سرمقاله :جمهوری " سخنی با آقای فابیوس "

روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی 4 شنبه 6 مرداد ماه سال 1394
سرمقاله :روزی نامه ی  جمهوری اسلامی " سخنی با آقای فابیوس "

حضور امام خمینی در فرانسه در هفته‌ها و ایامی که انقلاب اسلامی در اوج خود بود و در آستانه پیروزی قرار داشت، خاطره خوشی از این کشور در اذهان مردم ایران به ثبت رساند. نام‌گذاری خیابانی در تهران به «نوفل لوشاتو» که محل استقرار امام خمینی در حومه پاریس بود، این خاطره خوش را ماندگار ساخت و فیلم ورود هواپیمای «ایرفرانس»، که امام را به تهران آورد، به فرودگاه مهرآباد و صحنه خارج شدن امام از آن هواپیما و قدم گذاشتن به خاک میهن اسلامی، هر سال در دهه فجر، خاطرات خوش پیروزی انقلاب اسلامی را با نشانه‌هائی از کشور فرانسه پیوند می‌زند.
ایکاش این خاطرات زیبا با عملکرد مثبت دولتمردان فرانسوی همواره تقویت می‌شد و پیوندهای دو ملت ایران و فرانسه هر روز استحکام بیشتری می‌یافت. متاسفانه عملکرد دولتمردان فرانسوی در دهه‌های گذشته نسبت به جمهوری اسلامی ایران، نامهربانانه و در مواردی خصمانه بود تا آنجا که اکنون مردم ایران، حساب اهالی «نوفل لوشاتو» و کارکنان شرکت «ایرفرانس» را از دولت فرانسه جدا می‌دانند و به دولتمردان فرانسوی انتقادات زیادی دارند.
سفر آقای «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه به تهران که در پی اعلام توافق ایران و گروه کشورهای 1+5 صورت می‌گیرد، فرصت مناسبی پیش آورده تا انتقادات مردم ایران از دولتمردان فرانسوی با وی مطرح شود و آقای «فابیوس» این انتقادات را همراه با پیشنهادی که مردم ایران برای دولت فرانسه دارند به پاریس ببرد بلکه زمینه‌ساز تجدیدنظر اساسی در عملکرد دولتمردان این کشور نسبت به جمهوری اسلامی ایران گردد. انتظار اینست که سفر وزیر امور خارجه فرانسه، موقعیتی باشد برای اینکه دولتمردان فرانسوی خطاهای گذشته خود را جبران کنند و رسوبات پدید آمده در کنار خاطرات خوش سال 1357 را از ذهن‌ها بزدایند.
هر چند عملکرد منفی دولتمردان فرانسوی در دهه‌های گذشته نسبت به جمهوری اسلامی ایران، فهرستی طولانی را تشکیل می‌دهند لکن در اینجا فقط به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.
پناه دادن به گروهک تروریستی منافقین، از اقدامات بسیار زشت دولت فرانسه در سال 1360 یعنی فقط دو سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که به عنوان برگ سیاهی در پرونده روابط فیمابین ایران و فرانسه‌ جای گرفت. علاوه بر اینکه این اقدام دولت فرانسه، نوعی خصومت ورزی علیه جمهوری اسلامی ایران بود، اصولاً پناه دادن یک گروه تروریست که دستان سران آن تا مرفق به خون شهروندان بی‌گناه آلوده است، اقدامی برخلاف موازین حقوق بشر و منشور دموکراسی است. دولتمردان فرانسه همواره تلاش می‌کنند کشور خود را مهد تمدن و دموکراسی و آزادی معرفی نمایند ولی پناه دادن به یک گروه تروریست با هیچیک از این شعارها سازگاری ندارد و با اصول اولیه انسانیت در تضاد است.
حمایت دولت فرانسه در دهه 60 از صدام و رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی، که در متجاوز بودن این رژیم تردیدی وجود نداشته و ندارد، یکی دیگر از اقدامات خصمانه دولت فرانسه است. تحویل دادن میراژهای سوپراتاندار به رژیم صدام در بحبوحه جنگ تحمیلی با هدف برهم زدن توازن و سنگینی کردن کفه قدرت به نفع آن رژیم متجاوز، اقدامی نبود که قابل توجیه باشد. روشن بود که این قبیل اقدامات دولتمردان فرانسوی صرفاً در چارچوب تبعّیت آنها از سیاست‌های سلطه‌طلبانه آمریکا و در هماهنگی با رژیم صهیونیستی صورت می‌گرفت.
‌همراهی دولتمردان فرانسوی با دولت آمریکا در تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، اقدام دیگری بود که به بهانه‌های مختلف در طول دهه‌های گذشته عملی شد. قابل تامل اینکه فرانسه در همان حال، با ایران تبادلات مهم تجاری به ویژه در بخش صنایع خودروسازی داشت و متاسفانه سیاست کورکورانه تبعیت از آمریکا باعث شد خود را از درآمدهای این تبادلات مهم محروم نماید و حاضر شد شاهد ضربه وارد شدن به صنایع خودروسازی خود باشد تا ثابت کند که در سیاست‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران شرکت دارد! خلف وعده در اجرای تعهدات مربوط به ساخت نیروگاه اتمی، فروش خون‌های آلوده به ایدز به ایران و کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه کشورهای 1+5 از دیگر اقدامات خصمانه دولتمردان فرانسوی علیه جمهوری اسلامی ایران بود که متاسفانه شخص آقای فابیوس نیز در بعضی از آنها نقش داشت.
اکنون که دولتمردان فرانسوی همچون سایر دولتمردان اروپائی به این واقعیت پی برده‌اند که جمهوری اسلامی ایران را نمی‌توان تسلیم کرد و چاره‌ای غیر از کنار آمدن با آن ندارند و به همین دلیل یکی بعد از دیگری به تهران سفر می‌کنند، وقت آنست که صرفاً در یک مسابقه برای سوداگری شرکت نکنند، بلکه درصدد جبران اقدامات خصمانه خود علیه ملت بزرگ ایران نیز برآیند. هر چند این روزها عده‌ای از مخالفان دولت یازدهم با لحنی غیرعادی علیه سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران موضعگیری می‌کنند و روشن است که از موفقیت این دولت در به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای و سرازیر شدن دولتمردان غربی به تهران ناراحت هستند، ولی محافل مستقل ایرانی که چنین نگاهی به این سفر ندارند به آقای «فابیوس» توصیه می‌کنند در بازگشت از تهران حامل این پیام ملت ایران به دولتمردان فرانسوی باشد که تا دیرتر نشده گذشته پرخطای خود را جبران کنند و راه را برای درخشش همیشگی خاطرات خوش حضور امام خمینی در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی در خاک فرانسه را باز نمایند. دولتمردان فرانسوی اگر به این توصیه واقع‌بینانه عمل کنند، علاوه بر اینکه استقلال عمل خود را حفظ خواهند کرد، از مزایای تعامل با جمهوری اسلامی ایران منتفع نیز خواهند شد.