نقل قول مجهول مجلس را از متن به حاشيه برد

نقل قول مجهول مجلس را از متن به حاشيه برد 7 مرداد -94
گزارش از عربده کشی وتشنج  در بازارمکاره مجلس ارتجاع پیرامون توافق هسته ای که چرا تأخیر درترجمه وبرگردان متن توافق هسته ای شده است ؟عجیب اینکه  ترکش  یقه گیری و توهین ها به رئیس دکوری بازار مکاره علی لاری جانی هم اصابت کرده است .چون علی لاری جانی  نقل قول کرد که به وی گفته شده سگ احمدی نژاد ومشایی به وی شرف دارد .حال اوین نامه ی کیهان می گوید این نقل قول مجهول است زیرا هدف ازمتن به حاشیه برون جلسه علنی بازار مکاره محور  تأخیر ترجمه متن توافق هسته ای بوده است .
در حالي که انتظارها براي بررسي توافق هسته اي در مجلس شوراي اسلامي همچنان ادامه دارد جلسه علني ديروز بهارستان تحت الشعاع تذکر يکي از نمايندگان و نقل قول مجهول رئيس مجلس در رابطه با اهانت يکي از نمايندگان به وي قرار گرفت.
    
نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز بهارستان اعلام کرد که ترجمه متن توافق به مجلس تقديم و بين نمايندگان توزيع شده است.
    
به گزارش فارس، حجت الاسلام سيدمحمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي که در غياب علي لاريجاني رياست بخشي از جلسه علني ديروز خانه ملت را بر عهده داشت، اعلام کرد که ترجمه نهايي توافق از وزارت خارجه دريافت و بين نمايندگان توزيع شده است.
    
پيش تر نمايندگان مجلس نسبت به عدم ارسال ترجمه صحيح توافق به مجلس تذکر داده بودند.    
    
جنجال هسته اي در پارلمان بر سر ترجمه برجام
    
مهدي کوچک زاده نماينده مردم تهران در نشست علني ديروز مجلس طي تذکري آيين نامه اي با استناد به ماده 197، اظهار داشت: شان مجلس طبق گفته آقاي لاريجاني خريد و فروش سيب زميني نيست، آيا ترجمه اي که امروز از متن توافق نهايي تقديم مجلس شد، تضميني براي صحت آن وجود دارد؟ اينکه مي گويند اين ترجمه مورد تاييد دستگاه ديپلماسي است، يعني ايراد ديگري ندارد.
    
کوچک زاده يادآور شد: ممکن است همين ترجمه اي که امروز تقديم مجلس شده است را کسي بخواند و از آن ايراد بگيرد، اين برخورد سلطنت مآبانه با مجلس شوراي اسلامي است، چه کسي تضمين مي کند ترجمه امروز برگرفته از همان متن انگليسي باشد.    
    
درگيري لفظي کوچک زاده و جلالي 
    
کوچک زاده خطاب به کاظم جلالي که مي خواست درباره صحبت هايش اظهارنظر کند، گفت: آقاي جلالي! شلوغ نکن، اجازه بده حرف من تمام شود بعد شما خودشيريني کن.
    
کوچک زاده با بيان اينکه مجلس مسئول رسيدگي به متن توافق نهايي است، گفت: مردم! بدانيد مجلس تا امروز با برخورد سلطنت مآبانه اي که رهبر معظم انقلاب هم صريحا آن را منع کردند، از دخالت در اين مسئله فعلاامتناع کرده است.
    
پاسخ ابوترابي فرد به کوچک زاده
    
در ادامه اين جلسه، محمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس اول مجلس در پاسخ به تذکر مهدي کوچک زاده، توضيح داد: پس از توافق وين وزير امور خارجه و رئيس سازمان انرژي اتمي کشور به مجلس دعوت شدند و گزارشي ارائه کردند، همچنين آنها به طور ممتد در جلسات کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي حاضر شدند و ساعت ها با همکاران بحث کردند، اينکه عنوان مي کنيد ممکن است متن ترجمه مشکل داشته باشد مانعي ندارد، اين متن وحي منزل نيست؛ نمايندگان مسلط به زبان انگليسي، رئيس مرکز پژوهش هاي مجلس و کارشناسان ديگر مي توانند اين متن را مقايسه و ايرادات آن را عنوان کنند.
    
وي خاطرنشان کرد: بنابراين اگر ايرادي به متن ترجمه وجود دارد، اعلام کنيد حتماً به وزارت امور خارجه اطلاع داده مي شود تا در صورت لزوم مجدداً اصلاح کنند.
    
پس از اين سخنان ابوترابي فرد، کاظم جلالي نماينده شاهرود در مجلس نيز تقاضاي بيان تذکري با استناد به ماده 79 آيين نامه داخلي مجلس را داشت که اظهار داشت: مشکل اينجاست که عده اي خود را عين اسلام و مجسمه آن و صددرصد تابع ولايت مي دانند، البته آنها مي توانند نسبت به خود چنين برداشتي کنند اما مشکل اينجاست که ديگران را خائن و غيرولايي مي دانند.    
    
متوجه نشدم منظور از رفتار سلطنت مآبانه چيست؟
    
رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز با ورود به جلسه علني با اشاره به اينکه لزومي نمي بيند از خود در برابر توهين ها دفاع کند، گفت: البته من متوجه نشدم منظور آقاي کوچک زاده از رفتار سلطنت مآبانه چيست؟ وي گفت: طبعا ممکن است که نمايندگان آراي متفاوتي درباره موضوعات داشته باشند اما رهبر معظم انقلاب فرمودند که اين موضوع باعث انشقاق در کشور نشود. رئيس مجلس با تاکيد بر حق مجلس در بررسي توافق هسته اي اظهار داشت: يک نفر مي تواند موافق يا مخالف باشد و يا ملاحظاتي داشته باشد اما اينها نبايد تبديل به اختلافات دروني شود.
    
لاريجاني درباره اتهاماتي که به وي وارد شده است، گفت: من لزومي نمي بينم که از خود دفاع کنم چرا که هر کسي ايرادي مشاهده مي کند بايد مطرح کند اما من متوجه نشدم که منظور آقاي کوچک زاده از رفتار سلطنت مآبانه چيست؟
    
وي در ادامه اظهار داشت: يا در جاي ديگري يکي از نمايندگان گفته است که لاريجاني نمي گذارد مسائل هسته اي در مجلس مطرح شود و او بنا به خواسته آقايان هاشمي و روحاني رئيس مجلس است؛ و يا ديگري گفته است که سگ احمدي نژاد و مشايي به لاريجاني شرف دارد؛ حداقل من شهادتين را که گفته ام چطور مي شود سگ ديگران بر کسي که شهادتين مي گويد شرف داشته باشد؟    
    
چه کسي به لاريجاني اهانت کرده است؟!
    
اظهارات رئيس مجلس شوراي اسلامي از آن جهت سوال در افکار عمومي ايجاد مي کند که «چه کسي» گفته، سگ مشايي و احمدي نژاد به لاريجاني شرف دارد؛ گرچه براي يافتن اين ابهام، ذهن برخي به سمت منتقدان شديداللحن مديريت لاريجاني که يافتن آنها در بين نمايندگان مجلس سخت نيست (رسايي ، کوچک زاده، حسينيان)، متبادر مي شود اما، تسنيم در تماسي که با اين دسته از نمايندگان داشت، آنها با محکوم کردن اينگونه اظهارات، گفتند که ضمن انتقاداتي که به رئيس مجلس دارند، هيچ گاه چنين اظهاراتي عليه ايشان نداشته اند.
    
حميد رسايي در همين زمينه گفت: يکي از اشکالات ما به آقاي لاريجاني، اطرافيان ايشان است؛ متاسفانه برخي اطرافيان آقاي لاريجاني با ارائه اخبار نادرست و تحريف شده، سعي دارند رابطه بين ايشان با نمايندگان اصولگرا و دلسوز مجلس را تخريب کنند. حرف ما اين است که چرا برادر عزيزمان آقاي لاريجاني پيش از آنکه درباره اخباري که به او مي رسد تحقيق کند آن را از تريبون رسمي اعلام مي کند؟ خب اين اخبار را به آقاي لاريجاني مي دهند تا بين ما اختلاف درست کنند و درگير و مشغول همديگر شويم و آنها کار خودشان را بکنند. فرض بر اينکه خدايي نکرده کسي چنين حرفي زده باشد، طرح اين موضوع از تريبون عمومي نه در شان احمدي نژاد است و نه در شان آقاي لاريجاني. بنده بسيار بعيد مي دانم اساس اين حرف درست باشد. 
    
مهدي کوچک زاده نماينده تهران نيز که ديروز مورد گلايه رئيس مجلس قرار گرفت، گفت: من نمي دانم منظور آقاي لاريجاني چه کسي است خود ايشان هم رسماً گفتند که منظورشان بنده نبوده ام اما سوالم اين است که اگر قرار است ما طبق گفته ايشان دنبال همدلي باشيم، چه دليلي دارد حرف هاي خصوصي افراد را از تريبون رسمي مطرح کنيم. بنده هم بارها از همين برادران، تندترين و رکيک ترين حرف ها را عليه مسئولان ارشد دولت سابق شنيده ام اما صحيح نمي دانم آن مطالب را به صورت رسمي عنوان کنم.
    
حجت الاسلام حسينيان نيز با بيان اينکه انتقاد ما به آقاي لاريجاني دليلي بر اهانت به ايشان نيست، خاطرنشان کرد: بعد از آنکه آقاي لاريجاني چنين حرفي را از تريبون مجلس زد، بنده از اعضاي فراکسيون رهروان ولايت سوال کردم مخاطب آقاي لاريجاني کيست؟ آنها هرکدام برخي از دوستان ما را نام مي بردند. از آقاي نبويان پرسيدم، ايشان گفتند به هيچ عنوان چنين ادبياتي را عليه آقاي لاريجاني صحيح نمي دانند و هيچ وقت چنين کلماتي به کار نبرده است. از آقاي رسايي و آقاي کوچک زاده و آقاي کريمي قدوسي نيز سوال کردم، آنها هم گفتند به هيچ عنوان چنين حرفي نزده اند.     وي افزود: درباره افرادي مانند نادران و زاکاني و ... نيز مطالبي اگر مطرح مي شود واقعا نمي تواند درست باشد چراکه اين بزرگواران به هيچ عنوان چنين ادبياتي ندارند.    برخي ديگر از نمايندگاني که از منتقدان لاريجاني محسوب مي شوند، با بي اطلاعي از جمله اي که رئيس مجلس گفته بود، تصريح کردند بهتر است، رئيس مجلس اسم فردي که اين مطلب را گفته ببرد و بگويد چه زماني و کجا اين مطلب گفته شده است تا ديگران متهم نشوند.    
    کسي نمي خواهد اختيارات مجلس را بگيرد
    کاظم جلالي رئيس فراکسيون رهروان و نماينده شاهرود نيز در مصاحبه با خبرنگاران در دفاع از خود و رئيس مجلس اظهار داشت: آيا تاخير چند روزه در ارسال ترجمه متن برجام به مجلس اين قدر اهميت دارد که به رئيس مجلس توهين کنيم؟
        تذکرات و نطق هاي هسته اي نمايندگان
    حميد رسايي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح ديروز پارلمان در تذکري نسبت به عدم ارائه متن برجام به نمايندگان مجلس انتقاد کرد و گفت: يک هفته است که متن جمع بندي مذاکرات توسط ظريف به مجلس ارائه شده اما اين متن پر از غلط و ايراد است و جاي سوال است که اين افرادي که از مذاکرات تعريف و تمجيد مي کنند اين متن ناقص را خوانده اند؟    احمد توکلي نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز در نطق خود گفت: در ارتباط با پايگاه هاي نظامي تيم مذاکره کننده ما پذيرفت با سازوکاري محدودکننده بازرسي انجام شود. بخشي از اين سازوکار محرمانه بين ايران و آژانس بسته شده است لذا چون اطلاعات ما کافي نيست ارزيابي اينکه ما در اين بازرسي چقدر امتياز داده ايم، فعلاً مقدور نيست.    سيد اميرحسين قاضي زاده هاشمي نماينده مردم مشهد در مجلس نيز با بيان اينکه سکوت دستگاه ديپلماسي کشورمان در برابر تهديدات آمريکا تعجب آور است، گفت: تهديدات نظامي آمريکا عليه ايران بايد در مجامع بين المللي ثبت شود.    
    مذاکرات وين بايد در مجلس به راي گذاشته شود
    
علي مطهري نماينده تهران نيز در نطق خود گفت: همه دولت هاي 12 سال گذشته در توفيق هسته اي شريکند حتي آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور سابق که با اعتماد به نفس و جسارت صنعت هسته اي را پيش برد.    وي ادامه داد: اين سخن که تنها شوراي عالي امنيت ملي بايد نظر بدهد و اين موضوع فراتر از مجلس است، سخني باطل است زيرا همه معاهدات و قراردادهاي بين المللي طبق اصول 77 و 125 قانون اساسي بايد به تصويب مجلس برسد.    مطهري گفت: مجلس در تاييد يا رد نتيجه مذاکرات وين نبايد عجله کند و اين اختيار خود را تا آخرين فرصت حفظ کند تا اگر بدعهدي يا کارشکني در رفتار طرف مقابل مشاهده شد بتواند آن را رد کند. بديهي است اين کار از طريق ارسال لايحه دولت قابل انجام است.    
    امضاي توافق بدون مصوبه مجلس اعتبار ندارد 
    عليرضا خسروي عضو کميسيون عمران مجلس شوراي نيز در نطق ميان دستور خود، ضمن تقدير تشکر از زحمات تيم مذاکره کننده، خطاب به اين تيم، تصريح کرد: شما با چه حقي علي رغم مصوبه مجلس در دوره هفتم مبني بر عدم پذيرش يک جانبه و داوطلبانه پروتکل الحاقي، آن را پذيرفته ايد؟    خسروي با تذکر به رئيس جمهور، رئيس سازمان انرژي هسته اي، وزير امور خارجه و همه مسئولان اجرايي کشور، ادامه داد: اجراي توافقنامه موخر بر امضاي آن مي باشد و امضاي آن بدون مصوبه مجلس هيچ اعتباري ندارد.    نمايندگان از توضيحات وزير نيرو قانع شدند    نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز از پاسخ هاي وزير نيرو به سوال نادر قاضي پور نماينده اروميه با 125 راي موافق، قانع شدند.    نماينده اروميه از چيت چيان پرسيده بود: چرا نسبت به احيا و نجات تالاب ها و درياچه هاي کشور اقدام عملياتي انجام نمي شود و آب هاي مرزي را مهار نمي کنند؟    وزير نيرو نيز در پاسخ گفت: احياي درياچه اروميه در کوتاه مدت ميسر نيست و حداقل زمان يک دوره، 10 سال است.    وي ادامه داد: در سال 93 توانستيم به هدف از پيش تعيين شده تثبيت آب درياچه اروميه دست يابيم.