گزیده خبر ها10 تیر -97


گزیده خبر ها10 تیر -97
ترامپ از توافق با پادشاه عربستان برای افزایش تولید نفت تا ۲ میلیون بشکه خبر داد
رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه، گفت که پادشاه عربستان، با درخواست او برای افزایش تولید نفت موافقت کرده و شاید برای جبران کاهش تولید ایران و ونزوئلا، آن را تا دو میلیون بشکه افزایش دهد.به گزارش رویترز، دونالد ترامپ در توئیتی نوشت که با ملک سلمان درباره آنچه که وی "آشفتگی و ناکارآمدی" در ایران و ونزوئلا خواند، تلفنی گفت و گو کرده است. او افزود، پادشاه عربستان پذیرفت که قیمت نفت بالاست و باید تغییر کند.رهبران آمریکا و عربستان سعودی در حالی گفت و گو کردند که به دنبال درخواست واشینگتن از شماری کشورها برای توقف خرید نفت از ایران، قیمت نفت روندی افزایشی پیدا کرده است.سازمان اوپک به تازگی با روسیه، قزاقستان و سایر کشورهای تولیدکننده نفت به توافق رسید که از آغاز ماه ژوئیه برابر با دهم تیر، تولید نفت را یک میلیون بشکه در روز، افزایش بدهند.به نوشته خبرگزاری ایسنا، صادرات نفت ایران پس از برجام در ماه‌های اخیر به دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود. همچنین، تولید نفت عربستان سعودی در ماه گذشته میلادی، اندکی بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز بوده است.
دیدبان حقوق بشر سوریه از انتقال کنترل ۸ شهر استان درعا به دولت دمشق خبر داد
دستکم هشت شهر در جنوب سوریه، روز شنبه، با میانجیگری روسیه از شورشیان بازپس گرفته و به دولت دمشق بازگردانده شد.گروه دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا می افزاید، این توافق پس از دو هفته بمباران این مناطق انجام گرفت.به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای دولتی، از ۱۹ ژوئیه برابر با ۲۹ خرداد، برای بازپس گیری مناطق راهبردی واقع در مرز اردن و بلندی های جولان اشغالی، جنوب سوریه را زیر بمباران شدید گرفته است.به گفته گروه دیدبان حقوق بشر سوریه، توافق انجام شده بر سر این هشت شهر در حالی انجام شد که دولت سوریه، روز شنبه، مواضع مخالفان در استان درعا را به شدت بمباران کرد.بنا بر این گزارش، بر اساس توافق اخیر با میانجیگری روسیه، نیروهای دولتی در حال حاضر کنترل بیش از نیمی از استان درعا را در اختیار خود دارند. همچنین گروه دیدبان حقوق بشر سوریه می گوید در حمله های روز شنبه، دستکم پنج غیرنظامی در پی بمباران بخش هایی از درعا کشته شده اند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، شمار غیرنظامیان کشته شده از زمان آغاز این حمله ها در ۲۹ خرداد، به ۱۰۵ تن رسیده است.
شماری از نمایندگان مجلس به دنبال طرح عدم‌کفایت رئیس جمهوری هستند
برخی منابع خبری از جمله خبرگزاری تسنیم و ایرنا، از تهیه طرح استیضاح حسن روحانی، رئیس جمهوری، توسط اصلاح طلبان مجلس خبر داده اند.بنا به گزارش خبرگزاری تسنیم، جلال محمود زاده، عضو فراکسیون امید مجلس، طراح این طرح استیضاح است. این نماینده مهاباد در مجلس، به خبرگزاری تسنیم گفت، این طرح حدود ۳ ماه پیش و قبل از آغاز موج گرانی ها تدوین شده بود. وی افزود، پس از گرانی ارز و به‌هم‌‌ریختگی بازار و ایجاد تورم در کشور چند محور دیگر نیز به طرح نخست افزوده شده است.ضعف گسترده در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، ضعف گسترده در سیاست خارجی و برجام، از جمله موارد یاد شده در این طرح ۱۵ بندی است.بنا به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسینعلی حاجی دلیگانی، احمد سالک و محسن کوهکن، سه نماینده اصفهان در مجلس این طرح را امضا کرده اند.این طرح هم اکنون در اختیار اعضای فراکسیون امید است تا پس از جمع آوری امضا، به هیات رئیسه مجلس ارایه شود.ابوالحسن بنی‌صدر، اولین رئیس ‌جمهوری ایران تنها فرد در این سمت بوده است که مجلس رای به عدم کفایت سیاسی او داد. محمود احمدی‌نژاد نیز تنها رئیس‌جمهوری ایران بود که طرح سوال از او انجام شد و با حضوری خبرساز در مجلس، به پرسش های نمایندگان پاسخ داد.
به گفته خانواده نرگس محمدی، این زندانی سیاسی به دلیل بیماری به مراقبت پزشکی نیاز دارد
به گفته خانواده نرگس محمدی، این زندانی سیاسی به دلیل بیماری به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارد، اما با بی‌توجهی مسئولان روبه‌رو شده است.تقی رحمانی، همسر خانم محمدی که در فرانسه زندگی می‌کند، در اینباره در فیس‌بوک خود نوشت که این زندانی از جمعه شب با درد شدید سنگ کلیه و مشکل کیسه صفرا مواجه شده است.نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و از فعالین دموکراسی‌خواه زندانی در ایران است.از جمله اقدامات مهم خانم محمدی، راه‌اندازی کمپینی برای لغو مجازات اعدام بوده است. او که به ۱۶ سال زندان محکوم شده، به بیماری‌های آمبولی ریه و فلج عضلانی هم مبتلا است.
وزیر صنعت می‌گوید که این وزارتخانه فهرست کسانی را ارز دولتی دریافت کرده‌اند، منتشر نمی‌کند
محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز شنبه گفت که این وزارتخانه نمی‌تواند فهرست کسانی را که ارز دولتی با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان دریافت کرده‌اند، منتشر کند.آقای شریعتمداری در جمع خبرنگاران گفت که این فهرست در اختیار بانک مرکزی نیز هست و علنی کردن نام افراد و شرکتها را اقدامی علیه بخش خصوصی توصیف کرد.در روزهای اخیر، انتقادهای فراوانی به ویژه از سوی برخی نمایندگان مجلس درباره اختصاص ارز دولتی به گروهی ویژه مطرح شد و برخی این موضوع را یک «رانت جدید دولتی» توصیف کردند.این انتقادها در نهایت منجر شد تا وزارت ارتباطات، نام شرکتهایی را که با ارز دولتی موبایل وارد کرده‌اند اعلام کند. برخی از این شرکتها متهم شده‌اند که موبایل را با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کردند، اما سپس موبایل‌ها را با نرخ دلار هشت هزار تومانی در بازار فروخته‌اند.اما گروه اصلی واردکنندگان، ارز دولتی را از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده‌اند.
انتشار خبر تحریم نفتی ایران ،قیمت های نفت در اروپا و آمریکا را افزایش داده است
رویترز از افزایش قیمت های نفت خام در آمریکا و اروپا در پی انتشار خبر تحریم‌های نفتی آمریکا علیه تهران و احتمال کمبود عرضه در بازار خبر داده است .بنابر گزارش رویترز ، قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با عبور از ۷۴ دلار در هر بشکه ،به بالاترین قیمت فصل ، از نوامبر سال ۲۰۱۴ تاکنون رسیده است.این گزارش می افزاید ۳۵ تحلیلگر و اقتصاددان نیز در نظر خواهی رویترز گفته اند که انتظار افزایش قیمت بیشتر برای نفت برنت را دارند .ایالات متحده در هفته گذشته از تمامی کشورها خواست واردات نفت خود از ایران را تا آبانماه آینده کاهش داده و به صفر برسانند . روز پنج شنبه مقامات وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند در حال گفتگوی مورد به مورد با کشورها درمورد معاملات نفتی با ایران هستند . مقامات مسئول آمریکا در رابطه با تحریم‌ها، هفته جاری به اروپا سفر کردند و برای سفر به خاورمیانه و آسیا آماده می‌شوند.در همین ارتباط روز گذشته اعلام شد که مایک پمپیو وزیر خارجه آمریکا با خالد الفالح وزیر انرژی عربستان در واشینگتن دیدار کرده است اما جزییاتی از این دیدار منتشر نشده است.