روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی شنبه 6 خرداد ماه سال 1391
نقد و بررسی : سرمقاله ی روزی نامه ی حکومتی جمهوری " مذاكرات بغداد چرا به نتيجه نرسيد؟ "
چون این سیاست نخ نما  شده ی وقت کشی دیگر سوخته وکاربرد ندارد پس مذاکره موکول به شکست سیاست پیش بینی شده است .از سوی دیگر باز هم بیشتر ابهام زدایی از اهداف نظامی هسته ای شده است . برای همین سر بازجو پاسدار شریعتمداری هم همچون همتای قلم زن سرمقاله نویس در یادداشت روز امروز خود خواهان پایان دادن به مذاکره ی هسته ای در مسکو شده است .چون می داند که سیاست وقت کشی دیگر جواب ندارد.
سرمقاله نویس اعتراف آشکار به ادامه ی غنی سازی  اورانیوم کرده است  که نیاز به توضیح ندارد تا گفته شود هدف چیست. زیرا بر خلاف تبلیغات گسترده ای که بر روی مذاکرات هسته ای در بغداد شد . آنگونه که پاسدار جانباز جنگی سعید جلیلی سر پرست هیأت مذاکره کننده ی بغداد با تشکر  یک روضه ی مبسوط خواند و حمد وثنا و ستایش گری از نوری مالکی نخست وزیر دست نشانده عراق کرد که و به حساب خودش ترسیم  نمود که جایگاه عراق از نظر امنیتی وثبات سیاسی مهم است و دارای اعتبار می باشد زیرا که عراق  هم تبدیل به حیاط خلوت حاکمان ایران شده است .هم اینکه ملت عراق به گروگان گرفته شده اند تا از سوی حاکمان  ایران در چانه زنی های مذاکره ی هسته ای مورد سوء استفاده واقع شوند .اما اکنون چون خواب وخیال کشدار وادامه دار کردن مذاکره و  مانور تبلیغاتی  دادن که چون باراک  اوباما ریاست جمهور آمریکا بدلیل انتخابات ریاست جمهوری مجبور به آوانس یا باج دادن به حاکمان ایران در مذاکرات هسته ای می باشد تبدیل به سرآب شده است. برای اینکه مذاکره ی هسته ای در بغداد نشان داد که تصور بیهوده پیرامون این بر داشت غلط شده بود که این مذاکره ی بغدادمنجر به لغو تحریم ها خواهد شد. بنابراین سر مقاله نویس از موضع ضد آمریکایی و اسراییلی مدعی شده است که مذاكرات 1+5 فقط هنگامي از بن بست خارج خواهد شد كه این چنین  باید دولت‌هاي غربي از سلطه صهيونيسم خارج شوند. در غیراین صورت رژیم فاشیستی مذهبی کودتایی  نمي‌تواند اميدي به تغيير مواضع غرب داشته باشد:
"از اين سخن خانم اشتون پيداست كه علت اصلي بي‌نتيجه ماندن مذاكرات بغداد، زياده خواهي غرب و اصرار گروه 1+5 بر مواضع قبلي خود مي‌باشد. غربي‌ها كه با رهبري آمريكا بر سياسي كردن مسأله هسته‌اي پافشاري مي‌كنند، حاضر نيستند حقوق واقعي ايران را در موضوع فعاليت‌هاي هسته‌اي به رسميت بشناسند. مفهوم سخن خانم كاترين اشتون كه گفته است: "گروه 1+5 در مذاكرات به دنبال اجراي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت هستند" اينست كه ايران بايد به تعليق غني‌سازي رضايت بدهددر مقابل، هيأت مذاكره كننده ايراني با اشاره به سالها تحريم ايران توسط غرب و محدوديت‌هاي وضع شده از طريق قطعنامه‌هاي سازمان ملل، خواستار احترام به حقوق هسته‌اي خود شد. از چند ماه قبل كه دولت آمريكا براي از سرگيري مذاكرات ايران و گروه 1+5 چراغ سبز نشان داد، گمانه زني‌ها اين بود كه باراك اوباما به حل مشكل با ايران براي تبليغات انتخاباتي خود نيازمند است. بسياري از صاحبنظران مي‌گفتند اوباما درصدد است به افكار عمومي مردم آمريكا اطمينان بدهد درصدد حل مسائل سياست خارجي كشورشان با جهان به ويژه مهم‌ترين بخش‌هاي آن كه يكي از آنها ايران است مي‌باشد و در اين زمينه موفقيت‌هائي نيز به دست آورده است. اين سياست اقتضا مي‌كرد دولت آمريكا در جريان مذاكرات هسته‌اي گروه 1+5 با ايران ابتكار عمل را دردست بگيرد و راه را براي به نتيجه رسيدن مذاكرات هموار نمايد. اما مذاكرات بغداد و حوادث قبل از آن نشان داد شخص باراك اوباما و دولتمردان او تسلط چنداني بر اين موضوع ندارند و عوامل ديگري وجود دارند كه در جهت دادن به اين ماجرا تأثير گذارندسفر نماينده آمريكا در گروه 1+5 به تل‌آويو كه بلافاصله بعد از پايان مذاكرات بغداد صورت گرفت، نشان دهنده اين واقعيت است كه رژيم صهيونيستي به شكل‌هاي مختلف بر مذاكرات سايه افكنده و براي تحقق اهداف خود تلاش مي‌كند. نماينده آمريكا در گروه 1+5 قطعاً براي ارائه گزارش مذاكرات بغداد و مطلع ساختن مقامات رژيم صهيونيستي از محتواي اين مذاكرات به تل‌آويو سفر كرد. اين واقعيت، بيش از گذشته مسائل پشت پرده برخورد غرب با فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را برملا مي‌كند و نشان مي‌دهد كه تدوين كنندگان اصلي سياست غرب در قبال ايران، محافل صهيونيستي هستندبدين ترتيب، مذاكرات ايران و 1+5 فقط هنگامي از بن بست خارج خواهد شد كه دولت‌هاي غربي از سلطه صهيونيسم خارج شوند و تا آن زمان، ايران نمي‌تواند اميدي به تغيير مواضع غرب داشته باشد
 در خاتمه اینکه فراموش نشده است که علی خامنه ای در خطبه ی نماز جمعه ی خود در تهران چگونه از درد آور وفلج کننده بودن تحریم ها  خطبه خواند اذعان کرد که رئیس جمهور آمریکا چون از گزینه ی روی میز بودن نظامی فاصله گرفته استو چشم دوخته بود که امکان دارد که اوباما بدلیل تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری نه تلاش برای ادامه ی تحریم ها نمی کند، بلکه در راستای لغو یا کاهش آن اقدام خواهد کرد . چونکه به نقش رهبر جنبش بیداری اسلامی منطقه ی رژیم بربرمنش ضد بشری ایران پی برده است .  اماا ز اکنون اعتراف شده است که مذاکره بغداد به نتیجه ای نرسید. زیرا که پیگیری سیاست لغو تحریم ها یا با شکست مواجه شده است . برای اینکه حاکمان ایران سیاست توبره و آخور خوری را دنبال وتصور می کردند که با سرمایه ی گذاری مکان مذاکره در بغداد امکان پیش بردن سیاست وقت کشی و امتیاز گرفتن همچون گذشته وجود دارد . ولی چون این سیاست نخ نما شده دیگر سوخته وکاربرد ندارد پس مذاکره موکول به شکست سیاست پیش بینی شده است .از سوی دیگر باز هم بیشتر ابهام زدایی از اهداف نظامی هسته ای شده است . برای همین سر بازجو پاسدار شریعتمداری هم همچون همتای قلم زن سرمقاله نویس در یادداشت روز امروز خود خواهان پایان دادن به مذاکره ی هسته ای در مسکو شده است .چون می داند که سیاست وقت کشی دیگر جواب ندارد.
هوشنگ بهداد
روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی شنبه 6 خرداد ماه سال 1391
مذاكرات بغداد چرا به نتيجه نرسيد؟