قوه قضائیه حساب بانکی ۱۳۰۰ 'اخلال‌گر بازار ارز' را مسدود کرد

قوه قضائیه حساب بانکی ۱۳۰۰ 'اخلال‌گر بازار ارز' را مسدود کرد   8اسفند-96


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران گفته است مانده موجودی حساب‌های مسدود شده ۳۷ میلیارد تومان بوده
 عفری دولت‌آبادی، دادستان تهران گفته است مانده موجودی حساب‌های مسدود شده ۳۷ میلیارد تومان بوده
قوه قضائیه ایران اعلام کرده حدود ۱۳۰۰ حساب بانکی متعلق به "اخلال‌گران" بازار ارز را مسدود کرده است.
به گزارش خبرگزاری‌های دولتی در ایران، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران امروز سه‌شنبه (هشتم اسفند/ ۲۷ فوریه) گفته که مانده موجودی حساب‌های مسدود شده ۳۷ میلیارد تومان بوده که "۶ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته است".
دادستان تهران تعداد دستگیرشدگانی که در این رابطه به قوه قضائیه معرفی شده‌اند را ۲۷ نفر اعلام کرده است.
آقای دولت آبادی همچنین گفته است: "به موجب قانون افرادی که اقدام به خرید و فرش عمده غیرمجاز ارز می‌کنند به دادستانی معرفی و تحت تعقیب قرار خواهند گرفت."
حدود دو هفته پیش هم ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی، در نامه‌ای به رئیس سازمان مالیاتی گفته بود که عمده مبادلات دلار به نام اشخاص معدودی ثبت شده است.
آقای سیف در این نامه مشخصات این افراد را به همراه میزان دلار خریداری شده آنها به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده بود.
قیمت دلار در فروردین ماه سال جاری خورشیدی (۱۳۹۶) حدود ۳۷۵۰ تومان بود و حدود دو هفته پیش تا مرز ۵۰۰۰ تومان هم پیش رفت
 عضی از منتقدان می‌گویند افزایش قیمت ارز یکی از اقدامات دولت برای جبران کسری بودجه سال آینده است؛ انتقادی که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به صراحت آن را رد کرده است
با نوسان شدید قیمت ارز در ایران، پلیس تهران حدود دو هفته پیش حدود ۹۰ دلال ارز را دستگیر و ۱۰ صرافی را هم در پایتخت مهر و موم کرد.
این اقدام کاهش قیمت دلار را در پی داشت.
بیشتر این دلالان ارز در خیابان‌ منوچهری، پاساژ افشار و سبزه میدان تهران بازداشت شده بودند.
نسبت دادن بحران ارزی به افراد در ایران بی‌سابقه نیست.
در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۹۱ هم محمدرضا میرآبی، معروف به "جمشید بسم‌الله" به عنوان عامل اختلال در بازار ارز ایران معرفی و دستگیر شد.
در آن سال، محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور گفته بود که "جمشید بسم‌الله روی چهارپایه می‌ایستد و قیمت ارز را تعیین می‌کند."
همزمان با دستگیری‌های اخیر، بانک مرکزی بسته سه‌ گانه‌ای را برای کنترل بازار ارز معرفی کرده تا از اشتیاق مردم به انباشتن پول‌های خارجی در خانه‌ها بکاهد.
انتشار گواهی "سپرده ریالی" با سود ۲۰ درصد و گواهی "سپرده ریالی ارز بنیان" به همراه پیش فروش سکه از جمله این اقدامات بوده که "سپرده‌های ریالی" از استقبال بهتری برخوردار بوده است.
این اقدامات تا حدی توانست قیمت ارز را در بازار کاهش دهد هر چند دیروز (دوشنبه هفتم اسفند) دوباره صفهای طویلی در برابر صرافی‌های خیابان فردوسی تهران شکل گرفت که برهمین اساس بعضی از آنها از فروش دلار خودداری می‌کردند.
بعضی از صرافان علت خودداری از فروش را "کمبود ارز در بازار" عنوان کردند.
صفهای طولانی در مقابل صرافی‌های خیابان فردوسی در روز دوشنبه (هفتم اسفند)
های طولانی در مقابل صرافی‌های خیابان فردوسی در روز دوشنبه (هفتم اسفند)
قیمت دلار در فروردین ماه سال جاری خورشیدی (۱۳۹۶) حدود ۳۷۵۰ تومان بود و حدود دو هفته پیش تا مرز ۵۰۰۰ تومان هم پیش رفت.
دلایل مختلفی برای جهش اخیر قیمت ارز که از دی ماه شروع شد، توسط کارشناسان یا مقام‌های رسمی در ایران ارائه شده است.
بعضی از منتقدان می‌گویند افزایش قیمت ارز یکی از اقدامات دولت برای جبران کسری بودجه سال آینده است؛ انتقادی که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به صراحت آن را رد کرده است.
ناآرامی‌های خیابانی دی ماه در شهرهای مختلف ایران هم به عدم قطعیت درباره وضعیت اقتصادی روزهای پیش رو و کاهش احتمالی ارزش ریال دامن زده بود و افزایش تقاصا برای ارز در بازار بالا رفت.
در آن مدت، تعدادی از سرمایه‌گذاران پول خود را از بانک‌ها و موسسات مالی خارج کردند و با تبدیل تومان به ارز (عمدتا دلار و یورو) به دنبال حفظ ارزش دارایی خود بودند.
با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و تهیه ارز برای سفرهای خارج از کشور در تعطیلات نوروزی، انتظار می‌رود تقاضا برای خرید ارزهای خارجی در هفته‌های پیش رو افزایش یابد.