گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها  قسمت چهارم 9 اسفند - 96
خانه‌تکانی در ارتش و ديگر دستگاه‌های سعودی
طبق اعلام رسانه‌هاي دولتي سعودي، ملک سلمان، پادشاه عربستان، با عزل رئيس ستاد کل ارتش و تعدادي از فرماندهان ارشد اين کشور، عملا دست به يک خانه‌تکاني گسترده در تشکيلات دفاعي و نظامي اين کشور زده است. ملک سلمان همچنين در حکم‌هايي جداگانه اقدام به تغيير فرماندهان نيروهاي هوايي و زميني و همچنين برخي مقامات عالي‌رتبه در وزارت کشور کرده است.
به گزارش شرق، هرچند تاکنون به صورت رسمي هيچ دليل و توضيحي درباره اين تغييرات گسترده اعلام نشده است؛ اما موج تغييرات در حالي وزارت دفاع و وزارت کشور را فرامي‌گيرد که مداخله نظامي عربستان در يمن به پايان سومين سال خود نزديک مي‌شود. به‌همين‌خاطر برخي گمانه‌زني‌ها از ارتباط ميان عزل‌ها و بحران يمن حکايت دارد که طبق اعلام سازمان ملل، به بدترين بحران انساني جهان بدل شده است. عربستان سعودي در سال ٢٠١٥ ميلادي بعد از آن وارد جنگ يمن شد که حوثي‌ها کنترل صنعا، پايتخت اين کشور را به دست گرفتند.
با‌اين‌حال محجوب زويري، استاد سياست عرب، در گفت‌وگو با الجزيره، با اشاره به اينکه انتصاب‌هاي جديد به معناي تغيير استراتژي اين کشور در يمن نیست، دليل اصلي اين تغييرات را مناسبات سياسي داخلي عربستان مي‌داند. از نظر او، اين تغييرات نشانه قريب‌الوقوع‌بودن به‌پادشاهي‌رسيدن بن‌سلمان است. به نظر خانه‌تکاني در دستگاه دفاعي و ديگر وزارتخانه‌ها با هدف گماردن افراد معتمد او صورت مي‌گيرد تا زمينه براي به‌قدرت‌رسيدن او فراهم شود.
طبق اعلام خبرگزاري رسمي سعودي، با حکم ملک سلمان، فياض بن حامد‌الرويلي در سمت رئيس ستاد کل ارتش جايگزين ژنرال عبدالرحمن بن صالح‌البنیان شده است. اين در حالي است که البنيان به‌تازگی در مراسم افتتاح صنايع نظامي عربستان سعودي، يک شرکت دفاعي دولتي به سخنراني پرداخته بود. افتتاح اين شرکت نشان از تلاش‌هاي او براي اصلاح بخش دفاعي عربستان داشت و همين مسئله عزل او را بيش‌از‌پيش در هاله‌اي از ابهام قرار مي‌دهد. تئودور کاراسيک، مشاور ارشد مؤسسه «گلف استيت انلتيکس» در گفت‌وگو با «آسوشيتدپرس» اين تغييرات را نشانه‌اي از يک تحول نظامي در اين کشور دانسته است. از نظر اين تحليلگر، افتتاح شرکت «صنايع نظامي عربستان سعودي»، بخشي از اصلاحات بن‌سلمان براي ايجاد يک برنامه دفاعي بومي است. بن‌سلمان به‌عنوان وليعهد و در مقام وزير دفاع عربستان در ماه‌هاي اخير تلاش‌هاي گسترده‌اي را در راستای تمرکز قدرت در دستانش انجام داده است.
آشتي داخلي
علاوه‌بر‌اين در ساعات پاياني روز دوشنبه نيز انتصاب‌هاي جديدي در ديگر حوزه‌ها و وزارتخانه‌ها صورت گرفت که در مهم‌ترين آنها، تماضر الرماح به‌عنوان معاون وزير کار و توسعه اجتماعي انتخاب شد. با اين اوصاف، در ادامه گسترش آزادي‌هاي اجتماعي براي زنان، حالا يک زن در عربستان براي اولين‌بار به مقام معاوني وزارت مي‌رسد.
در يک انتصاب جالب ديگر نيز، شاهزاده ترکي بن طلال به‌عنوان معاون فرماندار استان اثير جنوبي گمارده شد. ترکي بن طلال، برادر شاهزاده وليد بن طلال، ميلياردر نام‌آشناي سعودي است که از مدتي پيش به همراه تعدادي از شاهزادگان، وزرا و سرمايه‌داران سعودي به دليل فساد در هتل ريز کارتون در بازداشت به سر مي‌برند.
زويري درباره انتصاب برادر وليد نيز بر اين باور است که عربستان با اين کار به دنبال ترميم چهره خود در داخل و خارج است. در واقع پادشاهي سعودي با اين اقدام سعي دارد نشان دهد که دستگيري وليد با انگيزه‌هاي شخصي نبوده و در راستاي مبارزه با فساد صورت گرفته است.
طبق گفته جيمز دورسي، پژوهشگر مطالعات بين‌الملل در دانشگاه راجا راتنام سنگاپور، اين تغييرات از‌جمله استفاده هرچه گسترده‌تر از زنان، ساختار دولت عربستان سعودي را تغيير داده است. البته از نظر او ساختار تصميم‌سازي در عربستان از اجماع جمعي به سمت حکومت فردي در حال تغيير است.
اعمال، گفتار و كردار آقاي احمدي‌نژاد را بايد روانشناسي و روانكاوي كرد، چرا كه اظهارات و رفتارهاي كنوني او هيچ تناسبي با اعمال گذشته‌اش ندارد.
سيد‌رضا اكرمي، عضو جامعه روحانيت مبارز در اعتماد نوشت: اعمال، گفتار و كردار آقاي احمدي‌نژاد را بايد روانشناسي و روانكاوي كرد، چرا كه اظهارات و رفتارهاي كنوني او هيچ تناسبي با اعمال گذشته‌اش ندارد.
در ارديبهشت‌ماه دو انتخابات مهم برگزار شد اما ايشان مي‌گويد انتخابات بايد دوباره برگزار شود و شوراي نگهبان را فاقد وجاهت مي‌داند. اصلا مشخص نيست كه حرف‌هاي او از چه جايگاهي است.
آيا از طرف خودش صحبت مي‌كند يا به نمايندگي از جريان خاصي حرف مي‌زند. آقاي احمدي‌نژاد در مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور دارد و يك كلمه از مواردي كه در نامه اخيرش به رهبري عنوان كرده، سخن به ميان نمي‌آورد و مذاكره‌اي در اين باب نمي‌كند اما نامه‌هايي از اين دست مي‌نويسد. در مورد اعمال او شك وجود دارد.
از اين اعمال او بايد روانشناسي شود كه ببينيم اصلا اظهارات او چه مبنايي دارد و از چه موضعي سخن مي‌گويد. رفتار‌هاي او نه تنها در سال ٨٨ بلكه در سال ٩٦ هم تناقضات فراواني داشت. او ابتدا سخن از اين گفت كه در انتخابات داوطلب نمي‌شود اما چند روز بعد در سال ٩٦ كانديداي انتخابات شد. اين تضاد رفتاري در او وجود داشته است.
نقش او در حادثه ٨٨ بايد مورد بحث قرار گيرد. تا به حال سه نظر مطرح شده است. برخي مي‌گويند حوادث سال ٨٨ مربوط به خارج از كشور است؛ برخي مي‌گويند قبل از انتخابات در كشور عده‌اي بنا داشتند اين اتفاق بيفتد و عده‌اي ديگر مي‌گويند بعد از شمارش آرا اين حوادث پيش آمده است. احتمالش هست كه احمدي‌نژاد در آن نقش داشته باشد اما اظهارات اخير او به گونه ديگري است و بسيار متفاوت از رفتار او در سال‌هاي ٨٨ و ٩٢ است. تغيير در رفتار آقاي احمدي‌نژاد وجود دارد.
بهمن شریف‌زاده روحانی حامی احمدی‌نژاد گفت: وقتی ما سخن گفتن از حقوق مردم و زندانیان مثبت تلقی کنیم هر کسی این حرف را بزند، سخن مثبتی گفته است. چنین سخنی و پیشنهادی از زبان هیچ رئیس‌جمهوری در ایران مطرح نشده نشده است، حتی اصلاح‌طلب‌ترین رئیس‌جمهور که آقای خاتمی باشد. حالا شما می‌گویید این روند آقای احمدی‌نژاد یک تحول و دگرگونی در رفتار ایشان است. من میپرسم آیا این تحول منفی است؟ خیر اینطور نیست، مثبت است.
به گزارش نامه نیوز، بهمن شریف‌زاده روحانی حامی احمدی‌نژاد به این نکته اذعان کرد که احمدی‌نژاد سعی دارد رهبری اعتراضات مردمی را برعهده بگیرد.
بهمن شریف‌زاده، از معدود حامیان احمدی‌نژاد است که در کسوت روحانیت است و تلاش دارد این‌طور نشان دهد که تحولات احمدی‌نژاد، تحولات مثبتی است و همه باید از آن استقبال کند.
بخشی از گفتگو با بهمن شریف‌زاده، را در ادامه می خوانید:
وقتی ما سخن گفتن از حقوق مردم و زندانیان مثبت تلقی کنیم هر کسی این حرف را بزند، سخن مثبتی گفته است.
شما نمی‌توانید بگویید در بحث زندانی‌ها پرونده‌اش خالی است، ایشان اقداماتی کرده است. ممکن است بگویید که اقدامی که ایشان با نوشتن نامه انجام داده‌اند، قبلا با این شدت انجام نداده بودند. من می‌گویم چنین اقدامی که ایشان امروز انجام داده‌اند هیچ رئیس جمهوری در 40 سال انقلاب انجام نداده بودند. احمدی نژاد پیگیر آزادی همه زندانیان سیاسی که انتقادی به دولت، قوه قضائیه داشته‌اند بود.
چنین سخنی و پیشنهادی از زبان هیچ رئیس‌جمهوری در ایران مطرح نشده نشده است، حتی اصلاح‌طلب‌ترین رئیس‌جمهور که آقای خاتمی باشد. حالا شما می‌گویید این روند آقای احمدی‌نژاد یک تحول و دگرگونی در رفتار ایشان است. من میپرسم آیا این تحول منفی است؟ خیر اینطور نیست، مثبت است.
بحث مهندسی انتخابات از نظر آقای احمدی‌نژاد معنی‌اش این است که انتخابات به گونه‌ای طراحی شود که جای برخی از جریان‌های سیاسی کشور در حوزه انتخابات خالی بماند و اجازه ورود به آنها داده نشود. در سال 84 و 88 چنین مهندسی در انتخابات رخ نداده است چون از همه جناح‌های سیاسی در انتخابات شرکت کردند، آقای رفسنجانی و قالیباف در انتخابات 84 شرکت کرده بودند، در سال 88 هم آقای موسوی بودند اما در سال 92 و 96 جای مهم‌ترین؛ نگویم مهم‌ترین که به شما بربخورد، جای یکی از مهم‌ترین جریان‌های سیاسی کشور یعنی جریان آقای احمدی‌نژاد خالی است و در هر دو دوره رد صلاحیت کردند.
در سال 92 آقای مشایی رد صلاحیت شد و در سال 96 آقای احمدی‌نژاد و بقایی هم ردصلاحیت شدند. آقای احمدی‌نژاد به این می‌گوید مهندسی انتخابات.
فرمانده نیروی انتظامی گفت: افرادی که به دنبال شرارت هستند و می‌خواهند نظم و آرامش را در شب چهارشنبه سوری برهم بزنند بدانند که ناجا با برنامه‌ریزی صحیح و هماهنگی قضایی مانع از حرکت آن‌ها شده و با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

به گزارش فارس، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه همایش معاونت‌های عملیات در ستاد ناجا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آمادگی برای اجرای مأموریت‌های نوروز ۹۷ و موضوعات ترافیکی، انتظامی و امنیتی و ارائه خدمت در این ایام از جمله مباحثی بود که در این همایش بررسی شد.

عالیترین مقام انتظامی کشور، ارتقاء توان عملیاتی و ارتقاء توان وزنی یگان‌های ناجا را از اهم برنامه‌هایی دانست که باید در سال آینده بر روی آن برنامه‌ریزی کرد.

وی گفت: این ظرفیت و توان را باید در مرز، شهر‌ها و جاده‌ها افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: مجموعه نیروی انتظامی و معاونت‌های عملیات، این توان را دارد که با ظرفیت بالاتر و توان بیشتر در خدمت امنیت باشد.

فرمانده نیروی انتظامی با توجه به در پیش رو بودن چهارشنبه سوری به افرادی که دنبال شرارت هستند اولتیماتوم داد و گفت: افرادی که دنبال شرارت هستند و می‌خواهند بی‌نظمی کرده و آرامش را به هم بزنند توجه لازم را داشته باشند چرا که ناجا با برنامه‌ریزی صحیح و هماهنگی قضایی، مانع از حرکت آن‌ها شده و با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

وی به مردم و خانواده‌ها توصیه کرد که مدیریت لازم را داشته باشند و باعث اخلال در نظم و امنیت محله و شهر خود نشوند.

سردار اشتری در خصوص کشفیات مواد محترقه گفت: امسال کشف انواع مواد محترقه نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است؛ البته چند محموله نیز در این خصوص شناسایی شده که در چند روز آینده با آن‌ها برخورد لازم صورت می‌گیرد.

وی از مردم و از کسبه درخواست کرد که در این زمینه مراقبت‌های لازم را داشته باشند و سعی کنند از مواد محترقه‌ای که باعث خسارت صوتی و فیزیکی به مردم می‌شوند، استفاده نکنند و اولیاء نیز تحرکات فرزندان خود را مراقبت کنند تا خدای‌نکرده مشکل و نقص عضوی به وجود نیاید.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور در خصوص مأموریت‌های پلیس ۱۱۰ گفت: تأکید ما این است که وقتی تماسی با فوریت‌های ۱۱۰ صورت می‌گیرد، با کمترین زمان پلیس حاضر شود؛ مأموران ما این همت را دارند، سعی کرده‌ایم نیرو‌ها را افزایش و تجهیزات را نیز بیشتر کنیم؛ البته برخی نقاط زمان بیشتری می‌رود، اما سعی داریم به سمت نرمال پیش رویم.