زیباکلام: بزرگترین خلل ناهنجاری در جمهوری اسلامی کمرنگشدن پاسخگویی است 11اذر-96
دو موضوع را در خصوص ظاهر شدن معاون
رئیس جمهوری با کفش در محل زندگی زلزله زدگان باید مدنظر قرار داد. نکته اول شخصیت
عمیق معاون اول رئیس جمهوری است و نکته دوم معذرت خواهی وی.
امری که خیلی در جامعه ما و مخصوصاً
میان دولتمردان مان رواج ندارد. هیچ یک از ما اسحاق جهانگیری را به هیچ وجه به
عنوان یک چهره متفرعن سیاسی که دارای کبر و غرور زیادی است نمیشناسیم. بر عکس
اسحاق جهانگیری به عنوان یک چهره افتاده و متواضع نزد همگان شناخته میشود.
بنابراین
اگر با کفش به جایی وارد شده که نمیبایستی وارد می شد انصاف و عدالت حکم میکند
که آن را به پای قصور لحظه ای وی بگذاریم و نه به پای اینکه قصد و غرضی داشته و
تعمدا برای جایی که دیگران زندگی میکنند حق و حقوقی قائل نبوده و به خود اجازه
داده با کفش وارد آنجا شود. اگر کسی این کار را به حساب تعمد اسحاق جهانگیری
بگذارد یقیناً از دو حالت خارج نیست؛ یا اسحاق جهانگیری را نمیشناسد و یا آنکه به
عمد میخواهد از این قصوری که معاون اول رئیس جمهوری مرتکب شده بهرهبرداری سیاسی
و تبلیغاتی علیه وی کند.
سوای
انتقادهایی که بدون غرض سیاسی منتشر شد، حجم گسترده حملات و انتقاداتی که در محافل
مخالف و منتقد دولت ظرف 48 ساعت گذشته نسبت به این خطای آقای جهانگیری صورت گرفت
جای تردیدی باقی نمیگذارد که بسیاری از آنها میدانستند که شخصیت جهانگیری فرسنگها
با شخصیتی که به قصد، با کفش وارد محل زندگی مردم شود فاصله دارد.
اما
در عین حال بیتقوایی سیاسی و بهره برداریهای غیر اخلاقی سیاسی این اجازه را به
مخالفین دولت میدهد که بر او بتازند. علی رغم آنکه میدانند جهانگیری به عمد این
عمل را مرتکب نشده بود و با وجود آنکه میدانند جهانگیری رسماً عذرخواهی هم کرده
اما حب و بغضهای سیاسی و بهره برداریهای کاسب کارانه مانع میشود تا این سوژه را
کنار گذارده و رها کنند.
جای
تأسف است که اخلاق این قدر در میان محافل سیاسی و کنشگران سیاسی ما سقوط کرده است.
همه ما منتظریم تا خبط و خطایی از سوی رقبای سیاسی مان سر بزند تا او را سکه یک
پول کنیم. ای کاش به جای این همه بغض و کینه و کاسبی سیاسی ما میتوانستیم حداقلی
از شایستگیهای اخلاقی و اجتماعی را به نسلهای جوان ترمان نشان بدهیم. وقتی ما که
بزرگ ترهای آنها هستیم از یک خطای طرف مقابل مان آنقدر برای کوبیدن او استقبال میکنیم
دیگر از نسلهای جدیدمان و از فرزندانمان و جوانان مان چقدر میتوانیم انتظار
رفتار اخلاقی داشته باشیم؟
آیا
رفتارهای سیاسی ما هیچ نسبتی با ادعاهای گزاف مذهبی مان و اخلاقی مان پیدا میکند؟
به کجا داریم میرویم؟ اخلاق به کنار، ای کاش ذرهای به فکر پسران و دختران مان و
نسلهای جوان مان میبودیم و به خاطر قدرت و سیاست حاضر نمیشدیم همه چیز را
نادیده گرفته و پای بر روی آنچه نسبتی با مروت و جوانمردی پیدا میکند بگذاریم.
*استاد
دانشگاه
منبع:
روزنامه ایران 08/09/1396
پژوهشم**1197
بنابراین اگر با کفش به جایی وارد شده که نمیبایستی وارد می شد انصاف و عدالت حکم میکند که آن را به پای قصور لحظه ای وی بگذاریم و نه به پای اینکه قصد و غرضی داشته و تعمدا برای جایی که دیگران زندگی میکنند حق و حقوقی قائل نبوده و به خود اجازه داده با کفش وارد آنجا شود. اگر کسی این کار را به حساب تعمد اسحاق جهانگیری بگذارد یقیناً از دو حالت خارج نیست؛ یا اسحاق جهانگیری را نمیشناسد و یا آنکه به عمد میخواهد از این قصوری که معاون اول رئیس جمهوری مرتکب شده بهرهبرداری سیاسی و تبلیغاتی علیه وی کند.
سوای انتقادهایی که بدون غرض سیاسی منتشر شد، حجم گسترده حملات و انتقاداتی که در محافل مخالف و منتقد دولت ظرف 48 ساعت گذشته نسبت به این خطای آقای جهانگیری صورت گرفت جای تردیدی باقی نمیگذارد که بسیاری از آنها میدانستند که شخصیت جهانگیری فرسنگها با شخصیتی که به قصد، با کفش وارد محل زندگی مردم شود فاصله دارد.
اما در عین حال بیتقوایی سیاسی و بهره برداریهای غیر اخلاقی سیاسی این اجازه را به مخالفین دولت میدهد که بر او بتازند. علی رغم آنکه میدانند جهانگیری به عمد این عمل را مرتکب نشده بود و با وجود آنکه میدانند جهانگیری رسماً عذرخواهی هم کرده اما حب و بغضهای سیاسی و بهره برداریهای کاسب کارانه مانع میشود تا این سوژه را کنار گذارده و رها کنند.
جای تأسف است که اخلاق این قدر در میان محافل سیاسی و کنشگران سیاسی ما سقوط کرده است. همه ما منتظریم تا خبط و خطایی از سوی رقبای سیاسی مان سر بزند تا او را سکه یک پول کنیم. ای کاش به جای این همه بغض و کینه و کاسبی سیاسی ما میتوانستیم حداقلی از شایستگیهای اخلاقی و اجتماعی را به نسلهای جوان ترمان نشان بدهیم. وقتی ما که بزرگ ترهای آنها هستیم از یک خطای طرف مقابل مان آنقدر برای کوبیدن او استقبال میکنیم دیگر از نسلهای جدیدمان و از فرزندانمان و جوانان مان چقدر میتوانیم انتظار رفتار اخلاقی داشته باشیم؟
آیا رفتارهای سیاسی ما هیچ نسبتی با ادعاهای گزاف مذهبی مان و اخلاقی مان پیدا میکند؟ به کجا داریم میرویم؟ اخلاق به کنار، ای کاش ذرهای به فکر پسران و دختران مان و نسلهای جوان مان میبودیم و به خاطر قدرت و سیاست حاضر نمیشدیم همه چیز را نادیده گرفته و پای بر روی آنچه نسبتی با مروت و جوانمردی پیدا میکند بگذاریم.
*استاد دانشگاه
منبع: روزنامه ایران 08/09/1396
پژوهشم**1197
زیباکلام:
بزرگترین خلل ناهنجاری در
جمهوری اسلامی کمرنگشدن پاسخگویی است/ دغدغه نمایندگان در طول نمایندگی این است
که مبادا رد صلاحیت شوند 11 آبان – 96
استاد
دانشگاه تهران گفت: هرچه به توسعه سیاسی نزدیک میشویم، نقش احزاب را بیشتر حس میکنیم
و بزرگترین خلل ناهنجاری که در جمهوری اسلامی به وجود آورده است، کمرنگ شدن و
نبود عنصری بهعنوان پاسخگویی است.
به گزارش
خبرنگار سیاسی ایلنا، صادق زیباکلام در مراسم افتتاحیه دومین کنگره حزب همبستگی
دانشآموختگان ایران درباره جایگاه حزب در کشور گفت: با توجه به تاکیداتی که نسبت
به فعالیت حزبی میشود در ایران حدود ۱۰ درصد
فعالیت حزبی داریم. در هر کشوری که توسعه سیاسی در آن شکل نگرفته باشد ، فعالیت
حزبی هم در آن وجود ندارد.
وی با بیان
اینکه توسعه سیاسی در کشورهای توسعهیافته حدود ۹۰
درصد است، اظهار کرد: در ترکیه، بنگلادش و پاکستان هم احزاب نقش بسزایی دارند و ما
از این کشورها عقبماندهتر هستیم و میزان نقش احزاب در فرآیند مدیریت کشور حدود 5
درصد است.
این استاد
علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: هرچه به توسعه سیاسی نزدیک میشویم، نقش
احزاب را بیشتر حس میکنیم و بزرگترین خلل ناهنجاری که در جمهوری اسلامی به وجود
آورده است، کمرنگ شدن و نبود عنصری بهعنوان پاسخگویی است.
زیباکلام
بیان کرد: در ایران پاسخگویی وجود ندارد و یا آنقدر کمرنگ است که میتوان از آن
صرفنظر کرد و اساس و بنیان دموکراسی به عزل و نصب حکومت، رای مستقیم مردم،
محدودیت قدرت حکومت به قانون وابسته است.
وی ادامه
داد: برای به دست آوردن رای مستقیم مردم به صورت با واسطه از طریق شورای نگهبان میتوان
دست یافت اما پاسخگو بودن به نمایندگان و قانون در قبال سیاستها را نمیتوان
استخراج کرد.
این استاد
دانشگاه افزود: بسیاری از سیاستهای کلان که در کشور بعد از انقلاب اتفاق افتاده
است، هیچگاه مورد نقد و بررسی قرار نگرفته است و فرض بر درست بودن اتفاقاتی نظیر
اشغال سفارت آمریکا و جنگ تحمیلی است؛ حال آنکه این موارد نیز باید نقد و بررسی
انجام شود و در دیگر سیاستها هم همینگونه است.
وی با
اشاره به بحث سیاست هستهای گفت: سیاست اصلاحطلبان در مقابل بحث هستهای کجدار
و مریز بود و بهگونهای کار را جلو بردند که کشور وارد تنش و آسیب نشود که البته
بعد از روی کار آمدن احمدینژاد وی این را خیانت خواند.
زیباکلام
افزود: احمدینژاد سیاست جدیدی را در پیش گرفت و در آن دوران هستهای حق مسلم ما و
همه چیز مملکت بود و در تمام مسائلی که به اجرا درآمد آیا کسی این سیاست را نقد و
بررسی کرد؟ آیا مجلس از مسوولان برای مذاکرات هستهای و سیاستهایی که در پیش
گرفتند سوال کرد؟ و اکنون چه شده است مسالهای که این قدر ضرورت داشت رها شده است؟
وی با
اشاره به تاسیس فوردو گفت: در آن ایام فوردو ایجاد شد و حدود ۶۰
و بعضاً ۸۰ متر به زیر زمین رفتیم و چند میلیارد دلار
خرج احداث آن شد اما اکنون فوردو انباری است و ۱۹
هزار سانتریفیوژی که ساختیم ۱۵ هزار تا
از آنها در این انباری قرار دارد.
زیباکلام
گفت: در سال ۹۴ که بحث برجام شروع شد سانتریفیوژهایی بود که
چند برابر سانتریفیوژهای تولید شده ما بود و حال که آنها را انبار کردیم، کارایی
امروز آنها یک بیستودوم کارایی تکنولوژی روز است. حال باید ببینیم در ۱۰
سال دیگر که قرار است از آنها استفاده کنیم کجای تکنولوژی قرار داریم و این حاصل
پاسخگو نبودن است و مجلس باید این مسائل را طلب کند.
وی افزود:
وقتی که تحریم شدیم دولت گفت ما را از تحریم میترسانند از اول انقلاب تحریم بودیم
و بر ما اثر نکرده است.
وی از دیگر
ابعاد تحریم گفت: راهاندازی پارس جنوبی همزمان با قطر شروع کردیم اما ما به سمت
آمریکاستیزی رفتیم و قطریها به دنبال ساخت نیروگاه خود رفتند و کار را جلو بردند
و در سال ۹۲ قطر با ۲میلیون
جمعیت ۵۰ هزار میلیارد تومان از جمهوری اسلامی با ۸۰
میلیون جمعیت بیشتر برداشت کرد. در نتیجه سیاست خارجیای که اعمال شد و بغض و کینهای
که در جهان اهل سنت و عرب پیش آمد از دوران صفویه هم بیشتر است.
این استاد
علوم سیاسی گفت: آیا سیاست ما در سوریه، لبنان، فلسطین، اسرائیل و یمن درست است؟ و
پاسخگوی آن چه کسی باید باشد؟ اما پاسخگویی وجود ندارد همانطور که در دیگر موارد
وجود نداشت.
زیباکلام
با اشاره به بحث توسعه سیاسی گفت: اگر احزاب و پارلمان نیرومند نباشد، پاسخگویی به
وجود نمیآید و درباره اینکه چرا پاسخگویی وجود ندارد، باید بگوییم که علت این
است که دغدغه نمایندگان مجلس در طول نمایندگی، این است که احیاناً ردصلاحیت نشوند.
استاد
دانشگاه تهران گفت: هرچه به توسعه سیاسی نزدیک میشویم، نقش احزاب را بیشتر حس میکنیم
و بزرگترین خلل ناهنجاری که در جمهوری اسلامی به وجود آورده است، کمرنگ شدن و
نبود عنصری بهعنوان پاسخگویی است.
به گزارش
خبرنگار سیاسی ایلنا، صادق زیباکلام در مراسم افتتاحیه دومین کنگره حزب همبستگی
دانشآموختگان ایران درباره جایگاه حزب در کشور گفت: با توجه به تاکیداتی که نسبت
به فعالیت حزبی میشود در ایران حدود ۱۰ درصد
فعالیت حزبی داریم. در هر کشوری که توسعه سیاسی در آن شکل نگرفته باشد ، فعالیت
حزبی هم در آن وجود ندارد.
وی با بیان
اینکه توسعه سیاسی در کشورهای توسعهیافته حدود ۹۰
درصد است، اظهار کرد: در ترکیه، بنگلادش و پاکستان هم احزاب نقش بسزایی دارند و ما
از این کشورها عقبماندهتر هستیم و میزان نقش احزاب در فرآیند مدیریت کشور حدود 5
درصد است.
این استاد
علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: هرچه به توسعه سیاسی نزدیک میشویم، نقش
احزاب را بیشتر حس میکنیم و بزرگترین خلل ناهنجاری که در جمهوری اسلامی به وجود
آورده است، کمرنگ شدن و نبود عنصری بهعنوان پاسخگویی است.
زیباکلام
بیان کرد: در ایران پاسخگویی وجود ندارد و یا آنقدر کمرنگ است که میتوان از آن
صرفنظر کرد و اساس و بنیان دموکراسی به عزل و نصب حکومت، رای مستقیم مردم،
محدودیت قدرت حکومت به قانون وابسته است.
وی ادامه
داد: برای به دست آوردن رای مستقیم مردم به صورت با واسطه از طریق شورای نگهبان میتوان
دست یافت اما پاسخگو بودن به نمایندگان و قانون در قبال سیاستها را نمیتوان
استخراج کرد.
این استاد
دانشگاه افزود: بسیاری از سیاستهای کلان که در کشور بعد از انقلاب اتفاق افتاده
است، هیچگاه مورد نقد و بررسی قرار نگرفته است و فرض بر درست بودن اتفاقاتی نظیر
اشغال سفارت آمریکا و جنگ تحمیلی است؛ حال آنکه این موارد نیز باید نقد و بررسی
انجام شود و در دیگر سیاستها هم همینگونه است.
وی با
اشاره به بحث سیاست هستهای گفت: سیاست اصلاحطلبان در مقابل بحث هستهای کجدار
و مریز بود و بهگونهای کار را جلو بردند که کشور وارد تنش و آسیب نشود که البته
بعد از روی کار آمدن احمدینژاد وی این را خیانت خواند.
زیباکلام
افزود: احمدینژاد سیاست جدیدی را در پیش گرفت و در آن دوران هستهای حق مسلم ما و
همه چیز مملکت بود و در تمام مسائلی که به اجرا درآمد آیا کسی این سیاست را نقد و
بررسی کرد؟ آیا مجلس از مسوولان برای مذاکرات هستهای و سیاستهایی که در پیش
گرفتند سوال کرد؟ و اکنون چه شده است مسالهای که این قدر ضرورت داشت رها شده است؟
وی با
اشاره به تاسیس فوردو گفت: در آن ایام فوردو ایجاد شد و حدود ۶۰
و بعضاً ۸۰ متر به زیر زمین رفتیم و چند میلیارد دلار
خرج احداث آن شد اما اکنون فوردو انباری است و ۱۹
هزار سانتریفیوژی که ساختیم ۱۵ هزار تا
از آنها در این انباری قرار دارد.
زیباکلام
گفت: در سال ۹۴ که بحث برجام شروع شد سانتریفیوژهایی بود که
چند برابر سانتریفیوژهای تولید شده ما بود و حال که آنها را انبار کردیم، کارایی
امروز آنها یک بیستودوم کارایی تکنولوژی روز است. حال باید ببینیم در ۱۰
سال دیگر که قرار است از آنها استفاده کنیم کجای تکنولوژی قرار داریم و این حاصل
پاسخگو نبودن است و مجلس باید این مسائل را طلب کند.
وی افزود:
وقتی که تحریم شدیم دولت گفت ما را از تحریم میترسانند از اول انقلاب تحریم بودیم
و بر ما اثر نکرده است.
وی از دیگر
ابعاد تحریم گفت: راهاندازی پارس جنوبی همزمان با قطر شروع کردیم اما ما به سمت
آمریکاستیزی رفتیم و قطریها به دنبال ساخت نیروگاه خود رفتند و کار را جلو بردند
و در سال ۹۲ قطر با ۲میلیون
جمعیت ۵۰ هزار میلیارد تومان از جمهوری اسلامی با ۸۰
میلیون جمعیت بیشتر برداشت کرد. در نتیجه سیاست خارجیای که اعمال شد و بغض و کینهای
که در جهان اهل سنت و عرب پیش آمد از دوران صفویه هم بیشتر است.
این استاد
علوم سیاسی گفت: آیا سیاست ما در سوریه، لبنان، فلسطین، اسرائیل و یمن درست است؟ و
پاسخگوی آن چه کسی باید باشد؟ اما پاسخگویی وجود ندارد همانطور که در دیگر موارد
وجود نداشت.
زیباکلام
با اشاره به بحث توسعه سیاسی گفت: اگر احزاب و پارلمان نیرومند نباشد، پاسخگویی به
وجود نمیآید و درباره اینکه چرا پاسخگویی وجود ندارد، باید بگوییم که علت این
است که دغدغه نمایندگان مجلس در طول نمایندگی، این است که احیاناً ردصلاحیت نشوند.