گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها  قسمت سوم  14 مرداد – 95
وزیر صنعت از ورود اولین خودروهای تولید داخلی با پلت‌فرم ایرانی از اواخر سال ۹۶ به بازار خبرداد و گفت: در حال مذاکره با شرکت‌های صاحب تکنولوژی برای تولید موتورهای یورو ۵ خودروهای تجاری هستیم.
به گزارش مهر محمدرضا نعمت‌زاده گفت: سال گذشته در حوزه صنعت خودرو، سیاست‌هایی اتخاذ و برنامه راهبردی تعیین شده که در قالب این راهبرد، می‌بایست پلتفرم، نیروی محرکه و طرح کلی تولید خودرو ایجاد شود؛ البته این توان در صنعت خودروسازی موجود است و گزارش‌های ارائه شده حاکی از حرکت خودروسازان در این مسیر است و امیدواریم اواخر سال آینده، اولین تولیدات پلت‌فرم‌های ایرانی، وارد بازار شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خودروسازی در بخش صنعت و اقتصاد پیشران است و همواره صنایع ماقبل و مابعد خود را به حرکت وا می‌دارد؛ لذا این صنعت برای هر کشور از لحاظ توسعه فن‌آوری بسیار مهم و ضروری است؛ ضمن اینکه با توجه به وجود فن‌آوری های مختلف در صنعت خودروسازی، روز به روز خودروهای تولید شده در دنیا پیچیده‌تر می‌شوند و سطح تکنولوژی ارتقا می‌یابد؛ لذا توسعه فن‌آوری در کشور بسیار مورد اهمیت است.
وی تصریح کرد: در گذشته خودروها براساس استاندارد یورو ۲ تولید می‌شد؛ ولی با ورود فناوری‌های جدید به صنعت، استاندارد یورو ۵ لحاظ شده و ارتقا به یورو ۶ نیز مدنظر است و امیدواریم که کیفیت سوخت نیز به صورت همزمان با رشد کیفی محصولات بهبود یابد.
نعمت‌زاده درباره خودروهای تجاری نیز گفت: در خصوص تولید کامیون مقرر شده موتورهای یورو ۵ تولید شود و بر همین اساس باشرکت‌های صاحب تکنولوژی در حال مذاکره هستیم و در نظر است که گیربکس اتوماتیک کامیون، اتوبوس نسل جدید و سایر قطعات این خودرو با همکاری کشورهای صاحب تکنولوژی در ایران تولید شود.
وی تصریح کرد: به طور قطع مردم همچون گذشته از تولید کالاهای داخلی در کشور حمایت خواهند کرد و خودروسازان نیز با افزایش کیفیت به این همراهی پاسخ خواهند داد تا به زودی، شاهد رشد در این صنعت باشیم.
وقتی در تعطیلات به یکی از سدهای کشور برای گذراندن اوقاتی خوش کوله‌بار میبندیم دیدن سد پر آب نمی‌گذارد این باور در ذهن متبلور شود که ایران آب ندارد، اما واقعیت فراتر از آنچه به چشم خطور می‌کند است.
به‌گزارش ایسنا، واقعیتی تلخ در حوزه آبی وجود دارد که متاسفانه چشم مردم به آن بسته است، واقعیت بی آبی کشور که دیر یا زود گریبان‌گیر خواهد شد و می‌توان گفت که اگر همین امروز برای این بحران چاره نشود فردا دیگر فرصتی برای جبران نیست.
دیدن سدهایی پر، اجازه باور بحران بی آبی را برای مردم عادی نمی‌دهد. اما وزیر نیرو علت وجود بحران آب در کنار سدهای پر آب را تشریح کرد. وی معتقد است با توجه به اینکه ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و از نظر میزان بارش نیز با یک توزیع متوازن روبرو نیست لذا ما مجبور به ذخیره آبی هستیم.
وی با بیان اینکه باید منابع آبی برای ۱۸ ماه مدیریت شود، اظهار کرد: آمارهای آبی امسال بیانگر این است که اگر بارش‌ها مناسب نبود و مدیریت مصرف صورت نمی‌گرفت قطعا امسال با مشکل کمبود آب مواجه می‌شدیم.
به‌گفته چیت‌چیان حدود ۵۵ درصد آب مورد نیاز کشور از آب‌های زیرزمینی است و ۴۵ درصد از آب‌های سطحی استحصال می‌شود و باید گفت گرچه میزان بارش‌ها امسال خوب بوده و توانسته آب‌های زیرزمینی را تغذیه کند، اما با در نظر گرفتن این مسئله که برداشت از آب‌های زیرزمینی زیاد است باید گفت که این میزان بارندگی نمی‌تواند پاسخگوی زیاده‌روی برداشت آب‌های زیرزمینی باشد.
وی در خصوص این موضوع که چند سال برای بازگشت آب‌های زیرزمینی به شرایط عادی نیاز استگفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست و دیگر سازمان‌های ذیربط طی ۵ سال آینده یعنی در طول برنامه ششم می‌توانیم میزان کسری آب سالانه را از آب‌های زیرزمینی جبران کنیم به طوری که اگر بتوان میزان برداشت آب زیرزمینی را سالانه ۶ میلیارد متر مکعب کاهش داد، می‌توان میزان تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی را با میزان برداشت برابر کرد.
وزیر نیرو ادامه داد: با این وجود نمی‌توان میزان کل کمبود را جبران کرد. لذا اگر بتوانیم این عدد را به ۱۱ میلیارد متر مکعب برسانیم طی ۲۰ سال آینده سطح ایستایی آب به حالت ۴۰ سال قبل می‌رسد لذا ما امیدواریم که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این کار انجام شود.
آمار و ارقام گویا این است که کشور در شرایط جدی بحران آب قرار دارد که این مساله نیز نیازمند تدبیر و مدیرت مصرف آحاد مردم جامعه است چراکه تنها در این صورت می‌توان ایران را از بی آبی نجات داد در غیر این صورت در آینده ای نه چندان دور خشکسالی تمام ایران را دربر می‌گیرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ اولین سری از هواپیماهای جدید ایرباس احتمالا تا اواخر پاییز وارد ناوگان هوایی کشورمان می‌شود.
به گزارش ایلنا نوسازی ناوگان هوایی با خرید بدون واسطه هواپیما از ایرباس و بویینگ به عنوان یکی از موفقیت‌های پس از برجام نه تنها در حوزه وزارت راه و شهرسازی بلکه در سطح کلان و ملی قلمداد می‌شود. گفته می شود اگر معامله با بویینگ به نتیجه برسد این بزرگ ترین معامله ایران و امریکا در طول تاریخ خواهد بود.
«
عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی می گوید: در تمام این مذاکرات موضع ایران قدرت و استقلال بوده است و این روند ادامه خواهد داشت.
آخوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید براینکه هیچ دلیلی برای اینکه معامله خرید هواپیما انجام نشود، وجود ندارد گفت: بخش اعظمی از مسائل فنی قرارداد ایرباس نهایی شده است و اولین سری از ایرباس‌های جدید پاییز وارد ناوگان هوایی کشورمان می شود.
همچنین آخوندی این اطمینان را به فعالان بخش خصوصی کشورمان داد که برای واگذاری پروژه ها هیچ امتیاز ویژه ای را به نهادهای عمومی نمی دهد و تمام واگذارهای در شرایط رقابتی و کاملا برابر انجام می شود.
در ادامه متن گفت‌وگو با وزیر راه و شهرسازی را می‌خوانید:
-
چند روز گذشته نمایندگان ایرباس برای ادامه مذاکرات فروش هواپیما به ایران، در تهران و در وزارت راه و شهرسازی حضور داشتند، در حال حاضر مذاکرات با ایرباس بر حول محور چه موضوعاتی است و نتیجه این دور از مذاکرات چه بوده است؟
قرارداد خرید هواپیما اجزای بسیار زیادی دارد. مسائل فنی بسیار پیچیده‌ای درباره موتور، قطعات، نحوه تامین قطعات و ... مورد بحث قرار می‌گیرد . قرارداد خرید هواپیما از ایرباس بیش از 500 صفحه است و به طور مرتب تیم‌های مختلفی از نمایندگان شرکت‌های هواپیما ساز از جمله ایرباس، ATR و سایر شرکت ها به ایران می آیند تا بتوانیم درباره جزییات مذاکرات کنیم. درباره هر یک از این مسائل باید تیم های متخصص و فنی هر دو طرف با یکدیگر به مذاکره بپردازند و درباره هر بند از قرارداد به توافق برسند و بندهای قرارداد را نهایی کنند.
-
در طول این مذاکرات به چه توافق هایی با ایرباس رسیده‌اید ؟
بخش اعظمی از این موارد فنی و تکنیکال مورد به مورد بحث و نهایی شده است. توافق بر سر هر یک از این بندها بسیار زمان بر خواهد بود.
-
می‌توان تاریخی برای نهایی شدن این قرارداد اعلام کرد؟ آیا برای تاریخ نهایی شدن قرارداد ایرباس زمان بندی وجود دارد؟
اولین سری از هواپیماهای جدید ایرباس احتمالا تا اواخر پاییز وارد ناوگان هوایی کشورمان می‌شود. بنابراین تا آن زمان قرارداد نهایی شده است. بخشی از این قرارداد در رابطه با موضوعات تکنیکال است. بخشی دیگر از این قرارداد به موضوعات مالی اختصاص دارد که در حال انجام است و مراحل نهایی را طی می‌کند. بخش دیگر این قرارداد مربوط به مقرارت روابط بین الملل و گرفتن مجوز اوفک (سازمان زیر مجموعه وزارت خزانه داری آمریکا) است که نسبت به اخذ این مجوز خوش بین هستیم.
-
اگر به هر دلیلی معاملات با ایرباس و بویینگ انجام نشد، چه اینکه ما شرایط را نپذیریم و یا اینکه آنها نتوانند اجازه فروش را از اوفک دریافت کنند، آیا گزینه‌های دیگری برای خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی کشورمان وجود دارد؟
هیچ دلیلی برای اینکه قراردادها با شرکت‌های هواپیما ساز به نتیجه نرسد، نمی‌بینم. اما هرگز گزینه‌های خود را محدود به یک یا دو شرکت هواپیما ساز نمی‌کنیم. برای خرید هواپیما از همان ابتدا که مذاکرات با ایرباس را شروع کردیم، با شرکت بویینگ هم وارد مذاکره شدیم و همچنان که با این دو شرکت در حال مذاکره هستیم، با شرکت MRG ژاپن هم وارد مذاکره شده‌ایم.
-
گفته می شود اگر مجوز اوفک صادر نشود، سایر شرکت های هواپیماساز از جمله میتسوبیشی و بمباردیر و امبرائر هم امکان فروش هواپیما به ایران را ندارند؟ این موضوع درست است؟
فکر می کنم فضای عمومی بسیار مثبت است. لازم نیست که پیش گویی کنیم، صبر می کنیم تا وضعیت روشن شود اما فضا را منفی نمی‌بینم.
-
قرارداد با بویینگ می تواند آغاز معاملات با امریکا باشد؟
ما با جهان وارد این بحث شده‌ایم که ایران به عنوان یک کشور مستقل از موضع برابر و از موضع استقلال حاضر است با تمام کشورها وارد مذاکره شود و رابطه اقتصادی برقرار کند. این یک علامت از طرف ما است و زمانی که کشورها وارد مذاکره با ما می شوند به این معنا است که ما را به عنوان یک کشور مقتدر و مستقل پذیرفته اند.
این بزرگ ترین علامتی است که می‌دهیم و فکر می‌کنم هر شرکتی که بخواهد در یک کشوری سرمایه گذاری کند این اقتدار و استقلال برایشان بسیار مهم است. برعکس که عده‌ای فکر می کنند ما نباید مستقل باشیم اما من معتقدم سرمایه گذار خارجی زمانی جذب می‌شود که ما از موضع اقتدار و استقلال صحبت کنیم و ما این علامت خوب را به تمام دنیا می دهیم.در واقع کشوری که مستقل است جرات مذاکره هم دارد.
-
با تغییر دولت آمریکا آیا این قراردادها همچنان بر قوت خود باقی می مانند؟
تفاهمنامه برجام در شورای امنیت سازمان ملل تصویب و به ثبت رسیده است و به طور قطع فراتر از دولت امریکا است.
-
بارها عنوان کرده اید که از مهم ترین سیاست های مدیریتی شما در وزارت راه و شهرسازی استفاده از توان داخل و بهره‌گیری از ظرفیت های بخش خصوصی است، آیا این سیاست در حوزه بنادر هم تا کنون اجرایی شده است؟ برای واگذاری اقتصادی ترین بندر ایران که بندر شهیدرجایی است چه برنامه‌ای دارید؟ با توجه به این که سال‌ها است که تایدواتر به عنوان یکی از زیر مجموعه های سپاه در این بندر حضور دارد آیا بخش خصوصی باید با یک نهاد پرقدرت وابسته به حاکمیت وارد رقابت شود؟
در حوزه بنادر هر بخش جدیدی را که بخواهیم واگذار کنیم به طور قطع تمام آن ها در رقابت بین المللی عرضه می شوند. اخیرا هم برای فاز یک بندر شهید رجایی مناقصه اعلام کردیم. برای فاز دو و سه هم به زودی مناقصه برگزار می‌کنیم. تمام واگذاری‌ها با انجام مناقصات بین‌المللی انجام می‌شود. ما از تمامی فعالان بخش خصوصی که مدعی هستند و علاقه مند سرمایه گذاری در این حوزه هستند، برای شرکت در این مناقصه ها استقبال می‌کنیم. شرایطی که برای واگذاری‌ها در نظر می‌گیریم برای تمام شرکت‌ها کاملا یکسان و کاملا رقابتی است و به هیچ وجه به هیچ بخش عمومی امتیاز ویژه نمی‌دهیم.
-
از میزان اسناد خزانه‌ای که هفته گذشته منتشر شده چقدر به وزارت راه و شهرسازی داده می‌شود؟
از رقمی که هفته گذشته منتشر شد قرار است که هزار و 200 میلیارد تومان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد.
-
به نظر شما از مهم ترین موفقیت های پس از برجام در حوزه وزارت راه و شهرسازی چه می تواند باشد؟
معتقدم این آرامش و ثبات اقتصادی یکی از مهم ترین موفقیت‌های دولت یازدهم است. در حوزه حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و زمینی پس از برجام به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافتیم. فارغ از نوسازی ناوگان هوایی تنها در حوزه پس کرانه‌های سازمان بنادر بیش از 4 هزار میلیارد سرمایه گذاری بخش خصوصی را جذب کردیم که این رقم کوچکی نیست.

معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه از آغاز طرح آزمایشی صدور ویزای الکترونیک ایران از امروز (سه‌شنبه) خبر داد و گفت: با افزایش شمار کشورهایی که در حال لغو ویزا با آنها هستیم و همچنین تمدید اعتبار ویزای فرودگاهی تا ٣ ماه، مشکل ویزای ایران تقریبا حل شده است.
به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی شامگاه دوشنبه (۱۱ مرداد) در هم‌اندیشی بخش خصوصی و دولتی گردشگری که در هتل اوین برگزار شد، این نوید را داد که ویزای الکترونیک ایران تا پایان سال به طور قطعی و بدون نقص راه‌اندازی شود.
وی اظهار کرد: با اینکه الزام دولت برای راه‌اندازی این ویزا تا پایان سال است، اما از روز سه‌شنبه - ١٢ مردادماه - اولین عملیات اپراتوری ویزای الکترونیک از طریق یکی از آژانس‌های واردکننده گردشگر خارجی آغاز می‌شود.
قشقاوی همچنین گفت: سیستم ویزای الکترونیک ایران بسیار قوی است و درخواست کننده حتی از منزل می‌تواند شاهد تمام مراحل اجرایی کار باشد.
 
۱1 نوع ویزا برای ایران
وی سپس با اشاره به وجود ١١ نوع ویزا در ایران اظهار کرد: این تنوع به حدی است که ما گاهی نگران می‌شویم کاربرد آنها برای مردم درست تبیین نشود. مثلا نوعی ویزای یک ساله با یک‌سوم قیمت برای همسران خارجیِ زنان ایرانی و فرزندان آنها وجود دارد که بسیاری از آن اطلاع ندارند و این درحالیست که ما ٦ میلیون ایرانیِ مقیم خارج داریم و یقینا آنها تمایل دارند به همراه خانواده سرزمین مادری را ببینند.
 
توضیحاتی درباره‌ی چگونگی سفر چهره‌ی مشهور آمریکایی به ایران
معاون کنسولی وزارت امور خارجه در ادامه به برخی مشکلاتی که امکان دارد با تسهیل شرایط صدور ویزا پیش آید، اشاره کرد و افزود: مثلا وقتی یک ستاره آمریکایی - انگلیسی برای دریافت ویزای ایران از طریق شرکتی درخواست می‌دهد، این بحث مطرح می‌شود که چرا او را تشخیص ندادند، درحالیکه طرف دیگر ماجرا این است که همکاران ما آن خانم‌های آنچنانی را بشناسند! اگر این اتفاق رخ دهد که نقض غَرَض است.
وی اضافه کرد: آن شخص با اسم دیگری ویزای ایران را گرفته بود، اما فضایی علیه ارگان‌های دولتی ایجاد شد. البته که چنین مواردی خیلی کم اتفاق می‌افتد و حتما بارها گفته‌ام اگر بودجه (وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات) در اختیار من بود، همه را به گردشگری اختصاص می‌دادم، این را برای دل خوش کردن نمی‌گویم، چون با همه وجودم به آن باور دارم.در زمانی که ویزای الکترونیک راه‌اندازی شود طبیعی است که با چنین مواردی مواجه شویم. بنابراین خواهش می‌کنم برای حفظ ارزش‌ها، دقت بیشتری شود، چون ممکن است حساسیت‌هایی را ایجاد کند، چرا که نظام ما اسلامی است و ما مراجع، علما و نمایندگان مجلس را داریم که حساسیت‌های فرهنگی دارند و این اتفاقات ممکن است بعدها مشکلاتی را ایجاد کند.
او از فعالان گردشگری درخواست کرد: برادرانه و خواهرانه در اجرای طرح‌هایی مثل ویزای الکترونیک به دستگاه‌های اجرایی کمک کنند تا فضایی علیه کشور ایجاد نشود.
اگر بودجه وزارت خارجه دست من بود...
«
قشقاوی» در بخش دیگری از سخنانش در این همایش گردشگری، توجه به صنعت گردشگری را به واسطه اثرگذاری فوق‌العاده مثبتی که بر دیپلماسی کشور و برقراری ثبات، صلح و امنیت دارد، بسیار با أهمیت دانست و افزود: اگر اعتبارات وزارت خارجه را 5 درصد درنظر بگیریم و 95 درصد دیگر اعتبارات را به گردشگری بدهیم، به والله قسم که بیشتر به نفع دیپلماسی کشورمان خواهد بود. چرا که بارها در ماموریت‌های متعددم به سایر کشورها، شاهد بودم پخش فیلم و سخنرانی و برگزاری همایش و همه این کارها فقط 5 درصد اثر دارد، برای همین
وی در تایید صحت سخنانش، نوع برخورد شخصیت‌های سایر کشورها را در دیدار با مقامات ایرانی مثال زد و بیان  کرد: بدون تردید وقتی وزیر کشوری ما را خیلی تحویل می‌گیرد، یعنی یک‌بار قبلا به ایران سفر کرده است. اهمیت دیپلماسی عمومی هم در همین است.
معاون کنسولی وزارت خارجه سپس فعالان گردشگری را به خاطر کارآفرینی که دارند جهادگر خواند و گفت: ما دو مجاهد در کشور داریم، یک دسته مدافعان حرم هستند که با حقوق اندک به عشق اهل بیت به دفاع از اسلام می‌پردازند و گروه دوم کارآفرین‌ها هستند که در شرایط سخت و خشن بروکراسی و سیستم اداری، سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی می‌کنند؛ شخصا غیر از این دو گروه مجاهد دیگری نمی‌بینم.