گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها  قسمت  چهارم 18 بهمن - 96
دپارتمان آتش و نجات بانکوک رشد 300 درصدی در تماس های مرتبط با مار را در 5 سال گذشته ثبت کرده است. حتما می پرسید محبوب ترین مکان برای پنهان شدن آنها کجاست؟ توالت ها!! به خواندن این مطلب ادامه بدهید تا به دلیل این موضوع پی ببرید.
 در سال 2017، 20 میلیون نفر به بانکوک سفر کردند که این موضوع آن را به پربازدیدترین شهر روی زمین تبدیل کرد! اما گردشگران تنها بازدیدکنندگان سرازیر شده به پایتخت تایلند نیستند. در سال های اخیر، شهر بانکوک شاهد افزایش چشم گیری در مشاهده ی مار بوده است.
به گزارش خبرآنلاین، دپارتمان آتش و نجات بانکوک رشد 300 درصدی در تماس های مرتبط با مار را در 5 سال گذشته ثبت کرده است. حتما می پرسید محبوب ترین مکان برای پنهان شدن آنها کجاست؟ توالت ها!! به خواندن این مطلب ادامه بدهید تا به دلیل این موضوع پی ببرید.
پیش بینی مارگزیدگی
در 27 نوامبر سال 2017، دپارتمان آتش و نجات بانکوک، گزارشی مبنی بر تماس 31801 نفر ارائه داد که در همین سال تقاضای مارگیری از خانه ی خود را داده بودند. با در نظر گرفتن تعداد کلی 10492 تماس در سال 2012، متوجه رشد چشم گیر این تماس ها تا 300 درصد در 5 سال اخیر می شوید.
این رویدادهای عجیب باعث برخوردهای نزدیکی با مارها شده که تعدادی از آنها نیز بسیار وحشتناک بوده اند. تصور کنید که در توالت خانه ی خود بدون اینکه خبر داشته باشید (در بدترین حالت) با ماری مواجه شده و دچار مار گزیدگی شوید! به هر صورت مشکل مارهای بانکوک بسیار جدی است و حل کردن آن نیز ساده به نظر نمی رسد.
درحالیکه چنین موضوعی تصویر ترسناکی پیش چشمان شما می گذارد، باید دقت کنید که آمار نیز به تنهایی صحیح نیستند. همانگونه که برخی این نکته را متذکر شده اند، افزایش تماس های مرتبط با مارها نشان از آگاهی بیشتر مردم نسبت به وظایف بخش نجات مرتبط با مارها در دپارتمان آتش نشانی دارد. از طرفی دیگر، اعداد موجود در آمار نشاندهنده ی تعداد مارهای گرفته شده، کشته شده و رها شده توسط محلی ها یا دیگر گروه های حیات وحش نیست، این بدان معنی است که اعداد واقعی می توانند بسیار بسیار بیشتر باشند.
پناهگاه مارها
اما سوال همچنان باقی مانده است، چرا توالت ها؟ بسیاری از مارها علاقمند به خوابیدن و استراحت کردن در آب هستند و همانطور که قبلا ذکر شد محیط زندگی آنها باتلاق ها، مرداب ها و جنگل های بارانی بوده است. توالت بهترین مکان برای یک مار است که در آن بخزد و از خود در برابر آفتاب سوزان تایلند محافظت کند.
مطالعات محققان ثابت کرده است که مارهای خونسرد نمی توانند دمای بدنشان را تنظیم کنند. در نتیجه، بدون منبع آب نمی توانند خودشان را خنک کنند. از آنجا که در شهر شلوغ بانکوک هیچ دریاچه ی طبیعی وجود ندارد، توالت ها به عنوان یک الزام بیولوژیکی به پناهگاهی مناسب برای مارها تبدیل شده اند.
نتایج تازه‌ترین بررسی‌ها نشان داده است، پیاده‌روی سریع ممکن است بهترین و مؤثرترین راه برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر باشد.
نتایج به دست آمده از تازه‌ترین بررسی‌ها حکایت از آن دارد که پیاده‌روی تند و سریع با افزایش فعالیت مغز بهترین و مؤثرترین راه برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر است.
به گزارش فارس، نتایج تازه‌ترین بررسی‌ها نشان داده است، پیاده‌روی سریع ممکن است بهترین و مؤثرترین راه برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر باشد.
محققان دریافتند که ورزش هوازی می‌تواند علائم اختلال نوروژنیک را تسریع کند و عملکرد مغز را بهبود بخشد؛ در ایالات متحده آمریکا، 50 میلیون نفر مبتلا به آلزایمر هستند و این بیماری شِشمین علت مرگ و میر مردم این کشور است.
کارشناسان بهداشتی می‌گویند، پس از سال‌ها تحقیقات هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت چه عواملی در ابتلا به این بیماری مؤثر هستند یا چه عواملی می‌توانند مانع بروز آلزایمر شوند.
با این حال، مطالعه جدید منتشر شده در مجله انجمن آلزایمر آمریکا برای اولین بار نشان می‌دهد که فعالیت‌های بدنی منظم موجب افزایش جریان خون به مغز می‌شود.
گرگوری پانزا، متخصص قلب و عروق، از دانشگاه کانکتیکات، می‌گوید:‌ «یافته‌های ما نشان می‌دهد تمرین‌های ورزشی هوازی می‌تواند راه حل خوبی برای افراد میانسال و به منظور جلوگیری از آلزایمر باشد؛ چراکه ورزش هوازی بیشترین تأثیر را برای در امان ماندن از این بیماری فراگیر دارد».
در این مطالعه که یک هزار و 145 سالمند تحت مطالعه قرار گرفتند مشخص شد، شصت و پنج درصد آنها در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند.
سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که افراد سالمند به منظور پیشگیری از آلزایمر در هفته 150 دقیقه پیاده‌روی داشته باشند.
علاوه بر این این سازمان گزارش داده است، 5 درصد از جمعیت 65 ساله و بالاتر به بیماری آلزایمر متوسط تا شدید مبتلا هستند و این در حالیست که 10 تا 15 درصد سالمندان در همین گروه سنی از بیماری آلزایمر خفیف رنج می‌برند.
رنو در شرایطی قرار است اوایل سال آینده فعالیت جدید خود را در ایران آغاز کند که به‌نظر می‌رسد خودروسازان داخلی در این پروژه یا به‌واسطه قراردادی دیگر، مشارکت جدیدی را با این شرکت فرانسوی از سر خواهند گرفت.
هرچند طبق قرارداد رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بناست خودروساز فرانسوی به‌صورت مستقل در کشور فعالیت کند، با این حال بروز چند نشانه مهم طی چند هفته گذشته، از احتمال همکاری رنویی‌ها با دو غول خودروسازی ایران خبر می‌دهد.
به گزارش دنیای اقتصاد، رنو در شرایطی قرار است اوایل سال آینده فعالیت جدید خود را در ایران آغاز کند که به‌نظر می‌رسد خودروسازان داخلی در این پروژه یا به‌واسطه قراردادی دیگر، مشارکت جدیدی را با این شرکت فرانسوی از سر خواهند گرفت.
هرچند طبق قرارداد رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بناست خودروساز فرانسوی به‌صورت مستقل در کشور فعالیت کند، با این حال بروز چند نشانه مهم طی چند هفته گذشته، از احتمال همکاری رنویی‌ها با دو غول خودروسازی ایران خبر می‌دهد.
تابستان امسال بود که ایدرو و رنو پس از کلی مذاکره و کش و قوس، سرانجام قرارداد همکاری مشترک خود را امضا کردند تا طبق آن، خودروساز فرانسوی امکان حضوری مستقل را در صنعت خودرو ایران پیدا کند. بر این اساس، ایدرو، رنو و یک هلدینگ متعلق به بخش خصوصی، سهامداران حاضر در این قرارداد را تشکیل می‌دهند و به احتمال فراوان و آن طور که منصور معظمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده، تا دو ماه دیگر فاز اجرایی قرارداد موردنظر کلید خواهد خورد.
این در شرایطی است که بروز چند نشانه و سیگنال مهم مبنی‌بر مشارکت خودروسازان داخلی در قرارداد جدید رنو، حضور مستقل خودروساز فرانسوی را در ایران زیر سوال خواهد برد. اگر بنا باشد ایران‌خودرو یا سایپا وارد قرارداد فعلی رنو با ایدرو شوند، دیگر حضور مستقل این شرکت در صنعت و بازار خودروی کشور معنایی نخواهد داشت، زیرا دست خودروساز فرانسوی برای رقابت سفت و سخت با غول‌های جاده مخصوص بسته خواهد شد.
از سوی دیگر اما این احتمال نیز وجود دارد که رنویی‌ها ضمن حفظ استقلال خود در قرارداد فعلی (قرارداد با ایدرو)، در قالب مشارکتی جدید وارد همکاری مشترک با خودروسازان داخلی شوند. در این صورت، اگرچه می‌توان تا حدی نسبت به استقلال رنو در ایران (به‌واسطه قرارداد با ایدرو) امیدوار بود، ولی قطعا حضور مستقل این شرکت در خودروسازی و بازار کشور به چالش کشیده خواهد شد.
این در حالی است که رنویی‌ها با توجه به تجربیات قبلی در همکاری با خودروسازان ایران (قرارداد پلت‌فرم مشترک X۹۰)، چندان تمایلی به تکرار همکاری با ایران‌خودرو و سایپا نداشته و در نهایت به سراغ ایدرو رفته و با این سازمان قرارداد بستند. در واقع رنو قصد داشت و شاید هنوز هم دارد که به‌صورت مستقل در خودروسازی ایران فعالیت کند تا بتواند ضمن پیاده‌سازی فرهنگ جهانی خود در صنعت و بازار خودرو کشور، رقابتی نسبی را نیز با شرکت‌های خودروساز داخلی کلید بزند. حالا اما به‌نظر می‌رسد رنویی‌ها تا حدی از این موضع خود کوتاه آمده و به این نتیجه رسیده‌اند (شاید هم آنها را به این نتیجه رسانده‌اند) که برای پیشبرد اهداف کلی خود در بازار ایران، همچنان در کنار ایران‌خودرو و سایپا قرار داشته باشند.
شانس سایپا بیش از ایران‌خودرو
اما ببینیم نشانه‌ها و سیگنال‌های احتمال مشارکت دوباره خودروسازان ایرانی و رنو چیست؟ ابتدا از ایران‌خودرو شروع کنیم، شرکتی که در اوایل امضای برجام به‌نظر می‌رسید شانس اول شراکت جدید با رنو باشد. بر این اساس، گفته می‌شود ایران‌خودرو برای تکمیل سبد محصولات خود، به‌دنبال مشارکت با رنو بوده و قصد داشت مدل کوئید را که خودرویی نسبتا ارزان به‌شمار می‌رود، میهمان خطوط تولید خود کند. در واقع زمزمه‌هایی مبنی‌بر مشارکت رنو و ایران‌خودرو وجود داشته و البته میل همکاری بیشتر از ناحیه طرف ایرانی بوده است.
این در حالی است که نشانه‌ها و سیگنال‌ها بیشتر سایپا را در جایگاه شریک احتمالی رنو در آینده نزدیک قرار می‌دهد. اولین نشانه در این ماجرا، به «سایت بن‌رو» و قطعی شدن واگذاری آن به رنو مربوط می‌شود. در یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد رنو و سازمان گسترش، مقرر شده بن‌رو (سایت تولیدی متعلق به سایپا و مستقر در شهرستان ساوه)، به ازای طلب ایدرو از سایپا و به‌عنوان آورده سازمان گسترش در قرارداد موردنظر، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته شود. این در حالی است که انتقال بن‌رو در دوران مدیریت قبلی سایپا (مدیرعاملی مهدی جمالی)، به بن‌بست خورد و اجرایی نشد و در ادامه با وجود تغییرات مدیریتی در سایپا، عنوان شد سهامداران راضی به از دست دادن سایت موردنظر نیستند.
همان زمان گفت‌وگویی از محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت منتشر شد و وی تاکید کرد اگر سهامداران سایپا با این «مشارکت» (انتقال «بن‌رو» به رنو) موافقت نکنند، این موضوع منتفی خواهد بود. وی این را هم گفت که در حال حاضر سهامداران مخالف بوده و ایدرو به‌دنبال سایتی دیگر برای واگذاری به رنو است. در ادامه اما شرایط به شکلی پیش رفت که سهامداران ناگهان راضی و خبرهایی مبنی‌بر به جریان افتادن دوباره پرونده بن‌رو و رنو منتشر شد. در حال حاضر نیز گفته می‌شود انتقال بن‌رو به خودروساز فرانسوی قطعی شده و این موضوع ذهن‌ها را به سمت توافقی خاص میان رنو و سایپا برده است. به‌عبارت بهتر، به‌نظر می‌رسد سایپایی‌ها واگذاری بن‌رو را به رنو، منوط به همکاری مشترک خودروساز فرانسوی با خود کرده‌اند. حال این همکاری یا در قالب قرارداد فعلی رنو و ایدرو است یا به‌صورت مشارکتی دیگر میان خودروساز فرانسوی و سایپا شکل خواهد گرفت.
اما نشانه دیگر مبنی‌بر پیوند احتمالی میان رنو و سایپا، تمایل و علاقه شدید مدیرعامل این شرکت مبنی‌بر مشارکت با خودروسازان بزرگ دنیا است. محسن قاسم جهرودی در اظهارات خود بر لزوم همکاری مشترک با خودروسازان خارجی به‌خصوص اروپایی‌ها تاکید و در این بین، «رنو» یکی از گزینه‌های مشارکت به حساب می‌آید. وی حتی به تازگی در گفت‌وگویی ضمن اعلام حمایت از تشکیل قطب سوم خودروسازی در کشور، به نوعی از حضور جدید رنو در ایران استقبال کرد و این موضوع، فرضیه همکاری مشترک سایپا و رنو را قوی‌تر می‌کند.
در واقع اگر قرار بود رنو مشارکتی با سایپا نداشته باشد، شاید مدیرعامل سایپا در مقام حمایت از این خودروساز برنمی‌آمد، زیرا به هر حال رنو در صورت حضور کاملا مستقل در ایران، به رقیبی قدرتمند برای خودروسازان داخلی تبدیل و آنها را به چالش خواهد کشاند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد صلح فعلی سایپا و رنو با مشارکت احتمالی آنها در آینده بی‌ارتباط نیست.
دکتر شاهسونی با اشاره به معضل آلودگی هوا در کلانشهرها و همچنین تهران و تبعات مواجهه مردم با آن، گفت: متاسفانه پس از بارش‌ها در تهران، مجددا و طی چند روز اخیر در اکثر ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، شاخص حد خیلی ناسالم و اضطرار سطح بالا را شاهدیم و با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی هر چند ممکن است امروز بعدازظهر ناپداری ضعیفی در وضعیت جوی داشته باشیم، اما پیش بینی شده که شرایط آلاینده‌ها و آلودگی هوا تا یکشنبه همچنان ادامه داشته باشد.
سرپرست گروه "سلامت هوا" مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن تشریح تبعات و عوارض کوتاه و بلند مدت آلودگی هوا بر سلامت شهروندان، از مردم خواست که تا حد امکان تردد در فضای باز را محدود کرده و در شرایط تعطیلی مدارس، کودکان را روانه پارک‌ها و فضاهای باز نکنند.
به گزارش ایسنا، دکتر شاهسونی با اشاره به معضل آلودگی هوا در کلانشهرها و همچنین تهران و تبعات مواجهه مردم با آن، گفت: متاسفانه پس از بارش‌ها در تهران، مجددا و طی چند روز اخیر در اکثر ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، شاخص حد خیلی ناسالم و اضطرار سطح بالا را شاهدیم و با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی هر چند ممکن است امروز بعدازظهر ناپداری ضعیفی در وضعیت جوی داشته باشیم، اما پیش بینی شده که شرایط آلاینده‌ها و آلودگی هوا تا یکشنبه همچنان ادامه داشته باشد.
وی افزود: بر همین اساس و با اذعان به اینکه تبعات آلودگی برای "سلامت" زیاد است، تقاضا داریم مردم به چند نکته بهداشتی توجه کرده و مواجهه خود با آلودگی هوا را به حداقل برسانند. بر این اساس توصیه اکید ما این است افرادی که حضورشان در فضای بیرون و آلوده، ضروری نیست، حداقل تردد را در فضای آزاد را داشته باشند.
شاهسونی تاکید کرد: همچنین مبتلایان به بیماری‌های قلبی، تنفسی، دیابتی‌ها و سالمندان "باید" از تردد در فضای آزاد تا حد امکان اجتناب کنند و اگر لازم است افراد به خارج از منزل بروند از ماسک‌های N۹۵ یا P۲ معتبر استفاده کنند؛ البته ماسک‌ها هم در فضای باز و در زمانی محدود قابل استفاده هستند.
وی همچنین به افرادی که ناچار به حضور در فضای باز هستند مانند ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و افزود: این دسته از افراد نیز باید از ماسک‌های فیلتردار معتبر استفاده کنند؛ این ماسک‌ها را نیز حتما از داروخانه‌ها تهیه کنند و به صورتی صحیح روی صورت‌ قرار دهند؛ به طوری که سطح بینی و دهان را به طور کامل بپوشاند. ماسک‌های کاغذی نیز در این زمینه اصلا کارایی ندارند. ذکر این نکته نیز لازم است که تنفس با ماسک سخت‌تر می‌شود و فرد نیازمند تنفس‌های عمیق‌تر خواهد بود و بر همین اساس توصیه اصلی به شهروندان آن است در شرایط این چنینی آلودگی هوا، مواجهه خود با آلاینده‌ها و فضای باز را کمتر کنند.
شاهسونی به ورزشکاران نیز توصیه کرد: افرادی که فعالیت ورزشی روزانه دارند، در شرایط این چنینی شاخص آلاینده‌های هوا، لازم است که فعالیت ورزشی را به منزل محدود کنند و در فضای آزاد این کار را انجام ندهند؛ چراکه فعالیت ورزشی، میزان تنفس را افزایش می‌دهد.
سرپرست گروه سلامت مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره میزان اثربخشی تعطیلی مقطعی مدارس و مهدهای کودک در کاهش تبعات آلودگی هوا در این گروه‌های سنی، گفت: در این زمینه توقع‌مان آن است که اگر تعطیلی اعلام می‌شود، والدین فرزندان‌شان را روانه پارک‌ها و سایر فضاهای آزاد نکنند؛ چراکه آلودگی هوا دو راه حل کلی دارد؛ یا باید غلظت آلودگی را کاهش دهیم یا مواجهه افراد باآلودگی کم شود. اکنون شرایط طوری است که آلودگی پایدار بوده و ادامه دارد. بر این اساس این تعطیلات به جهت آن است که مواجهه کودکان با آلودگی به عنوان گروه سنی که بیشتر در معرض خطر هستند، کمتر شود و توقع داریم آنها در منازل بمانند.
وی همچنین گفت: همانطور که معاون بهداشت وزارت بهداشت به استانداری اعلام کرد، با توجه به تبعات آلودگی هوا بر روی سلامت، حداقل انتظار داشتیم ساعت کاری ادارات نیز ۲ ساعت کاهش یابد؛ دلیلش هم این است که مواجهه مردم با آلاینده‌های هوایی کمتر شود و به این ترتیب تبعات آن هم کمتر خواهد بود. در هر حال در کمیته اضطرار آلودگی هوا، نظر نهایی را باید استاندار اعلام کند.
شاهسونی تاکید کرد: در شرایطی که غلظت آلودگی هوا تا این حد بالا رفته، تقاضا داریم مردم تا حد امکان از وسایل نقلیه شخصی استفاده نکنند؛ چراکه سلامت خود و سایرین را در معرض خطر قرار می‌دهند.
وی درباره اثرات کوتاه مدت و بلند مدت آلودگی هوا بر سلامت نیز به ایسنا گفت: سرفه، سوزش چشم، فشار خون، افزایش موارد سکته‌های قلبی و مغزی در صورت مواجهه مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر بیماران قلبی و تنفسی از جمله عوارض کوتاه مدت آلودگی هواست. همچنین آلودگی هوا در طولانی مدت، افزایش خطر مرگ و همچنین افزایش سرطان ریه را به دنبال دارد. موسسه بار بیماری‌های سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که از هر ۱۰ مرگ در دنیا، یک مورد به علت مواجهه طولانی مدت با آلودگی هواست.
شاهسونی ادامه داد: همچنین سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که آلودگی هوا (مواجهه طولانی مدت با آن)، سرطان‌زای قطعی است. آلودگی هوا در طولانی مدت باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های ریوی و COPD می‌شود و بار زیادی را نیز بر دوش دولت و وزارت بهداشت قرار می‌دهد.