يك مسئول: نصف خرماي توليدي كشور تبديل به ضايعات مي شود

يك مسئول: نصف خرماي توليدي كشور تبديل به ضايعات مي شود8 مرداد -94
ضرر وزیان ناشی از ضایع شدن نیمی از تولیدات خرما شامل چه کسانی می شود ومقصر کیست و مسئول پاسخگوی در این مورد کیست؟

دبير انجمن خرماي کشور گفت: سالانه نيمي از خرماي توليدي کشور تبديل به ضايعات مي شود.    علي اصغر موسوي در گفت وگو با فارس گفت: برداشت رطب در مناطق کهنوج و جيرفت از يک هفته ديگر آغاز مي شود.    وي با بيان اينکه برداشت خرما هم حدود يک ماه ديگر خواهد بود، افزود: وضعيت در اين حرفه اصلارضايت بخش نيست و خرماي توليدي نخل داران به فروش نمي رود.
    
دبير انجمن خرماي کشور اظهار داشت: به دليل عدم صرفه اقتصادي در توليد خرما هزار و 200 نفر نخل در خوزستان به آتش کشيده شد.
    
موسوي با بيان اينکه در برخي از مناطق هرمزگان نخل کاران اقدام به برداشت خرماي توليدي نمي کنند و آن را رها مي کنند، تصريح کرد: سالانه حدود 400 تا 500 هزار تن از محصول خرماي توليد شده روي دست کشاورزان مي ماند و تبديل به ضايعات مي شود.
    
دبير انجمن خرماي کشور با بيان اينکه از گرده افشاني تا چيدن خرما 5 مرحله وجود دارد، بيان داشت: انجام هر مرحله روي يک درخت نخل دار بين 150 تا 200 هزار تومان براي کشاورز هزينه دارد در حالي که در نهايت خرماي توليد شده يا با قيمت پايين خريداري مي شود يا اصلابه فروش نمي رسد.
    
وي با اشاره به اينکه افراد زيادي در مناطق جنوبي کشور معاش خود را از توليد خرما بدست مي آورند، افزود: اين محصول نيازمند تبليغ است و به نظر من اگر فقط يک دهم بودجه خريد تضميني خرما صرف تبليغات و اطلاع رساني به مردم شود نيازي به خريد تضميني که هم براي دولت هزينه بر است و هم سودي عايد نخل دار نمي کند نيست.
    
موسوي افزود: سرانه مصرف خرما در ايران يک کيلو و 200 گرم است در حالي که سرانه مصرف در عربستان 7 و نيم کيلوگرم است.
    
وي بيان داشت: اگر سرانه مصرف خرما در کشور به 2 و نيم کيلوگرم افزايش يابد کل خرماي توليدي در کشور به مصرف مي رسد.
    
دبير انجمن خرماي کشور بيان داشت: سالانه حدود يک ميليون تن خرما در کشور توليد مي شود که فقط حدود 400 تا 500 هزار تن آن به مصرف داخلي مي رسد.
    
وي با بيان اينکه حدود نيمي از خرماي توليدي در کشور تبديل به ضايعات مي شود، افزود: حدود 100 هزار تن از خرماي توليدي در سال صادر مي شود که سال گذشته اين ميزان به 80 هزار تن کاهش يافت.
    
دبير انجمن خرماي کشور تصريح کرد: از 15 سال پيش تاکنون توليد خرماي کشور حدود يک ميليون تن است در حالي که با همين آب، خاک و شرايط اقليمي مي توان توليد را به صورت قابل توجهي افزايش داد.
    
وي افزود: به دليل عدم صرفه اقتصادي تمايلي براي افزايش توليد وجود ندارد.