تولید سواری و خودروهای تجاری بنز در ایران آغاز می‌شود

تولید سواری و خودروهای تجاری بنز در ایران آغاز می‌شود 6 مرداد -94
آیا مشکل بحران اقتصادی کشور اختصاص دادن پول های بلوکه آزادشده در بخش تولید خودروهای مونتاژ شده ی خارجی است که کمپانی های شان برای ورود به ایران و قرارداد بستن وسهم خواهی کردن از همدیگر سبقت گرفته اند؟ پس تکلیف کشاورزی نابود شده و سایر واحدهای تولیدی تعطیل شده وصنعت نفت غیرمدرن با لوله های انتقال نفت فرسوده موج روز افزون بیکاری و تورم وگرانی وفقر و پدیده های ناهنجاری های اجتماعی وبی عدالتی و فاصله عمیق طبقاتی به ویژه سیستم آموزشی چه می شود که موجب بیکاری فارغا لتحصیلان دانشگاه ها و ترک تحصیل میلیون ها دانش آموزان خانواده های محروم وتهی دست شده است؟

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از انعقاد قرارداد تولید محصولات سواری و تجاری بنز در ایران خبر داد.به گزارش خبرگزاری تسنیم، هاشم یکه زارع در نشست خبری که به منظور اعلام جزئیات همکاری ایران خودرو با شرکای خارجی برگزار شده بود، در مورد جزئیات همکاری این شرکت با شرکت رنو اظهار داشت: شرکت رنو یکی از شرکای اصلی ما در همکاری‌های بین‌المللی به شمار می‌آید البته این شرکت هم اکنون در قالب شرکت رنو پارس با ایران خودرو و سایپا همکاری می‌کند.
یکه زارع افزود: در قراردادهای جدید خود با این شرکت، چارچوب‌های جدید خود را اعلام کرده‌ایم و قرار است در قالب دو خودروی کپچر و کولیو4 همکاری خود را با رنو افزایش دهیم. یکه زارع در رابطه با ابهامات افزایش قیمت خودرو گفت: در شرایط فعلی دولت به سمت ثبات قیمت ارز حرکت می‌کند که به نظر می‌رسد در آینده با ثبات قیمت دلار واحدهای تولیدی فعال و رونق در سطح بازار بوجود آید. وی با اشاره به اینکه در شرایط رونق توان خرید مردم افزایش خواهد یافت، افزود: من اعتقاد دارم کلا کاهش قیمتی در بازار خودرو ایجاد نخواهد شد.
یکه زارع با اشاره به ورود هیئت‌های خودروساز به کشور اظهارداشت: هیات آلمانی اولین گروهی بودند که بعد از توافقات به ایران سفر کردند و از علاقمندی خود برای حضور در بازار ایران سخن گفتند. البته در طی روزهای آینده هیات فرانسوی هم به ایران خواهد آمد. وی اضافه کرد: قرار است ظرف 2 تا 3 ماه آینده دفتر بنز در ایران فعالیت خود را آغاز نماید. در کنار این موضوع بنز براساس یک قرارداد 10 ساله‌ای با ایران خودرو در تولید خودروهای تجاری فعالیت خود را آغاز خواهد نمود. یکه‌زارع با اشاره به اینکه در این قرارداد 10 ساله تولید کامیون، اتوبوس و ون هدفگذاری شده است، گفت: همچنین بنز آمادگی دارد 30 درصد از سهام ایدن که در تبریز موتورهای بنز را تولید می‌کند را خریداری کند البته در کنار این بنز با شرکت محور خودرو نیز که تولیدکننده اکسل است همکاری می‌کند.
همکاری ایران خودرو با شرکت بنز و فولکس واگن
وی در رابطه با همکاری ایران خودرو با شرکت بنز در تولید خودروهای سواری هم گفت: به زودی در تولید خودروهای سواری هم قراردادی 5 ساله میان ایران خودرو و شرکت بنز منعقد خواهد شد. براساس این قرار داد شرکت بنز 50 درصد سهام شرکت ستاره ایران که وارد‌کننده رسمی خودروهای بنز است را خریداری می‌کند و شرکت تاپ خودرو هم به زودی در عرضه و تولید خودروهای بنز در ایران فعالیت خواهد کرد.
مدیر عامل ایران خودرو در خصوص چگونگی قرار جدید این شرکت با شرکت پژو که ضررهای زیادی به آنها وارد کرده بود، اظهارداشت: به محض ورود فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه جلسه‌ای در وزارت صنعت معدن و تجارت برگزار می‌شود که بنده هم در آن جلسه حضور خواهم داشت اما تا جایی که بنده اطلاع دارم هیچ مقام خودرویی همراه با وزیر امور خارجه به ایران نخواهد آمد. یکه زارع در مورد استقرار کارشناسان پژو در ایران خودرو هم گفت:کارشناسان پژو در این شرکت رفت و آمد می‌کنند حتی قطعه‌سازانی که شرکای پژو هستند با قطعه سازان پژوی در ایران خودرو جلسه برگزار می‌کنند این موضوع طبیعی است اما من استقرار کارشناسان پژو در این شرکت را تکذیب می‌کنم آنها کلاً در رفت و آمد هستند حتی حضور کارشناسان فولکس واگن هم در این شرکت بعید نیست.
زیان 3 میلیارد یورویی فرانسه از 3 سال تحریم ایران
فرانسه یکی از بزرگترین صادرکنندگان کالا به ایران تا پیش از وضع تحریم‌ها هر ساله حدود 2 میلیارد یورو کالا به ایران صادر می‌کرد. اما در نتیجه پیروی پاریس از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه تهران صادرات فرانسه به ایران کاهش یافت و در سال 2014 به کمتر از یک سوم قبل از تحریم‌ها رسید. آمار منتشر شده از سوی یورو استات نشان می‌دهد فرانسه در سال 2011 بالغ بر 1.67 میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرد اما این رقم در سال‌های بعد به تدریج کاهش یافت و در سال 2014 به 453 میلیون یورو رسید. فرانسه در سال‌های 2012 و 2013 نیز به ترتیب 803 میلیارد یورو و 493 میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده بود.
چنانچه صادرات فرانسه به ایران در سطح سال 2011 باقی می‌ماند این کشور در سال‌های 2012 تا 2014 بالغ بر 5.01 میلیارد یورو از محل صادرات به ایران درآمد کسب می‌کرد اما در این سال‌ها تنها 1.749 میلیارد یورو کالا از سوی فرانسه به ایران صادر شده است. بر این اساس اقتصاد فرانسه در طی سه سال اجرای تحریم‌ها 3.261 میلیارد یورو از محل صادرات به ایران زیان دیده است.
کارشناسان پژو در ایران خودرو مستقر شدند؛پیش‌قراولان فابیوس در تهران
در شرایطی که هیچ خبری از انعقاد قرارداد جدید خودروسازان ایرانی با شرکت فرانسوی پژو منتشر نشده است، کارشناسان پژو در ایران خودرو مستقر شدند. گزارش‌ها حاکی است 2 گروه از کارشناسان پژو طی روزهای اخیر به ایران خودرو آمده‌اند و محل استقرار و زمان حضورشان در ساپکو مشخص شده است. نمایندگان پژو پیش قراولان فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه هستند که قرار است فردا به ایران سفر کند. فابیوس در حالی برای جبران ورشکستگی خودروسازان فرانسوی از طریق بازار ایران، به کشورمان سفر می‌کند که هنوز تکلیف ضرر و زیانی که از طرف این کشور اروپایی به اقتصاد ایران وارد شده، مشخص نشده است. در چنین وضعیتی ابتدایی‌ترین خواسته مردم ایران، جبران خسارت وارد شده به کشور از طرف شرکت پژو است و اینکه دوباره بازار پرعطش خودروی کشور به راحتی در اختیار فرانسوی‌های بدقول قرار نگیرد. به این ترتیب منطق آن است که خودروسازان ایرانی با بررسی دقیق تمام جوانب نسبت به همکاری مشترک با طرف‌های خارجی اقدام کنند و در این میان بیش از هر چیز به مصلحت کشور توجه کنند.