تجربه خون هاي آلوده در محصولات دانش بنيان كشاورزي تكرار نشود

تجربه خون هاي آلوده در محصولات دانش بنيان كشاورزي تكرار نشود
گزارش خبري تحليلي  اوین نامه ی كيهان  8 مرداد -94
سربازجو شریعت نداری درا وین نامه ی خود برای اینکه مخالفت وانتقاد از ورود فابیوس نخست وزیر فرانسه  به تهران رادنبال کرده باشد را که به دعوت روحانی وارد  تهرانشد .بنابراین از موضع بازجویی  و  پرونده سازی دست به کالبد شکافی علیه ی فرانسه زده است .تا بطور مستقیم مقابل روحانی و وزیرامور وبرخی وزرای دولت وی قرار گرفته باشد که بافابیوس درتهران دیدارداشتند .

کمتر از چند ساعت از اعلام حصول توافق اوليه هسته اي در وين نگذشته بود که لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد: «با وجود مواضع فرانسه در جريان مذاکرات هسته اي، اطمينان دارم که شرکت هاي فرانسوي سهم منصفانه اي از بازار ايران پس از تحريم ها به دست خواهند آورد
    
اين خبر که توسط اکثر رسانه ها به عنوان «کلمه رمز» حضور دوباره رنو و پژو در ايران تحليل و تفسير شد، ابعادي بسيار گسترده تر از حضور خودروسازان فرانسوي در ايران دارد. برخلاف تفسير عمومي از اين خبر، بايد گفت که فرانسه برنامه جامع تري براي حضور در بازار ايران در دوران پس از توافق دارد. يکي از برنامه هاي جدي دولت فرانسه حضور در بازار محصولات دانش بنيان کشاورزي و غذايي ايران است. امري که از دو سال پيش با واردات بذر کلزا آغاز شد و ظرف مدت کوتاهي ابعاد بسيار گسترده اي يافت به طوري که اخبار واصله حاکي از امضاي سند همکاري در زمينه واردات تجهيزات تلقيح مصنوعي دام، داروي جديد کنه واروا، ارقام جديد گندم، سورگوم و آفتابگردان، واردات بز اصلاح نژاد شده و همچنين راه اندازي مراکز تکثير ماهيان دريايي با همکاري فرانسه است.
    
اکنون با توجه به تهيه پيش نويس توافق هسته اي و اظهارنظرهاي مقامات فرانسوي گمانه زني ها از حضور گسترده تر شرکت هاي فرانسوي در بازار کشاورزي ايران حکايت دارد. امري که باعث اعتراض دکتر خلقاني معاون اقتصادي وزير کشاورزي دولت نهم نيز شد.
        
واردات محصولات غذايي از فرانسه به رغم وجود مشابه داخلي
    
دکتر جعفر خلقاني رئيس اسبق سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج در دولت نهم ضمن ابراز نگراني از واردات محصولات هاي-تک کشاورزي گفت بيش از 1000 طرح تحقيقاتي در سازمان تحقيقات و آموزش و ترويج کشاورزي به مرحله تجاري سازي رسيده اما حمايت لازم براي ورود به بازار هاي اقتصادي از سوي دولت صورت نگرفته است، در حالي که بازار کشور به راحتي در اختيار شرکت هاي خارجي قرار گرفته است. 
    
خلقاني اظهار داشت: ابتدا قرار بود فقط براي واردات بذور اصلاح شده کلزا با فرانسه همکاري شود، اما هر چه جلوتر آمديم، ديديم، موضوع اين همکاري ها به سرمايه گذاري خارجي، انتقال فناوري و آموزش کشاورزان رسيده است.
    
خلقاني با اشاره به در حال گسترش بودن واردات محصولات فناورانه بخش کشاورزي از فرانسه، يادآور شد: منافع بلند مدت و پايدار کشاورزان در گروي تقويت شرکت هاي دانش بنيان داخلي بوده؛ همان طور که امنيت غذايي پايدار در گروي تقويت کشاورزي داخلي است. 
    
رئيس سابق سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي، ادامه داد: اين رويکرد نه تنها اقتصاد ما را در بخش کشاورزي به غرب وابسته کرده؛ بلکه روحيه «ما نمي توانيم» و غرب زدگي را نيز ترويج داده است.
        
تکرار تجربه تلخ پژو و رنو
    
بحث حضور شرکت هاي فرانسوي در دوران پساتحريم در حالي مطرح مي شود که اقدامات اين شرکت ها در طي دو سال گذشته نشان از آمادگي کامل فرانسه براي حضور در بازار محصولات کشاورزي ايران دارد. به طور مثال بيش از 14 شرکت فرانسوي که مجموعاً نزديک به 40 نوع کالاارائه مي دادند در نمايشگاه صنايع غذايي ايران شرکت کردند و به بازاريابي محصولات خود پرداختند؛ با توجه به قرائن موجود پيش بيني مي شود در صورتي که توافق هسته اي بين ايران و 6 کشور به نتيجه برسد حضور شرکت هاي فرانسوي در بازار غذاي ايران گسترده تر شود؛ اين در حالي است که خصومت کشور فرانسه با جمهوري اسلامي ايران امري است که در طول سال هاي گذشته به اثبات رسيده است، به طور مثال خروج پژو و رنو در اوج تحريم هاي اقتصادي همچنين امتناع شرکت ايرباس از ارائه قطعات يدکي هواپيما هاي مسافربري به جمهوري اسلامي و همچنين مواضع صهيونيستي اين کشور در مذاکرات هسته اي نشان دهنده عناد کشور فرانسه با جمهوري اسلامي ايران است. 
    
نکته عجيب، تمايل و عجله زياد مسئولين وزارت جهاد کشاورزي براي توسعه همکاري ها با فرانسه است. تمايلي که هرگز براي خريد دولتي محصولات دانش بنيان داخلي صورت نگرفته است. مسئله اي که مقامات وزارتخانه جهاد کشاورزي هنوز توضيح قانع کننده اي براي آن ارائه نکرده اند.
        
رو به دشمنان پشت به دوستان!
    
عجله مسئولان دولتي براي حضور شرکت هاي خارجي در حالي اتفاق مي افتد که مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان دولت در رمضان 94 بر لزوم جلوگيري از واردات از کشور هاي اروپايي تاکيد کردند.
    «
يکي از چالش هاي ما راه هاي موازي و آسان ولي مهلک [است ]؛ اين يکي از چالش هاي ما است. بنده فراموش نمي کنم زمان رياست جمهوري خودم - صحبتِ ۲۵ سال ]قبل ] است - براي واردات يک کالاي مورد نياز جامعه، که ما با زحمت زياد آن را از اروپايي ها مي گرفتيم، آفريقايي ها همان کالارا داشتند، خوبش را هم داشتند، [امّا] دوستان متصدي آماده نبودند. توصيه شد، تاکيد شد، در جلسه که نشستيم، تاييد هم کردند، تصديق هم کردند، منتها سخت بود؛ کار با اروپا آسان تر بود. راه موازيِ آسان امّا در عين حال مضر، که انسان را در تنگنا نگه مي دارد، دوستانِ انسان را ضعيف مي کند، دشمنان انسان را قوي مي کند و زمام اختيارِ امري را در داخل کشور به دستِ کساني که در دل با ما دشمن اند قرار مي دهد
    
آيا خصومت کشور فرانسه براي جمهوري اسلامي ايران در طول 35 سال گذشته اثبات نشده است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزي براي حضور شرکت هاي فرانسوي در ايران اين ميزان عجله دارند؟ 
    
آيا جهان تنها شامل 4 کشور غربي است که دولتمردان قصد واگذاري بازار فناوري هاي پيشرفته کشاورزي را به صورت تمام و کمال به اين کشور ها دارند؟ آيا موسسات تحقيقاتي داخلي يا موسسات کشور هايي که دشمن جمهوري اسلامي نيستند قابليت همکاري در کالاهاي دانش بنيان را ندارند؟ چرا مسئولين دولتي اصرار دارند کشور را در کالاهاي دانش بنيان به دشمن ترين دشمنان کشور وابسته کنند در حالي که مي توان همکاري هاي مذکور را با کشور هاي مستقل تر تعريف و پيگيري کرد و باعث رونق توليد در کشور هايي شد که دوست جمهوري اسلامي هستند؟
    
در نهايت بايد اشاره کرد وابستگي در محصولات غذايي نسبت به ساير کالاها خطرناک تر است چرا که از سويي کالاهاي غذايي نقش اساسي تري در معيشت مردم نسبت به خودرو و امثالهم دارد و از سوي ديگر واردات محصولات و تهديدات زيستي بر بستر نهاده هاي غذايي قرار گرفته و احتمال رخداد فجايعي همچون «خون هاي آلوده» را از سمت دشمنان قسم خورده مردم و نظام جمهوري اسلامي فراهم مي کند. به همين دليل نياز است مسئولين وزارت جهاد کشاورزي تجديدنظري اساسي در سياست هاي خود در قبال کشور فرانسه اتخاذ کنند.