گزیده ها 11 خرداد -95

گزیده ها 11 خرداد -95
خبر ويژه 
شوك دوباره به فراكسيون اميد كاسه كوزه ها سر عارف شكست!
کاهش 2 تن از اعضاي فراکسيون اميد در انتخابات هيئت رئيسه مجلس بازتاب متنوعي در محافل رسانه اي داشت.
    
فراکسيون اميد (وابسته به اصلاح طلبان) در انتخابات ديروز هيئت رئيسه مجلس، دو تن از اعضاي خود را در اين هيئت از دست داد. به اين ترتيب که به جاي علي اصغر يوسف نژاد و محمد قسيم عثماني، آقايان محمدحسين فرهنگي و اسدالله عباسي از فراکسيون ولايت وارد هيئت رئيسه مجلس شدند.
    
خبر آن لاين از سايت هاي همسو با فراکسيون اميد در گزارشي با عنوان «فراکسيون اميد چطور کاپ پيروزي را به ولايي ها تقديم کرد؟» نوشت: شايد انتخابات اخير هيئت رئيسه مهم ترين پيام سياسي خود را نه از صندلي رياست و نواب رئيسي بلکه از 9 صندلي ديگر هيئت رئيسه صادر کند، آنجا که فراکسيون اميد دو کرسي مهم خود در هيئت رئيسه مجلس را از دست داد و به رقيب خود در فراکسيون ولايي تقديم کرد.
    
زمزمه هاي قبل از انتخابات مي گفت فضاي انتخابات امسال مبهم تر از سال اول خواهد بود، اگر در انتخابات سال اول، فرصت لابي و رايزني را به هيچ طيف حاضر درپارلمان نداده بود، اما رايزني ها و لابي ها براي انتخابات سال دوم از مدت ها پيش آغاز شده بود.
    
ائتلاف هاي پشت پرده يکي بعد از ديگري رونمايي مي شدند، خبرها مي گفت فراکسيون مستقلين و اميد قرار نيست در يک جناح قرار بگيرند، گويي آنکه قدرت لابي هاي فراکسيون ولايي در جذب راي مستقلين مجلس در اين صندلي ها کارگر افتاده است تا محمدقسيم عثماني و يوسف نژاد در نتيجه همين لابي هاي پشت پرده جاي خود را به محمدحسين فرهنگي و اسدالله عباسي دو نامزد فراکسيون ولايي بدهند. و سهم فراکسيون ولايي در صندلي هاي هيئت رئيسه سنگين تر از سال اول شود.
    
ضعف فراکسيون اميد مجلس در لابي هاي درون پارلماني باز هم در همين نقطه خود را نشان داد، فراکسيوني که سال اول با تصور اينکه همه افراد راه يافته به مجلس با ليست اميد برعهده خود پايبند هستند تصور مي کرد که مي تواند کرسي هاي هيئت رئيسه را قبضه کند اما در نهايت همان توصيف کواکبيان رقم خورد، افرادي که با ليست اميد وارد شدند اما زنبيل خود را در صف رقيب گذاشتند.
    
سايت انتخاب ديگر سايت نزديک به اصلاح طلبان نيز نوشت: دست فراکسيون اميد از صندلي هاي ناظران هيئت رئيسه خالي ماند.
    
نامه نيوز ديگر سايت نزديک به طيف مذکور گزارش داد: پيام حذف دو عضو فراکسيون اميد از هيئت رئيسه مجلس چيست؟ کم تواني يا بي تجربگي؟ علت شکست هاي پي در پي عارف چيست؟
    
اين وسط اما يک مسئله مهم خود نمايي مي کند. فراکسيون اميد دو کرسي بسيار مهم خود را از دست داده و مسئوليت اين شکست قطعا بر عهده محمدرضا عارف است. او يا بي تجربه است و يا کم توان؛ دليل اش هر چه باشد او يک نقطه منفي ديگر براي خود در کارنامه پارلمانتاريستي اش در قامت رياست فراکسيون برجاي گذاشته است.
    
نامه نيوز افزود: عارف بايد خيلي زودتر از اين ها وارد لابي با فراکسيون مستقل ها براي حفظ ترکيب هيئت رئيسه مي شد. انفعال و عدم تحرک مثمرثمر او يک هزينه ديگر به اصلاح طلبان تحميل کرده است. شايد همين روزها اصلاح طلبان تصميم تازه اي براي رياست فراکسيون اميد اتخاذ کنند. محمدرضا عارف روزهاي سختي را پشت سر مي گذارد. بعد از فاجعه نحوه تهيه و تدوين ليست اميد براي شوراي شهر تهران اين حالا دومين عملکرد نامطلوب براي اين چهره اصلاح طلب است. گويا زمزمه هايي آغاز شده؛ زمان نزول سياسي عارف فرا رسيده است.
    
اين اعتراض ها به عارف در حالي است که وي از سوي برخي طيف هاي اصلاح طلب به خاطر نحوه چينش فهرست اصلاح طلبان براي انتخابات شوراي شهر تهران، مورد اعتراض قرار گرفته و در پاسخ گفته بود تنها 24 ساعت قبل از ديگران، از اين فهرست مطلع شده است.
خبر ويژه 
بانك مركزي با امنيت رواني سپرده گذاران بازي نكند
موضع مبهم رئيس بانک مرکزي درباره ادغام بانک ها موجب نگراني در سپرده گذاران بانک ها شده است.
    
روزنامه جهان صنعت از جمله روزنامه هاي حامي دولت در گزارشي نوشت: رئيس بانک مرکزي اخيرا بدون ورود به جزئيات اعلام کرد به منظور کاهش هزينه هاي بانکي تعدادي از بانک ها در هم ادغام خواهند شد. اينکه کدام بانک ها و در چه تاريخي قرار است اين ادغام صورت گيرد و نيز سرنوشت سپرده هاي مردم در بانک هايي که در هم ادغام مي شوند چه خواهد شد از حلقه هاي مفقوده در اظهارات رئيس کل بانک مرکزي بود که به طور طبيعي مي تواند موجي از نگراني را در ميان ميليون ها ايراني که هر کدام به دلايلي اقدام به سپرده گذاري در بانک ها کرده اند، ايجاد خواهد کرد و اي بسا جرقه اين نگراني ها از همان روز انتشار صحبت هاي دکتر سيف زده شده باشد.
    
معناي نگراني سپرده گذاران هم چيزي جز کاهش اعتماد مردم به نظام بانکي نيست خصوصا که مردم ايران به دليل خاطره تلخي که از انحلال برخي موسسات پولي نظير ميزان و کاسپين و سرگردان شدن سپرده گذاران آن موسسات دارند، حالا به طور طبيعي حق دارند از خود بپرسند که نکند با ادغام چند بانک در يکديگر ما هم به سرنوشت سپرده گذاران ميزان و کاسپين و امثالهم دچار شويم. نگراني سپرده گذاران بانک ها بدترين اتفاقي است که مي تواند اعتماد مردم را نسبت به نظام بانکي يک کشور سلب يا متزلزل کند.
    
آيا مسئولان محترم بانک مرکزي و شوراي پول و اعتبار از اهميت اعتماد مردم نسبت به نظام بانکي در حفظ موجوديت بانک ها اطلاع ندارند و نمي دانند هر تصميم شتابزده اي که بتواند ذره اي خاطر سپرده گذاران بانکي را آشفته سازد، آثار سوء و ويرانگر زنجيره اي در نظام بانکي ما برجا مي گذارد؟
    
چرا رئيس کل محترم بانک مرکزي وقتي از تصميم آن بانک در ادغام تعدادي از بانک ها در يکديگر سخن مي گويد، با شناختي که قطعا از ضرباهنگ منفي واژه ادغام بر افکار عمومي دارد، سعي نمي کند صحبت هاي خود را با دادن اطلاعات کافي درباره اسامي بانک هاي مورد نظر و زماني که براي اجراي اين تصميم در نظر گرفته شده، در اختيار مردم نمي گذارد و چرا به مردم اطمينان صددرصدي نمي دهد که در اجراي پروسه ادغام، کمترين آسيبي به سپرده هاي آنها در بانک هايي که درهم ادغام خواهند شد، وارد نمي شود؟
    
اينکه مردم مي شنوند هر روز سپرده گذاران موسسات مالي ادغام يا منحل شده براي احقاق حقوق خود در برابر بانک مرکزي يا مجلس شوراي اسلامي تجمع مي کنند، خود يک عامل مخرب براي ضربه زدن به اعتبار بانک هاي ماست که اجازه نمي دهد آنها بتوانند به جذب سپرده هاي مردم بپردازند و اين وضع درست در نقطه مقابل اعتمادي است که مردم جهان نسبت به نظام بانکي کشورهايي چون سوئيس، سنگاپور، هنگ کنگ، ژاپن و امثال اينها دارند و در سايه اين اعتماد است که بانک هاي آن کشورها به پناهنگاه و مامن دارايي هاي مردم از سراسر جهان تبديل شده اند.
    
ضروري است بانک مرکزي به منظور هرگونه ابهام زدايي از اذهان عمومي از همين حالا اسامي و مشخصات بانک هايي را که براي ادغام در نظر گرفته شده اند و زمان اجراي اين تصميم را با صداقت و شفافيت هرچه تمام تر به اطلاع عموم مردم برساند و به آنها بگويد براي موضوع بسيار مهم مديريت آتي بانک هايي که در هم ادغام خواهند شد چه طرحي در نظر گرفته است.
وقوع گرد و خاک در برخی مناطق کشور
وزش باد شدید در تهران 

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ضمن اشاره به پیش‌بینی وزش باد شدید در تهران، از وقوع گرد و خاک در برخی مناطق کشور خبر داد.
"
احد وظیفه" با بیان اینکه طی سه روز آینده در غالب مناطق کشور آسمان صاف و آفتابی خواهد بود، اظهار کرد: امروز پنجشنبه (11 خردادماه) دربخش‌های شمالی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و مناطقی از استان‌های گلستان وخراسان شمالی افزایش ابر و در ساعات بعد ازظهر رگبار باران و گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.
وی با بیان اینکه این وضعیت روز جمعه (12 خردادماه) در شمال غرب کشور تقویت خواهد شود، تصریح کرد: طی سه روز آینده، در جنوب غرب، مناطقی از جنوب و غرب کشور به سبب وزش باد شدید، پدیده گرد و خاک و کاهش دید افقی و کیفیت هوا رخ خواهد داد. در همین مدت، خلیج فارس و شرق دریای عمان به علت وزش باد شدید،مواج می‌شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: طی سه روز آینده در نوار شرقی کشور گاهی وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود که در برخی مناطق بویژه در زابل با گرد و خاک و کاهش دید افقی و کیفیت هوا همراه خواهد بود.
"
وظیفه" در پایان درباره وضعیت آسمان تهران اظهارکرد: آسمان تهران امروز صاف همراه با وزش باد، گاهی افزایش باد با حداقل دمای 22 و حداکثر دمای 34 درجه سانتیگراد و روز جمعه(فردا) صاف تا کمی ابری، همراه با وزش باد گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای 21 و حداکثر دمای 33 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
*
تهران در دو قدمی هوای ناسالم
مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران، شاخص آلودگی هوای پایتخت را 98 و در وضعیت «سالم» اعلام کرد. شاخص بالاتر از 100 به عنوان هوای «ناسالم» شناخته می‌شود.
"
محمد رستگاری" معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: وضعیت کیفی هوای تهران در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 11 (دهم خرداد ماه 96) در وضعیت «سالم» بوده است.
وی افزود: در این بازه زمانی وضعیت آلاینده منواکسیدکربن پاک (40)، ازن سالم (59)، دی اکسید نیتروژن سالم (80)، دی اکسید گوگرد پاک (11)، ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون سالم (64) و ذرات معلق با قطر کمتر از 2٫5 میکرون سالم (98) بوده است.
 تازه ترين توهين وزير دولت روحاني به خبرنگاران

وزير بهداشت در واکنش به سوال خبرنگار روزنامه قدس با الفاظي ناشايست خطاب به وي گفت: هر «چرتي» را که به شما مي دهند نبايد بپرسيد، آدم از گرسنگي بميرد بهتر از اين است که براي اين روزنامه کار کند!
     دولت حسن روحاني اولين دولتي نيست که منتقد دارد و آخرين آن هم نخواهد بود اما ميزان توهين ها و الفاظ ناشايستي که برخي وزرا و مشاوران رئيس جمهوري عليه منتقدان به کار برده اند به حدي زياد بوده که باعث شده تا مردم اين بار علاوه بر وعده هايي که رئيس جمهور در ايام انتخابات داده، تشکيل کابينه اي انتقادپذير و اخلاق مدار را هم از او مطالبه کنند.

    تازه ترين توهين وزراي دولت نيز برخورد زشت و الفاظ ناشايست وزير بهداشت نسبت به خبرنگار روزنامه قدس بود.در حاشيه جلسه روزگذشته هيئت دولت خبرنگار روزنامه قدس از قاضي زاده هاشمي وزير بهداشت در خصوص افتتاح بيمارستان امام رضا 2 و حساب ملي سلامت سوالي مطرح مي کند که اين سوال با واکنش عجيب وزير مواجه مي شود؛ قاضي زاده خطاب به خبرنگار روزنامه قدس مي گويد: روزنامه قدس يک روزنامه سياسي شده، از پول امام رضا خرج مي کند و سياست هايش عليه امام رضا است.

    خبرنگار روزنامه قدس در خصوص برخورد وزير با وي مي گويد: خطاب به وزير گفتم که ما هم يک رسانه ايم و بخش هاي مختلف داريم و سوالمان را مي پرسيم؛ اما وزير در ادامه گفت: شما مگر مزدوريد؟ هر چرتي را که به شما مي دهند نبايد بپرسيد، آدم از گرسنگي بميرد بهتر از اين است که براي اين روزنامه کار کند.

    
    
فحاشي وزير بهداشت به فرماندار بدره
    قاضي زاده هاشمي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي همچنين در جريان بازديد از مرکز اورژانس شهرستان بدره شماري از مردم حاضر در محل نسبت به کمبود امکانات پزشکي و درماني در شهرستان به وزير بهداشت گلايه مي کنند که اين گلايه ها با تاييد فرماندار بدره همراه شد.

    تاييد فرماندار بدره با واکنش تند قاضي زاده هاشمي مواجه مي شود وي خطاب به فرماندار بدره مي گويد: تو نماينده دولتي يا نماينده مردم...اگر گذاشتم يک روز اينجا کارکني، بيشعور!

    
    
برخورد زننده آخوندي با خانم خبرنگار
    چندي پيش هم جلسه هيئت دولت با رفتار زننده عباس آخوندي با يک خبرنگار همراه بود. عباس آخوندي وزير راه وشهرسازي در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبني بر اينکه گفته شده ايرباس سوم که به ايران آماده است مرجوعي کشور کلمبيا است، آيا اين موضوع صحت دارد و شرايط آن اکنون چگونه است گفت: مرجوعي يعني چي، اين حرف هاي عجيبي است.

    در ادامه اما وزير راه پس از قطع دوربين نسبت به اين سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان واکنش ديگري نشان داد و به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خبرنگار بايد يک جُو عقل داشته باشد!

    وزير راه بعد از اين سخنان ميکروفن خبرنگار را گرفته و قصد پرت کردن آن را داشت و با لحن فريادگونه گفت: شما حرفه اي نيستيد و از خبرنگاري سر در نمياريد بريد بابا!

    
    
    
رفتار زشت آخوندي با يک مسافر
    عباس آخوندي همچنين چندي پيش و در جريان بازديد از فرودگاه مهرآباد در پاسخ به اعتراض فردي در خصوص نرخ حدود 200 هزار توماني تعرفه پارکينگ مهرآباد براي 8 روز گفت: «با تاکسي بياييد چرا با ماشين -خودرو شخصي- مي آييد. ما وظيفه نداريم براي کسي اينجا 8 روز پارکينگ تهيه کنيم، شما با تاکسي بياييد... بايد بيشتر هم از شما بگيرند