/گلایه از حضور کمرنگ اهالی موسیقی برای بدرقه یک آهنگساز+عکس


پیکر عبدالکریم مهرافشان از مقابل تالار وحدت تشییع شد/گلایه از حضور کمرنگ اهالی موسیقی برای بدرقه یک آهنگساز+عکس 9 اسفند -96

 

تشییع پیکر عبدالکریم مهرافشان صبح امروز (چهارشنبه 9 اسفند) با حضور کم‌رنگ اهالی موسیقی از مقابل تالار وحدت برگزار شد تا در بهشت زهرا به خاک سپرده شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تشیع پیکر عبدالکریم مهرافشان (آهنگساز پیشکسوت کشورمان) صبح امروز با سخنرانی سالار عقیلی، کامبیز روشن‌روان و فاضل جمشیدی و با حضور مسئولانی چون فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد) و محمود دعایی (مدیر مسئول روزنامه اطلاعات) از مقابل تالار وحدت برگزار شد.
 در ابتدای این مراسم فاضل جمشیدی (خواننده) پشت تریبون قرار گرفت و گفت: مرحوم مهرافشان از هنرمندان نازنین عرصه موسیقی بود که آنقدر از او غافل شدیم که امروز شاهد حضور بسیار کمرنگ هنرمندان در مراسم تشییع او هستیم. نکته جالب اینکه ما همیشه در چنین مواقعی از مسئولان گلایه می‌کنیم درحالی‌که امروز با این فضای بسیار تأسف‌باری که به وجود آمده، من واقعاً حرفی برای گفتن ندارم و باید از خود هنرمندان گله کنیم. خیلی متأسفم که این جمعیت کم برای بدرقه استاد بزرگی چون عبدالکریم مهرافشان به تالار وحدت آمده‌اند. اینجا ماجرا به گونه‌ای اتفاق افتاده که دیگر هیچ حرفی برای گفتن نمی‌بینم درحالی‌که باید اذعان کرد هنرمندان مطرح و بزرگی چون فرهاد فخرالدینی‌ها، اسماعیل تهرانی‌ها و فریدون شهبازیان‌ها به نوعی مدیون این هنرمند هستند. او مصداق صبر بود که همه می‌دانیم صفت بزرگ خداست.
در بخش دیگری از این مراسم کامبیز روشن‌روان (آهنگساز) نیز پشت تریبون قرار گرفت و گفت: متاسفانه ما یکی از عناصر موسیقی ایرانی را از دست دادیم. او بیش از ۵۰ سال در ارکسترهای مختلف فعالیت می‌کرد و از خود آثار به یاد ماندنی را به‌جا گذاشت که تا سال‌ها با صدای خوانندگان بزرگ به گوش شنوندگان می‌رسید اما چیزی که برای من بسیار مهم است، بزرگواری، انسانیت و مناعت طبع زنده‌یاد مهرافشان بود.
این آهنگکساز در ادامه افزود: او هیچ‌گاه خود را بالاتر از دیگران نمی‌دانست و همچنان می‌تواند به عنوان یکی از نمونه‌های بارز اخلاق در موسیقی به ما معرفی شود. مرحوم مهرافشان در زمان حیات خود می‌توانست به شهرت فراوانی برسد، اما خضوع و فروتنی این مرد بزرگ باعث شد تا خود را در منزل حبس کند و همه می‌دانیم که جامعه هنری به هنرمندانی که از دیده می‌روند، همواره بی‌التفات است درحالی‌که او ازجمله هنرمندان شاخص عرصه موسیقی بود که اعتبار هنری فراوانی دارد.
وی همچنین عنوان کرد: متأسفانه جامعه هنری و مسئولان هنری ما در بعضی از موارد، برخی از شرایط را فراهم نکرده‌اند و چنین روندی باعث شده که بسیاری از هنرمندان ما در انزوا قرار گرفته و خانه‌نشین شوند. به‌هرحال امیدوارم قدر هنرمندانی را که فعلاً در قید حیات هستند، بدانیم و از آنها در زمان حیاتشان تجلیل‌ و قدردانی کنیم.
در بخش دیگری از این مراسم سالار عقیلی نیز درباره عبدالکریم مهرافشان گفت: انتظار ما این است که توجه به هنرمندان در زمان حیات آنها اتفاق بیفتد. استاد مهرافشان یکی از بزرگان عرصه نوازندگی ویولن و آهنگسازی بود که خیلی‌ها او را نمی‌شناختند، چراکه او هیچ‌گاه دنبال مسائل دنیوی و شهرت نبود. استاد مهرافشان هنرمندی بود که همواره به دنبال اصل موسیقی بود. من افتخار داشتم که ۱۵ سال پیش با استاد مهرافشان برای اجرای یک قطعه در ارکستر ملی به رهبری استاد فرهاد فخرالدینی آشنا شوم. گرچه این قطعه به دلایلی اجرا نشد اما تلاش کردم این قطعه را در قلب خود نگه داشته و به مخاطبان نشان دهم که استاد مهرافشان چه انسان والایی بود.

سالار عقیلی پس از پایان صحبت‌های خود قطعه «بهار رویا» از ساخته‌های زنده‌یاد عبدالکریم مهرافشان را برای حاضران خواند. در پایان پیکر این هنرمند بعد از اقامه نماز توسط حجت‌الاسلام دعایی از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا (س) تشییع شد.