موگرینی از آتش بس در سوریه استقبال کرد

 موگرینی از آتش بس در سوریه استقبال کرد  11 دی - 95
تهران - ایرنا - «فدریکا موگرینی» مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اعلام ترک مخاصمه و آتش بس در سوریه در آستانه سال جدید میلادی، استقبال و اعلام کرد که دو نشست در ژانویه و فوریه درباره سوریه برگزار می شود.
به گزارش روز شنبه پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا از زمان لغو آتش بس در سپتامبر ( شهریور)، همواره خواستار ترک مخاصمه در سوریه گذشته بوده است.
نکته مهم و اصلی اجرای کامل آتش بس از سوی همه طرف های درگیر است. گزارش ها درباره ادامه حملات هوایی و جنگ در «وادی بردی/ Wadi Barada» (غرب دمشق) ، نگران کننده است اما اجرای کامل آتش بس می تواند راه را برای دسترسی بدون مانع کمک های انسان دوستانه به افراد نیازمند در سراسر این کشور ادامه دهد.
مهم تر این که اگر آتش بس موفق آمیز باشد، می تواند را ه را برای مذاکرات در میان گروه های سوری و تحت نظارت سازمان ملل متحد و در چارچوب تعیین شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد هموار کند.
ما در این زمینه از هرگونه اقدام میانجی گرایانه توسط سایر نقش آفرینان بین المللی همچون آنچه که درنشست آستانه اعلام شد، البته به شرط جامعیت و با هدف مقدمه چینی برای از سرگیری موثر و معنی دار مذاکرات سوری ها در ژنو و تحت نظارت سازمان ملل متحد باشد، حمایت خواهیم کرد.
برای دستیابی به چنین هدفی، با«مولود چاوش اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه و «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای هماهنگی درباره همکاری درباره سوریه مذاکره کردم.
اتحادیه اروپا به تلاش هایش برای همکاری با گروه های منطقه ای ادامه می دهد. ما اواسط ماه ژانویه در بروکسل میزبان یک دور از مذاکرات دوجانبه برای یافتن موضعی مشترک درباره دوران پس از درگیری ها و بازسازی در سوریه خواهیم بود که با همکاری کامل و حمایت از مذاکراتی خواهد بود که فوریه امسال در ژنو برگزار می شود.
بعلاوه اتحادیه اروپا بهار امسال میزبان کنفرانسی در بروکسل خواهد بود که به منظور پیگیری مذاکرات کنفرانس سال گذشته در لندن درباره سوریه خواهد بود. اتحادیه اروپا بزرگترین کمک رسان سوریه و کشورهای همسایه بوده و خواهد بود و از آغاز بحران این کشور متعهد به کمک بیش از 9 میلیارد یورویی بوده است.
اما هدف و نقش ما فقط کمک رسانی نیست و بیش از همه کمک وهماهنگی با دیگر کشورها درباره روند صلح مورد مذاکره برای تشکیل کشوری متحد و دمکراتیک در سوریه و کمک به مردم این کشور برای بازسازی کشورشان به محض پدید آمدن شرایط سیاسی است. این همچنین تنها را برای شکست قطعی داعش در سوریه است.
به گزارش ایرنا، از نخستین دقایق بامداد جمعه، آتش بس فراگیر در سراسر سوریه برقرار شده است اما بر اساس اعلام فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه، این آتش بس شامل گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره نمی شود.
درگیری های شدیدی میان ارتش سوریه و گروه تروریستی جبهه النصره در منطقه «وادی بردی» واقع در غرب دمشق در جریان است.
اروپام**9158
مترجم: بهجت عباسی- انتشار دهنده: محمد حسن دوستارگان