پایان
امیدوارانه همایش امید اجتماعی 9اسفند-96
وقتی دو تابعیتی
ها متهم به جاسوس بیگانه و بازداشت ودر
زندان شکنجه و کشته وادعای خودکشی می شود و اخراج اساتید از
دانشگاه ها ادامه دارد طوریکه شامل حال
صادق زیبا کلام شده چون وی از دانشگاه آزاد اخراج شده است . همچنین صف فرار
مغزهاازکشور درحال طولانی ترشدن است . به ویژه جنگ قدرت وثروت باندی مهارناپذیر
شده است . معلوم نیست در چنین شرایطی
برگزاری همایش امید اجتماعی چه صیغه ایست. عجیب تراین که ادعای پایان
امیدوارانه این همایش شده است؟
تهران- ایرنا- نخستین همایش امید
اجتماعی درایران با جمع بندی آرا و نظرات اندیشمندان ومتخصصان علوم اجتماعی پس از
دو روز به کار خود پایان داد.
به گزارش خبرنگاراجتماعی ایرنا،
درنخستین همایش علمی امید اجتماعی در ایران چهار پنل تخصصی، صاحب نظران و
اندیشمندان به واکاوی چیستی امید اجتماعی، وضعیت امید اجتماعی در ایران، سبب شناسی
امید اجتماعی و سیاست و امید اجتماعی و راهکارهای ارتقای امیداجتماعی پرداختند.
درمجموع علاوه به 15 سخنران اصلی همایش، 22 اندیشمند برجسته حوزه های مختلف اجتماعی آرا و نظرات خود را بیان کردند.
**تعریف واحدی از امید وجود ندارد
استادیارجامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی و مسئول پنل مفهوم امید اجتماعی گفت:دراین پنل امید اجتماعی از زوایای الهیات و موعود گرایی رابطه موعد گرایی با امید مورد بررسی قرار گرفت.
سعید مدنی افزود:هچنین رابطه امید اجتماعی با علاقه اجتماعی به بحث گذاشته شد.
وی تاکیدکرد: مبحث امید جمعی نیز در این پنل مد نظر بود اما تعریف واحدی از امید مورد نظر قرار نگرفت اما تاکید شد امید یک امر واقع است.
**امید فردی در کشور بالا است
میترا عظیمی پژوهشگر اجتماعی مدیر پنل تخصص «وضعیت امید اجتماعی» در این نشست گفت: ارزیابی های انجام گرفته وضعیت امید اجتماعی ایران را خوب ارزیابی نکرده است.
وی با بیان این که امید فردی با امید اجتماعی تفاوت دارد، گفت: ارزیابی ها نشان داده افراد جامعه ساختار کشور متناسب با محقق شدن اهداف و آرزوهایشان نمی بینند.
عظیمی با بیان این که میزان امید فردی در کشور بالا است، اضافه کرد: اما امید فردی لزوما بر امید اجتماعی اثر گذار نیست.
**مطالبات و امیدهای امروز متفاوت است
علی جنادله استادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان مدیر پنل «سبب شناسی امید اجتماعی» در جمع بندی محتوای پنل، اظهار کرد: پژوهشگران عمدتا رویکرد تاریخی درباره امید اجتماعی داشتند و بر این اساس، تقریبا بیشتر مطالعات به این امر اذعان دارد که روایت تاریخی از تحولات جامعه یاس آفرین است و عموما نسخه های غیرواقعی تجویز می شود.
وی افزود: مطالبات و امیدهای امروز متفاوت است به طوری که زنان در پی عدالت و برابری جنسیتی، اقوام به دنبال تحقق عدالت، جوانان در جستجوی سبک زندگی های متنوع، نیروهای کارگری در پی مطالبات اقتصادی هستند و باید جامعه در تکاپوی پاسخگوی به همه اینها برآید.
**امید اجتماعی مفهومی برگرفته از عدالت است
محمد مهدی مجاهدی، مدرس نظریه سیاسی مقایسه ای و مدیر پنل «سیاست و امید اجتماعی» اظهار کرد: امید اجتماعی مفهومی شاخص است که از عدالت به عنوان یکی از ارزش های کانونی سیاست و سامان اجتماعی مایه می گیرد و معیارهایی برای تشخیص خیر عمومی، تخصیص منابع و توزیع منافع به دست می دهد.
وی اضافه کرد: زمانی که امید اجتماعی به مقوله ای صرفا روانشناختی تقلیل یابد، بی مایه و بی معنا می شود و به مفهومی عقیم تبدیل می گردد و نمی تواند معیارهایی برای سیاستگذاری عمومی و دگرگونی اجتماعی معرفی شود.
**ایجاد حساسیت و مسأله شدن امید اجتماعی در ایران
هادی خانیکی دبیر علمی همایش امید اجتماعی، هدف اصلی این همایش، را ایجاد حساسیت و مسأله شدن امید اجتماعی در ایران دانست و گفت: هدف از برگزاری این همایش ترمیم امید اجتماعی نیست و در پی تجویز نیستیم بلکه این همایش امید دارد دیگر کنشگران را به ابعاد مختلف امید اجتماعی حساس کند.
به گزارش ایرنا، نخستین همایش علمی امید اجتماعی در ایران هفتم و هشتم اسفندماه با حضور صاحب نظران، اندیشمندان و پژوهشگران اجتماعی و همکاری 21 نهاد معتبر علمی و مدنی به همت موسسه رحمان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
درمجموع علاوه به 15 سخنران اصلی همایش، 22 اندیشمند برجسته حوزه های مختلف اجتماعی آرا و نظرات خود را بیان کردند.
**تعریف واحدی از امید وجود ندارد
استادیارجامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی و مسئول پنل مفهوم امید اجتماعی گفت:دراین پنل امید اجتماعی از زوایای الهیات و موعود گرایی رابطه موعد گرایی با امید مورد بررسی قرار گرفت.
سعید مدنی افزود:هچنین رابطه امید اجتماعی با علاقه اجتماعی به بحث گذاشته شد.
وی تاکیدکرد: مبحث امید جمعی نیز در این پنل مد نظر بود اما تعریف واحدی از امید مورد نظر قرار نگرفت اما تاکید شد امید یک امر واقع است.
**امید فردی در کشور بالا است
میترا عظیمی پژوهشگر اجتماعی مدیر پنل تخصص «وضعیت امید اجتماعی» در این نشست گفت: ارزیابی های انجام گرفته وضعیت امید اجتماعی ایران را خوب ارزیابی نکرده است.
وی با بیان این که امید فردی با امید اجتماعی تفاوت دارد، گفت: ارزیابی ها نشان داده افراد جامعه ساختار کشور متناسب با محقق شدن اهداف و آرزوهایشان نمی بینند.
عظیمی با بیان این که میزان امید فردی در کشور بالا است، اضافه کرد: اما امید فردی لزوما بر امید اجتماعی اثر گذار نیست.
**مطالبات و امیدهای امروز متفاوت است
علی جنادله استادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان مدیر پنل «سبب شناسی امید اجتماعی» در جمع بندی محتوای پنل، اظهار کرد: پژوهشگران عمدتا رویکرد تاریخی درباره امید اجتماعی داشتند و بر این اساس، تقریبا بیشتر مطالعات به این امر اذعان دارد که روایت تاریخی از تحولات جامعه یاس آفرین است و عموما نسخه های غیرواقعی تجویز می شود.
وی افزود: مطالبات و امیدهای امروز متفاوت است به طوری که زنان در پی عدالت و برابری جنسیتی، اقوام به دنبال تحقق عدالت، جوانان در جستجوی سبک زندگی های متنوع، نیروهای کارگری در پی مطالبات اقتصادی هستند و باید جامعه در تکاپوی پاسخگوی به همه اینها برآید.
**امید اجتماعی مفهومی برگرفته از عدالت است
محمد مهدی مجاهدی، مدرس نظریه سیاسی مقایسه ای و مدیر پنل «سیاست و امید اجتماعی» اظهار کرد: امید اجتماعی مفهومی شاخص است که از عدالت به عنوان یکی از ارزش های کانونی سیاست و سامان اجتماعی مایه می گیرد و معیارهایی برای تشخیص خیر عمومی، تخصیص منابع و توزیع منافع به دست می دهد.
وی اضافه کرد: زمانی که امید اجتماعی به مقوله ای صرفا روانشناختی تقلیل یابد، بی مایه و بی معنا می شود و به مفهومی عقیم تبدیل می گردد و نمی تواند معیارهایی برای سیاستگذاری عمومی و دگرگونی اجتماعی معرفی شود.
**ایجاد حساسیت و مسأله شدن امید اجتماعی در ایران
هادی خانیکی دبیر علمی همایش امید اجتماعی، هدف اصلی این همایش، را ایجاد حساسیت و مسأله شدن امید اجتماعی در ایران دانست و گفت: هدف از برگزاری این همایش ترمیم امید اجتماعی نیست و در پی تجویز نیستیم بلکه این همایش امید دارد دیگر کنشگران را به ابعاد مختلف امید اجتماعی حساس کند.
به گزارش ایرنا، نخستین همایش علمی امید اجتماعی در ایران هفتم و هشتم اسفندماه با حضور صاحب نظران، اندیشمندان و پژوهشگران اجتماعی و همکاری 21 نهاد معتبر علمی و مدنی به همت موسسه رحمان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.