گزیده ها 7 مرداد -97


گزیده ها 7 مرداد -97
فرمانده انتظامی استان البرز گفت: با تلاش ماموران پلیس آگاهی، دو نفر که پس از سرقت اشیاء قیمتی و با ارزش دوستشان، او را از منزلش در مهرشهر کرج ربوده و با خودرو شخصی‌اش به داخل دره‌ای در شهرستان طالقان پرتاب کرده بودند، دستگیر شدند.
به گزارش ایسنا، سردار عباسعلی محمدیان در تشریح جزئیات این خبر گفت: در پی مراجعه فردی به کلانتری 22 مهرشهر و تشکیل پرونده مبنی فقدان برادرش، پرونده جهت رسیدگی و پیگیری موضوع به اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی استان البرز ارجاع شد.
وی افزود: اقدامات و تحقیقات گسترده‌ای در خصوص یافتن نامبرده انجام تا این که از طریق یکی از بیمارستان‌های شهر قزوین مطلع شدند فردی با مشخصات مذکور به علت سقوط به دره‌ای از ارتفاعات طالقان، توسط اورژانس جاده‌ای به بیمارستان منتقل شده و درحال حاضر تحت مداوا و مراقبت‌های ویژه قرار دارد.
سردار محمدیان خاطرنشان کرد: ماموران بلافاصله به بیمارستان اعزام و در تحقیقات کامل از نامبرده مطلع شدند که وی قصد مسافرت به خارج از کشور را داشته که یک روز از قبل از سفر، یکی از دوستانش به دیدن وی می‌رود و پس از گذشت دقایقی از ترک منزل، 2 نفر نقابدار وارد منزل وی شده و او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و دست و پا و دهانش را بسته و پس از جمع‌آوری وسایل آنتیک، اشیاء قیمتی و دسته چک، او را با خودرو متعلق به خودش به جای نامعلومی انتقال داده و پس از آن با خوراندن مواد خواب آور او را پشت فرمان خودرو گذاشته و به ته دره سرازیر کردند که در نهایت پس از چند ساعت با حضور پلیس راهور و عوامل اورژانس و آتش‌نشانی او را از داخل خودرو خارج و به بیمارستان انتقال دادند.
این مقام انتظامی افزود: با توجه به اظهارات شاکی، تحقیقات گسترده‌ای از محل سکونت و سقوط خودرو، انجام شد تا این که هویت متهمان که یکی از آنها ساکن شهر تهران و دیگری غرب استان تهران بود شناسایی و ماموران با دریافت نیابت قضائی به شهر مذکور اعزام و در دو عملیات جداگانه و همزمان، هر دو متهم را دستگیر و در بازرسی از منزل آنها مقداری اجناس آنتیک و قدیمی و اشیاء قیمتی که متعلق به فرد ربوده شده بود کشف شد.
فرمانده انتظامی استان البرز ادامه داد: متهمان دستگیر شده در بازجویی‌های ماموران، ابتدا منکر مشارکت در آدم ربایی و اقدام به قتل نافرجام شدند اما در برابر بازجویی تکمیلی کارآگاهان به ناچار لب به اعتراف گشوده و اذعان داشتند که با توجه به شناختی که از نامبرده داشته و می‌دانستند که وی از افراد سرشناس و پولدار است و در منزلش عتیقه جات و اجناس قدیمی نگهداری می‌کند، به همین دلیل نقشه ربودن و سرقت وسایل منزل او را طراحی کرده و پس از سرقت اموالش برای این که شاکی نتواند از او شکایت کند با صحنه سازی او را سوار بر خودرو شخصی‌اش از ارتفاعات طالقان به داخل دره رها کردند.
به گفته سردار محمدیان، متهمان دستگیر شده به اتهام آدم ربایی، با صدور قرار بازداشت موقت به منظور تکمیل تحقیقات در اختیار پلیس آگاهی استان البرز قرار دارند.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به وقوع طوفان گرد و خاک در شمال سیستان و بلوچستان به‌ویژه زابل اظهار کرد: طی سه روز آینده وزش باد شدید مناطق مرزی ایلام، خوزستان و کرمانشاه را غبارآلود می‌کند.
احد وظیفه اظهار کرد: طوفان گرد و خاک در شمال سیستان و بلوچستان به‌ویژه منطقه زابل تداوم می‌یابد و در دو روز آینده با شدت کمتر به شکل وزش باد شدید همراه با گرد و خاک رخ خواهد داد.
وی با بیان اینکه طی امروز (7 مرداد) در مناطق شرقی استان کرمان نیز وزش باد و خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود،‌ گفت: طی سه روز آینده در برخی مناطق غرب و جنوب غرب کشور به ویژه در مناطق مرزی ایلام، خوزستان و جنوب کرمانشاه به سبب گرد و خاک غبارآلود خواهد بود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در ادامه گفت: طی دو روز آینده در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در شمال و شمال شرق هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان افزایش ابر پیش‌بینی می‌شود که در مناطق شرقی هرمزگان و جنوب کرمان با رعد و برق همراه خواهد بود.
وظیفه با اشاره به اینکه امروز (7 مرداد) در سایر مناطق کشور جوی نسبتا پایدار حاکم خواهد بود، اظهار کرد: در استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و شمالی همچنین در حاشیه جنوبی البرز طی ساعات بعدازظهر و اوایل شب شاهد رشد ابرهای غیرباران‌زا خواهیم بود.
این کارشناس سازمان هواشناسی در پایان با اشاره به وضعیت جوی پایتخت طی دو روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران طی امروز وفردا (7 و 8 مردادماه) صاف در بعدازظهر نیمه ابری، گاهی همراه با وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. بیشترین و کمترین دمای تهران 40 و 28 درجه سانتیگراد خواهد بود.
*
افزایش 1.3 درجه‌ای دما در ایران
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: ایران در 10 ماه گذشته نسبت به شاخص‌های بلندمدت، بیش از یک درجه افزایش دما داشته است. همچنین در ماه گذشته اهواز با ثبت دمای 53 درجه سانتیگراد به عنوان گرمترین شهر معرفی می‌شود.
صادق ضیاییان در گفت‌وگو با ایسنا به وضعیت دمایی کشور طی 10 ماه گذشته اشاره و اظهار کرد: از اول مهرماه سال 1396 (ابتدای سال زراعی) تا پایان تیرماه سال 1397 دمای کشور 1.3 درجه سلسیوس نسبت به بلندمدت افزایش یافته است همچنین با توجه به بررسی گزارشات دمایی، کلیه استان‌ها در این بازه زمانی افزایش دما را تجربه کرده‌اند.
وی تاکید کرد: در بازه 10 ماهه گذشته، بیشترین افزایش دما برای استان‌های آذربایجان غربی و زنجان بود که به ترتیب 2.2 درجه سلسیوس و 2 درجه سلسیوس نسبت به میانگین دمای بلندمدت خودگرم‌تر بودند. افزون براین در همین بازه زمانی (از اول مهر تا آخر تیرماه) استان تهران 1.5 درجه سلسیوس افزایش دما نسبت به بلندمدت داشت.
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در مورد شرایط دمای کشور در تیرماه سال جاری با بیان اینکه ایران در ماه گذشته نسبت به میانگین بلندمدت این ماه، 1.2 درجه سلسیوس افزایش دما را تجربه کرد، گفت: در ماه گذشته در استان‌های گلستان و البرز به ترتیب با 3.7 درجه سلسیوس و 3.6 درجه سلسیوس افزایش دما بیشترین نوسان دمایی نسبت به بلندمدت این استان‌ها ثبت شده است.
افزایش دمای تهران در ماه گذشته
ضیاییان همچنین با اشاره به شرایط دمایی تهران و با بیان اینکه دمای پایتخت در تیرماه سال جاری 2.2 درجه سلسیوس نسبت به بلندمدت بیشتر بوده است، اظهارکرد: این میزان افزایش دما تقریبا زیاد است. البته باید تاکید کرد که تقریبا همه استان‌ها در تیرماه سال جاری نسبت به بلندمدت افزایش دما را تجربه کردند به استثنای استان یزد که نسبت به متوسط بلندمدت خود، یک دهم درجه سلسیوس کاهش دما داشت.
ایران در روند افزایش دما قرار دارد
این کارشناس سازمان هواشناسی در پاسخ به پرسشی در مورد دلایل افزایش دمای تهران و بقیه استان‌های کشور در اولین ماه تابستان امسال اظهار کرد: در کشور ما معمولا روند افزایش دما و گرم شدن وجود دارد که مهم‌ترین دلیل آن تغییر اقلیم و گرمایش جهانی است، اما عوامل سینوپتیکی از جمله تمایل فشارهای جنب حاره‌ای به عرض‌های بالاتر جو نیز در این موضوع تاثیرگذار است.
دمای بالای 50 درجه 111 بار در نقاط مختلف کشور تجربه شد
وی همچنین در مورد بالاترین دمای ثبت‌شده در کشور از ابتدای سال زراعی جاری تا پایان تیرماه، با تاکید بر اینکه اهواز رکورد گرما را زده است، تصریح کرد: دژگاه دهرم در استان فارس با 52.6 درجه سانتیگراد و اهواز با 53 درجه سانتیگراد، بالاترین دمای ثبت شده در کشور را از اول سال زراعی تا پایان تیرماه دارند. دمای بالای 50 درجه 111 بار در نقاط مختلف کشور به ویژه استان خوزستان تجربه شده است همچنین استان‌های ایلام، هرمزگان، بوشهر، فارس و سیستان و بلوچستان نیز دمای 50 درجه را در نقاط مختلف ثبت کرده‌اند، اما گرم‌ترین دمای ثبت شده برای اهواز - مرکز استان خوزستان - بوده است.
ایران نسبت به بلندمدت 26 درصد کمبود بارش دارد
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در بخش دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه از ابتدای مهر ماه 96 (اول سال زراعی) تا آخر تیرماه سال 97، کل کشور 164.7 میلی‌متر بارش دریافت کرد، گفت: از آنجا که میانگین بارش بلندمدت کشور در این بازه زمانی 225 میلی‌متر است نسبت به بلندمدت 26.8 درصد کمبود بارش داریم همچنین با توجه به میزان بارش سال گذشته که 210.4 میلی‌متر بوده، امسال نسبت به سال قبل 21.7 درصد کمبود بارش را تجربه کردیم.
ضیاییان با اشاره به وضعیت بارش‌های دریافتی استان تهران طی 10 ماه گذشته اظهار کرد: از اول مهرماه 96 تا پایان تیرماه 97، استان تهران 220 میلی‌متر بارش دریافت کرد که با توجه به بارش 254 میلی‌متری تهران در مقیاس بلندمدت این استان کمبود بارشی معادل 13 درصد دارد. افزون بر این بارندگی ثبت شده تهران در سال گذشته 295 میلی‌متر بود بنابراین این استان امسال نسبت به سال قبل 25 درصد کمبود بارش داشته است.
وی همچنین با اشاره به وضعیت بارشی کشور در ماه گذشته، تصریح کرد: بارش‌های تیرماه قابل توجه نبود و میانگین بارش کشور حدود نیم میلی‌متر ثبت و گزارش شد. اگرچه به طور معمول بارش‌های فصل تابستان ناچیز است اما در تیرماه سال قبل متوسط بارش کشور 2.6 میلی‌متر و در بازه بلندمدت 3.7 میلی‌متر بود.
ضیاییان در پایان در مورد وضعیت بارشی استان تهران در ماه گذشته گفت: تهران در تیرماه سال 1397 هیچ بارشی دریافت نکرد این درحالیست که بارش سال گذشته این استان 6.4 میلی‌متر و بارش بلندمدت 12.9 میلی‌متر بود.
*
ترافیک نیمه سنگین در آزادراه کرج-تهران و قزوین
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از ترافیک پرحجم در آزادراه کرج- تهران خبر داد.
سرهنگ نادر رحمانی درباره آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور اظهار کرد: گزارش‌های دریافتی از مراکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی در سراسر کشور نشان می‌دهد که در باند جنوبی آزادراه کرج-قزوین(از پایانه شهید کلانتری تا پل فردیس) و باند جنوبی آزادراه تهران-کرج(از پل فردیس تا پل کلاک) ترافیک نیمه سنگین داریم.
رئیس مرکز کنترل و ترافیک راههای کشور بیان داشت: سایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار هستند
ابراز نگراني نمايندگان مجلس از فرار مديران دوتابعيتي
در نامه اي خطاب به رئيس دستگاه قضا مطرح شد
تعدادي از وکلاي ملت در نامه اي خطاب به رئيس قوه قضائيه نگراني خود را از فرار مديران دو تابعيتي ابراز کردند.
    
به گزارش فارس، جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با ارسال نامه اي براي آيت الله آملي لاريجاني رياست قوه قضائيه از احتمال فرار مديران دوتابعيتي ابراز نگراني کردند.
    
در بخشي از اين نامه آمده است: همانگونه که مستحضر مي باشيد شرايط اقتصادي کشور نه مطلوب مردم و نه در شان نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است. هر چند اين شرايط مي تواند معلول دلايل گوناگون باشد، لکن حسب اظهار کارشناسان، صاحبنظران و خبرگان اقتصادي و شواهد و قرائن متقن مهم ترين دليل آن سوءمديريت در نظام اقتصادي کشور است و آنچه مسلم است از نتايج قطعي اين مديريت ناصواب تضييع حقوق و اتلاف سرمايه هاي ملي و خصوصي مردم است و حداقل شرط پذيرش مسئوليت در حکومت اسلامي پاسخگويي و پذيرش مسئوليت عملکرد دوران مديريت کارگزاران نظام است و بنا بر اصول متعدد قانون اساسي و قوانين موضوعه و قواعد فقهي مسببين اين شرايط داراي ضمان و بعضا مسئوليت کيفري مي باشند که استعفا و برکناري از مناصب فعلي نافي پاسخگويي و مانع رسيدگي احتمالي قضائي نيست.
    
اين نامه مي افزايد: از آنجا که بعضي از مسئولين اين حوزه داراي تابعيت کشورهاي ديگر يا خانواده هاي آنان در کشورهاي خارجي سکونت دارند ضروري به نظر مي رسد که قوه محترم قضائيه به منظور جلوگيري از تکرار تجارب تلخ گذشته و امکان پاسخگويي اين نوع مديران در دوران پس از مسئوليت وفق وظايف قانوني خود مبني بر پشتيباني از حقوق فردي و اجتماعي و تحقق بخشيدن به عدالت اجتماعي و پيشگيري از جرائم احتمالي به استناد اصل 156 قانون اساسي تدابير و اقدامات لازم مبني بر امکان دسترسي به اين نوع مديران و حفظ اسناد و مدارک مربوط صورت پذيرد.
خبر ويژه 
اين مشاوران بخشي از مشكل هستند نه راه حل ناكارآمدي دولت
يک سايت حامي دولت مي گويد وضعيت فعلي اقتصادي، دست پخت تيم اقتصادي فعلي کابينه است و اگر روحاني مي خواهد از همين تيم مشورت بگيرد، بهتر است از خير ترميم کابينه بگذرد.
    
سايت انتخاب نوشت: بحث ترميم کابينه در روزهاي اخير به اوج خود رسيده است. اصلاح طلبان و حاميان دولت روحاني از مدت ها پيش ترميم کابينه را ضروري مي دانستند اما در هفته هاي اخير، اصولگرايان، نمايندگان مجلس از طيف هاي مختلف و اصناف و بازاريان و قشرهاي مختلف مردمي نيز اين خواسته را تکرار کرده اند.
    
با اين وجود، بر هيچ يک از آگاهان و اطرافيان دولت پوشيده نيست که حلقه اي در اطراف رئيس جمهور، بيشترين تاثير را روي او در تصميمات دولت دارند. اين حلقه در سال هاي اخير بارها مورد انتقاد حاميان دولت قرار گرفته است.
    
حلقه نزديکان روحاني در حوزه اقتصاد، نيز به همين افراد محدود است اما گفته مي شود محمد نهاونديان، معاون اقتصادي رئيس جمهور و مسعود نيلي، مشاور اقتصادي روحاني، بيشترين تاثير را در تصميمات اقتصادي دولت دارند. به بيان ساده تر، حسن روحاني در حوزه مسائل اقتصادي در نها يت به نيلي و نهاونديان مراجعه مي کرد و نظر آنها را مي خواست و براساس همين نظر هم تصميم گيري مي کرد.
    
اکنون هم اگر قرار باشد ترميم کابينه نيز به شيوه سابق، انجام شود، در واقع بايد منتظر دستپخت همين دو نفر باشيم. اما نکته قابل تاملي که وجود دارد اين است که اين افراد تاکنون بيشترين سهم را در چينش تيم اقتصادي و سياست هاي کلان اين حوزه داشته اند.
    
حسن روحاني در سخنراني اخير خود در نشست هم انديشي مديران ارشد دولت تصريح کرد که «امروز بايد به فکر مشاورين و کارشناسان جديد باشيم و از افکار همه استفاده کنيم. امروز وزير، معاون وزير و مدير کل بايد احساس کند و در عمل نيز نشان دهد که شرايط امروز با قبل متفاوت است
    
اکنون اين انتظار از خود رئيس جمهور نيز وجود دارد همان گونه که خود تاکيد کرده، «به فکر مشاورين و کارشناسان جديد» باشد و «از افکار همه استفاده» کند. طبيعتاً اينکه بخواهيم با همان حلقه بسته سابق امور را پيش برده و منتظر يک نتيجه متفاوت باشيم، انتظار بيهوده و آب در هاون کوبيدن است.
    
يکي از بحث هاي چالش برانگيز در ترميم تيم اقتصادي دولت، رئيس بانک مرکزي است. ولي الله سيف از چهره هاي نزديک به محمد نهاونديان به شمار مي رود و به نوعي حمايت او در دولت و نزد رئيس جمهور را پشت سر خود ديده است. با وجود اينکه در ماه هاي گذشته، اسامي متعددي براي جانشيني او مطرح شده اند اما هر يک به دليل حمايت حلقه اطرافيان روحاني از سيف، به بهانه اي رد شده اند.
    
در يکي دو روز اخير که بحث ترميم کابينه جدي تر از هر زمان ديگري شده، نام هايي براي جانشيني سيف شنيده مي شود که برخي از آنها به مثابه از چاله درآمدن و به چاه افتادن است.
    
محمد حسين عبده تبريزي، مشاور فعلي عباس آخوندي، وزير راه يکي از اين افراد است که در روزهاي اخير از طريق برخي رسانه هاي ناشناس تلاش شده است نام او به عنوان جانشين سيف مطرح شود. عبده تبريزي تاکنون در مورد آمار شرکت هايي که او عضو هيئت مديره آن بوده، چند باري با رسانه ها به جدل پرداخته است. اينکه فردي با عضويت در هيئت مديره سي و چند شرکت بتواند مسئوليت خطير بانک مرکزي در اين شرايط نامساعد را برعهده بگيرد و در اين درياي متلاطم کشتي را به ساحل برساند، کمي دور از ذهن است. ضمن اينکه درباره مديريت هاي سابق اقتصادي او نيز انتقاداتي وارد است.
    
عبده تبريزي از جمله کساني است که در دولت هاي پيشين، عهده دار مسئوليت هايي بوده است؛ درست همان موضوعي که دولت روحاني را به نوعي بي انگيزه کرده و به بن بست کشانده است. حضور مسئولان عالي رتبه اي که شان خود را بالاتر از جايگاه فعلي شان مي دانند؛ آفتي است که در چند دستگاه اقتصادي حساس دولت روحاني، دامنگير آن شده.