گزیده خبرهای 27 مهر -94 قسمت -4
خبر ويژه
مشاوران آدرس غلط مي دهند روحاني را با واقعيت روبرو كنيد!
مشاوران آدرس غلط مي دهند روحاني را با واقعيت روبرو كنيد!
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي از دانشگاهيان و کارشناسان خواست رئيس جمهور را با واقعيت هاي اقتصادي آشنا کنند. فرشاد مومني در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: به اعتبار نکاتي که در مصاحبه اخير رئيس جمهور مطرح شده است، قاطعانه مي توان گفت تيم اقتصادي و مشاوره دهنده دولت از نقايص و کاستي هايي برخوردار هستند و بخش هاي بزرگي از واقعيت ها از چشم رئيس جمهور پنهان باقي مانده است و اين مسئله مي تواند براي آينده اقتصاد کشور بسيار پرهزينه و احيانا مشکل آفرين باشد. وي افزود: متاسفانه طرز بيان نکاتي که در سخنان رئيس جمهور مطرح بود به وضوح نشان مي داد که وي به اندازه کافي پشتيباني فکري ندارد. از او که تخصصي در اقتصاد ندارد نبايد انتظار داشت که مانند يک کارشناس خبره به مسائل نگاه کند اما از مشاوران و اطرافيان وي انتظار مي رود که قدري با ديد وسيع تر و جامع تر به مسائل بنگرند و ديد تنگ و محدود طيف اندکي از اقتصاددان ها به عنوان واقعيت هاي اقتصادي در اختيار رئيس جمهور قرار نگيرد. براي مثال وي به کاهش نرخ تورم بسيار باليده است و گذشته از اين مسئله رئيس جمهور همچنين در سخنان اخير خويش تصريح ساخت که در آينده، تورم، استاندارد پيدا خواهد کرد. کيست که نداند آنچه به عنوان کاهش تورم در اقتصاد روي داده است ارتباط بسيار ناچيزي با سياست هاي اقتصادي اتخاذ شده از سوي دولت دارد. حقيقت اين است زماني که وي به مردم در باب تنش زدايي تعهد داد، که به نظر مي توانست يک سياست اصولي و راهگشا براي کشور باشد، بخش اندکي از سهم آينده هراسي و تورم موجود بسته شد، که به هيچ روي اين مسئله ارتباطي با سياست اقتصادي نداشت و اتفاقا اشتباهات فاحش تيم اقتصادي دولت و به ويژه مسئول بانک مرکزي سبب شد که چشم اندازهاي کاهش تورم و ترکيدن حباب آينده هراسي بسيار زود متوقف شود و اگر آنها مرتکب آن خطا نمي شدند بدون اينکه کوچک ترين نيازي به سياست هاي اقتصادي باشد تورم کاهش چشمگيرتري پيدا مي کرد اما رئيس بانک مرکزي و همفکران وي در دولت جلوي اين کار را گرفتند. مسئله مهم ديگري که از سخنان رئيس جمهور برمي آيد آن است که مشاوران دولت واقعيت ها را به رئيس جمهور نگفته يا به صورت ناقص مي گويند که روند کاهش تورم يک وجهه بسيار فاجعه آميز ديگري نيز دارد و آن هم به گسترش بي سابقه فقر، فلاکت و فروپاشي طبقه متوسط مربوط مي شود. مومني تاکيد کرد: در حقيقت به وضوح روشن است که به شکل بايسته اي به رئيس جمهور اطلاعاتي داده نشده است. مومني ادامه مي دهد: بيش از هرچيز اکنون نقش دانشگاهي ها بسيار پررنگ تر است. آنها بايد به رئيس جمهور کمک کرده تا قدري بيشتر با واقعيت هاي اقتصادي روبه رو شوند و از تحليل هاي کليشه اي و به طرز غيرعادي و دور از واقعيت که تيم مشاوردهنده به رئيس جمهور ارائه مي دهند اجتناب شود. رئيس دولت بايد از اين تحليل ها اندکي فاصله گرفته و آشنايي وي با واقعيت هاي اقتصادي قدري افزايش پيدا کند. مسئله بسيار مهم ديگر در اظهارات رئيس جمهور اين است که وي به اين مسئله حياتي چندان توجه نکرد که راه اصولي مبارزه با تورم رونق بخشي به توليد و تحريک بنگاه هاي توليدي جهت ايجاد تقاضاي موثر براي مشاغل مولد است و دستکاري در متغيرهاي پولي به هيچ وجه نمي تواند رونق در اقتصاد و اشتغال مولد پديد آورد.
تشييع باشكوه 2 کشته مدافع حرم در اهواز ما را مدافعان حرم آفريده اند
پيکرهاي مطهر مدافع حرم حضرت زينب(س) شهيدان فرشاد حسوني زاده و حميد مختاربند ديروز از مقابل حسينيه عاشقان ثارالله اهواز تا چهار راه سلمان فارسي اين شهر تشييع شدند. به گزارش ايرنا در آيين تشييع پيکرهاي مطهر اين شهيدان گرانقدر نمايندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري، سردار ابوالقاسم فروتن معاون هماهنگ کننده نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، خانواده هاي شهدا، جانبازان و ايثارگران، مردم اهواز و ديگر شهرهاي خوزستان و جمعي از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در خوزستان حضور داشتند. همچنين آيت الله سيدمحمدعلي موسوي جزايري، آيت الله محسن حيدري، آيت الله سيدعلي شفيعي نمايندگان خوزستان در مجلس خبرگان رهبري و امامان موقت نماز جمعه اهواز، سرتيپ عباس يوسفي فرمانده تيپ زرهي حضرت حجت(عج) سرتيپ احمد خادم سيدالشهدا فرمانده قرارگاه کربلاو مديرکل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس خوزستان در اين آيين حضور يافتند. جمع زيادي از مردم اهواز و ديگر نقاط استان عصر شنبه با حضور در فرودگاه بين المللي اهواز با شعار لبيک يا حسين(ع) و لبيک يا زينب(س) از اين دو شهيد مدافع حرم استقبال کردند. آيين وداع با شهيد حسوني زاده شامگاه شنبه در مسجد کمپلو و شهيد مختاربند در مسجد چهارده معصوم(ع) اهواز که به دست خود اين شهيد ساخته شده بود برگزار شد. پيکر مطهر شهيد حسوني زاده پس از آيين تشييع به گلزار شهداي اهواز انتقال يافت و در جوار ديگر شهداي حرم به خاک سپرده شد. پيکر شهيد مختاربند نيز به زادگاهش شوشتر انتقال يافت و پس از برگزاري آيين هاي وداع با اين شهيد در ملاثاني، روستاي عرب حسن، مهدي آباد، شهرک انديشه ونيز شهر گتوند امروز در شوشتر تشييع و به خاک سپرده مي شود. سرتيپ حميد مختاربند مسئول سابق ستاد تيپ يکم حضرت حجت اهواز و سرتيپ فرشاد حسوني زاده فرمانده پيشين تيپ صابرين، دوشنبه هفته گذشته در حين انجام ماموريت مستشاري در سوريه به فيض شهادت نائل شدند. با شهادت اين دو سردار رشيد اسلام و ايران، شمار شهداي خوزستاني مدافع حرمين در عراق و سوريه به 15 شهيد رسيد.
حرمت شكني محرم در كنسرت اركستر سمفونيك تهران
خبرگزاري نسيم از حرمت شکني عاشورا در ارکستر سمفونيک تهران با مديريت الکساندر (علي) رهبري خبر داد. در اين گزارش آمده است: اجراي يک کنسرت عاشورايي با همراهي ارکستر سمفونيک به نوبه خود کاري ارزشمند به حساب مي آيد اما تنها نکته منفي اين اجرا آنقدر چشمگير و بزرگ است که ما را مجبور مي کند چشم بر تمامي نکات مثبت اين کنسرت عاشورايي ببنديم و آن هم تک خواني خواننده زن در اين اجرا است. همين چندي پيش بود که مهديه محمدخاني، خواننده زن، تبرئه شد و اکنون وي کاملاآزادانه به اجراهاي مجوز دار خود از سوي وزارت ارشاد همراه با حميد متبسم و گروه موسيقي دستان در کشورهاي اروپايي مشغول است و به نوعي سفيران فرهنگ و هنر کشور لقب گرفته اند! انتظار مي رفت مسئولان وزارت ارشاد و معاونت هنري ارشاد که چند وقتي است با برکناري محترمانه(استعفا) پيروز ارجمند از دفتر موسيقي ارشاد شاهد آشفتگي فراوان حوزه موسيقي هستند دقت نظر بيشتري به خرج دهند تا شاهد قبح شکني ديگري نباشم. اين قبح شکني از دو منظر قابل بررسي است، موضوع اول خود قبح شکني تک خواني خواننده زن محسوب مي شود که خود مسئله اي قابل بررسي به لحاظ حقوقي و قانوني است و موضوع دوم رخ دادن اين اتفاق در قالب کنسرت عاشورايي و همزمان با ايام محرم و صفر است که جاي سوال فراواني را باقي مي گذارد. گفتني است، روزنامه کيهان در گزارشي که در تاريخ 8 آذر سال 93 در صفحه ادب و هنر منتشر شد، به معرفي سوابق علي رهبري مدير ارکستر سمفونيک تهران پرداخته است. همچنين، زهره طبيب زاده نوري نماينده مردم تهران در مجلس در گفت وگو با شبکه اطلاع رساني راه دانا درباره اين حرمت شکني گفت: قطعا نمايندگان مجلس در مقابل اين هنجارشکني هاي ديني و فرهنگي سکوت نمي کنند و در هفته آينده با بازگشايي مجلس با اين موضوع به طور جدي برخورد خواهد شد.
فرماندار: حق 600 هزار اراكي تضييع شد
فرماندار اراک گفت: در بحث اعتبارات عوارض آلايندگي واحدهاي پتروشيمي، پالايشگاه و نيروگاه، مسئولان و مديران به خوبي از حق مردم اراک دفاع نکردند و با باج دادن به يک نماينده مشکلاتي را براي شهر اراک رقم زدند. حسين بختياري با اشاره به اينکه بسياري از مشکلات شهر اراک ريشه در گذشته دارد، اظهار کرد: در بحث اعتبارات عوارض آلايندگي واحدهاي پتروشيمي، پالايشگاه و نيروگاه، مسئولان و مديران وقت به خوبي از حق مردم اراک دفاع نکردند و با باج دادن به يک نماينده مشکلاتي را براي شهر اراک رقم زدند. وي با بيان اينکه از لحاظ جغرافيايي وزش باد در اراک غرب به شرق است و آلودگي اين واحدها مستقيما از طريق بادها به اراک منتقل مي شود، افزود: مسئولان وقت در دفاع براي احقاق حق مردم اراک کوتاهي کردند و يک نظر غيرکارشناسي با واسطه نفوذ نماينده ثبت شده است. بختياري ادامه داد: با توجه به تحقيقات کارشناسي انجام شده، سهم اراک از عوارض آلايندگي 86 درصد مشخص شده است، احقاق اين حق مردم نقش بسيار بزرگي را در توسعه و آباداني کلانشهر اراک خواهد داشت. سخنگوي شوراي کلانشهر اراک نيز با گلايه از عملکرد راه و شهرسازي در احداث تقاطع غيرهمسطح سنجان بيان کرد: راه و شهرسازي براي احداث اين پل سه سال است که مردم منطقه را سرکار گذاشته و متاسفانه هر روز شاهد تصادفات شديدي در ورودي شهر هستيم. غلامعباس آجرلو باگلايه از ضعف مديريت ارشد استان در پيگيري يا عدم پيگيري مشکلات اراک، گفت: اکنون دو سال از فعاليت دولت و شوراي چهارم مي گذرد، اما خروجي پيگيري مديريت ارشد استان براي مردم شهر مشهود نيست.
مين ها هنوز در اورامانات قرباني مي گيرند
با وجود گذشت سال ها از پايان جنگ، مين هاي کاشته شده در مناطق مختلف اورامانات به ويژه نوسود هنوز قرباني مي گيرند. نماينده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شوراي اسلامي گفت: جاي جاي اورامانات طعمه مين شده است. و تاکنون عده زيادي در اثر انفجار مين شهيد و جانباز شده اند. نعمت الله منوچهري با اعلام مخالفت حضور شرکت هاي خصوصي در منطقه اورامانات براي امر پاک سازي گفت: مسئوليت اين کار بايد بر عهده سپاه پاسداران نهاده شود تا روند پاک سازي با شدت و حدت بيشتري پيش رود.وي خواستار توجه مسئولان بنياد شهيد و امور ايثارگران نسبت به قربانيان انفجارهاي مين در منطقه اورامانات شد و بيان کرد: اين اتفاقات عواقب ناشي از جنگ است و همان گونه که در دفاع مقدس اگر کسي روي مين مي رفت تحت حمايت بنياد قرار مي گرفت امروز نيز بايد همان برخورد صورت گيرد. فرمانده تخريب، انفجارات و پاک سازي سپاه نبي اکرم(ص) استان کرمانشاه نيز، اظهار داشت: و اکنون مختصات 200 هکتار از نقاط آلوده موردي و ميداني اورامانات شناسايي شده که اين مختصات را به مرکز مين زدايي کشور اعلام کرديم. سرهنگ محمد کاظمي افزود: هم اکنون مناطق هاني گرمله، شمشير و ... نياز به کار بيشتري در امر پاکسازي دارد هر چند که قبلامنطقه پاک سازي شده است.وي به خطر انفجار مين در منطقه هنگ مرزي نوسود اشاره کرد و گفت: تا به حال انفجار مين تلفات زيادي از مردم و احشام آنان در منطقه گرفته و اين مشکل گريبان گير مردم اورامانات شده است. سرهنگ کاظمي اظهار کرد: خوشبختانه هيچ محدوديت و کمبودي در رابطه با تجهيزات خنثي سازي نداريم و از آمادگي کامل براي پاک سازي منطقه برخورداريم. وي بيان کرد: چند سال گذشته جشن پاک سازي منطقه اورامانات را اعلام کردند، اما بنده به عنوان متولي اين حوزه تا 5 سال ديگر نيز پاک سازي کامل منطقه را اعلام نخواهم کرد.
