آنچه دلواپسان از برجام ندیدند

 آنچه دلواپسان از برجام ندیدند   11 دی -95

 هزینه  ای درمدت 25 سال پیگیری برنامه هسته ای شد  که هز گز گفته نشده است مبلغ  هزینه  این برنامه چندصد میلیارددلار  بوده است . اکنون ادعا شده که 10 میلیارددلار ازد ارایی های توقیف شده پس از برجام بطور نقدی و طلا  دریافت شده  که دلواپسانن گران برجام ندید چون شهم شان داده نشد .
تهران - ایرنا – در حالی که دلواپسان داخلی همچنان تاکید دارند که برجام حاصلی نداشته روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: ایران به موجب برجام بیش از 10 میلیارد دلار از دارایی های توقیف شده اش را یا نقدی و یا با طلا دریافت کرده است.
جی سولومون' و 'کارول ای.لی' در گزارشی برای این روزنامه نوشتند: مقامات فعلی و سابق آمریکایی می گویند در مدتی که از امضای توافق اولیه هسته ای ایران می گذرد، تهران بیشتر از 10 میلیارد دلار از دارایی هایش را که به علت تحریم ها در بانک هایی در سرتاسر جهان توقیف شده بود، در قالب پول نقد و طلا دریافت کرده است.
این در حالی است که دلواپسان داخلی با نادیده گرفتن دستاوردهای برجام ، تلاش دارند دولت را هرچه بیشتر تخریب کنند.
این دو در ادامه گزارش خود افزودند: این مقامات می افزایند که ایران محموله های بزرگی از طلا و پول نقدی را که بابت فروش نفت به کشورهای متعدد طلبکار بود، دریافت کرد و پس از آن راضی به نهایی کردن توافق بین المللی هسته ای شد.
قسمتی از این پول نقد و طلا در زمانی به ایران تحویل داده شد که ایران همزمان مشغول مذاکره با آمریکا و سایر قدرتهای جهانی برای نهایی کردن توافق هسته ایش بود. به دنبال امضای توافق و پس از اجرایی شدن آن در ماه ژانویه، محموله های بیشتری از طلا و پول تحویل ایران داده شد.
مقامات آمریکایی تصریح می کنند که به حکم لغو تحریمها، یک سری پول هایی به ایران پرداخت شده که اعلام شده است، اما در این بین پول هایی هم به ایران پرداخت شده که تا به حال هرگز اعلام نشده است.
یکی از مسئولان رده بالای دولت اوباما گفته که این پول هرگز اعلام نشده است و در واقع هدف از پرداخت این پول این بوده که مشوقی باشد برای آنکه ایران توافق را اجرا کند.
این روند با کشورهایی نظیر ژاپن، هند و کره جنوبی آغاز شد و وجوه پرداختی هم پول نفتی بود که ایران فروخته بود و در بانکهای بین الملی توقیف مانده بود. این پولها به حسابهایی در بانکهایی در عمان و امارات عربی متحده و چندین بار هم به موسساتی در کشورهای سوئیس و ترکیه واریز شد.
برآورد آمریکاییها این است که تقریبا نیمی از 100 میلیارد دلاری که ایران به حکم توافق نهایی مجاز به دریافت آن است، در گرو بدهی های ایران به کشورهای دیگر است.
'
اول ' 1568 انتشار دهنده :حسن فتحعلی