گزیده خبرهای 7 مرداد 94 . قسمت -3

گزیده خبرهای 7 مرداد 94 . قسمت -3
 
رییس سابق کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران می‌گوید آن‌چه از فیلم‌های سیل مازندران مشاهده شد، مشخص کرد از جمله دلایل تخریب ساختمان‌ها کیفیت پایین و هم‌چنین ساخت و ساز در بستر رودخانه بود.سیامک جولایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سیل اخیر به ما هشدار داد که در چه خانه‌های غیرایمنی زندگی می‌کنیم. وسط رودخانه، ساختمان چندین طبقه می‌سازند که با یک سیل تمام مردم را آب می‌برد.وی با انتقاد از کیفیت ساخت و سازها در کشور افزود: وقتی دلالان بخش ساخت و ساز به ریش مهندس ساختمان می‌خندند و برای تخصص تره خرد نمی‌کنند، بود و نبود مهندسان فرقی ندارد. نتیجه‌اش این می‌شود که با جان مردم بازی می‌کنند.رییس سابق کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران با اشاره به دوران ریاستش در این کانون خاطرنشان کرد: در آن زمان بیانیه دادیم و گفتیم تا وقتی که به ساختمان به عنوان کالا نگاه شود این وضعیت عوض نمی‌شود و بخش مسکن هم‌چنان از آسیب‌هایی همچون تورم، رکود و کیفیت نازل خانه‌ها رنج خواهد برد.جولایی، با بیان این‌که ساخت و سازهای غیرمجاز در بسیاری از نقاط در حال صدمه زدن به محیط زیست کشور است، ادامه داد: با خشکاندن درخت‌ها خانه‌سازی می‌کنند. بسیاری از شالیزارها تبدیل به ویلاهایی شده‌اند که با یک باد می‌لرزند؛ چه برسد به سیل. آن‌وقت ما به دنبال این هستیم که قیمت مسکن گران شد یا ارزان. رونق از نظر من یعنی این‌که فارغ‌ التحصیلان به بخش مسکن وارد شوند، قیمت‌ها کاهش یابد و زمین‌خواری برچیده شود.وی، بخش مسکن را دچار بیماری دانست و گفت: این بیماری به آسانی درمان نمی‌شود. نفع کشور در این است که قیمت زمین بخصوص زمین‌هایی که از سوی نهادهای اجتماعی و دولتی ساخته می‌شود نباید بالا برود. در آن صورت ساخت و ساز در مقام اصلی خود قرار می‌گیرد. اما متاسفانه هم‌اکنون دلالی زمین و مسکن حرف اول را در این بخش می‌زند.چندی پیش بر اثر وقوع سیل در مازندران از جمله شهرستان سوادکوه تخریب چندین خانه، یک دهانه مغازه، ریزش یک ساختمان ۶ طبقه، تخریب پل‌ها و راه‌های ارتباطی، شکستن آسفالت خیابان‌های در کنار بستر رودخانه و نفوذ آب به درون خانه‌ها صورت گرفت.
حضور در کنار دو رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا کیتی پری خواننده آمریکایی را به فکر حضور در کاخ سفید انداخته است.به گزارش نیویورک‌ دیلی‌نیوز، کیتی پری خواننده آمریکایی در یک مراسم خیریه در سنت‌پاول مینه‌سوتا این فرصت را یافت تا در کنار دو چهره قدرتمند سیاسی آمریکا حضور یابد. او با انتشار عکسی از خودش در کنار بیل کلینتون و جرج دبلیوبوش، روسای جمهور پیشین آمریکا، احتمال حضور خودش در این مقام را مطرح کرد.کلینتون و بوش به ترتیب چهل‌ودومین و چهل‌وسومین رئیس‌جمهور آمریکا بوده‌اند. پری با انتشار عکس خود در کنار دو رئیس‌جمهور سابق در اینستاگرام نوشت : «42,43,46!?» با این حساب احتمالا در سال‌های 2020 یا 2024 شاهد حضور این خواننده در رقابت‌های انتخاباتی خواهیم بود!کاترین الیزابت هادسن که بیشتر با نام کیتی پری شناخته می‌شود، از جمله پرطرفدارترین خواننده‌های حال حاضر آمریکا محسوب می‌شود. نام این خواننده از سال 2011 تا کنون در میان فهرست پردرآمدترین زنان در عرصه موسیقی قرار داشته است.هرچند به نظر می‌رسد که ماجرای حضور او در انتخابات یک شوخی از جانب او باشد، اما این خواننده چندان هم با فعالیت‌های سیاسی بیگانه نیست. پری در سال 2012 در کمپین انتخاباتی اوباما به اجرای برنامه می‌پرداخت.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بداخلاقی و به کاربردن ادبیات نامناسب و توهین آمیز نسبت به دیگران از جمله رئیس مجلس جایز نیست.به گزارش خبرآنلاين؛ علي مطهري امروز و در پايان جلسه علني مجلس درجمع خبرنگاران در باره توهين هاي صورت گرفته به هيئت رئيسه مجلس از سوي برخي نمايندگان و حواشي به وجود آمده در اين جلسه گفت: به قول معروف نیش عقرب نه از ره کینه است؛ اقتضاي طبيعتش اين است.وي افزود: البته طرح موارد این چنینی چندان مهم نیست زیرا در داخل آمریکا هم این نزاع ها وجود داشته و این موارد نشانه آزادی در کشور است اما بداخلاقی و توهین را کار جایزی نمي دانيم.عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر قضاوت عجولانه نمایندگان در خصوص متن ترجمه شده برجام، گفت:‌ مسائل مطرح شده از سوی برخی نمایندگان دراين خصوص بيشتر جنبه سیاسی داردمطهري تاكيد كرد: اینکه تصور شود وزارت امورخارجه متن تحریف شده اي را در اختیار نمایندگان و مردم قرار می دهد، تصور ناشیانه ای است، وزارت امورخارجه هیچ گاه آبروی خود را قربانی نمی کند و از سوي ديگر؛ در حال حاضر تا حدی افراد مسلط به زبان انگلیسی و مترجمين خبره و ماهر د كشور فعالیت دارند كه مي توانند اين ترجمه را انجام دهن.وي در پايان گفت: بنابراین معتقدم عده اي از دوستان درمجلس قضاوت عجولانه داشتند و توضیحات نائب رئیس مجلس و آقای لاریجانی نشان داد که ترجمه در حال انجام بوده و به زودی متن نهایی ارائه خواهد شد؛ ازاین رو مشکل خاصی وجود ندارد.
طی سال‌های 1390 تا 1394 اجاره بها در شهر تهران سالیانه 16 درصد افزایش داشته است.به گزارش ایسنا، بررسی بازار اجاره مسکن شهر تهران از ابتدای سال 1390 تا بهار سال 1394 نشان می‌دهد که اجاره‌بها دارای شیب ملایم صعودی بوده و در هر فصل به طور متوسط 16 درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش داشته است. همچنین بررسی نوسانات فصلی سه سال اخیر نشان می‌دهد که عمدتاً در فصل بهار و تابستان (فصول جابه‌جایی بیشتر مستأجران)، اجاره‌بها افزایش می‌یابد و در فصول پاییز و زمستان اجاره‌بها با کاهش و یا ثبات مواجه می‌شود.در فصل بهار 1394 نیز، بررسی آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد اجاره‌بها نسبت به فصل قبل و فصل مشابه قبل به ترتیب با افزایش 10.6 و 11.5 درصدی رسیده است که بیشترین اجاره‌بها به ترتیب متعلق به مناطق 1، 3، 2 و 6 و کمترین قیمت متعلق به مناطق 19، 18، 20 و 17 است.به اعتقاد کارشناسان، نرخ سود بانکی در تعیین اجاره بها نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند.هم‌چنین تحلیل‌ها درباره علت رکورد کاهشی هزینه‌های اجاره‌نشینی حاکی است روند کاهنده دو نرخ «تورم» و «رشد قیمت مسکن» به‌عنوان متغیرهایی که به شدت بر رفتار بازار اجاره تاثیر می‌گذارد، باعث مهار نوسانات «اجاره‌بها» شده که این وضعیت امسال نیز می‌تواند ادامه یابد.اما یک کارشناس مسکن معتقد به افزایش اجاره بها در سال‌های آینده است. محمدمهدی مافی در گفت‌گو با ایسنا اظهار کرد: بعد از جهش یکباره قیمت واحدهای مسکونی در سال 1391 اجاره بها متناسب با آن بالا نرفت و شیب افزایش اجاره بها ملایم‌تر بود. به همین دلیل انتظار می‌رود بخش اجاره طی سال‌های آینده این عقب‌ماندگی را جبران کند.وی افزود: در حال حاضر در نقاط مختلف، شیب مثبت افزایش اجاره بها حس می‌شود که به اعتقاد من در سال‌های آینده نیز ادامه دارد؛ چرا که بخش اجاره بها می‌خواهد اختلاف بازدهی اجاره و قیمت مسکن را به حالت تعادل برساند.

صادق زیباکلام در پاسخ به اظهارنظر رئیس صداوسیما که این رسانه را در مذاکرات هسته ای بیطرفانه خوانده بود به روزنامه ایران گفت: «آنچه رئیس صدا و سیما مطرح کرده، بیشتر شبیه یک طنز است. ایشان وقتی می‌گوید نظر موافقان توافق هسته‌ای وین را در صدا و سیما منعکس کردیم، مزاح می‌کند. البته نیمی از اظهار نظر ایشان درست است، زیرا صدا و سیما نظر مخالفان مذاکرات توافق هسته‌ای را به صورت کامل پوشش داده استوی  ادامه داد: «ایشان باید از چشم اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی نگاه کرده و به این سؤال پاسخ دهد که آیا فرصت کافی به موافقان توافق هسته‌ای داده شده است یا خیر؟ و از آن مهم‌تر، وی می‌تواند از طریق امکانات خود صدا و سیما، از مردم نظرخواهی کرده و بپرسد که آیا صدا و سیما در پرداختن به مسأله هسته‌ای و توافق، منصف بوده است یا خیر؟ بیطرفانه بوده است یا خیر؟»زیباکلام صدا و سیما را «رسانه منتقدان مذاکرات و توافق وین» دانست و در واکنش به اظهارات اخیر سرافراز گفت: «هدف برخی از این اظهار نظرها این است که توپ را به زمین دولت بیندازند؛ روشن و واضح است که اقلیت تندرویی در بخشی از صدا و سیما فعال بوده و منعکس کننده دیدگاه‌های منتقدان توافق هسته‌ای و سیاست خارجی دولت هستند. اگر مسئولان صدا و سیما مطمئن هستند که عملکرد بیطرفانه ای داشته اند ، می‌توانند از مردم براحتی نظرسنجی کنند».این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این سؤال که «چرا صدا و سیما اکنون که شاهد اجماع در نظام نسبت به توافق هسته‌ای هستیم، رویکرد دیگری دارد؟» پاسخ داد: «اقلیت تندرو کشور نیازمند ادامه نزاع هسته‌ای هستند تا  به اهداف خود برسند. وقتی که توافق نهایی شود، فرش بهره‌برداری از این نزاع، از زیر پای سیاست‌های آنان بیرون کشیده شده و آنان خلع سلاح می‌شوندبه گفته وی، «صدا و سیما و کارشناسان آن به گونه‌ای از اجرا نشدن توافق هسته‌ای از سوی طرف غربی می‌گویند که انگار ظریف با ساعت‌ها مذاکره با 1+5 اینها را نمی‌فهمد.» زیباکلام با رویکرد فعلی این رسانه را «سیاسی‌کاری» دانست.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران ضمن تکذیب خبر دیدار اعضای این تشکل با شهردار تهران گفت: تاکنون چنین دیداری نبوده و پیش‌بینی هم نشده است.حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص برخی اخبار مبنی بر دیدار کمیته سیاسی جامعه روحانیت با محمدباقر قالیباف شهردار تهران اظهار داشت: تاکنون چنین دیداری نبوده و پیش‌بینی هم نشده است.وی افزود: اخبار جامعه روحانیت مبارز فقط از طریق سخنگو یا سایت رسمی جامعه منتشر می‌شود و اخبار منتشره از سوی منابع دیگر اعتبار ندارد.به‌گزارش تسنیم، امروز در برخی رسانه‌ها اعلام شد اعضای کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز در راستای همگرایی و وحدت بین جریان اصولگرایی قرار است با محمدباقر قالیباف شهردار تهران دیدار و گفت‌وگو داشته باشند.