علی مطهری: قانون ممنوعیت ماهواره و فیلترینگ توییتر و فیسبوک از نو بررسی شوند

علی مطهری: قانون ممنوعیت ماهواره و فیلترینگ توییتر و فیسبوک از نو بررسی شوند 11دی-95

علی مطهری

 کومت‌های کمونیستی است
علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است ادامه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک و قانون ممنوعیت ماهواره مواردی هستند که می‌توانند از نو بررسی شوند.
آقای مطهری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مجلس ایران گفته است فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی امری موقتی است.
شماری از شبکه‌های اجتماعی در ایران فیلتر هستند اما مقام‌های بلندپایه از جمله رهبر ایران و رئیس‌جمهوری و شمار زیادی از سیاستمداران از گروه‌ها و جناح‌های مختلف، حضور فعالی در این شبکه‌ها دارند.
بیش از ۲۵۰ هزار نفر در توییتر، دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران را دنبال می‌کنند.
استفاده از ماهواره هم در ایران غیرقانونی است و هر از چند گاهی نیروی انتظامی در شهرهای مختلف دیش‌های ماهواره‌ها را از پشت بام‌ها جمع می‌کند.
علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس گفته است فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پس از حوادث انتخابات سال ۱۳۸۸ روی داد و به گفته او، چنین تصمیمی "برای همان دوره است و دیگر مشکلی برای استفاده از این شبکه‌ها وجود ندارد."
نایب‌رئیس مجلس ایران گفته است دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران و شماری از اعضای دولت و سیاستمداران در این شبکه‌ها عضویت دارند.
آقای مطهری در باره اظهارنظر مقام‌های قضایی ایران که گفته‌اند فیلترینگ توییتر "به هیچ وجه" برداشته نمی‌شود، گفت مقام‌های قضایی نمی‌توانند ممنوعیت این شبکه‌ها را اعلام کنند و کارگروه تعیین مصادیق جرایم رایانه‌ای، نهاد رسیدگی‌کننده به این مساله است و اگر آنها فیلترینگ را بردارند، قوع قضائیه نمی‌تواند مانع شود.
نایب‌رئیس مجلس ایران گفته است صدور احکام فیلترینگ و ممنوع کردن ماهواره بر اساس شرایط خاص بوده و اکنون این شرایط از بین رفته و باید بازنگری شوند.
آقای مطهری گفته است "این که بخواهیم همه رسانه‌ها را ممنوع کنیم و مردم فقط از یک کانال و رسانه اطلاعات دریافت کنند همان روش حکومت‌های کمونیستی است که مردم فقط از یک رادیوی تک موج اطلاعات دریافت می‌کردند و دیدیم که نتوانستند آن ساختار را حفظ کنند."
قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات دریافت ماهواره ای در سال ۱۳۷۳ در مجلس تصویب شد و بر اساس آن استفاده و نگهداری تجهیزات ماهواره ممنوع است.

آقای مطهری در این مصاحبه بر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی داخلی نیز تاکید کرده و گفته است راه‌اندازی چنین شبکه‌هایی باعث می‌شود "مردم به شبکه های اجتماعی خارجی مراجعه نکنند یا کمتر مراجعه کنند."