تير انگليس به سنگ خورد روسيه قطعنامه ضدايراني را وتو كرد


تير انگليس به سنگ خورد روسيه قطعنامه ضدايراني را وتو كرد  9 اسفند – 96
 برخلاف ذوق زدگی اوین نامه کیهان سربازجو شریعت  نداری روس های فرصت طلب برای باج گیری ازآمریکا رژیم ولایت فقیه به خصوص پاسداران را روی میادین مین فرستاده است چون موج تحریم ها و تهدیدها ازسوی آمریکا و 3 کشور اروپایی آلمان انگلیس و فرانسه علیه رژیم ولایت فقیه به خصوص پاسداران تشدید شده است.
قطعنامه ضدايراني پيشنهادي انگليس براي تمديد تحريم هاي تسليحاتي عليه يمن توسط روسيه وتو شد.
    شوراي امنيت سازمان ملل شامگاه دوشنبه براي بررسي پيش نويس هاي 2 قطعنامه عليه يمن، تشکيل جلسه داد.

    پيش نويس قطعنامه اول به پيشنهاد انگليس و با هدف اعمال فشار عليه ايران درپي ادعاهاي ارسال سلاح براي انصارالله، بود که توسط روسيه وتو شد.

    پيش نويس قطعنامه دوم به پيشنهاد روسيه اما صرفا براي تمديد تحريم هاي تسليحاتي يمن تا فوريه 2019 بود که با 15 راي تصويب شد.

    در ابتداي اين جلسه معاون نماينده انگليس در سازمان ملل با متهم کردن ايران به ارسال تسليحات به يمن، مدعي شد ايران برخي بندهاي قطعنامه 2216 شوراي امنيت را نقض کرده است.

    وي با اشاره به ادعاهاي نقض تحريم هاي تسليحاتي يمن از سوي ايران، گفت انگليس با پيشنهاد اين قطعنامه مي خواهد اقدامات بيشتري عليه ايران انجام شود.

    اين مقام انگليسي با ابراز نگراني از ارسال سلاح به يمن، شليک موشک هاي بالستيک توسط ارتش و انصارالله يمن را به شدت محکوم کرد.

    بعد از انگليس، نوبت به «واسيلي نبنزيا» نماينده روسيه در سازمان ملل رسيد تا وضعيت در يمن را بسيار پيچيده تر از تصورات همه اعضاي شوراي امنيت توصيف کند.

    نبنزيا تاکيد کرد که روسيه نمي تواند از اين قطعنامه براي تحريم يمن که انگليس پيش نويس آن را تهيه کرده، حمايت کند.

    وي دليل اين عدم حمايت را اينگونه توضيح داد که راي گيري درباره قطعنامه اي که حمايت تمام اعضاي شوراي امنيت را ندارد، مي تواند باعث شکاف در اين شورا شود.

    اين مقام روسي اما با بيان اينکه حامي تمديد تحريم هاي تسليحاتي يمن هستند، افزود: «به همين دليل روسيه پيش نويس قطعنامه اي را پيشنهاد داد که تحريم هاي يمن را تا فوريه 2019 تمديد مي کند اما در آن هيچ حرفي از ايران به ميان آورده نشده است».

    معاون نماينده آمريکا در سازمان ملل به عنوان سخنران بعدي به تکرار ادعاهاي بي اساس درباره ارسال سلاح از سوي ايران به يمن پرداخته و گفت که وتوي قطعنامه پيشنهادي انگليس توسط روسيه فقط به نفع ايران است.

    وي با ادعاي اينکه ايران با نقض قطعنامه 2216 به ارسال تسليحات براي يمن ادامه مي دهد، افزود که يمني ها از سلاح هاي ايراني براي تهديد همسايه هاي خود استفاده مي کنند.

    نماينده فرانسه در سازمان ملل نيز با محکوم کردن تلاش ادعايي ايران براي ارسال سلاح به يمن، مدعي شد که ايران از تحريم هاي تسليحاتي عليه يمن تحت قطعنامه 2216 تبعيت نمي کند.

    
    
واکنش ايران
    «بهرام قاسمي» سخنگوي وزارت خارجه، مواضع آمريکا، انگلستان و فرانسه به عنوان بانيان قطعنامه اي که به تصويب نرسيد را آدرس غلط دادن و فرار از مسئوليت پاسخگويي خواند و گفت: اين کشورها نقش بسزايي در آتش افروزي و تداوم تجاوز نظامي عربستان به يمن دارند.

    به گزارش فارس، دفتر نمايندگي ايران در سازمان ملل در نيويورک نيز در واکنش به ادعاهاي نيکي هيلي نماينده آمريکا در سازمان ملل بيانيه اي صادر کرد.

    در بخشي از اين بيانيه آمده است: ايران ادعاهاي آمريکا درخصوص ارسال سلاح به يمن را بارها رد کرده است و بار ديگر تاکيد مي کند که سه سال بمباران بي وقفه يمن، فاجعه اي انساني به بار آورده است. کودکان و زنان و مردم يمن با خطر بزرگ بيماري، قحطي و جنگ روبرو هستند. اين جنگ خانمانسوز با سلاح هاي آمريکايي و انگليسي و توسط عربستان سعودي به بي ثباتي و ناامني منطقه اي انجاميده است.

    در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است:ادعاهاي تکراري و نمايش هاي ملال آور براي ايران ستيزي و کمک به تجاوزگران به يمن است.

    لازم به ذکر است که بعد از وتو شدن قطعنامه ضدايراني پيشنهادي انگليس، يکي از اعضاي هيئت نمايندگان آمريکا در سازمان ملل هشدار داد که به مقابله با ايران ادامه مي دهند.