رويترز: تحريم بانكي ايران با توافق رفع نمي شود!

رويترز: تحريم بانكي ايران با توافق رفع نمي شود!  27 اردیبهشت - 94
اوین نامه ی کیهان سربازجو شریعت نداری درر استای افشای خوشب اوری تیم هسته اید ولت روحانی و مخالفت با مذاکره توافق هسته ای این گزارش رویترزر ا بازتاب داده است.
خبرگزاري رويترز در گزارشي به تقسيم بندي انواع تحريم هاي ايران پرداخته و با توجه به غيرهسته اي بودن تحريم بانک هاي ايراني نتيجه گرفته که بانک هاي خارجي پس از توافق احتمالي هم به ايران بازنخواهند گشت.
    
سرويس سياسي، چهار روز رايزني هسته اي در وين در راستاي نگارش پيش نويس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در وين پايان يافت و قرار است دور بعدي مذاکرات چهارشنبه هفته جاري باز هم در وين برگزار شود.
    
دور جديد رايزني هاي هسته اي که از روز سه شنبه هفته گذشته در راستاي نگارش پيش نويس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در وين آغاز شد، با برگزاري نشست عمومي ايران و ٦ کشور در سطح معاونان و مديران کل سياسي در وين پايان يافت.
    
روز جمعه نيز در آخرين روز اين رايزني ها در وين، نشست هاي دوجانبه بين هيئت مذاکره کننده ايراني با هيئت روسيه و همچنين چين و نشست چهارجانبه ايران و سه کشور اروپايي (آلمان، انگليس و فرانسه)برگزار شد.
    
سيدعباس عراقچي معاون وزير خارجه ايران در اين باره عنوان کرد: «ما هفته آينده مجددا در وين ديدار خواهيم کرد. ما هنوز کارهاي زيادي داريم که بايد در سطح مديران سياسي انجام شود
        
متعهد به توافق هسته اي با ايران هستيم
    
به گزارش فارس،کري در نشست خبري مشترک با «وانگ يي» همتاي چيني خود به مذاکرات هسته اي با ايران اشاره کرد و گفت آمريکا و چپن متعهد به رسيدن به توافقي با ايران هستند که «مسير دستيابي به بمب» را مسدود کند.
        
ايران بايد ثابت کند که برنامه هسته اي آن تنها براي مقاصد مسالمت آميز است
    
به گزارش فارس، سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در کنفرانس خبري درباره مذاکرات هسته اي گفت که اين ايران است که بايد ثابت کند برنامه هسته اي آن تنها براي مصارف صلح آميز است.
    
خبرنگاري در اين کنفرانس درباره اظهارنظر محمدجواد ظريف وزير خارجه ايران درباره احتمال رسيدن به توافق هسته اي پرسيد که مقام آمريکايي پاسخ داد: نقطه نظر ما درباره احتمال توافق همان ۵۰ درصد است.
    
راتکه افزود: اين ايران است که بايد ثابت کند برنامه هسته اي آن صرفا براي اهداف مسالمت آميز است و در مذاکرات بايد به روش قابل راستي آزمايي اين موضوع را ثابت کند.
        
استقبال کاخ سفيد از تصويب طرح نظارت استصوابي کنگره بر توافق هسته اي
    
سخنگوي کاخ سفيد از تصويب طرح بازبيني توافق هسته اي در کنگره که به اين نهاد آمريکا اختيار نظارت استصوابي بر توافق هسته اي را مي دهد، استقبال کرد.
    
به گزارش فارس، طرح «بازبيني توافق هسته اي در کنگره» پنجشنبه شب با ۴۰۰ راي موافق و ۲۵ راي مخالف در مجلس نمايندگان آمريکا به تصويب رسيد. پيش از آن، مجلس سنا با 98 راي مثبت در برابر يک راي مخالف به اين طرح راي داده بود. اين طرح در صورتي که به امضاي اوباما برسد و به قانون تبديل شود به کنگره اختيار قبول يا رد هر گونه توافق هسته اي بين ايران و گروه ۱+۵ را مي دهد.
    
توافق هسته اي در صورت جديت شرکاي ما در مذاکرات، بسيار محتمل است.    وزير خارجه ايران در مصاحبه با «اشپيگل» گفت که در صورت جديت طرف هاي مذاکرات هسته اي با ايران، توافق هسته اي بسيار محتمل است.    به گزارش فارس، محمدجواد ظريف در گفت وگو با پايگاه خبري آلماني درباره مذاکرات هسته اي ايران و گروه 1+5 گفت که «در صورت جديت شرکاي مذاکراتي ما، توافق بسيار محتمل است».    مجله آلماني اشپيگل در ابتدا پرسيد که «آيا غرب و ايران مي توانند بر سر برنامه هسته اي تهران به توافق برسند؟»
    
محمدجواد ظريف در پاسخ گفت: «در صورت جديت شرکاي مذاکراتي ما، توافق بسيار محتمل است».    در مصاحبه منتشر شده اشپيگل آمده است: «ظريف به شدت از رهبري عربستان سعودي انتقاد کرد. او گفت که «سيلي از اظهارات تهاجمي از سوي عربستان سعودي» وجود داشته است».    در ادامه اين گزارش هم به نقل از وزير خارجه ايران آمده است: «برخي در منطقه بدون هرگونه دليلي دچار وحشت شده اند. ما نمي خواهيم بر منطقه مسلط شويم».    در بخش ديگري از مصاحبه منتشر شده از ديپلمات ارشد ايران وي با اشاره به موقعيت جغرافيايي و وسعت سرزميني کشور خود گفت: «ما از داشتن کشوري با اين جغرافيا و وسعت خرسند هستيم».
        
امکان توافق هسته اي پيش از ضرب الاجل ۳۰ ژوئن وجود دارد
    
عضو ارشد هيئت مذاکره ايران در گفت وگوهاي هسته اي در يک مصاحبه تاکيد کرد در صورت وجود اراده سياسي در گروه ۱+۵، امکان توافق زودتر از ضرب الاجل ۹ تيرماه وجود دارد.    به گزارش فارس، عباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره ايران در گفت وگوهاي هسته اي در مصاحبه با «اي پي اي» گفت: «در صورتي که طرف هاي مذاکرات اراده سياسي وجود داشته باشد، يافتن راه حل هايي درباره موضوعات فني، سخت نخواهد بود».    مقام ارشد ايراني افزود: «اگر اينطور باشد، توافق نهايي قبل از ضرب الاجل هم امکان دارد. ما همه گزينه ها را بررسي کرده و ما براي همه سناريوها آماده هستيم».    معاون محمدجواد ظريف همچنين تاکيد کرد: «ما توافق کرديم که به کار جدي و سخت ادامه دهيم. البته مسئله بي اعتمادي وجود دارد اما مسائل و مشکلات قابل حل و رفع هستند».    مذاکره کننده ارشد کشورمان همچنين در گفت وگو با همتايان خود در وين، در چهارمين روز از مذاکرات گفت که توافق خوب يعني لغو تحريم و احترام به حقوق ايراني ها.
        
تحريم بانک هاي ايراني برداشته نمي شود
    
خبرگزاري رويترز در گزارشي به تقسيم بندي انواع تحريم هاي ايران پرداخته و با توجه به غيرهسته اي بودن تحريم بانک هاي ايراني نتيجه گرفته که بانک هاي خارجي پس از توافق احتمالي هم به ايران بازنخواهند گشت.    به گزارش فارس، نمايندگان ايران و 1+5 در ژنو توافق کردند که در صورت رسيدن به توافق نهايي، تحريم هاي مربوط به برنامه هسته اي ايران برداشته شود و حالارويترز گزارش داده که تحريم بانک ها جزء تحريم هاي هسته اي نبوده و بنا بر اين، بانک ها همچنان در زير سايه تحريم باقي خواهند ماند. در ابتداي اين گزارش به تجربه تلخ بانک هاي اروپا و آمريکا از همکاري با ايران و متحمل شدن جريمه هاي دولت آمريکا پرداخته شده و نويسنده نوشته که با وجود ذخائر عظيم نفت و گاز هم، باز بانک هاي خارجي علاقه اي به ورود به بازار ايران نخواهند داشت.    يک مقام ارشد بانکي آمريکا هم به شرط ناشناس ماندن در اين خصوص با رويترز مصاحبه کرده و گفته: «با توجه به قوانين ضدپول شويي، هر کس که فکر بازگشت به ايران به سرش خطور کند، ديوانه است.»    رويترز اين مقاله را در خصوص روزهاي پس از توافق احتمالي ميان ايران و 1+5 نوشته؛ يعني گفته که اگر تحريم ها هم برداشته شود، باز بانک ها باز نخواهند گشت.
        
صهيونيست ها قصد دارند توافق هسته اي ايران و ۱+۵ را بپذيرند
    
روزنامه يديعوت آحارانوت به نقل از منابع وزارت خارجه اسرائيل مدعي شد که تل آويو به اين نتيجه رسيده است که توافق هسته اي ايران و ۱+۵ را بپذيرد.    به گزارش فارس، اين گزارش افزود: ارزيابي هاي وزارت خارجه اسرائيل، سازمان هاي اطلاعاتي و آيپک نشان مي دهد که کنگره نمي تواند توافق هسته اي ميان ايران و گروه ۱+۵ را متوقف کند بنابراين زمان آن رسيده است که تغيير رويکرد بدهيم.
    
براساس اين گزارش، منابع اسرائيلي در بيت المقدس مي گويند که به اين نتيجه رسيده اند که به جاي جنگ براي توقف توافق بايد به دنبال تغيير مسير براي تضمين منافع اسرائيل باشند.    برخي منابع همچنين به يديعوت آحارونوت گفته اند که کاخ سفيد آماده است هزينه گزافي بپردازد تا اسرائيل در اين زمان سکوت کند.
        
طرح نظارت کنگره بر توافق هسته اي، ابزاري براي فشار سياسي به مذاکره کنندگان است
    
معاون وزير خارجه روسيه به تصويب طرح نظارت کنگره آمريکا بر توافق احتمالي ايران و 1+5 واکنش نشان داده و آن را ابزاري براي فشار سياسي در خلال مذاکرات توصيف نموده است.    به گزارش فارس، طرح مزبور هفته پيش در سنا و ديشب در مجلس نمايندگان آمريکا راي آورد و بر اساس آن، امضاي دولت آمريکا پاي توافق احتمالي ايران و 1+5، به اخذ نظر از نمايندگان سنا و کنگره منوط خواهد 
    
شد.    ريابکوف که کشورش يکي از اعضاي 1+5 است و بارها شخصاً بر سر ميز مذاکرات در مقابل ظريف نشسته، روز جمعه در مصاحبه با خبرگزاري اسپوت نيک اين اقدام کنگره را، حرکت در راستاي ايجاد يک اهرم فشار سياسي بر مذاکره کنندگان ارزيابي کرد.
    
ريابکوف گفت: «اين طرح چندي است که فضا(ي مذاکرات) را تحت تاثير قرار داده، گفته هاي طرف ايراني و نظرات مردم نشان مي دهد که اين اقدام عنوان ارسال يک پيام ديده شده است.»    معاون لاوروف باز هم به جوانب طرح کنگره آمريکا پرداخت و گفت: «اينکه مي گويند اين طرح جزئي جداناشدني از توافق نهايي و مانعي بر سر راه آن است، حرف غلطي است ولي بي شک مي توان از اين طرح، به عنوان ابزاري براي تاثيرگذاري بر شرايط استفاده کرد. ما از تصويب چنين طرحي ابراز تاسف مي کنيم ولي به هرحال اين اتفاقي است که افتاده و بايد با آن کنار آمد.»    طرح نظارت کنگره بر مذاکرات هسته اي منتظر امضاي اوباما است؛ کاخ سفيد از پيش با کليات طرح اعلام موافقت کرده است.