گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها  قسمت چهارم  14 مرداد – 95
اعضای شورای اسلامی شهر تهران با تصویب ارائه طرح پیشنهادی به شورای فرهنگ عمومی کشور جهت تعیین « روز پایتخت»، 14 مهرماه را به عنوان "روز تهران، پایتخت ایران اسلامی" تعیین کردند.
به گزارش ایسنا، در جریان بررسی این طرح در جلسه امروز شورای شهر تهران محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه پیش از سال 1286 که برای اولین بار توسط مجلس، تهران به عنوان پایتخت اعلام شد در سلسله زندیه، تهران به عنوان پایتخت شناخته می‌شد. لذا لازم است که شروع زمان پایتختی شهر تهران به طور کامل مشخص شود.
در ادامه احمد مسجدجامعی عضو دیگر شورای شهر تهران با اشاره به تصمیماتی که در کمیسیون فرهنگی در خصوص تعیین روز پایتخت انجام شده است گفت: زمان آغاز پایتختی تهران مصادف با آغاز سال نو است که به دلیل اهمیت ایام نوروز نباید این ایام تحت الشعاع مناسبت دیگری قرار بگیرند لذا آغاز به کار دارالفنون برای روز تهران پیشنهاد شد که به دلیل مصادف بودن این روز با قتل امیرکبیر این روز نیز پذیرفته نشد.
وی با اشاره به اینکه نمی‌توان برابر آئین نامه‌های شورای فرهنگ عمومی کشور دو مناسبت ملی را در یک روز ثبت کنیم افزود: برای تعیین روز پایتخت مصادف بودن تهیه اولین نقشه تهران که توسط نجم الملک تهیه شده بود توسط کمیسیون پیشنهاد شد. تهیه این نقشه از اهمیت‌های بسیاری برخوردار است چرا که اولین آمارگیری و تعیین قبله در نقشه از مقدمات تهیه نخستین نقشه تهران بود لذا از اهمیت بسیاری برخوردار است.
مسجدجامعی با اشاره به پیشنهاد اعضای شورای شهر تهران برای تعیین روز پایتخت در 14 مهرماه تاکید کرد: می‌توان این روز را به صورت داخلی و در مجموعه مدیریت شهری به تصویب برسانیم تا مراسم مصادف با این روز توسط مدیریت شهری انجام شود و از سوی دیگر نیز پیگیر ثبت این روز در تقویم از سوی شورای فرهنگ عمومی باشیم.
در ادامه مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تعیین روز تهران پایتخت ایران اسلامی به عنوان آغاز پایتختی این شهر محسوب می‌شود و به عنوان روز فتح و پیروزی قلمداد نخواهد شد، افزود: این روز تنها به عنوان تولد و آغاز پایتختی تهران به صورت قانونی که توسط مجلس آن وقت در سال 1286 رسما اعلام شد، می‌باشد.
در ادامه علیرضا دبیر رئیس کمیسیون مالی شورای اسلامی شهر تهران نیز تاکید کرد: مرجع تصمیم گیری در این خصوص شورای فرهنگ عمومی کشور است و شورای شهر تهران تنها برای تعیین روز پایتخت می‌تواند پیشنهاد ارائه کند.
اسماعیل دوستی دیگر عضو شورای شهر تهران هم با اشاره به مظلومیت پایتختی تهران در سال‌های اخیر افزود: زمانی مجلس شورای اسلامی در خصوص انتقال پایتخت بحث‌هایی را مطرح کرد که این اتفاق به وقوع نپیوست و چنین اتفاقی در آینده نیز نخواهد افتاد. لذا برای جلوگیری از این مظلومیت بهتر است در طرح پیشنهادی نام این روز را تهران پایتخت ایران اسلامی بگذاریم.
در ادامه بررسی این طرح ،اعضای شورای اسلامی شهر تهران ضمن موافقت با پیشنهاد دوستی با اکثریت آرا طرح پیشنهادی برای ارائه به شورای فرهنگ عمومی کشور جهت تعیین روز تهران پایتخت ایران اسلامی را در تقویم عمومی کشور به تصویب رساندند.
پارلمان انگلیس از 'بی بی سی' خواست حقوق مدیرانش را منتشر کند.
شبکه تلویزیونی 'اسکای نیوز' انگلیس گزارش داد: از بنگاه سخن پراکنی 'بی بی سی' خواسته شده است تا حقوق مدیران و کارکنان خود را که بیش از 143هزار پوند( میزان حقوق نخست وزیر انگلیس) در سال دریافت می کنند، منتشر کند.
اسکای نیوز افزود: در گزارش اولیه 'کمیته فرهنگ، رسانه و ورزش' مجلس عوام انگلیس درمورد 'بی بی سی' آمده است که این کمیته می تواند در این مورد بیشتر ورود کند و این خوب نیست که بازیگران، مجریان و مدیران درآمد خود را که بیشتر از نخست وزیر انگلیس است، مخفی نگاه دارند.
'
دیمین کالینز' (Damian Collins) رئیس این کمیته گفت که این برای بی بی سی ریاکارانه است که ادعا می کند ایجاد اطیمنان لازم است تا مانع از جذب افراد با استعداد از سوی شبکه های رقیب شود.
وی افزود که دلیلی وجود ندارد تا سقف پرداخت به افراد با استعداد 450 هزار پوند و بسیار بالاتر از مدیران اجرایی باشد.
کالینز گفت: نکته اینجا است که تمامی این حقوق ها دارای مجوز پرداخت بوده، چه برای مدیران و چه مسئولان پخش بی بی سی .
وی افزود: چرا باید برای هرکدام (از این افراد) قوانین و مقرارت متفاوتی وجود داشته باشد، این ریاکارانه است که بگوییم اطمینان خاطر لازم است تا مانع جذب این افراد توسط شبکه های رقیب شد زمانی که در کل همگان دراین صنعت می دانند به دیگران چه مقدار پرداخت می شود.
اسکای نیوز گزارش داد: بنا بر تازه ترین گزارش بی بی سی، مجموع پرداخت ها برای افراد با استعداد 200 میلیون پوند بوده است.
اسکای نیوز افزود: برخی از 109 نفر از مجری های سرشناس تلویزیونی و رادیویی (بی بی سی) بیش از 150هزار پوند دریافت کرده اند، درحالیکه هفت نفر از آنها درآمدی افزون بر 450هزار پوند داشته اند.
'
مخالفان طرح پیشنهادی این کمیته معتقدند انتشار دستمزدهای بالا می تواند منجر به عدم همکاری افراد با استعداد (با این شبکه خبری) شود.'
در بخش دیگری از این گزارش در مورد انتصاب اعضای جدید تشکیلات موسوم به 'هیات یکسان سازی بی بی سی'، بخصوص ابقای 'رونا فیرهد' (Rona Fairhead) بعنوان رئیس این هیات بشدت ابراز نگرانی شده است.

اسکای نیوز گزارش داد که انتصاب رونا فیرهد بدون طی روند معمول جذب نیرو صورت گرفته است.
بی بی سی که در سال 1922 میلادی تاسیس شد، حدود 21 هزار کارمند دارد و بر اساس اطلاعات منتشره در 'ویکیپدیا' بین سال های 2013تا 2014میلادی درآمدی بالغ بر پنج میلیاردو 160 میلیون پوند داشته است.
بهزیستی یکی از نهادهای تخصصی برای ارائه خدمات در این زمینه است که در دولت تدبیر و امید ۴ راهبرد را مد نظر قرار داده تا از طریق توان تخصصی ۲۲ هزار نیروی بهزیستی به کشور کمک کند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: هدف ما این است که آزمایشات ژنتیک را در برخی استان ها الزامی کنیم که از معلول زایی جلوگیری شود.
به گزارش مهر، انوشیروان محسنی بندپی پیش از ظهر امروز سه شنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه ضمن تقدیر از خدمات میرزائیان مدیر کل سابق بهزیستی استان، گفت: ما به دلایلی که نتیجه تغییر در سبک زندگی و ساختار جوامع و عدم بهره برداری از فرصت های برابر در جامعه بوده شاهد افزایش روز به روز معلولین و آسیب های اجتماعی در جامعه هستیم.
وی اظهار داشت: بهزیستی یکی از نهادهای تخصصی برای ارائه خدمات در این زمینه است که در دولت تدبیر و امید ۴ راهبرد را مد نظر قرار داده تا از طریق توان تخصصی ۲۲ هزار نیروی بهزیستی به کشور کمک کند.
محسنی بندپی پیشگیری از آسیب های اجتماعی را یکی از وظایف اصلی سازمان برشمرد و تصریح کرد: این مسئله دغدغه رهبری نیز بوده و ایشان دوبار مسئولین بهزیستی را برای برنامه ریزی در این زمینه فراخواندند.
وی اهمیت موضوع پیشگیری برای جلوگیری از آسیب ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: پیشگیری می تواند نفع زیادی برای جامعه داشته باشد، برای مثال ما باید علاوه بر برنامه برای درمان ۳ درصد معتاد استان، برنامه برای پیشگیری از ۹۷ درصد دیگر هم داشته باشیم.
رئیس سازمان بهزیستی کشور به مسئله طلاق نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه۳۹۰۰  مدرس آموزش دیده تربیت شدند، ضمن اینکه ۱۶۰۰ مرکز مشاوره و ۲۴۷ مرکز کاهش طلاق را با همکاری قوه قضاییه راه اندازی کردیم.
محسنی بندپی افزود: در ۹ ماهه اول سال ۹۳ به ازای هر ساعت ۱۹ طلاق در کشور داشتیم که در ۹ ماهه اول سال ۹۴ به ۱۸ طلاق کاهش یافت.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین آمار پیشگیری از آسیب های اجتماعی در کشور را ۶۴ درصد و در کرمانشاه ۸۰ درصد عنوان کرد.
محسنی بندپی در ادامه اشاره ای به پیشگیری از معلولیت در قالب غربالگری ژنتیکی و ناشنوایی داشت و گفت: هدف ما این است که آزمایشات ژنتیک را در برخی استان ها الزامی کنیم که از معلول زایی جلوگیری شود و در این راستا سه استان یزد، کرمان و مازندران را مشخص کردیم و آزمایشات ژنتیک را برای آنها رایگان کردیم.
رئیس سازمان بهزیستی کشور از انجام ۳ هزار سقط قانونی در کشور طی سال های ۹۳ و ۹۴ خبر داد.
محسنی بندپی توانمندسازی و توانبخشی را راهبرد دوم سازمان برشمرد و گفت: برای معتادین در حال ترک برنامه ریزی هایی کرده ایم که روز به روز جمعیت آنها نیز افزایش می یابد.
وی ادامه داد:  رئیس جمهور بر در اختیار قرار دادن لوازم برخورداری و توانبخشی برای معلولین تاکید داشت و استان کرمانشاه از استان هایی است که در این زمینه اعتباراتی را دریافت خواهد کرد.
 
محسنی بندپیاظهار داشت: واگذاری امور به گروه های مردم نهاد دیگر راهبرد ما است و ما بیشترین واگذاری را در این زمینه داشتیم و امیدواریم بیشترین بهره را در این زمینه از این گروه ها ببریم.
وی خاطر نشان کرد: بهزیستی دومین دستگاه در کشور است که از کمترین حقوق و مزایا برخوردار بوده که در برنامه ششم دپیگیر بازنگری حقوق و مزایای کارکنان بهزیستی در قالب قانون خدمات کشوری پرداخت حقوق هستیم و امیدواریم مجلس در این زمینه به ما کمک کند که شاهد حقوق و مزایای عادلانه برای کارکنان این سازمان باشیم.

وزیر خارجه ترکیه و همتای اتریشی اش روز دوشنبه درباره مساله لغو ویزا و اجرای توافقنامه های فی مابین جواب های توئیتری رد و بدل کردند.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، سباستین کورتز وزیر خارجه اتریش در واکنش به مصاحبه مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه که در روزنامه فرانکفورتر آلگمانیه زیتونگ منتشر شد نوشت: اولتیماتوم چاووش اوغلو را قبول ندارم و آن را به خودش بر می گردانم. اتحادیه اروپا نمی تواند تحت امر دیگران باشد، بلکه باید از مرزهایش حمایت کند.
چاووش اوغلو در مصاحبه مذکور گفته بود که در صورت عدم اجرای سفر بدون ویزا برای شهروندان ترکیه به اتحادیه اروپا، آنکارا نیز از توافق های منعقد شده با این اتحادیه عقب نشینی خواهد کرد.
وی اضافه کرد که ترکیه انتظار دارد اتحادیه اروپا برای اجرای این بند تاریخ دقیقی را ارائه کند و اتحادیه اروپا نباید این مساله را به عنوان تهدیدی برای خود تلقی کند.
چاووش اوغلو در واکنش به توییت کورتز نوشت: سباستین، این اولتیماتوم نیست، بلکه نظر من است؛ آزادی بیان دوست من.
منطقه شنگن متشکل از 26 کشور در اروپا است که سفر در آن ها به روادید نیاز ندارد.
توافق اعاده مهاجران غیرقانونی میان ترکیه و اتحادیه اروپا در سال 2013 منعقد و در سال 2014 اجرایی شد.
بر اساس این توافق اتحادیه اروپا می تواند مهاجرانی را که از طریق ترکیه وارد این محدوده می شوند را به ترکیه باز گرداند تا پس از بررسی به کشورهای مبدا بازگشت داده شوند. شهروندان عراق و سوریه که عمده مهاجران غیرقانونی به اروپا هستند، مشمول بازگشت به کشورهای مبدا نمی شوند.
توافق 18 مارس نیز با با هدف کاهش مهاجرت غیرقانونی از طریق دریای اژه با اجرای تدابیر سختگیرانه تر و بهبود شرایط حدود 3 میلیون پناهجوی سوریه در ترکیه منعقد شد.
به موجب این توافق سران اتحادیه اروپا موافقت کردند که لزوم صدور روادید برای شهروندان ترکیه را لغو و روند پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را تسریع کنند.