گزیده ها 12 آذر- 95

گزیده ها 12 آذر- 95
علی مطهری در کانال تلگرام خود نوشت: امام جمعه بجنورد آقای ابوالقاسم یعقوبی گفته است: «سروصدایی که از لغو سخنرانی یک نماینده مجلس در مشهد ایجاد شده و رسانه‌ها را به خود مشغول کرده است مردم را از اهداف اصلی دور می‌کند. نباید مردم را سرگرم مسائل حاشیه‌ای کنیم تا مسائل اصلی یادشان برود.» بعد هم گفته است مسائل اصلی مسائل معیشتی است.
ظاهراً این آقای امام جمعه مسئله آزادی بیان را از مسائل اصلی نمی‌داند و این حاکی از بی‌اطلاعی او از قانون اساسی و نظرات امام خمینی و شهید مطهری است،‌ در حالی که هم‌ مسائل معیشتی مهم است و هم آزادی بیان، هرکدام در جای خود، و اتفاقاً با آزادی بیان معیشت مردم هم بهبود پیدا می‌کند چون مانع تخلفات مالی و اختلاسها می‌شود.
امام جمعه موقت طبس آقای احمد مؤدب هم با تحریف سخن من درباره ممنوعیت کنسرت در مشهد، به عوام‌فریبی و توهین و تهدید پرداخته است.
این سؤال از جناب‌حجت‌الاسلام آقای تقوی رئیس محترم شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه مطرح می‌شود که چرا چنین افرادی که شناخت درستی از آرمانهای انقلاب اسلامی و راه امام خمینی و شهید مطهری و مقام رهبری ندارند در منصب امامت جمعه برخی شهرها قرار می‌گیرند و ایمان مردم خصوصاً قشر فهیم و متفکر را دچار اختلال می‌کنند؟ در حالی که ما روحانیون عالم و حکیم و آشنا به مبانی انقلاب اسلامی زیاد داریم.
 
على مطهرى
سناتورها و نمایندگان مختلف آمریکایی طی بیانیه‌هایی از تصویب طرح تمدید تحریم‌های ایران در کنگره استقبال کرده و خواستار امضا شدن آن از سوی «باراک اوباما» رئیس جمهور این کشور شدند.
 
به گزارش فارس، بعد از مجلس نمایندگان آمریکا، روز پنجشنبه نوبت قانونگذاران سنای آمریکا بود تا با 99 رای مثبت و هیچ رای منفی، طرح تمدید ده ساله "قانون تحریم‌های ایران" را تصویب کند
تعدادی از نمایندگان وسناتورهای آمریکایی درپی تصویب این طرح که با اجماع تقریبا 100 درصدی کنگره همراه بود، اظهارات خصمانه‌ای را ضد ایران مطرح کردند که برخی از آنها به شرح ذیل است:

سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا ضمن تقدیر از تصمیم کنگره برای تمدید تحریم‌های ایران، گفت: «تمدید قانون تحریم‌های ایران به ما این توانایی را می‌دهد تا محدودیت‌هایی را که دولت اوباما برای اجرای توافق هسته‌ای ایران برداشته بود، دوباره اعمال کنیم و به (دونالد) ترامپ رئیس جمهور منتخب و دولت او ابزار لازم برای عقب راندن اقدامات خصمانه نظام ایران را می‌دهد

کورکر طی بیانیه‌ای نوشت که مجلس نمایندگان و سنا با یکدیگر همکاری می‌کنند تا تهران را به خاطر اقداماتش جوابگو نگه دارند.

«
اِد رویس» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز با استقبال از تصویب این طرح در سنا، آن را مایه حفظ امنیت ملی ایالات متحده توصیف کرده و نوشت که اکنون نوبت رئیس جمهور آمریکاست تا آن را امضا کند.

«
پاول رایان» رئیس مجلس نمایندگان ضمن ابراز خوشحالی از رای قاطع 99 به 0 سنا در حمایت از تمدید تحریم‌های ایران، اظهار داشت که منتظر تصویب شدن این طرح، ارسال آن به ریاست جمهوری و در نهایت تبدیل شدن آن به قانون است.

سناتور «ریچارد بِر» رئیس کمیته اطلاعاتی سنا، با بیان اینکه امروز (پنجشنبه) تحریم‌ها علیه ایران تا سال 2026 یک قدم به تصویب شدن نزدیک‌تر شد، ادعا کرد: «ایران هنوز بزرگترین دولت حامی تروریسم است و ما نمی‌توانیم اجازه دهیم نظام این کشور تحت ریاست جمهوری اوباما، قوی‌تر شود

وی ادامه داد: «ما باید به پاسخگو نگه داشتن ایران بخاطر تهدیداتش علیه آمریکا و متحدانش ادامه دهیم

سناتور «جان بوزمن» از ایالت آرکانزاس طی بیانیه نوشت: «رئیس جمهور اوباما با هر درخواستی از ایران طی مذاکرات توافق هسته‌ای موافقت کرد و ایران نیز پاسخ او را با دستیابی به سامانه‌های جدید تسلیحاتی، ناپایدار کردن خاورمیانه و حمایت از تروریسم داد

سناتورهای مختلفی از جمله «راب پورتمن» از ایالت اوهایو، «پَت رابرتز» از ایالت کانزاس، «مایک انزی» از ایالت ویومینگ، «ریچارد شلبی» از ایالت آلاباما، «تاد کوکران» از ایالت میسیسیپی، «جان هووِن» از ایالت داکوتای شمالی، «جان تون» و «مایک راوندز» از ایالت داکوتای جنوبی، «تام تیلیس» از کارولینای شمالی و «ریچارد بلومنتال» از کِنِتیکت ضمن متهم کردن ایران به حمایت از گروه‌های تروریستی، اعلام کردند تصویب طرح تحریم‌های ایران می‌تواند مانع تقویت نظام ایران شده و آن را بخاطر اقداماتش پاسخگو کند.
رییس جمهوری منتخب آمریکا گفته است که ژنرال بازنشسته تفنگداران دریایی ارتش این کشور را برای پست وزارت دفاع ایالات متحده نامزد می‌کند
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا در جریان سخنرانی در جمع هواخواهانش در اوهایو از پیروزی در انتخابات اخیر تشکر کرد و گفت: ما می‌خواهیم ژنرال جیمز ماتیس، فرمانده بازنشسته تفنگداران دریایی ارتش آمریکا را برای سمت وزارت دفاع آمریکا نامزد کنیم.

وی ادامه داد: او بهترین فرد برای به دست گرتفتن این سمت است. البته تا روز دوشنبه این مساله را رسما اعلام نمی‌کنیم. ما باید کشور را متحد کنیم. ما گزینه دیگری جز انجام این کار نداریم. مردم آمریکا بار دیگر فرصت یافته‌اند تا سرنوشت خود را به دست بگیرند.

رییس جمهوری منتخب آمریکا همچنین متعهد شد تا با دموکرات‌ها برای پایان دادن به این بن بست در کنگره همکاری کند.

ماتیس باید تایید سنا را برای به دست گرفتن این سمت به دست بیاورد چون براساس قانون آمریکا یک شخص نظامی نمی‌تواند تا هفت سال پس از اتمام مسئولیتش در یک پست نظامی،‌ عهده دار مسئولیت وزارت دفاع آمریکا شود.

دست کم یکی از سناتورهای دموکرات به نام "کریستن گیلیبرند" مخالفت خود را با نامزدی این فرد برای پست وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است.

جیمز ماتیس، رئیس پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) است که مواضع سختگیرانه‌ای درباره ایران و توافق هسته‌ای (برجام) دارد.

ماتیس، ۶۶ ساله، در گذشته ایران را «مهم‌ترین خطر علیه ثبات و صلح در خاورمیانه» خوانده بود.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا اخیرا پس از دیدار با ژنرال ماتیس به گرمی از وی تمجید و او را «ژنرال ژنرال‌ها» توصیف کرد.

در همین حال ترامپ هنوز اعلام نکرده که برای وزارت امور خارجه چه کسی را در نظر گرفته است. یکی از کاندیداهای مطرح برای این پست، میت رامنی، فرماندار سابق ایالت ماساچوست بوده که در کارزار انتخاباتی امسال از منتقدان سرسخت ترامپ بود.

دونالد ترامپ عصر پنجشنبه (یکم دسامبر) در نطقش تاکید کرد که خط مشی «اول آمریکا» را دنبال می‌کند. او گفت که ایالات متحده شش تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده است، با این حال اوضاع این منطقه به گفته وی، بیش از همیشه وخیم است.

هشدار به شرکت‌های آمریکایی 
به گزارش بی.بی.سی دونالد ترامپ هم‌چنین هشدار داد شرکت‌های آمریکایی که مراکز تولید و ارائه خدمات خود را به کشورهای دیگر منتقل کنند، با مالیات‌های سنگینی مواجه خواهند شد.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا به هوادارانش گفت: «آن دوران که شرکت‌های آمریکایی کشور را ترک می‌کردند به پایان رسیده است

او افزود: «ما از منافع کارگر آمریکایی دفاع خواهیم کرد

دونالد ترامپ در حالی بر دفاع از منافع طبقه کارگر تاکید دارد که دو میلیاردر به نام‌های استیون مونچین و ویلبر راس را به ترتیب برای پست‌های وزارت خزانه داری و وزارت بازرگانی در نظر گرفته است.

ترامپ و معاونش، مایک پنس، از پنجشنبه با هدف قدردانی از مردمی که در انتخابات امسال به آنان رای دادند، سفر به چند ایالت را آغاز کرده‌اند.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه همچنین در ایالت ایندیانا درباره شرکت‌هایی که قصد خروج از آمریکا را دارند گفت: «ما در مرز برای آن‌ها مالیات سنگینی در نظر می‌گیریم

ترامپ می‌گوید در پی مذاکراتش با مدیران یک شرکت تولید کولر آن‌ها پذیرفته‌اند که در برابر دریافت تسهیلات مالیاتی طولانی مدت از انتقال کارخانه‌های خود به مکزیک خودداری کند؛ به این ترتیب حدود یک هزار فرصت شغلی در ایندیانا باقی می‌ماند.

رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده می‌گوید که برای تشویق شرکت‌ها به بازگرداندن فرصت‌های شغلی به آمریکا، نرخ مالیات آن‌ها را کاهش خواهد داد
   رییس‌ کل بانک مرکزی در یادداشتی تلگرامی استفاده دولت از افزایش نرخ ارز را برای رفع کسری بودجه درست ندانست و تاکید کرد، افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر یک شوک انتظاری است و پایدار نخواهد بود.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ولی‌الله سیف در تازه‌ترین یادداشت تلگرامی نوشت: در چند روز گذشته نوسانات نرخ ارز افزایش یافته و بازار ارز روزهای ملتهبی را پشت سر می‌گذارد که انتظار طبیعی آن است که بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار ارزی کشور، در این زمینه اتخاذ موضع کند. همین امر این‌جانب را بر آن داشت تا مطالبی را در خصوص تحولات اخیر بازار ارز بیان کنم.
وی در ادامه نوشت: عوامل مختلفی در تحلیل نوسانات اخیر بازار ارز از سوی تحلیلگران در روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌های تحلیلی بازار ارز ارایه شده و به مواردی مانند افزایش فصلی تقاضای ارز به دلیل مناسبت‌های مختلف مانند مسافرت‌های اربعین و سال نو میلادی، نتایج احتمالی اجلاس اوپک و چشم‌انداز قیمت نفت، نتایج انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا و ... اشاره شده است. اما در تحلیل قابلیت اثرگذاری هر یک از این عوامل، بر تحولات بازار ارز باید به ماهیت این عوامل و درجه پایداری آنها توجه کرد.

« واقعیت آن است که تحولات روزهای اخیر بیشتر از هر چیز دیگری ناشی از شوک‌های انتظاری است که با عواملی همچون افزایش تقاضای فصلی ارز ترکیب شده‌اند و با وجود تاثیرگذاری مقطعی بر تغییرات نرخ ارز، از سوی بنیان‌های اقتصاد کلان حمایت نمی‌شوند

«در ارزیابی مانایی این اثرات باید به این نکته توجه داشت که در سه سال اخیر و با وجود افت قابل توجه قیمت نفت، بازار ارز از ثبات مطلوبی برخوردار بوده است. روند کاهشی نرخ تورم و حصول به سطوح تک‌رقمی، نرخ سود واقعی مثبت و جذاب در بازار پول، رشد اقتصادی بالای 5 درصد در فصل اول سال و نیز کاهش کسری تراز گمرکی و تبدیل آن به مازاد تجاری در هفت ماهه سال جاری از جمله عوامل توضیح‌دهنده برقراری ثبات در بازار به شمار می‌آیند

رییس کل بانک مرکزی افزود: با توجه به اینکه بنیان‌های اقتصادی، جهش و نوسانات اخیر بازار ارز را تایید نمی‌کند، بنابراین ماهیت این تحولات برخلاف سال‌های 1390 و 1391 از جنسی نیست که واجد آثار ماندگار باشد. کما این‌که در سال‌های 1390 و 1391 نیز بخشی از جهش نرخ ارز، به دلیل عوامل انتظاری بود که بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و اصلاح انتظارات، در طی زمان تعدیل شد. البته در این میان از نقش اظهارنظرهای غیرسازنده و غیرکارشناسی برخی افراد که از طریق رسانه‌های جمعی، به ذکر ارقامی در خصوص نرخ ارز تحت عناوینی همچون نرخ واقعی ارز، نرخ تعادلی ارز، نرخ واقعی بازار، کف قیمت ارز و ... می‌پردازند، نباید غافل شد.

«برخی از همین افراد در سال گذشته وقتی نرخ دلار در همین ایام به حوالی 3740 تومان رسید، پیش بینی می‌کردند، تا پایان سال 1394 نرخ از 4000 تومان فراتر می‌رود. اخیرا نیز برخی افراد بدون توجه به آثار منفی انتظاری این امر، به التهاب بازار دامن می زنند و حتی عنوان می‌کنند دولت جهت جبران کسری بودجه از افزایش نرخ ارز استقبال می‌کند که قطعا درست نیست
سیف افزود: از صاحبنظران و اصحاب رسانه درخواست می‌کنم در بیان مطالب و تحلیل‌هایی که در خصوص تحولات نرخ ارز ارایه می‌کنند، به حساسیت‌های بازار و ضرر و زیان‌هایی که به دلیل نوسانات هیجانی نرخ ارز به مردم و فعالین اقتصادی وارد می شود توجه ویژه داشته باشند.

« بانک مرکزی در طول سه سال گذشته همواره سعی کرده بازار ارز را در مسیر اصولی خود هدایت و از همین بابت نیز در خصوص انحرافات از مسیر مزبور و بروز نوسانات ناپایدار اتخاذ موضع کرده است. در مقطعی با افت شدید و ناپایدار نرخ ارز، این‌جانب عنوان کردم که این کاهش منطقی و پایدار نیست و امروز نیز از همان نگاه و منظر اعلام می‌کنم که افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر نیز یک شوک انتظاری است و پایدار نخواهد بود

«نگاهی به روند نرخ ارز در سه سال اخیر نشان می‌دهد که نوسانات نرخ، تحت‌تاثیر عواملی مانند تقاضای فصلی (اربعین و سال نو)، رابطه برابری ارزها در بازارهای جهانی و تقویت نرخ دلار، انتظارات در خصوص زمان اجرای برجام و نوسانات فصلی عرضه ارز توسط صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی (شرکت‌های پتروشیمی)، قرار داشته است

«روند تحولات بازار ارز در این سال‌ها نشان داده است که پس از سپری شدن تعطیلات سال نو میلادی و خروج تقاضای فصلی از بازار و همچنین تقویت عرضه ارز از سوی صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی که معمولا در ماه‌های پایانی سال شدت می‌گیرد، نرخ ارز در سه ماهه چهارم از روندی نزولی برخوردار بوده است. به عنوان مثال در سال 1393، حداکثر نرخ دلار در همین ایام معادل 3595 تومان بود، حال آنکه نرخ دلار در پایان سال به 3399 تومان تقلیل یافت. به همین صورت در سال 1394، حداکثر نرخ دلار معادل 3737 تومان بود، حال آنکه در پایان سال به 3472 تومان کاهش پیدا کرد
«به هر حال، بانک مرکزی ضمن تاکید بر ناپایداری تحولات اخیر از تمامی تلاش خویش جهت مهار این نوسانات و هدایت نرخ ارز در مسیر اصولی و پایدار خود بهره خواهد جست