حرف هايي كه نه به درد مردم خورد نه براي روزنامه ها تيتر داشت!

خبر ويژه 
حرف هايي كه نه به درد مردم خورد نه براي روزنامه ها تيتر داشت! 16 مرداد
مگرا وین نامه ی کیهان به جز تیتر پردازی ودرشت نویسی  که  از موضع بازجویی  است خبررسانی یا اقدامی مثبت  دیگری می کند که به نفع مردم باشد که ایراد به گفت گوی تلویزیونی روحانی گرفته است که حرف هایش نه به درد مردم  خورد ونه برای روزنامه ها تیتر داشت؟ مهمتر اینکه درتاریخچه عملکرد ننگین 38 ساله رژیم وارونه ولایت فقیه ازخمینی شیاد گرفته تا حانشین رمال و ی خامنه ای وسایر کارگزاران تا حال کلامی گفته اند که برای مردم ایران مشکل گشا ونه درد زا  وهمراه با زحمت و مشقت و.... بوده باشد؟

سخنان رئيس جمهور 6 ماه پس از آخرين گفت وگوي تلويزيوني، نه تنها با استقبال مردم روبرو نشد بلکه حتي رسانه هاي حامي دولت را نيز نا اميد کرده است.
    
روزنامه آفتاب يزد در اين زمينه از چند نفر عذرخواهي کرد که چنين نظر داده اند.
    -
علي تاجرنيا (عضو حزب منحله مشارکت): من در مجموع از سخنراني رئيس جمهور در مقابل دوربين صدا و سيما راضي نيستم، چرا که آقاي روحاني نه توانست موافقانش را راضي کند نه بر دهان مخالفانش مهر سکوتي بزند. بنا بود ايشان بعد از 6 ماه با مردم سخن بگويد اما کاملابه کلي گويي پرداخت. آقاي روحاني بسيار ضعيف عمل کرد.
    -
عبداله ناصري عضو شوراي سياستگذاري اصلاح طلبان: باوجود آن که آقاي روحاني سخنران بسيار خوبي است، اما در گفت وگويش با مردم، انتظار من به عنوان شهروند را نتوانست برآورده کند، چون در اين مدت زماني که با مردم سخن مي گفت، صحبت هاي بسيار تکراري را بيان کرد و از اين جهت انتظار ديگري از ايشان بود. به خصوص بعد از افشاي فيش هاي حقوقي نجومي که در جامعه انعکاس يافت، لازم بود رئيس جمهور به زبان مردم سخن بگويد و توضيح دهد که منشا آنها از کجا آمده است. يا در مباحث اقتصادي نيز ايشان کاملابه کلي گويي روي آورد.
    -
جلال جلالي زاده، عضو حزب اتحاد ملت: گفت وگوي آقاي روحاني بسيار شعاري بود و ممکن است نگاه مردم به او تغيير کند چون روحاني نتوانسته به زبان آنها سخن بگويد.
    -
حسن رسولي عضو بنياد باران: روحاني از يک سو با توجه به فاصله زماني 5-6 ماهه از گفت وگوي قبلي ايشان مي گذشت برخورد منفعلانه و غيرتدافعي داشت.
    
روزنامه اعتماد نيز نظرسنجي هاي مشابهي را انجام داد.
    -
ناصر قوامي (عضو فراکسيون مشارکت مجلس ششم): مطالب خوبي در گفت گوي رئيس جمهور بيان شد اما اين گزارش هاي کلاسيک و کليشه اي دردي را دوا نمي کند. من فکر مي کنم رئيس جمهور بايد فکري به حال کابينه کند و نيروهاي همراه باخود را انتخاب کند چرا که استانداران در شرايط کنوني به هيچ عنوان همسو با دولت نيستند. يا در بخش مسکن و شهرسازي هم بسياري از امورات رها شده است. راهکار گزارش دادن نيست بلکه راهکار تغيير وزرايي است که با دولت همراه نيستند.
    -
طهماسب مظاهري (رئيس اسبق بانک مرکزي): اگر بخواهم خيلي کوتاه درباره صحبت هاي آقاي رئيس جمهور حرفي بزنم، بايد بگويم صحبت هاي ايشان به جاي ارايه يک گزارش دقيق و کارشناسي از آنچه بود و آنچه هست، توجيه عملکرد ضعيف دولت در حوزه اقتصاد بود. در واقع ايشان دنبال تشريح موانع نبود و تلاش کرد با استفاده از فن بيان توجيهاتي را ارايه دهد تا عملکرد ضعيف تيم اقتصادي دولت را پشت آن پنهان کند. من لابه لاي اين صحبت ها، دريافتي از برنامه دولت در سال آينده يا سه سال آينده در حوزه اقتصاد نداشتم. بهتر بود آقاي رئيس جمهور شفاف اعلام مي کرد که براي يک سال پيش رو يا در صورت کسب راي براي 5 سال پيش رو چه برنامه قابل اجرايي در حوزه اقتصاد دارد. در اين صورت امکان تحليل بالاتر از حالابود.
    -
عباس انوري اقتصاددان: صحبت هاي اقتصادي رئيس جمهور در تلويزيون برعکس تصور دقت نظر خاصي نداشت. مطمئنا زماني که رئيس جمهور روي کار مي آيد در سال هاي ابتدايي ممکن است به دليل شرايط دولت قبل و شرايط ترميمي که براي دولت خود متصور است فرصت کافي براي پرداختن به مسائل حاشيه اي را ندارد. ولي به نظر مي رسد اگر دولت در دور بعد هم سکان اقتصادي کشور را در دست بگيرد اين مسائل حاشيه اي، بعد از ترميم شرايطي که دولت قبل به وجود آورده است امکان توجه پيدا کرده و حل خواهند شد و شرايط بهبود قابل توجهي خواهد يافت. به نظر مي رسد رسيدن به رشد 5 درصد در شرايط فعلي بنا به قول رئيس جمهور کمي غيرقابل دسترسي است. يا حتي اگر به اين رشد برسيم نمي توانيم به آن اتکا داشته باشيم. نبايد براساس چيزهايي که استحکام بلندمدت ندارند برنامه ريزي کرد.
    
از سوي ديگر روزنامه آفتاب يزد، هر چند روحاني را يک سياستمدار با پرنسيب و اصول حرفه اي توصيف کرد اما نوشت: روش و منش دولت پاسخگوي نيازها در مواجهه با منتقدان در سال پاياني دولت نيست... مايه تعجب و حيرت است که مجري برنامه در چندين وهله پيشگام تر از رئيس جمهوري به تبيين موضوعات براساس انتظارات حاميان دولت پرداخت و به عنوان مثال در موضوع فيش هاي حقوقي آن را فرعي بر موضوع فساد کلان خواند و در واقع زمينه را براي واکنش روحاني به سيل تخريب ها و مانورهاي ايذايي چند صباح اخير فراهم آورد اما اين خط دهي ها و اشارات کليدي آنگونه که بايد و شايد از سوي رئيس جمهوري با پاسخ هاي مطلوب همراه نبود.
    
اين روزنامه مي افزايد: مخلص کلام آنکه سخنان سه شنبه شب روحاني هيچ نقطه عطفي نداشت که به واسطه آن تلنگري بر ماشين تخريب منتقدان وارد آيد و از طرف ديگر روزنه اميدي تازه در برابر حاميان گشوده شود.
    
آفتاب يزد روحاني را رئيس جمهور فاقد تيتر يک توصيف کرده و کنايه زده که از قبل سخنان سه شنبه شب او نمي شود حتي تيتر درآورد (چه رسد به محتوا).
    
اما الياس حضرتي (نماينده تهران و مدير روزنامه اعتماد) و روزنامه وقايع اتفاقيه نوشت: رئيس جمهور نتوانست با صحبت هايش، فضاي تازه و نکته هاي جديدي را در ذهن مردم ايجاد کند و بخش هاي زيادي از حرف هايش تکراري بود؛ او درباره فشارهايي که عليه دولت مطرح مي شود، چيزي نگفت و درباره ماجراي فيش هاي حقوقي جا داشت شفاف تر صحبت کند، ولي به طور کلي فقط از فضاي مجازي و کساني که کمک کرده بودند، تشکر کرد در حالي که جاي توضيح بيشتري داشت و مي گفت اصل قضيه حرف بحقي بوده و بايد توضيح مي داد که اصل ماجرا چه بوده است و چه کساني با چه هدفي اين ماجرا را مطرح کرده اند!
    
روحاني اين توانايي را دارد که خوب صحبت کند ولي اين حرف ها براي مردم اقناع کننده نيست. او بايد درباره موضوعاتي با مردم حرف بزند که براي آنها ملموس باشد و مصداق روزانه آن را در زندگي روزمره خود ببينند و با ذکر نمونه هاي مختلف بايد براي مردم آن را ملموس کند.