35 درصد محصولات کشاورزی در مراحل تولید هدر می رود

35 درصد محصولات کشاورزی در مراحل تولید هدر می رود  11دی-95
در استان مرکزی باو جود  اینکه مرکز استای شهر صنعتی اراک است ولی 35% محصولات کشاورزی در مراحل تولیدبه هدر میر ود تا ضرر متوجه کشاورزان شود.
اراک - ایرنا - مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 35 درصد محصولات کشاورزی در مراحل مختلف تولید تا مصرف هدر می رود.
به گزارش ایرنا، رضا باجلان روز شنبه در نخستین کارگاه آموزشی کاهش ضایعات گوشت در زنجیره تولید در اراک برگزار شد، افزود: بر اساس تحقیقات یک سوم از تولیدات محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف و در مراحل کاشت، داشت، برداشت، حمل و نقل و انبارداری هدر می رود که این میزان ضایعات می تواند غذای 15 تا 20 میلیون نفر را تامین کند.
وی ادامه داد: با توجه به وجود تغییرات جوی و محدودیت های تولید شامل آب و زمین چاره ای جز کاهش ضایعات کشاورزی و به حداقل رساندن آن وجود ندارد.
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، ضایعات تولید گوشت را 11 درصد عنوان کرد و گفت: از 100 در صد ضایعات گوشت، 24 درصد آن در حوزه فرآوری، 16 درصد در کشتارگاه ها، 28 درصد در توزیع و 32 درصد آن در بخش مصرف هدر می رود.
باجلان ادامه داد: با توجه به اینکه وجود بیشترین ضایعات گوشت در بخش مصرف است، حضور رسانه ها در کنار جهاد کشاورزی برای آموزش به مردم و کاهش ضایعات محصول های کشاورزی امری ضروری است.
وی گفت: 172 واحد فرآوری محصولات کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که سالانه یک میلیون و 700 هزار تن محصولات کشاورزی را فرآوری می کنند و یک میلیون و 300 هزار تن محصول قابل عرضه برای بازار ارائه می شود.
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: مدیریت صنایع تبدیلی کشاوزی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و فرامین مقام معظم رهبری ، برنامه پنج ساله ای را برای افزایش فرآوری محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات کشاورزی تعریف کرده است.
باجلان ادامه داد: بر اساس این برنامه و تحقق اقتصاد مقاومتی مدیریت صنایع تبدیلی استان مرکزی در 9 ماه امسال متعهد به فرآوری 99 هزار تن محصولات کشاورزی، کاهش 9 هزار تن ضایعات و ایجاد اشتغال برای 204 نفر در این بخش شده بود.
وی افزود: با تلاش فعالان این حوزه، حمایت های دولت و پرداخت تسهیلات بانکی به این حوزه در سال جاری 180 هزار تن محصولات کشاورزی فرآوری شده است و برای 267 نفر در این حوزه اشتغال ایجاد و از هدر رفت 180 هزار تن از محصولات کشاورزی استان مرکزی جلوگیری شد.
مریم انجمنی مدرس کارگاه آموزشی کاهش ضایعات گوشت در زنجیره تولید در این کارگاه آموزشی گفت: کاهش ضایعات محصولات کشاورزی علاوه بر تامین مواد غذایی افراد در کاهش تغییرات آب و هوایی، تولید گازهای گلخانه ای و تغییر اکوسیستم نیز نقش مهمی دارد.
وی ادامه داد: هشت درصد تولید گازهای گلخانه ای از ضایعات کشاورزی تولید می شود.
مدرس کارگاه آموزشی کاهش ضایعات گوشت در زنجیره تولید در این کارگاه آموزشی اولویت نخست برگزاری این کارگاه ها را کاهش ضایعات در بخش کشاورزی عنوان کردو گفت: با هدر رفت این محصولات باید این ضایعات برای مصرف حیوانی استفاده شود.
این کارگاه یک روزه به همت مدیریت صنایع کشاورزی به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورری با همکاری فائو و انستیتو تغذیه ایران در اراک برگزار شد.
31
واحد کشتارگاه و فرآوری محصولات کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که از این میزان 2 واحد کشتارگاه طیور، 10 واحد فرآوری محصولات کشاورزی و یک کشتارگاه به صورت سنتی در 12 شهرستان استان فعالیت می کنند.
1955/6013/
خبرنگار: مهدی عظیمی**انتشاردهنده:مژگان حیدری