۵۰ هزار ایرانی بیمه‌شده در کویت مشغول به کار هستند


مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد؛

۵۰ هزار ایرانی بیمه‌شده در کویت مشغول به کار هستند/ایجادِ ۲۲ کارگزاری تامین اجتماعی در خارج از کشور 9 اسفند -96

برای همین کارگران اگر بتوانند ترجیح می دهند بروند کویت کارکنند چون درداخل کشور هم دستمزد ناچیز است وهمبه تعویق می افتد وهم خبری از بیمه وایمنی کارنیست.

حسین جودکی می‌گوید: همین حالا 50 هزار ایرانی در کویت در مشاغل مختلف مشغول به کار هستند و ما شرایطی را فراهم کردیم که تمامی آنها بیمه شوند تا بتوانند از تمام خدمات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی از قبیل بازنشستگی و مقرری بیکاری و موارد دیگر بهره‌مند شوند.
حسین جودکی (مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی) در کارگاه آموزشی تبیین بیمه کارگران ایرانی اعزام به خارج از کشور، گفت: نیروی کار ارزان و عدم پوشش بیمه‌ای از دلایل تمایل کارفرمایان به جذب نیروی کار غیرایرانی است.
وی با بیان اینکه وقتی صحبت از نیروی کار غیرایرانی می‌کنیم، منظور تنها کارگران افغان نیستند، گفت: هم‌اکنون 144 کارگر قزاقستانی در یک معدن در استان کردستان کار می‌کنند. در حوزه نفت و گاز هم شاهد حضور کارگران خارجی هستیم. در بوشهر کارگران روسی و در کارگاه‌ها؛ نیروهای کار چینی حضور دارند.
جودکی افزود: براساس ماده 5 قانون تامین اجتماعی، اتباع خارجی مشمول قانون تامین اجتماعی هستند. پس در این رابطه الزام قانونی وجود دارد و کارفرمایان باید زمینه آن را فراهم کنند.
جودکی با بیان اینکه کارگر خارجی که در کشور خود بیمه‌ شده است باید تحت پوشش بیمه حادثه قرار گیرد، گفت: اگر کشور کارگر خارجی که در ایران حضور دارد، به مقاوله‌نامه 19 سازمان جهانی کار پیوسته باشد و در کشور خود بیمه هم باشد، کارفرما باید سه درصد از حقوق وی را به عنوان بیمه حوادث بپردازد. الباقی کارگران خارجی نیز که به‌صورت قانونی در ایران کار می‌کنند باید به‌صورت کامل همانند کارگران ایرانی بیمه شوند. البته مجلس شورای اسلامی مقرر کرده که این کارگران نمی‌توانند از پوشش بیمه بیکاری برخوردار باشند.
مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه براساس ماده 181 قانون کار، کارفرمایان نمی‌توانند اتباع خارجی غیرمجاز را به کار بگیرند، گفت: اگر در کارگاه‌های شما کارفرمایان چنین کارگرانی حضور داشته باشند مسئولیت حادثه کار مستقیما برعهده کارفرمایان است.
جودکی در ادامه با اشاره به درنظر گرفتن پوشش بیمه‌ای برای هموطنان ایرانیان خارج از کشور گفت: ایرانیان بسیاری در خارج از کشور برای کار حضور دارند. همین حالا 50 هزار ایرانی در کویت در مشاغل مختلف مشغول به کار هستند و ما شرایطی را فراهم کردیم که تمامی آنها بیمه شوند تا بتوانند از تمام خدمات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی از قبیل بازنشستگی و مقرری بیکاری و موارد دیگر بهره‌مند شوند.
وی در ادامه افزود: تامین اجتماعی در تاریخ 14 اسفند سال 95 بخشنامه کارگران اعزام به خارج از کشور را مصوب کرد. همچنین پوشش بیمه حرف و مشاغل آزاد اختیاری نیز برای آنها درنظر گرفته شده است. در چارچوب اجرای بیمه ایرانیان خارج از کشور شرایط مختلفی برای آنها درنظر گرفته شده است که می‌توانند برای خود وکیل بگیرند یا از طریق سامانه اعلام درخواست به‌صورت غیرحضوری بیمه شوند. همچنین 22 کارگزار تامین اجتماعی در خارج از کشور برای خدمات‌دهی به آنها حضور دارند.
جودکی تصریح کرد: در کشور عراق که کارگران ایرانی در آنجا حضور پررنگی دارند، سه کارگزاری تامین اجتماعی حضور دارند که یکی از آنها در شهر بغداد قرار دارد.
مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی در رابطه با سامانه‌هایی که به منظور شناسایی ایرانیان خارج از کشور برای بیمه شدن درنظر گرفته شده است، گفت: سامانه صدور گواهی شغلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک اطلاعات ایرانیان و سامانه‌های دیگری که وزارت خارجه، وزارت علوم و پلیس مهاجرت درنظر گرفته‌اند، از این جمله هستند.
مدیرکل تامین اجتماعی در پایان گفت: ما تا حدودی نیاز به فرهنگسازی در بحث اتباع خارجی داریم چراکه شاید مخاطبان ما خیلی با وظایف اداره کل اتباع سازمان تامین اجتماعی آشنایی نداشته باشند لذا تعامل با مخاطبان خود را با اطلاع‌رسانی ارتقا ببخشیم.