این شهید گفته بود: اهتمام شهید بهشتی این بود که توانستند مساجد را با کتاب‌های ویژه جوانان و نوجوانان مجهز نمایند.

***
ویژگی شهید بهشتی چه بود که امام (ره) در سوگ او فرمود: «بهشتی یک ملت بود»؟

ویژگی شهید بهشتی چه بود که مردم پس از آن حادثه شوم تروریستی، او را سیدالشهدای انقلاب اسلامی نامیدند؟

ویژگی شهید بهشتی چه بود که امام (ره) فرمود: «بهشتی مظلوم بود و مظلوم مرد و خار چشم دشمنان اسلام بود»؟

معمول بر این نیست که برای بزرگان دین که دستشان از این دنیا کوتاه است جشن تولد یا مجلس یادبود بگیرند؛ آن هم بزرگانی که نقش عظیمی در تاریخ ملت ایران داشته و دارند و شهادت آنها برای تاریخ ملت ما نقطه عطف محسوب می‌شود.

چه خوب بود سخنرانان محترم این محفل حق شهید بهشتی را ادا می‌کردند و اگر نمی‌خواستند از شهادت شهید بهشتی و علل وقوع چنین فاجعه‌ای بگویند و از شخصیت انقلابی وی تجلیل کنند، در همان محدوده انصاف و مروت و دانش خود می گفتند.

سخنران اول که یک اقتصاددان است، دسترسی به دیدگاه های اقتصادی شهید بهشتی داشت و می دانست در آخرین روزهای عمرش دغدغه پیدا کردن راهی برای پیشگیری از تورم و تضمین استقلال اقتصادی کشور به ویژه تولید گندم در داخل به گونه ای که محتاج بیرون نباشیم را داشت.

دومین سخنران جلسه می داند یکی از موضوعات اصلی ذهنی شهید بهشتی در ۶ ماهه آخر زندگی وی موضوع اختلاف همین سخنران محترم با حزب جمهوری اسلامی اصفهان و درگیری حزب با باند مهدی هاشمی و ممانعت این باند از فعالیت های حزب در استان اصفهان و حتی سراسر کشور بود.

ای کاش سخنران محترم سوم که فرزند عزیز شهید بهشتی است قدری در مورد شخصیت انقلابی شهید بهشتی و نقش تئوریک او در صیانت از مبانی نظام و انقلاب سخن به میان می آورد و به تفسیر این حرف تاریخی شهید بهشتی می نشست که خطاب به دشمن اصلی امام و انقلاب فرمود: «ای آمریکا! از ملت ما عصبانی باش و از این عصبانت بمیر!»

راستی شهید بهشتی که بود؟ این یک سؤال کلیدی است که اگر به آن پاسخ دقیق ندهیم و جایگاه وی را در تاریخ معاصر و حتی تاریخ آینده مشخص نکنیم، نمی‌توانیم عبرتی از تاریخ نگاری و تاریخ پردازی معاصر بگیریم. مگر می شود از شهید بهشتی سخن گفت و از فداکاری او در معرکه نبرد اندیشه ورزانه با کفر و نفاق سخن نگفت؟ مگر می شود از شهید بهشتی سخن گفت و از ظلمی که به او و به روحانیت و امام (ره) و امت رفت، حرفی نزد؟ ما باید به این سؤال پاسخ دهیم که چرا در از میان برداشتن او ، همه مخالفین انقلاب و نمایندگان جریان های فکری ۱۰۰ سال اخیر ایران که در برابر اسلام ایستاده بودند، اتفاق نظر داشتند؟ باید به این سؤال پاسخ دهیم چرا کفر، شرک و الحاد جهانی فرمان قتل او را صادر کردند و کسانی که کفر و الحاد جهانی در ایران را نمایندگی می کردند، عامل این فاجعه عظیم بودند؟
 
جرم شهید بهشتی این بود که بعد از امام (ره) پرچمدار انقلاب اسلامی و جلودار کاروان حرکت توحیدی انبیاء و اولیای الهی علیهم السلام در ایران بود. جرم او این بود که پنجه در پنجه نفاق انداخت و در سنگر روشنگری، چهره از نقاب لیبرالیسم و مارکسیسم به عنوان اصلی ترین رقیب و حریف اسلام و قرآن برداشت و باطل بودن آنان را اثبات کرد. او در مسیر این راه پر خطر تا آنجا پیش رفت که اواخر عمر خود فرمود؛ من در حالی زندگی می‌کنم که هر لحظه انتظار دارم گلوله‌ای به قلبم بنشیند یا سقفی بر سرم فرود آید. او از استبداد فکری و عملی جریان نفاق و لیبرالیسم خبر داشت و می دانست این جریان شوم، انقلاب مشروطه و نهضت ملی شدن نفت را با حرکت خائنانه خود به نفع امپریالیسم مصادره کردند.

او آماده بود در این راه به شهادت برسد اما انقلاب را از دسیسه و فریب توطئه‌گران و فتنه‌انگیزان نجات دهد. او یک حکیم، یک فیلسوف، یک فقیه عامل به احکام الهی به ویژه احکام جهاد و حرکت های جهادی بود. او یک سیاستمداری بود که نظیرش در تاریخ یک صد ساله اخیر به اندازه انگشتان یک  دست هم نمی رسد. او در سازماندهی اهل ایمان در برابر اهل کفر در کشور حرف اول را می زد. هنوز کسانی که در مکتب حزبی وی مشق انقلاب و پاسداری از اسلام آموخته بودند در سراسر کشور برای صیانت از انقلاب موثر و پای کار هستند.

استکبار جهانی و آمریکا قلب پاک و سلیم او را در هفتم تیر سال ۶۰ به همراه یاران باوفای او به بمب آلودند و کارنامه‌ای سیاه از تاریخ تروریسم را به ثبت رساندند. خون او و یارانش و سپس خون پنج فقیه و عارف بزرگ که پنج ستون انقلاب در سراسر کشور بودند، موج بیداری عظیمی در ایران و منطقه پدید آورد که امروز شاهد اوج گیری اقتدار ایران اسلامی در جهان هستیم.

شهادت شهیدان مدنی، اشرفی اصفهانی، صدوقی، باهنر، دستغیب و پیش از آن شهیدان مطهری، مفتح، قاضی طباطبایی، راه را برای سربازی انقلاب باز کرد و تصویری عاشورایی از مانایی انقلاب را در چشم جهانیان به نمایش گذاشت.

چرا باید نشستی در تهران، آن هم در خانه شهید بهشتی برگزار شود و از هر دری سخن گفته شود الا نقش تاریخی شهید بهشتی در تحکیم فرهنگ انقلاب اسلامی؟! چرا باید در این  نشست علل و انگیزه ‌های شهادت وی واکاوی نشود و اسمی از دشمنان او و انقلاب به میان نیاید؟ چرا باید افرادی حتی طمع کنند ویژگی های اصیلی چون جهاد، روشنگری، شهادت، ایثارگری و... را در شخصیت یک شهید بزرگوار که شهادت وی و یارانش در تاریخ مبارزات ملت ایران نقطه عطف محسوب می شود، به طاق نسیان بکوبند یا به گونه‌ای دیگر نشان دهند؟»
نادر قاضی‌پور درباره پرونده بقایی معاون رئیس‌جمهور دولت دهم گفت: قسمت مالی پرونده مربوط به آقای بقایی به دادگاه رفته است. مسائل امنیتی، سیاسی، خانوادگی و غیره مربوط به پرونده بقایی همچنان مفتوح است.

به گزارش ایسنا، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی به خانه ملت گفت: «به استناد ماده ۳۶۶، ۱۲ الی ۱۳ مورد دیگر درباره پرونده آقای بقایی اتهام مطرح است که تنها موارد مربوط به تخلفات مالی به دادگاه ارجاع داده شده که می‌توان به اختلاس ۱۶ میلیارد تومانی دانشگاه اشاره کرد که این میزان پول در روز تحلیف ریاست‌جمهوری دوره یازدهم بر اساس گزارش دیوان محاسبات از بودجه دولتی برداشت شده است.

قاضی‌پور افزود: آقایان احمدی‌نژاد، مشایی، بقایی، رحیمی، موسوی خانه ایرانیان را در خارج از کشور تأسیس کرده بودند و اختلاس بعدی آقای بقایی در رابطه با تحویل ۳ میلیون و ۷۶۶ هزار و ۵۰۰ یورو و همچنین ۵۹۰ هزار دلار از بیت‌المال است که این میزان پول را در سال ۱۳۹۲ به آنان داده شد تا در اجلاس سران کشورهای اسلامی هزینه شود اما این میزان هزینه نشده است. آقای شریف‌زادگان، رئیس هیأت‌مدیره، حمیدرضا شاکری‌نیا، احسان آریامحمد، محمدعلی ابراهیم و میثم طاهری نیز در این موسسه حضور داشتند. تصرف دیگر مربوط به پرونده آقای بقایی در این رابطه است که ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط  به خانه ایرانیان برداشت شده است به نحوی که از بیت‌المال به حساب خانه ایرانیان پول واریز کرده بودند.

وی ادامه داد: در منزل آقای بقایی ۷۰۳ سکه تمام بهار آزادی، ۱۸۴۲ نیم‌سکه، مبلغ ۲۱ میلیارد و ۱۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال وجه نقد، ۴۵۴ میلیون و ۵۱۰ هزار ریال از پول نهاد ریاست‌جمهوری موجود بود و می‌گفتند می‌خواستم پس از بهبود ارتباطمان با دولت آقای روحانی پول‌ها را بازگردانیم این در حالی است که این مبلغ جزو بیت‌المال محسوب می‌شد.

قاضی‌پور در ادامه تصریح کرد: زمانی که آقای بقایی در سازمان میراث فرهنگی مسئولیت داشتند چندین شرکت با نام‌های توسعه فناوری اطلاعات، میراث آریا، بهار سرزمین من، تور گردشگری ایران، کانون جهانگردی اتومبیلرانی ایران تأسیس کردند و با شرکت‌هایی که خود و اطرافیانشان اعضای آن بودند به مبلغ ۵۱۲ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۹۷۳ تومان قرارداد صوری تنظیم کردند و از عموزاده و خاله‌زاده و اقوام در این شرکت‌ها به عنوان کارمند بهره گرفتند و پول‌های مذکور برداشت شده است. همچنین ۱۰ میلیارد تومان دیگر نیز از بیت‌المال توسط تیم آقای بقایی برداشت شده است.

وی ادامه داد: صندوقی به نام شهیدان رجایی و باهنر در نهاد ریاست‌جمهوری برای کارکنان تأسیس شده بود تا به کارکنان وام داده شود. آقای بقایی و ۱۵ تن از ارکان دولت از صندوق مذکور به عنوان وام ۳۰۰ میلیون تومان دریافت کردند و بر اساس گزارش دیوان محاسبات، آنها اعلام کردند به استناد موادی از برنامه چهارم توسعه مستضعف هستند و قادر به عودت پول‌ها نیستند و خزانه دولت پول‌ها را پرداخت کند!

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: افرادی مانند خانم اکرم حسینی، مرتضی بقایی، مرضیه اویسی فیضی، همسر مرتضی بقایی معاملات صوری انجام دادند و پول‌هایی برداشت کردند و در تاریخ ۹۱/۹/۲ به عنوان موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران ۲۰ میلیارد تومان پول دادند و پس از ۲۶ روز صد میلیارد دیگر به آنها پرداخت شد.»

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود در نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به سوالی، اظهار داشت: قانون بانکداری اسلامی از نظر شرعی ایرادی نداشته است، از این رو مورد تایید ماست و اگر اشکالی در اجرای آن است باید برطرف شود.

به گزارش فارس، وی افزود: اگر قانون جدیدی از سوی مجلس تصویب شود، شورا درباره آن نظر خواهد داد، اما تا به حال مصوبه جدیدی در این باره به دست ما نرسیده است و درخواست مشورتی هم در این باره از ما نشده است.

بنا براین گزارش خبرنگاری پرسیده بود که شورای نگهبان نهادی انقلابی‌ست و بی شک به دغدغه علما و مراجع تقلید اهمیت می‌دهد؛ مدتها است که علما انتقادات جدی نسبت به نظام بانکداری ما و سودها و جرایم بانکی وارد می‌کنند. به ویژه اخیرا یکی از مراجع عظام تقلید از مردم خواستند که سودهای بانکی را پرداخت نکنند. این موضوع قطعا دغدغه فقهای شورای نگهبان هم است، از طرفی یک یا دو طرح در مجلس در این باره در حال تدوین است، آیا شورای نگهبان برای تسریع در روند تدوین این طرح‌ها با مجلس و یا با دولت درباره تدوین لایحه‌ای رایزنی داشته و یا خواهد داشت؟

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره موضع شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد و تکلیف وی گفت: تکلیف همیشه اجرای قانون است. فقهای شورای نگهبان معمولا درباره مواردی که خلاف شرع تشخیص دهند اعلام نظر می کنند.

وی افزود: قبل از انتخابات ریاست جمهوری و شوراها توسط فقهای شورای نگهبان این عضویت خلاف شرع تشخیص داده شد و به رئیس جمهور گفتیم و رئیس جمهور هم به وزیر کشور دستور اجرا داد و به رئیس مجلس هم گفته شد و در روزنامه های رسمی هم منتشر شد و نهایتا لازم الاجراست.

کدخدایی درباره اینکه چرا أقلیت های دینی می توانند در مجلس نماینده داشته باشند اما در شوراهای شهر این امکان از سوی شورای نگهبان رد شده است، گفت: برای حضور أقلیت ها در مجلس نص صریح قانون أساسی را داریم. که أقلیت ها در حوزه ای که جمعیت خود آن أقلیت ها هستند انتخاب شوند اما در شوراها چنین مقرره ای نداریم و لذا استنباط شده بود که یک أقلیت می تواند با رای مسلمانان وارد شورا شود و این إیرادی بود که شورای نگهبان وارد کرد.

«برای مثال کلیمی ها نمی‌‌توانند در انتخابات مجلس به یک نماینده مسیحی رای دهند و سایر أدیان هم به همین شکل.»

کدخدایی درباره ایراد شورای نگهبان از موافقت نامه آب و هوایی پاریس، نیز گفت: چون برخی پیوست ها ضمیمه موافقت نامه نشده بود شورای نگهبان ایراد گرفته بود و به محض آنکه مجلس مصوبات جدید در این باره دهد شورای نگهبان نظرش را اعلام می کند

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر قانون انتخابات، عنوان کرد: ما چندین سال است که نسبت به ناکارآمدی قوانین انتخابات اعلام نظر کردیم،‌ بعد از آنکه سیاست‌های کلی از سوی رهبری اعلام شد و در چارچوب آن سیاست‌ها، شورای نگهبان کارهای کارشناسی را انجام می دهد و نسبت به بند ١٠ سیاست ها اعلام نظر می کند.

کدخدایی بر همین اساس اضافه کرد: ما اکنون کارهای کارشناسی را در رابطه با قانون انتخابات انجام می‌دهیم و ان شا الله تا انتخابات بعدی قانون جدیدی را در راستای انتخابات شورا داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل که در ایران نسبت به افراد تبعیض نژادی وجود دارد، گفت: نیازی به واکنش ندارد چون این موارد یاوه گویی است.

وی همچنین عنوان کرد: جمهوری اسلامی طی این ٤ دهه همیشه نسبت به اقوام و مذاهب توجه داشته و به این یاوه گویی ها نباید توجه کرد.

وی در بخش دیگری از نشست خود عنوان کرد که شورای نگهبان فراتر از قانون هیچ اقدامی را انجام نمی دهد؛ ما نیازمند دخالت های بیگانگان هم نیستیم و آنان نباید پا را از گلیم شان فراتر بگذارند.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که چرا فقهای شورای نگهبان چهار سال پیش درباره فعالیت و عضویت عضو زرتشتی شورای نگهبان اعلام نظر کردند گفت: نظارت شورای نگهبان در این باره در خصوص نظارت تصویبی است ولی ممکن است یک مصوبه تصویب شود و بعد از چند سال موضوع نزد فقها مطرح شود آن زمان به این نظر برسند که خلاف شرع بوده و مکلف به اعلام نظر کنند و این بار هم این موضوع مطرح شد و آقایان قبل از انتخابات در تاریخ 20 و ششم فروردین امسال نظر خود را اعلام کردند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در ادامه این نشست خبری درباره وضعیت بررسی مصادیق رجل سیاسی در این شورا تصریح کرد: در این مدت با توجه به زمانی که بود و نیز با توجه به اصل ۱۱۵ قانون اساسی و شرایط ریاست جمهوری مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان نظرات بیشتری را برای فقها ارسال کرد که ما به بعد از جمع‌بندی اعلام نظر خواهیم کرد.

کدخدایی همچنین با اشاره به جلسات مشترک کارگروه بین مجلس و دولت و شورای نگهبان برای اصلاح قانون انتخابات شوراها گفت جلسات این کارگروه هر سه شنبه برگزار می‌شود که پیشرفت خوبی داشته و رئیس کمیسیون شوراها در این باره گزارشی ارائه کرده و و قطعاً بعد از نهایی شدن آن را ارائه خواهیم کرد.