نامه‌ها وصدای شما


وعده‌هایی که رنگ می‌بازند!!
ترافیک، آلودگی صوتی، محیطی و... هدیه ناپسند خودروهای تک‌سرنشین به شهر است!
این مضمون تابلوهایی می‌باشد که جهت آگاهی و آموزش ترافیکی بر شهروندان در بزرگراه‌ها مشاهده می‌شود که تا حدودی آموزنده است اما شعارهایی این چنین نیازمند بسترسازی و تامین زیرساخت‌ها از لحاظ ارتقای کمی و کیفی ناوگان عمومی شهری اعم از اتوبوس، مترو و... می‌باشد. در شرایطی که تعداد بیشماری اتوبوس‌های فرسوده و از رده خارج به اصطلاح بخش خصوصی زیر پوشش شرکت اتوبوسرانی واحد تهران و حومه آن هم با حرکت لاک پشتی و کمتر از 50 حتی 40 کیلومتر در ساعت که سرعتشان کمتر از دوچرخه و موتور گازی می‌باشد و بدون تجهیزات سرمایشی و خنک‌کننده با صندلی‌های آنچنانی که نه در فصل گرما و نه در فصل سرما قابل استفاده نیستند، چگونه می‌توان انتظار داشت که خودروهای تک‌سرنشین به خیابان‌ها و بزرگراه‌ها نیایند.
استفاده از این قبیل اتوبوس‌ها تنها برای رفت و آمد عده‌ای قشر بازنشسته و از کارافتاده و کم درآمدها مناسب به نظر می‌رسد، زیرا با توجه به حرکت کم سرعت و لاک پشتی و کم توجهی مسئولان ناوگان حمل و نقل شهری جهت نظم و انضباط دهی در سرعت عمل، افرادی که صبح‌ها قصد به موقع رسیدن به محل کارشان هستند، کارساز نبود و نه تنها مشکلی را برطرف نمی‌کند، بلکه سلامت شهروندان از لحاظ روحی و روان و استرس دیر رسیدن به مقصد را بی‌نهایت تهدید می‌کند.
گویی تمامی مشکلات کشور برطرف شده و استفاده از خودرو آن هم تک‌سرنشین مانده که آقایان در فکر حل این معضل هستند. البته کندی حرکت و نابسامانی در اجرای طرح‌های نیمه تمام مترو و طرح‌های دردست اجرا در زمان کنونی بسیار با وضعیت اسفباری روبرو شده و آن وعده مسئولان وقت که قرار بوده پایان هر ماه یک ایستگاه جدید در شبکه حمل و نقل زیرزمینی یعنی مترو به بهره‌برداری برسد، امروز پس از گذشت 5 ماه از سال جاری نه تنها وعده‌ها در عمل به بار ننشسته، بلکه اوضاع ساخت و ساز در مترو دچار بحران و اتلاف وقت و سرمایه نیز شده است و گاهی اندک فعالیتی در مسیرهای اجرای طرح خطوط مترو دیده می‌شود که بسیار کمرنگ بوده و در چنین شرایطی چگونه می‌توان شعار داد:
ترافیک، آلودگی صوتی، محیطی و... هدیه ناپسند خودروهای تک‌سرنشین به شهر است!!
نگارنده بر این باور است، سالها فعالیت غیرحرفه‌ای بعضی از مدیران شهری در رسانه خودشان تلاش داشتند جهت شرکت در انتخابات آینده دولت، تیترهایی در تضعیف دولتمردان در صفحه اول رسانه خودشان انعکاس دهند و همین مسائل و طرز تفکر سلیقه‌ای و دور از ذهن عقلایی، موضوع بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهر همانند توپ به زمین دولت و شهرداری درحال پاسکاری بود و وعده‌ها در واقع به حنایی بی‌رنگ تبدیل شده بود.
حال با توجه به جابجایی و انتصابات جدید در عرصه مدیریت شهری و تغییر خط و مشی و سیاست روزنامه ارگان مدیریت شهری درباره دولت، انتظار بر این است که دولت دوازدهم برای جامه عمل پوشیدن به وعده‌های قبلی نسبت به پرداخت سهمیه و بدهی‌های مانده جهت بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی و حمایت از شهرداری و شورای شهر کنونی به ویژه رفاه و آسایش شهروندان بدون بهانه جویی، اتلاف وقت و سرمایه و انرژی ملی، آستین همت را بالا بزند، زیرا هرگونه درنگ در این زمینه قابل توجیه و پذیرش نیست!!
محمدرضا کاظمیان - تهران
 *خانجانی از تهران: ‌باتوجه به شرایط اقتصادی و ارزی کشور، از حجاج گرامی انتظار می‌رود به جای خریدهای خارجی، در ایران و از محصولات داخلی سوغاتی بخرند و اگر کارشناسان این کار را عملی نمی‌دانند مسئولان تمامی حجاج را به خرید محصولات ایرانی موظف کنند تا به حال مشکلات ارزی کشور کمک شده باشد.
*
اسماعیل‌زاده از تهران: 5شنبه گذشته صبح جهت خرید به بازار میادین میوه و تره‌بار نواب مراجعه کردم که همان ابتدا فریادهای مدیر این مجموعه نگاه بنده و سایر مراجعه‌کنندگان را به خود جلب کرد وقتی پُرس‌وجو کردم به گفته اکثر غرفه‌داران مدیر این مجموعه مناسب نمی‌باشد و به اکثر کارگران با لحن تُند و نامناسب صحبت می‌کند لطفاً تذکر بدهید تا مسئولان بالاتر به نامبرده تذکر جدّی بدهند.
*
اصغری از تهران: باتوجه به اینکه شرکت مخابرات یکی از پردرآمدترین و سود‌آورترین شرکت‌های ایران است، جا دارد مالکیت آن به دولت بازگردد تا درآمدهای آن صرف کمک به معیشت محرومان شود.