اسرار مگوی شهرآوردهای پایتخت از زبان دو پیشکسوت سرخابی


در آستانه شهراورد86؛
اسرار مگوی شهرآوردهای پایتخت از زبان دو پیشکسوت سرخابی 9اسفند-96
  ورزش فوتبال هم تبدیل به ابزار سرگار گذاشتن و سرگرمی بخشی از نسل جوان شده است .برای اینکه پس ازگماردن پاسدار وسردار دررأس باشگاه های فوتبال وبرگزاری مسابقات در روزهای میان هفته مانع ازبرگزاری اعتراضات گسترده تماشاچیان مسابقات باشگاهی همچون گذشته شده است.
تهران - ایرنا - «حسن روشن» و «ضیاء عربشاهی» پیشکسوتان دو تیم استقلال و پرسپولیس در آستانه شهرآورد 86 در یک میزگرد به میزبانی ایرنا اسرارمگوی شهرآوردهای گذشته را بازگو کردند.

برای دومین بار در طول تاریخ این رقابت ها دو مربی خارجی از کشورهای آلمان برای استقلال و کرواسی برای پرسپولیس یک بار دیگر روی نیمکت این دو تیم نشسته تا شاهد مصاف شاگردان خود در بزرگترین ضیافت فوتبالی کشور باشند.
نخستین تقابل این دو تیم با حضور «برانکو ایوانکویچ» سرمربی سرخ ها و «وینفرد شفر» رهبر آبی ها، پرسپولیس با گل «علی علیپور» که در دقیقه 22 از نقطه پنالتی زده شد، به برتری رسید.
استقلال پس از موفقیت در دو دیدار لیگ قهرمانان آسیا و پرسپولیس با پیروزی های پی در پی خود در لیگ برتر ایران، پنجشنبه هفته جاری با شرایط مطلوب به مصاف هم می روند. سرخ پوشان در این رقابت به دنبال کسب پیروزی هستند تا همراه با شکست استقلال، قهرمان زود هنگام لیگ هفدهم شوند. اما آبی پوشان نیز شکست پرسپولیس را در برنامه دارد تا شانس نایب قهرمانی خود را حفظ کند.
«
حسن روشن» متولد 1334 است که در ایران فقط در تیم تاج یا همان استقلال امروزی بازی کرد و در تیم الاهلی کشور امارات نیز لژیونر بود. او فوتبال خود را در سال 1350 آغاز کرد و در سال 1367 کفش هایش را آویخت. «سید ضیاء عربشاهی» متولد 1337 است که از سال 55 با تیم های پاس و پرسپولیس وارد فوتبال حرفه ای شد و پس از 11 سال همراهی سرخپوشان و انجام 173 بازی در سال 1368 دنیای بازیکنی فوتبال را کنار گذاشت.
این دو پیشکسوت باشگاه های پرطرفدار استقلال و پرسپولیس میزبان ایرنا بودند تا خاطرات و اسرار ناگفته گذشته و نظرات لازم برای هشتاد و ششمین شهرآورد پایتخت را بیان کنند.

**
پیروزی یا شکست در شهرآورد پیش رو تغییری در کادرفنی دو تیم ایجاد نمی کند
روشن: هر کدام از تیم های استقلال و پرسپولیس چه در این بازی پیروز باشند یا شکست بخورند، نتیجه حاصله تغییری در سرمربی های دو تیم ایجاد نمی کند. اما برای پرسپولیس مهم است که با غلبه بر استقلال به قهرمانی زود هنگام خود در لیگ دست یابد. زیرا در حقیقت بازی شهرآورد 60 امتیازی است و اینکه می گویند 3 امتیازی واقعیت ندارد.
عربشاهی: تیم استقلال پس از برتری مقابل الهلال عربستان و همچنین برتری قابل توجه 4 بر یک در آخرین دیدار خود در چارچوب رقابت های لیگ برتر برابر فولاد خوزستان در آستانه این دیدار بزرگ انگیزه و شرایط ذهنی مناسبی دارد. از طرفی پرسپولیس نیز در رقابت های جاری لیگ نیمکت قدرتمندتری نسبت به فصل گذشته دارد که نیمکت نشینان اختلاف فنی قابل توجهی با بازیکنانی درون زمین ندارند.
عربشاهی ادامه داد: دست برانکو برای بازی دادن به بازیکنان باز بوده و از ترکیب های متفاوت می تواند در درون زمین استفاده کند، مزیتی که تیم استقلال کمی از آن بی بهره است. اما مربیان دو تیم از حریف خود به قدر کافی شناخت دارند تا دستیابی به ترکیب اصلی حریف در این دیدار برای آنان کار دشواری نباشد. همچنین تقابل استقلال و پرسپولیس، یک دیدار ویژه است و با سایر رقابت های لیگ برتر در کشور تفاوت های آشکارو پنهان فراوانی دارد تا کادر فنی و بازیکنان از مدت ها قبل در تدارک آن باشند.

**
استقلال با شفر متحول شد
روشن: یکی از دلایل ناکامی «علیرضا منصوریان» در ابتدای فصل با استقلال، خالی کردن اطراف خود از حضور پیشکسوت های باشگاه بود که به مرور سبب جدایی و استعفای او از این تیم هم شد. اما پس از حضور «وینفرد شفر» به عنوان سرمربی، او ازهمان ابتدا سعی کرد به نحوی پیشکسوت های را گردهم جمع کند و از نظر روحی و روانی نیز اعتماد به نفس بازیکنان را افزایش داده که اتفاقا سبب نتیجه گیری استقلال با همان بازیکنان شود.
وی گفت: استقلال با انگیزه به مصاف حریفان می رود. البته بی کیفیتی بدن سازی به مانند «مک درمورت» که از تیم ملی فوتبال به استقلال تحمیل شده بود نیز در ناآمادگی بازیکنان تاثیر فراوان داشت تا آنجا که آنها مدام مصدوم بودند و به بازی مقابل حریفان نمی رسیدند.
عربشاهی: استقلال شفر بهتر از استقلال منصوریان است و این تیم پس از روی کار آمدن شفر وضعیت مناسب تری پیدا کرده و در حال حاضر نیز بازیکنان استقلال به هماهنگی لازم رسیده اند.
پیشکسوت پرسپولیس ادامه داد: هم اکنون چهار- پنج بازیکن این تیم همانند وریا غفوری و امید ابراهیمی در سطح بالایی فوتبال بازی می کنند و برای هر تیمی می توانند خطرناک باشند.
وی ادامه داد: برای این استقلال احترام زیادی قائل هستم و معتقدم این تیم اکنون در جایگاه واقعی خود در جدول رده بندی قرار ندارد اما پرسپولیس هم حریف آسانی برای آنان نیست.

**
رحمتی و مسلمان نقاط قوت سرخآبی ها
روشن: «سید حسین حسینی» به رغم اینکه دروازه بان بسیار ارزنده ای است اما از شهرآورد محروم است و «مهدی رحمتی» که به عنوان گلر جانشین او است، تجربه خوبی برای چنین بازی هایی دارد. اما حفظ این تیم برای سال آینده از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت رفتن بازیکنان، استقلال سال آینده موفق نیست.
عربشاهی: «محسن مسلمان» به عنوان بهترین بازی ساز حال حاضر فوتبال ایران می تواند این وظیفه را به خوبی در تیم ملی انجام دهد و به رغم اینکه بازیکن خوبی است، برانکو برخورد مناسبی با او ندارد.
وی ادامه داد: هر چند برای محسن ربیع خواه احترام قائلم، اما او در حد تیم پرسپولیس نیست و تنها بر اساس لجبازی برانکو، ربیع خواه به جای مسلمان به میدان می رود. این درحالی است که پرسپولیس گزینه های بهتری نیز دارد و یا می تواند در این پست گزینه های مناسب تری را به خدمت بگیرد.

**
تاکید دو پیشکسوت استقلال و پرسپولیس به برتری تیم محبوبشان مقابل حریف
روشن: استقلال در این دیدار سه بر یک پیروز می شود. البته مهاجمان هر دو تیم عملکرد خوبی داشته اند و از حداقل فرصت ها به خوبی استفاده می کنند. از طرفی اگر بازیکن یک فرصت گلزنی را از دست بدهد قطعا از طرف طرفداران ناسزا می شنوند و اگر گل هم بزند سبب تحریک هواداران حریف می شود که در هر دو صورت جو ورزشگاه متشنج می شود.
عربشاهی: پرسپولیس شهرآورد هشتاد و ششم را می برد. زیرا نقطه میانی خط دفاع استقلال پاشنه آشیل این تیم است و شاگردان برانکو از این نقطه می توانند به دروازه حریف نزدیک و به گل برسند. البته این امکان وجود دارد که ما در این بازی گل هم بخوریم، اما با توجه به آماده بودن سید جلال حسینی، محمد انصاری، شجاع خلیل زاده و حسین ماهینی این امکان برای تیم استقلال خیلی کم است.
وی تاکید کرد: تاثیر گذارترین فاکتور برای نتیجه گیری از شهرآورد، شرایط ذهنی بازیکنان است و هر کدام از مربیان بتواند شرایط ذهنی بازیکنان خود را در بالاترین سطح نگاه دارند تیمش برنده است.

**
اخلاق مداری در ورزشگاه ها نسبت به گذشته کم رنگ شده است
روشن: قبل از انقلاب فضای ورزشگاه این گونه نبود. یادم هست که در دیدار مقابل ذوب آهن به رغم اینکه در تمام دقایق بازی در محوطه 18 و 6 قدم حریف بودیم و حملاتی زیادی روی دروازه آنها داشتیم، یک بر صفر باختیم. بر همین اساس پس از بازی تا یک ساعت از خجالت روی بیرون آمدن از رختکن نداشتیم. تا اینکه یکی از لیدرها به رختکن آمد و گفت همه هواداران در ورزشگاه منتظر بیرون آمدن شما و تشویقتان هستند.
وی افزود: هواداران به دلیل بازی خوب ما، همه بازیکنان را روی دوش گذاشته و به بیرون ورزشگاه بردند.
وی ادامه داد: به یاد دارم در یک بازی برای دیدار با پرسپولیس با ماشین «علی پروین» به ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی فعلی) آمدیم و پس از پیروزی سه بر یک مقابل آنها با علی پروین برگشتیم. بدون اینکه حاشیه و مشکلی ایجاد شود. اما اکنون فضای ورزشگاه ها در داخل و خارج آن زیاد جالب نیست و بیشتر متشنج است.

**
اعضای هیات مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نباید توسط یک فرد انتخاب شوند
روشن با اشاره به اینکه به هر حال وزیر ورزش هم گرایش به یکی از تیم های استقلال و پرسپولیس دارد و نباید اعضای هیات مدیره این دو باشگاه فقط توسط او انتخاب شوند، اظهار داشت: با کمیسیون ورزشی مجلس شورای اسلامی نیز صحبت کردیم که اعضای هیات مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تنها توسط وزیر انتخاب نشوند تا بهترین افراد به این سمت برسند. اما می بینیم که انتخاب ها بر اساس رفاقت و رابطه انجام می شود و شایسته سالاری ملاک قرار نمی گیرد.
وی افزود: حتی برای جذب یک بازیکن نیز ابتدا باید کمیته فنی باشگاه شرایط بازیکن را بررسی کند و پس از تایید این کمیته و سرمربی، تنها مدیر عامل برای پیوستن بازیکن به تیم قرارداد را امضاء کند. در حالی که مدیر عامل به تنهایی همه این امور را بدست می گیرد و نبود چنین کمیته ای در باشگاه های استقلال و پرسپولس، صدماتی زیادی به آنها وارد کرده است.

**
دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نظارت کافی روی بازیکنان خود ندارند
روشن گفت: زمانی که بازیکن بودم یک ماشین هدیه گرفتم و با همان ماشین به تمرین رفتم. اما «رایکوف» سرمربی تیم تاج به نشانه اعتراض گفت که دیگر حق حضور در محل تمرین با این ماشین را ندارم. مگر اینکه همه بازیکنان ماشین داشته باشند. اما امروزه می بینیم که یک بازیکن به بهانه درسی خود در شهری دیگر رها می شود و تصادف کرده و نه تنها به خودش صدمه می زند، بلکه سبب کشته شدن فرد دیگری هم می شود.
عربشاهی: برای اینکه یک بازیکن در تیم خود موفق باشد باید به مانند یک کارمند کاملا در خدمت باشگاه و تیم خود باشد و قطعا هر گونه بی انضباطی سبب رفتن تیم به حاشیه و دوری از موفقیت می شود.

**
دریافت 6 گل از پرسپولیس بهترین خاطره روشن و شکست استقلال خاطره ماندگارعربشاهی
روشن: تقریبا در هفت یا هشت شهرآورد حضور داشتم و به رغم کسب شکست سنگین با 6 گل از پرسپولیس، خسروانی مدیرعامل وقت تاج (استقلال فعلی) برای تیم برنده یک مهمانی گرفت که ما هم حضور داشتیم و به این نحو به آنها برای این پیروزی درخشان تبریک گفت. این منش او برای تمام عمرم الگو شد و هیچ نگرانی برای این شکست نداشتیم. از طرفی هواداران نیز بدون حاشیه ورزشگاه را ترک می کردند و برای چنین نتیجه ای اتفاق خاصی رخ نداد.
عربشاهی: در 12 شهرآورد حضور داشتم و پیروزی سه بر یک مقابل استقلال بهترین خاطره من است. اما اینکه مقابل استقلال در حضور 130 هزار تماشاگر ورزشگاه آزادی در حالی که می توانستیم پیروز باشیم، یک بر صفر شکست خوردیم، بدترین خاطره ام است.

**
برای حضور موثر اینفانتینیو نیاز به فرهنگ سازی است
روشن: حضور رئیس فیفا در زمان شهرآورد بهترین فرصت است که به رئیس فدراسیون جهانی فوتبال نشان دهیم تمام مشکلات آسیایی فوتبال باشگاهی ما پرونده سازی بوده است. اما حساسیت بازی پیش رو به گونه ای است که دریافت یک گل می تواند جو ورزشگاه و آرامش دو تیم را به هم بریزد و شاید مقابل چشمان رئیس فیفا صندلی ها شکسته شود. بر همین اساس رسانه ها و به خصوص صدا و سیما می توانند با گزارش های خود برای فرهنگ سازی هواداران در شهرآورد پیش رو اقدام کنند.
وی افزود: اینکه لیدرهای دو باشگاه نیز توجیه شوند و در روند شعارهایی که از طرف دو طیف سر داده می شود، همه جوانب در نظر گرفته شود، مهم است. البته بهتر اینکه پول لیدرها قبل از بازی پرداخت شود.
پیشکسوت باشگاه استقلال ادامه داد: پیش از مسابقه نیز باید هواداران حاضر در ورزشگاه به اهمیت حضور رئیس فیفا آگاه شوند تا مواظب شعارهایی که می دهند باشند. اما این شرایط یک درس بزرگ برای باشگاه ها است که برای حمایت هواداران همیشگی خود باید مدیران باشگاه نیز آنها را با سیاست های خوب در کنار تیم حفظ کنند.
عربشاهی: پرسپولیس به ناحق از پنجره نقل و انتقالات محروم شد که حضور رئیس فیفا در ورزشگاه فرصت خوبی است تا شاید برای احقاق حق تیم اقدام شود و جایگاه واقعی تیم های استقلال و پرسپولیس به عنوان پرطرفدارترین تیم های آسیا به او نشان داده شود.

**
استقلال و پرسپولیس هیچگاه به بخش خصوصی واگذار نمی شود
روشن: امکان خصوصی سازی برای این دو باشگاه به دلیل نبود زیر ساخت های لازم وجود ندارد. همچنین داشتن ورزشگاه اختصاصی، استفاده از تبلیغات محیطی، حق پخش تلویزیونی، سهامدار بودن مردم به خصوص پیشکسوت ها در باشگاه و سایر مسائل در خصوصی شدن یک تیم مهم است که فعلا هیچکدام از این شرایط برای استقلال و پرسپولیس وجود ندارد.
عربشاهی نیز با تایید صحبت های روشن معتقد است در فوتبال باشگاهی ایران هر تیمی که خصوصی می شود به لیگ یک یا دو سقوط می کند.

**
حضور بانوان در ورزشگاه تاثیری زیادی برای ایجاد فضای اخلاق مداری دارد
حسن روشن گفت: قطعا حضور بانوان در ورزشگاه سبب رعایت حیا از طرف مردهای حاضر در استادیوم می شود. اما دلیل اصلی فحاشی تماشاگران و هواداران دو تیم، تربیت نکردن درست لیدرها است و آنها به درستی از طرف باشگاه ها آموزش ندیده اند.
عربشاهی: ارائه مسایل فنی در رسانه ها، حساسیت بازی را کاهش می دهد و پیشکسوتان باید با حضور در رسانه ها، هواداران را در جریان شرایط فنی و قابلیت های بازیکنان قرار داده و با انبوه هواداران ارتباط برقرارو احساس و علاقه آنان را به جهت درست متمایل کنند. همچنین حضور بانوان نیز می تواند به سکوها شخصت بدهد. البته رسیدن به این هدف نیاز به برنامه ریزی و فرهنگ سازی است تا آهسته آهسته این موضوع برای مردم، عادی و جزیی از فرهنگ شود.

**
پیشکسوتان در دو تیم استقلال و پرسپولیس جایگاهی ندارند
روشن: در کشورهای اروپایی که صاحب سبک فوتبال هستند برای پیشکسوتان حرمت و جایگاه قائلند تا آنجا که صندلی پیشکسوت فوتبال هر تیمی برای دیدن بازی مشخص است و در صورتی که در یک دیدار پیشکسوت غیبت کند دلیل این موضوع را از او جویا می شوند. به عبارتی برای پیشکسوت های فعال خود ارزش قائلند. اما در کشور ما مربیان خارجی و داخلی اهمیتی برای پیشکسوتان قائل نیستند و از سالها دانش و تجربه ای که آنها اندوخته اند نیزاستفاده نمی کنند. حتی پیشکسوت تیمی مانند استقلال یا پرسپولیس را بدون بلیت به ورزشگاه راه نمی دهند و باشگاه نیز بلیتی در این خصوص در اختیار ما قرار نمی دهد. در حالی که مدیران باشگاه می توانند به خوبی این موضوع را هدایت کرده تا بیشتر از این به پیشکسوتان بی احترامی نشود.
وی ادامه داد: وقتی از تجربیات یک پیشکسوت فوتبال استفاده نشود، او به مرور زمان خانه نشین شده و قطعا چنین اتفاقاتی بر جوان هایی که بازی می کنند نیز تاثیر دارد و ممکن است آنها پیشکسوت ها را آینده خود بدانند. این درحالی است که مدیرعامل اعلام می کند که من سرایدار باشگاه هستم ولی در عمل بهایی به پیشکسوت ها داده نمی شود. به عبارتی بهتر است مدیران باشگاه ها به جای شعار دادن به واقع حامی افرادی باشند که زمانی برای این مردم شادی می افریدند و مردم نیز با خاطرات آنها زندگی کردند.
وی با ذکر مثالی گفت: نزدیک به 40 سال پیش برای تیم الاهلی امارات فوتبال بازی می کردم و پس از آن نیز برای رده های سنی این تیم مربی بودم. اما با گذشت این همه سال ها همچنان از طرف باشگاه به عنوان پیشکسوت با من تماس می گیرند و جایگاه و منزلتم محفوظ است.
مهاجم دهه 50 و 60 استقلال با اشاره به اینکه پیشکسوت ها به دنبال منافع مالی نیستند، گفت: دوست داریم برای تیمی که سالها در آن زحمت کشیدیم مفید باشیم و تشکیل کمیته پیشکسوتان در باشگاه نیز خود راهی برای اجر نهادن به زحمات آنهاست. اما لازم است که رئیس این کمیته و سایر بخش های فنی آن توسط خود اعضا انتخاب شود و مدیر عامل دخالتی در روند آن نداشته باشد.
عربشاهی: مدیران غیرفوتبالی از مطرح شدن چندین باره پیشکسوتان دررسانه ها استقبال نمی کنند. این درحالی است که پیشکسوت عمرش را در باشگاه مورد علاقه اش سپری کرده و دوست دارد تیمش در تمامی بازی ها به ویژه در شهرآورد برنده باشد.
به گفته وی، هواداران پیشکسوت را می شناسند و از او درباره تیم سئوال می کنند نه از مدیری که یک روز هست و روز دیگر نیست.
عربشاهی ادامه داد: هم اکنون اگر در باره مدیران قبلی باشگاه از هواداران سئوال شود کمتر هواداری آنان را به خاطر می آورند و یا اگر بشناسند کمتر به آنان مراجعه می کنند، اما پیشکسوت همواره در ذهن هوادار جای دارد و از خاطرش جدا نمی شود.
وی ادامه داد: در دنیا از پیشکسوتان باشگاه به نیکی یاد و در تصمیم گیری ها از آنان نظر خواهی می کنند اما در ایران وضعیت کاملا برعکس است و پیشکسوتان را حتی به باشگاه راه هم نمی دهند چه برسد به اینکه در باره تیم از او نظر خواهی کنند.
وی با گلایه از تعامل باشگاه متبوعش با پیشکسوتان ادامه داد: مدیران باشگاه پرسپولیس با پیشکسوتان که برای این تیم افتخارکسب کرده و تاریخ باشگاه به شمارمی روند تعامل مناسبی ندارند و آنان را از گردونه تصمیم گیری در باشگاه خارج و به اظهارات و دیدگاه های آنان توجهی نمی کنند.
وی درادامه به انتخاب تعداد انگشت شماری از پیشکسوتان و استفاده ابزاری مدیران ورزش از آنان در هیات مدیره تیم های بزرگ اشاره کرد و اظهارداشت: از مسئولانی که برای تیم های بزرگ به ویژه پرسپولیس و استقلال تصمیم گیری می کنند متعجبم، یعنی فقط همین چند نفری که به صورت دوره ای در هیات مدیره از آنان استفاده می کنید پیشکسوت هستند؟
وی در پاسخ به این سئوال که رابطه برانکو با پیشکسوتان پرسپولیس چگونه است؟ گفت: رابطه عمیق و درستی نیست، هر چند وقت یک بار تعدادی از پیشکسوتان در محل تمرین تیم حاضر و با برانکو هم دیدار می کنند، ارتباط پیشکسوتان با مربی تیم در همین حد است و فراتر از آن نمی رود.

**
اطلاعات علی کریمی درباره عملکرد آقایان در فوتبال حداقلی است
هافبک اسبق تیم فوتبال پرسپولیس در پاسخ به این سئوال که چرا پیشکسوتان این تیم همانند «علی کریمی» پیشکسوت جوان این تیم نمی توانند حق خود را از فوتبال بگیرند، عنوان کرد: علی کریمی بازیکن بزرگی بوده و محبوبیت زیادی هم دارد اما معتقدم کسانی که مشورت و یا اطلاعاتی در باره مسایل پشت پرده فوتبال به او می دهند تمامی آنچه را که باید به او بگویند را در اختیارش قرار نمی دهند.
عربشاهی با اشاره به مناظره «علی کریمی» و «محمدرضا ساکت» دبیر کل فدراسیون فوتبال در یک برنامه تلویزیونی افزود: چنانچه اطلاعات کامل و بیشتری در اختیار کریمی بود به طورحتم نتیجه این مناظره بسیار مفیدتر بود.
وی ادامه داد: متاسفانه این فرصت به من و بازیکنانی همانند من که سال ها در سطح اول فوتبال کشور بازی کرده ایم داده نمی شود تا بسیاری از حقایق را برای مردم بازگو کنیم.