گزیده خبرهای 15 تیر- 94 قسمت -4

گزیده خبرهای 15 تیر- 94 قسمت -4
 
رئيس اتحاديه:كاشي سازان 70 درصد توليد خود را كم كردند
رئيس اتحاديه کاشي فروشان گفت: کارخانجات توليد کاشي و سراميک 70 درصد توليد خود را کم کردند.    مصطفي گودرزي در گفت وگو با نسيم افزود: توليد کاشي در سطح کشور بالغ بر 500 تا 600 ميليون متر مربع است اما مصرف ما روز به روز کاهش پيدا مي کند. بنابراين شرکت هاي توليدي نيز بالغ بر 70 درصد پتانسيل خود را کاهش داده اند. همين امروز اگر توليد متوقف شود، ما براي يک سال موجودي دپو شده در انبارهاي کارخانجات توليدي و مشتريان داريم. وي در رابطه با بحث صادرات اين محصول به نسيم اظهار داشت: وضعيت بازار صادراتي اين محصول نسبتا خوب است به طوري که اگر وضعيت اين بازار نيز مانند بازار داخلي خوب نبود شايد تا به حال اين صنعت به بن بست مي خورد و بسياري از کارخانه ها ورشکست مي شدند.    وي افزود: البته با وجود صادرات باز هم برخي از کارخانه ها به خصوص در شهرستان يزد ورشکست شده و توسط کارخانه هاي بزرگتر خريداري شده اند.    رئيس اتحاديه کاشي سازان ادامه داد: خوشبختانه حدود 80 درصد کاشي و سراميک ما به کشور عراق فرستاده مي شود و اگر اين اتفاق صورت نمي گرفت بدون شک بحراني در اين صنعت رخ داده بود. صادرات کمک کرده تا ادعا کنيم که توانسته ايم فعلاروي پاي خود بايستيم. البته متاسفانه قبلاصادرات به کشورهاي آسياي ميانه نيز داشتيم که کشور ترکيه بازار آنجا را از ما گرفت.    وي تصريح کرد: دولتمردان اگر بتوانند مقدماتي را فراهم کنند تا بتوان بازارهاي بيشتري براي صادرات داشت کمک بسيار بزرگي به اين صنعت کرده اند، از جمله اين کمک ها ساخت جاده هايي است که تجار بتوانند از آن طريق محصولات خود را به بازارهاي مختلف برسانند.    وي گفت: هر چند دولت نيز تا جايي که توانسته در کمک به اين صنعت کوتاهي نکرده، اما به نظر من متاسفانه کاشي و سراميک براي دولتمردان ما در اولويت قرار ندارد و اين ممکن است که کار را مشکل کند.    گودرزي، همچنين در پايان بيان داشت: صنعت کاشي و سراميک جزء صنايعي است که با بحث مسکن و ساخت و ساز ارتباط مستقيم دارد، از اين جهت در اوضاع کنوني که بازار مسکن در حالت رکود است، بازار کاشي و سراميک نيز شرايط خوبي را تجربه نمي کند و در حال رکود به سر مي برد.
لبنيات گران شد، تناقض گويي دولتي ها ادامه دارد
در حالي که مسئولان دولتي همچنان مشغول تاييد و تکذيب موافقت خود با افزايش 10 درصدي قيمت لبنيات هستند، قيمت برخي فرآورده هاي لبني در بازار بيش از 10 درصد گران شد.    ماجرا از آنجا آغاز شد که هفته گذشته وزير صنعت، معدن و تجارت در نشست خبري اعلام کرد «از آنجا که دولت در سال جاري عليرغم تمايل، ديگر نمي تواند يارانه اي به دامداران پرداخت کند، ناچاراً تاييد کرده که قيمت سه قلم لبنيات شامل شير و ماست معمولي و پنير فتا تا سقف 10 درصد افزايش يابد تا دامداران ضرر نکنند و کارخانه ها هم پاسخگوي افزايش هزينه هايشان باشند.»    پس از اين اظهارات، دفتر محمد شريعتمداري، معاون اجرايي رئيس جمهور اين خبر را رد و اعلام کرد که «ادعاي تصميم گيري در خصوص افزايش قيمت پنير، شير و ماست در دولت کذب محض بوده و تاکنون بررسي نرخ محصولات لبني در هيچ يک از جلسات هيئت دولت مطرح نشده است.»    قبل از اين نوبخت رئيس سازمان مديريت هم تلويحاً خبر نعمت زاده را رد کرده بود.
    
ولي حالاعليرغم اين تاييد و تکذيب هاي دولتي از بازار خبر مي رسد که قيمت برخي لبنيات حتي بيش از 10 درصد گران شده است.    به گزارش تسنيم، شير کم چرب يک ليتري که قبل از مجوز گراني 2500 تومان به فروش مي رسيد با اعمال گراني 10 درصدي بايد 2750 تومان به فروش مي رسيد در حالي که قيمت اين محصول به 2800 تومان افزايش يافته است.    بنابراين گزارش ظاهراً قيمت ساير فرآورده هاي لبني نيز به تدريج افزايش مي يابد و اين در حالي است که مسئولان دولتي همچنان در حال تکذيب و تاييد اصل خبر موافقت خود با گراني لبنيات هستند. جالب اينکه اين تناقض گويي مسئولان دولتي آنقدر شدت گرفته که صداي خبرگزاري ايسنا به عنوان حامي رسانه اي دولت روحاني نيز درآمده و اين خبرگزاري در گزارشي با اشاره به اظهارات متناقض دولتي ها نوشت: «دولت بالاخره با تغيير قيمت لبنيات موافقت کرد يا خير؟»    
    آمريکايي ها از تسليم کردن ملت ايران نااميد شده اند
    محمد رجايي رئيس فراکسيون اقتصاد مقاومتي مجلس شوراي اسلامي گفت: برنامه ششم توسعه کشور، براساس اقتصاد مقاومتي و هماهنگ و همسو با آن پايه‎ ريزي خواهد شد. اين نماينده مجلس درباره مذاکرات هستهاي نيز گفت: توافق ايران با کشورهاي 1+5 بر سر مسئله هسته اي دور از انتظار نيست. به نظر ميرسد با توجه به عقب ‎نشيني کنگره آمريکا در خصوص بازرسي از مراکز نظامي ايران آن ها از تسليم کردن ملت ايران تا حد زيادي نااميد شده اند.
          فلسطين اولويت جهان اسلام شود 
    حميدرضا ترقي عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه اسلامي گفت : ايجاد داعش و جريان هاي تروريستي توسط غرب به اين دليل است که مسئله فلسطين به يک مسئله فرعي در جهان اسلام تبديل شود. وي تاکيد کرد: مسلمانان مسئله فلسطين را به اولويت جهان اسلام تبديل کنند.
تداوم گرد و خاك در شرق مركز و جنوب غرب كشور
مديرکل پيش بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي از تداوم گرد و خاک در نواحي شرقي، مرکزي و جنوب غربي کشور طي دو روز آينده خبر داد.    احد وظيفه با بيان اين مطلب افزود: براساس تحليل آخرين نقشه هاي پيش يابي هواشناسي بارش پراکنده باران در ارتفاعات زاگرس و البرز مرکزي و همچنين استان هاي مازندران و گلستان پيش بيني مي شود.    به گفته وي، امروز و فردا علاوه بر مناطق فوق در پاره اي از مناطق شمال غرب بارش پراکنده باران پيش بيني مي شود.     مديرکل پيش بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي اظهار داشت: در نواحي شرق و جنوب شرق به ويژه در منطقه زابل و جنوب غرب کشور طي دو روز آينده وزش باد گاهي همراه با گرد و خاک پيش بيني مي شود.    به گزارش مهر وظيفه تصريح کرد: در جنوب استان سمنان طي دو روز آينده در ساعات بعد از ظهر و اوايل شب به سبب وزش باد شديد و توليد گرد و خاک، پيش بيني مي شود که در نتيجه آن استان هاي قم، شمال اصفهان، جنوب تهران و مرکزي غبارآلود گردند.    مديرکل پيش بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي يادآور شد: امروز آسمان تهران صاف، در بعد از ظهر همراه با افزايش ابر، در پاره اي نقاط همراه با باد و گرد و خاک و در شهر هاي شرقي استان تهران بارش پراکنده است. بيشينه و کمينه دماي پايتخت با يک درجه افزايش نسبت به روز گذشته به ترتيب به ۳۹ و ۲۴ درجه سانتيگراد بالاي صفر مي رسد.
تصادف خونين در محور يزد- طبس
    يزد- خبرنگار کيهان: رئيس پليس راه استان يزد گفت: حادثه رانندگي در کيلومتر 166 محور «يزد- طبس» که بين يک دستگاه سواري «سمند» و يک دستگاه کاميونت «آميکو» رخ داد دو کشته و دو مجروح برجاي گذاشت.    سرهنگ «احمد مظفري» افزود: در اين حادثه که ساعت 12 و 25 دقيقه جمعه گذشته در محور يزد به طبس رخ داد 2 نفر از سرنشينان خودرو سواري سمند در دم جان باخته و راننده خودرو «آميکو» و همچنين يکي ديگر از سرنشينان خودرو مجروح و توسط يگان هاي امدادي به مراکز درماني منتقل شدند.    وي علت اين حادثه را انحراف به چپ کاميونت «آميکو» و برخورد با سواري سمند اعلام کرد.