زیرساخت‌ها اصلاح نشود، تجمیع بیمه‌ها گره‌گشا نیست


اگر قرار است زیر ساخت ها اصلاح شوند  فقط نباید منحصر به وزارت بهداشت ودرمان  باشد .چون  باید اصلاح زیرساخت اساسی دررژیم وارونه ولایت فقیه انجام گیرد .یعنی  مقام ولی فقیه انتصابی وهرگونه پست های انتصابی دیگر همراه با دین ابزاری شده بطور کامل حذف گردند .پاسداران غارتگر وجنگ افروز به پادگان های شان باز گردند  نهادهای حکومتی  با سایر ارگان های سرکوبگر دیگر تابع نه فرد که قانون باشند .البته به شرط اینکه قانون اساسی بطورر یشه ای اصلاح گردد.
طریقت منفرد در دفاع از نقطه‌نظر خود در مخالفت با تجمیع بیمه‌ها، با اشاره به اینکه " تا زمانی که زیرساخت‌ها اصلاح نشود، تجمیع بیمه‌ها به هیچ وجه ممکن و گره‌گشا نیست" گفت: شما از طرفی ۹ درصد از حقوق زحمتکش‌ترین قشر جامعه را می‌گیری و از طرف دیگر تقریباً به ۳۰ میلیون نفر که بعضی‌شان به مراتب وضع اقتصادی بهتری دارند خدمات مجانی ارائه می‌دهی! مگر می‌شود این منابع را تجمیع کرد و به افرادی که مشارکت متفاوتی دارند، خدمات یکسان داد؟
محمدحسن طریقت منفرد؛ وزیر سابق بهداشت در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره طرح تحول نظام سلامت، اجرا و تحقق اهداف آن، گفت: مردم امیدوار بودند که باتوجه به عنایت خاص دولت به بخش سلامت و حمایتی که مجلس از این طرح داشت، اهداف تعریف شده آن محقق شود، با این وجود اما از آنجا که اولویت‌های بسته و پکیج سلامت که در قانون و سیاست‌هایی ابلاغی آمده رعایت نشد، اکنون با مشکلات جدی مواجه شده است.
وی با بیان اینکه او هم مثل سایر دلسوزان معتقد است؛ بازگشت به قانون و توجه به همه مواد معتبر و مترقی قانونی برنامه پنجم، بهترین راهکار برای موفقیت این طرح است، افزود: معتقدم اگر انشاالله مسئولان محترم به این نتیجه برسند که الزامات قانونی بخش سلامت را رعایت کنند، با توجه به حمایت‌های سنگینی که دولت و مجلس داشته‌اند، اصولاً این طرح می‌تواند به خوبی شکل گرفته و نتیجه‌بخش باشد. ولی به گفته همه صاحبنظران حقوقی، ظاهراً به تمام قوانین کارآمد که در بخش سلامت به عنوان یک بسته دیده شده، توجه نشده است، به خصوص اینکه به نظر می‌رسد اولویت‌ها تا حد زیادی خارج از برنامه قرار گرفته‌اند.
طریقت منفرد در دفاع از نقطه نظر خود در مخالفت با تجمیع بیمه‌ها، با اشاره به اینکه تا زمانی که زیرساخت‌ها اصلاح نشود، تجمیع بیمه‌ها به هیچ وجه ممکن و گره‌گشا نیست، گفت: شما از طرفی ۹ درصد از حقوق زحمتکش‌ترین قشر جامعه را می‌گیری و از طرف دیگر تقریباً به ۳۰ میلیون نفر که بعضی‌شان به مراتب وضع اقتصادی بهتری دارند خدمات مجانی ارائه می‌دهی! مگر می‌شود این منابع را تجمیع کرد و به افرادی که مشارکت متفاوتی دارند، خدمات یکسان داد؟
وی پیرامون تولیت وزارت بهداشت بر بیمه‌ها، اظهار داشت: این در واقع یک تمامیت‌خواهی است که یک وزارتخانه معتقد است باید همه سرنوشت مردم در یک حوزه مشخص در دستش باشد. همه می‌دانیم که موضوع سلامت آنقدر اهمیت دارد که در کشورهای توسعه یافته همه شرکای ذینفعِ اجتماعی در اداره این بخش مشارکت دارند و در این میان این مصرف‌کننده است که همیشه از جایگاه اول باید برخوردار باشد. حال اینکه در این مشارکت اگر همه سرنوشت، تحت اختیار یک قشرِ ذینفع بانفوذ قرار بگیرد، طبیعتاً حقوق سایر شرکا و همکاران تامین نخواهد شد. به همین دلیل در بند ۷ سیاست‌های ابلاغی بر تفکیک وظائف تولیتِ فراهم‌کننده خدمت و تامین‌کننده منابع تاکید شده است.
طریقت منفرد ادامه داد: همین مشکل اصلی است که یک نهادی فکر می‌کند باید همه اختیارات و سرنوشت ذینفعان که به تفکیکِ وظائفشان تاکید شده است بدست خود بگیرد! و بی‌تردید این تمامیت‌خواهی، ما را به جایی نمی‌رساند.
وزیر بهداشت سابق درباره طرح پزشک خانواده که بیش از ۲۰ سال از تکلیف آن به وزارت بهداشت می‌گذرد، گفت: علیرغم اینکه نزدیک به ۲ دهه به این طرح اساسی بی‌توجهی شده است، با نگاه به تجربه دنیا، همچنان معتقدم که بدون شک اجرای صحیح این طرح تنها راه ساماندهی نظام سلامت ما است.
 وی افزود: قدمهایی برای اجرای این طرح برداشته شد که در مسیر درست نبود. بطور مثال آن چیزی که تحت عنوان پایلوت چند سالی در کشور در حال اجراست و البته مدتی هم خود بنده مسئولش بودم، یقیناً هیچ ارتباطی یه طرح پزشک خانواده ندارد.
طریفت منفرد با تاکید بر اینکه بدون اجرای طرح پزشک خانواده که مراقبت‌های اولیه و پیشگیری را شامل می‌شود، نظام سلامت ما به هیچ جا نخواهد رسید؛ ادامه داد: طرح پزشک خانواده‌ای که ما تصادفاً ۱۵ – ۱۶ سال در آن تربیت شدیم، الزاماتی دارد که هیچکدام از آن الزامات در این طرح پایلوت رعایت نمی‌شود، اصولاً نه می‌شود اسمش را طرح پزشک خانواده گذاشت و نه می‌توان ارتباطی میانش با طرح پزشک خانواده یافت!
وی همچنین در ارزیابی خود از عملکرد وزارت بهداشت در ۳ سال و چند ماه اخیر و اجرای طرح تحول نظام سلامت، گفت: زمانی که این طرح خدمت مقام معظم رهبری معرفی شد، ایشان ۳ توصیه فرمودند؛ ۱: کاری بکنید که این طرح استمرار داشته باشد، ۲: به ضد خودش تبدیل نشود و ۳: قدرمطلق پرداخت مردم افزایش پیدا نکند

وزیر سابق بهداشت ادامه داد: متاسفانه اکنون می‌بینیم از یکسو با وجود افزایش بودجه‌های عمومی،  قدرمطلق پرداخت مردم به شدت افزایش پیدا کرده، از سوی دیگر دولت برای تامین منابع اجرای طرح و استمرار آن با مشکل روبرو شده است. در حال حاضر شاهد هستیم که بیمه‌ها نیز به ورطه ورشکستگی رفته‌اند و آن چیزی که قرار بود آز این طرح برآید با چیزی که اتفاق افتاده، تفاوت زیادی دارد