نارضایتی مسافران فرودگاه خمینی، فرودگاهی که ساخت آن
در این رژیم پایان نخواهد یافت. 30 اردیبهشت 91
به نظر می رسد معما یا معضل دو قلوی فرودگاه خمینی شیاد در تهران و پروژه ی
هسته ای که هر دو پروژه از زمان شاه شروع شد پایانی بر این دو پرروژه متصور نمی
باشد . زیرا که پس از 36 سال که از زمان تأسیس این فرود گاه سپری شده بود. ولی در ست در روز افتتاح آن در زمان خاتمی از سوی
پاسداران ونیروی انتظامی اشغال شد. زیرا که نیاز به پاک سازی رادیو اکتیویته نشت
کرده از یک هواپیمای باربری کره شمالی بود. سپس به جای پیمانکارانان ترکیه – اطریشی
پیمانکاران پاسداران جایگزین شدند وبرج
مراقبت را در اختیار خود گرفتند .از سوی دیگر گفته شد که در این فرودگاه سالیانه
مبلغ 8 میلیارد دلار کالا وارد وخارج می شود که پاسداران کنترل آن را در اختیار
خود گرفت . اکنون پس از 7 سال سپری شدن از اشغال این فرودگاه گزارش شده است که
مسافران رضایت از این فرود گاه ندارند .در جواب باید گفت که قرار نبوده است که هرجا پای پاسداران غارتگر
وکودتاگر و سر کوبگر پیدا می شود اقدامات
وخدماتی ارائه دهند که موجب رضایت مردم
شود . اما پروژه ی دیگر به ارث رسیده از زمان شاه پروژه ی هسته ای می باشد که نه
تبدیل به معضل جدی همه جانبه برای مردم ایران واقتصاد وامنیت کشور ووضعیت زندگی روز مره مردم گذاشته است . زیرا که موجب رشد تحریم ها وواردات
وتورم وگرانی وفقر وبیکاری وتعطیلی کار کاخانه ها وو واحدهای تولیدی واخراج کار گران و بیکاری
واعتراض شا شده است ، بلکه سبب رشد ضریب چشم انداز احتمال جنگ وناامن وبی ثبات کردن منطقه و تهدید
صلح وامنیت جهانی شده است.
عليرضا منظري ، معاون اسبق سازمان هواپيمايي كشور ، در گفتوگو با خبرنگار
ايسنا از آخرين وضعيت فرودگاه بينالمللي خميني سخن گفت.او در ابتدا يادآور شد: فرودگاه
خميني با يك طرح جامع كار خود را آغاز كرد. طبق اين طرح قرار بود تسهيلاتي
آماده شود تا در سايه آن تمام پروازهاي خارجي و بخشي از سفرهاي داخلي كشور در اين
فرودگاه تردد كنند.اما در ادامه منظري از اينكه در طول زمان برخلاف برنامهريزيها
از امكانات و منابع عمومي پولي به اين پروژه تزريق نشد، ابراز تاسف كرد و افزود:
اگر هم پولي تزريق شد، بهصورت قطرهاي بود كه اين كار را بياثر ميكرد.به گفتهي اين
كارشناس حملونقل هوايي به دليل آنكه منابع دولتي به اين طرح اختصاص نيافت، طرحهاي
توسعهاي فرودگاه خميني از برنامهها بسيار عقب است.وي در مثالي از وضعيت كنوني فرودگاه
خميني اظهار كرد: تنها ترمينال فعال اين فرودگاه قرار بود بين 4.5 تا 5
ميليون مسافر جابهجا كند، اما به دليل آمادهنشدن ترمينالهاي ديگر تعداد مسافران
اين ترمينال بسيار افزايش يافت به گونهاي كه مسوولان از ارائهي خدمات مناسب به
مسافران جا ماندند.وي اضافه كرد: در فرودگاه خميني راهاندازي ترمينال دو به
مساحت 400 هزار مترمربع، افزودن عوامل و كادر پروازي و نيز افزودن پاركينگ به
محوطه متوقف شد تا شرايط به گونهاي رقم بخورد كه اين فرودگاه بينالمللي كشور با
حداقل ظرفيت پرواز، مشغول خدماترساني باشد.فرودگاه بينالمللي خميني به دليل
توقف طرحهاي توسعهاي و به نتيجه نرسيدن برنامههاي اعلام شده در بين مسافران
اين فرودگاه نارضايتيهايي را ايجاد كرده است تا همه اين مشكلات آنها را به يك
سوال مشترك برساند كه آيا اين فرودگاه ميتواند نمايندهي فرودگاههاي كشور در
برابر ديدگان ميهمانان خارجي باشد؟ ضمن آنكه توقع ايرانيان را نيز براي داشتن يك
فرودگاه بزرگ و استاندارد برآورده ميكند؟تعدادي از مسافران ايراني كه از اين
فرودگاه پرواز كردهاند، در گفتوگو با خبرنگار ايسنا، از نارضايتيهاي خود گفتند.
نارضايتيهايي كه از آنها به عنوان «مشكلاتي كه فرودگاه امام با آنها درگير است»
ياد ميكنند.مرد جوان 30 سالهاي از نبود پاركينگ به تعداد مناسب ياد ميكند و ميگويد:
براي سفري دو هفتهاي به اروپا ميروم و در حالي كه با ماشين شخصي خود به فرودگاه
آمدهام، پس از 45 دقيقه جايي مناسب براي پاركينگ پيدا كردم. نگهبانان فرودگاه به
من گفتند ماشين خود را جايي بگذار كه ماشينهاي ديگر به آن نزنند كه ما مسووليت
چيزي را برعهده نميگيريم. با اين شرايط پاركينگ يك فرودگاه بينالمللي با پاركينگ
يه فروشگاه ساده در سطح شهر تفاوتي ندارد.يك خانواده نيز از مشكلاتي كه در بدو
ورود به ايران در فرودگاه امام با آن مواجه شدند، سخن ميگويند. آنها از بخش
تزانزيت بار ترمينال فعال فعلي، شكايت داشتند، زيرا به اعتقاد آنها امكانات فعلي
پاسخگوي حجم زياد مسافران نيست و رسيدن به نتيجه براي مردم را زمانبر ميكند.مرد ميانسال ديگري
نيز به صفهاي طولاني براي چككردن گذرنامه اشاره ميكند و ميگويد: زماني كه چند
پرواز در فاصله زماني كوتاه در فرودگاه خميني مينشيند و يا قبل از پرواز براي چككردن
گذرنامه بايد در صفهاي طولاني معطل شويم، اين باعث ميشود براي پرواز از فرودگاه
خميني بعضي وقتها دو ساعت زودتر از زمان پرواز در فرودگاه باشيم. اتفاقي كه در
بسياري از فرودگاههاي بزرگ دنيا سابقه ندارد."نبود سابقه چنين مشكلي در
فرودگاههاي ديگر كشورهاي جهان" ترجيع بند سخنان بيشتر مسافران ناراضي است.